Nee, het bleken de Hollandse Weken, een initiatief van weekblad De Echo. En naast veel andere winkels deed ook ons hele Sierplein in Slotervaart eraan mee.
Heel modern moesten de loten worden geactiveerd via internet, met naam en e-mailadres erbij. Dat levert natuurlijk weer een fijn adressenbestand op waar de marketingjongens vast wel wat mee kunnen in de toekomst.
Honderdduizenden loten zijn eruit gegaan, vele honderden mensen hebben een prijs gewonnen. Dat varieerde van een spiksplinternieuwe Hyundai i10 tot een jaarabonnement op de Linda. Dat blad kunnen ze zeker aan de straatstenen niet kwijt, want maar liefst 500 mensen wonnen die prijs. Misschien speculeert Linda erop dat de winnaars aan het eind van dat jaar hun gewonnen abonnement vergeten op te zeggen.
Maar ter zake, want ik heb nog wel wat kritische vragen bij die Hollandse Weken.
Maar misschien ben ik te achterdochtig in dat opzicht. Wellicht wilde men gewoon weer eens die echte Hollandse zuinigheid demonstreren die onze middenstand sinds jaar en dag aankleeft.
Want zo'n Hyundai i10 als hoofdprijs is natuurlijk prachtig, maar het is wel weer het allergoedkoopste modelletje dat er van dat merk te krijgen is. Ze zullen nu nooit eens even royaal uitpakken met een Hyundai Grandeur van een halve ton.
De rest van het prijzenpakket straalde eveneens behoorlijk wat benepenheid uit. Zo waren de andere hoofdprijzen een scooter en een bakfiets. Van oudsher niet bepaald vervoermiddelen waarmee je nu eens lekker de afgunst van de buren opwekt.
Nou, verder hadden we dan nog de andere 'schitterende prijzen', die royaal ter beschikking werden gesteld door een aantal van de deelnemende winkeliers. Zoals een aardbeienslof van de banketbakker of een cadeaubon van ¤10 (tien euro!) die kon worden ingeleverd bij de dierenwinkel.
U ziet, het geheel ademt nogal wat krenterigheid. Men ging nog nét niet zo ver dat er een rol toiletpapier te winnen viel. Of een aangebroken tube tandpasta.
De prijs voor de lulligste prijs gaat naar Het Buideltje Lederwaren. Die middenstander had namelijk 25% korting uitgeloofd op een artikel uit het eigen assortiment. Zo krijg je toch publiciteit en het kost je zelf geen cent. Deze prijs voor de lulligste prijs bestaat uit nog wat extra naamsbekendheid in de vorm van dit artikel.
U begrijpt, het is uiteraard pure kinnesinne van mij dat ik dit allemaal opschrijf. Niets gewonnen. Nog geen doosje cocktailprikkers.
achttien reacties op "De Hollandse Weken"
Wie het kleine niet eert
is het grote niet weerd
En daarom grijp jij natuurlijk naast die Hyundai i10.
En voor straf ook geen cocktailprikkers!
Lijkt me niet
http://www.hyundai.nl/overh...
Maar oerhollandsch,dan denk ik aan een Daf
Die kaartjes kreeg je toch GRATIS bij je boodschappen? Die HOEF je toch niet te activeren? Het is toch eigenlijk TE erg dat je die auto niet duur genoeg vindt?
Gaat het je nu trouwens om die zunigheid of gaat het erom dat het HOLLANDSE zunigheid is? Of was het gehele stukje alleen maar om de frustratie van je af te schrijven dat je niets gewonnen hebt? Dat je niet eens kan klagen over het feit dat je nu opeens de 'trotse' eigenaar van een bakfiets bent?
Nee, ik win nooit wat. Daar heb ik bij mij neergelegd.
Het stukje is meer geschreven vanuit de optiek: wat hebben de winkeliers eigenlijk over voor óns, voor hun klanten, die toch weer dag in dag uit voorzien in hun dagelijks brood?
Ik heb smakelijk gelachen om je stukje, Arnoud!!!
Maar dat ze er geen capuchonsweater bij doen vind ik dan weer een zwak punt.