Een kleine twee jaar geleden zijn er op de Hoofdweg nabij de kruising met de Arubastraat (De Baarsjes) verkeersdrempels gelegd. Niet van die hoge brede drempels, maar hobbels midden op de rijbaan. Stadsdeel De Baarsjes vond dat er een veilige schoolroute moest komen. Het liefst verandert zij de hele wijk in een groot woonerf, zich niet realiserend dat dit toch echt geen dorp is.
Drempels zijn zinvol in straten waar men maximaal 30 km mag rijden. Op de Hoofdweg mag men nog steeds 50 rijden, want de weg behoort tot het hoofdnet en het vele (vracht)verkeer moet goed kunnen doorstromen.
Desondanks meent het Stadsdeel dat het verkeer toch nog gehinderd moet worden door hobbels in de weg (zogenoemde schildpaddrempels). Men kan echter met gemak met hoge snelheid over die drempels rijden. Het (lood)zware vrachtverkeer en bouwverkeer laat zich al helemaal niet afschrikken; door de breedte van de wagens (4 wielen naast elkaar) worden de drempels geraakt en men ploft daarna met zo'n gewicht op het wegdek dat er gigantische trillingen ontstaan in de drassige bodem. Deze trillingen zijn voelbaar in een straal van ongeveer 25 meter. De omliggende panden schudden op hun grondvesten en de ramen kraken in hun sponningen. Het gebeurt vaak dat men rond 6.00 uur uit bed wordt geschud door het eerste bouwverkeer.
Het Stadsdeel wil echter volhouden dat de verkeersveiligheid echt toegenomen is, alhoewel omwonenden dat helemaal niet vinden. De afremmende werking is gering en als er afgeremd wordt, is dat omdat men moet afslaan. Daar is dus geen drempel voor nodig!
Ouders moeten hun kinderen leren altijd goed te kijken bij het oversteken. Een drempel zorgt voor een 'schijn' veiligheid. Er zijn al minstens twee mensen aangereden op het twintig meter verderop gelegen zebrapad, ondanks de aanwezigheid van de drempel.
Het wordt hoog tijd dat het Stadsdeel ophoudt burgers te frustreren; het Stadsdeel moet juist rekening houden met de belangen van burgers, maar door deze belangen te negeren c.q. te onderschatten pleegt zij een onrechtmatige daad. Los daarvan is er sprake van een asociaal beleid, want zij bagatelliseert de grote zorgen van de huiseigenaren.
Gaat het Stadsdeel pas actie ondernemen als de eerste diepe scheuren in de gevels trekken?
Dat gevaar is namelijk aanwezig: door trillingen klinkt de (drassige) grond in, waardoor funderingen op korte of lange termijn aangetast worden.
Dit probleem speelt ook op diverse andere plekken in de stad. Burgers dienen die trillingsoverlast en extra geluidsoverlast niet te gedogen, want er is sprake van inbreuk op hun woongenot.
Helaas... een beetje stad is oud, fundamenteel aangelegd zonder rekening te houden met het inmiddels overweldigende aantal van verkeersdeelnemers, zoals ook ondermeer autoverkeer.
De huizen kun je dus niet verplaatsen om straten te verbreden... Kortom: je moet het eigenlijk doen... met de infrastructurele ruimte die gecreëerd werden eeuwen en eeuwen geleden. Is niet anders.
Wil men toch een oplossing, oke, komt ie:
1. Decimeer het aantal burgers in Nederland
2. Decimeer dan het aantal voertuigen alhier
3. Stop de prestatie gerichte maatschappij
4. Verbied geldsmiddelen
5. etc, etc...
Hmmm..., zijn punten 1 - 4 onhaalbaar ???
Tsja, dàn ook niet meer zeuren hé ?!
Flipper