Het is jammerlijk dat het nu allemaal niet doorgaat. De wet was namelijk een wonderlijk schepsel. Een regel die bij invoering eigenlijk al zichzelf van binnenuit zou laten opvreten door de tand des tijds. Het zou een wet zijn die zich ergens tussen een soort 'Back to the Future', 'Minority Report' en 'The Matrix' tegelijk begaf. Want hoe meer de tijd voort zou schrijden, hoe virtueler hij werd: Hoe langer de wet zou worden uitgesteld, hoe minder auto's er te verbieden zouden zijn.
Het moeten stressvolle maanden zijn geweest. Herrema, en daarna Marijke Vos, zagen hun probleemgevallen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Al die oude auto's bleken geen eeuwig leven te hebben, en verlieten in rap tempo het wagenpark. Bij het crisisberaad over de maatregel moet het er hard aan toe zijn gegaan: TNO die opnieuw met een lange lijst uitgeschreven oude auto's kwam, Herrema die wild door de vergaderzaal schreeuwde dat er snel actie nodig was, anders was er geen auto meer over om te verbieden. Vos die uit pure wanhoop zelf maar met een sloophamer de milieuzone inrende.
Het was dan ook met pijn in m'n hart dat ik mijn oude Ford Fiesta afgelopen december naar de sloop moest brengen. Ik was natuurlijk niet bedroefd vanwege de fijne herinneringen aan het barrel, dat geenszins. Ik was voornamelijk verdrietig omdat ik zo te doen had met het gemeentebestuur: Wéér een auto van voor 1992 die niet meer verboden kon worden.
Nu de wet definitief van de baan is, is de frustratie van Marijke Vos dan ook pijnlijk voelbaar. Haar verdriet druipt van de pagina's van het Parool: "Als het nu meteen had kunnen worden ingevoerd, hadden we het gedaan."
Een trieste zaak.
Mocht er nu schot komen in het plan om Amsterdammers zich elektrisch te laten vervoeren, dan kan er misschien weer gebroed worden op een plan om benzineauto's überhaupt te verbieden. Dat houdt de spanning bij de autobezitters er lekker in.
zeventien reacties op "Mijn gesloopte auto wordt helaas niet verboden"
Het lijkt me niet nodig voor je argumentatie dat je Fjodor Molenaar denigrerend aanspreekt met 'molenaartje'. We verwachten van onze lezers dat ze dat schoolpleinniveau ontstegen zijn.
“In diverse duitse steden is de milieuzone zeer effectief, dus waarom het hier niet zou gaan werken is mij een raadsel.”
Kun je mij een vorbeeld noemen waar de gemeente wèl in staat is geweest de maatregel ook te handhaven?
Als het ze met een 30km-zone, een 50-km-gebied of een rood stoplicht al niet lukt ....
Die milieuzone moet er komen. Daar sta ik óók achter.
Maar papier is geduldig, en aan alleen papier heb je nu even niet genoeg.
Dat Vos daar nu nog steeds bedroefd om is, vind ik opmerkelijk.
Diverse Opel c en d kadetjes
Een b kadet stationcar heb ik ook al gesignaleerd
Ford Granada en Taunus
Bij mij in de straat staat een Fiat 127
Om de hoek een Opel Monza
Vanmiddag nog een Toyota Carolla 1000 uit 1974 gezien,en gisteren reed een Ford Escort uit 1976 achter mij
Tukkers blijken van oude auto,s te houden,en geen ambtenaar die daar moeite mee heeft
Het hele verhaal heeft voor mij altijd een beetje aangevoeld als goede bedoelde stoerdoenerij: kijk eens hoe daadkrachtig wij zijn! Maar ik vermoed dat het in werkelijkheid nauwelijks ene moer uitmaakt voor de vervuiling...
Tevens moet de energie voor elektriciteit ook weer elders opgewekt worden wat een evenredige uitstoot met zich mee brengt.
Er zijn 3 bedrijven in Nederland die samen evenredig veel uitstoten dat het totale wagen park van Nederland nu doet.
Misschien handig om hen een premie te geven die uitstoot aan te pakken
3 bedrijven is overzichtelijk en het scheelt direct 50% lucht verontreiniging
dan ben je dus direct dik onder de norm. En het heeft werkelijk resultaat.
20 mei 2009 00:16 uur
hear hear
En dat is ook zo krom met onze fijne regering
Wat zuinig en tegenwoordig minder roet uit braakt,wordt zwaar belast
Onze regering denkt nog steeds dat diesels,vies rokende auto,s zijn
Het zelfde met auto,s op LPG
Het kost qua brandstof geen drol,maar je betaald je arm aan de wegenbelasting
En het kwartje van Kok?
Die krijgen we toch niet terug van die vrekken in Den Haag
Geniaal plan. Verbied gewoon alle auto's van voor 2009, goed voor t milieu! De auto wordt dan alleen voor de rijke, maar dit heeft GL graag over als linkse partij voor t milieu! Nee hoor, we zijn niet wereldvreemd bij GL!
De eerste versie van de Toyota Prius,kwam uit in 1997
In de drukke stad rijd deze auto vrijwel op de elektromotor,dus geen uitstoot van uitlaatgassen