Home > > Mijn gesloopte auto wordt helaas niet verboden

Mijn gesloopte auto wordt helaas niet verboden

De milieuzone voor oude personenauto's komt er niet, en dat is doodzonde. Het plan kwam vorig jaar uit de koker van Tjeerd Herrema, en hield in dat alle auto's ouder dan 1992 zich niet meer binnen de Ring zouden mogen begeven.

Het is jammerlijk dat het nu allemaal niet doorgaat. De wet was namelijk een wonderlijk schepsel. Een regel die bij invoering eigenlijk al zichzelf van binnenuit zou laten opvreten door de tand des tijds. Het zou een wet zijn die zich ergens tussen een soort 'Back to the Future', 'Minority Report' en 'The Matrix' tegelijk begaf. Want hoe meer de tijd voort zou schrijden, hoe virtueler hij werd: Hoe langer de wet zou worden uitgesteld, hoe minder auto's er te verbieden zouden zijn.
Het Parool van maandag 18 mei leert ons dat het oorspronkelijk om 20.000 auto's ging toen Herrema het vorig jaar voorstelde, maar omdat allerlei lieden destijds onzinnige tegenargumenten opwierpen ("geen effect", "draconische maatregel") kwam er uitstel. Inmiddels zijn er nog maar 12.000 probleemgevallen over. En dat na iets meer dan een jaar na het oorspronkelijke voorstel.

Het moeten stressvolle maanden zijn geweest. Herrema, en daarna Marijke Vos, zagen hun probleemgevallen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Al die oude auto's bleken geen eeuwig leven te hebben, en verlieten in rap tempo het wagenpark. Bij het crisisberaad over de maatregel moet het er hard aan toe zijn gegaan: TNO die opnieuw met een lange lijst uitgeschreven oude auto's kwam, Herrema die wild door de vergaderzaal schreeuwde dat er snel actie nodig was, anders was er geen auto meer over om te verbieden. Vos die uit pure wanhoop zelf maar met een sloophamer de milieuzone inrende.

Het was dan ook met pijn in m'n hart dat ik mijn oude Ford Fiesta afgelopen december naar de sloop moest brengen. Ik was natuurlijk niet bedroefd vanwege de fijne herinneringen aan het barrel, dat geenszins. Ik was voornamelijk verdrietig omdat ik zo te doen had met het gemeentebestuur: Wéér een auto van voor 1992 die niet meer verboden kon worden.

Nu de wet definitief van de baan is, is de frustratie van Marijke Vos dan ook pijnlijk voelbaar. Haar verdriet druipt van de pagina's van het Parool: "Als het nu meteen had kunnen worden ingevoerd, hadden we het gedaan."

Een trieste zaak.

Mocht er nu schot komen in het plan om Amsterdammers zich elektrisch te laten vervoeren, dan kan er misschien weer gebroed worden op een plan om benzineauto's überhaupt te verbieden. Dat houdt de spanning bij de autobezitters er lekker in.

zeventien reacties op "Mijn gesloopte auto wordt helaas niet verboden"

Fjodor Molenaar
-1-  Fjodor Molenaar:
In diverse duitse steden is de milieuzone zeer effectief, dus waarom het hier niet zou gaan werken is mij een raadsel. Maar TNO heeft het berekend dus het zal best waar zijn. Uiteraard is de milieuzone alleen een middel en geen doel op zich. En zeker geen heilig doel. Het gaat om schone lucht voor de bewoners en om een leefbare stad. Van de 38 maatregelen is er nu ééntje afgevallen, maar er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden.
Marcel
-2-  Marcel:
Laat ik nu heel benieuwd zijn naar die andere wegen die naar Rome leiden, die de heer Molenaar nu opwerpt. Zijn dat ook maatregelen die bedacht zijn in een achterkamertje en voordat ze het licht zien alweer achterhaald zijn? Kom op Molenaartje laat eens wat horen. Of worden dit verkiezingspraatjes? Ik zou zeggen maak een Amsterdams plan, niet iets wat overgeschreven is uit nota's van andere (niet vergelijkbare) steden. Wees eens origineel zou ik zeggen, wie weet klopt het dan wel.
Arnoud de Jong
@Marcel:
Het lijkt me niet nodig voor je argumentatie dat je Fjodor Molenaar denigrerend aanspreekt met 'molenaartje'. We verwachten van onze lezers dat ze dat schoolpleinniveau ontstegen zijn.
WK
-4-  WK:
@ Fjodor Molenaar Papieren tijger?
“In diverse duitse steden is de milieuzone zeer effectief, dus waarom het hier niet zou gaan werken is mij een raadsel.”
Kun je mij een vorbeeld noemen waar de gemeente wèl in staat is geweest de maatregel ook te handhaven?
Als het ze met een 30km-zone, een 50-km-gebied of een rood stoplicht al niet lukt ....
Die milieuzone moet er komen. Daar sta ik óók achter.
Maar papier is geduldig, en aan alleen papier heb je nu even niet genoeg.
Thijs Roes
-5-  Thijs Roes:
Een milieuzone an sich was natuurlijk nooit het punt van kritiek. Het bijna willekeurig een streep trekken en zo de onderkant van de markt de kans op autobezit ontnemen, met een minimaal effect, was dat natuurlijk wel.

Dat Vos daar nu nog steeds bedroefd om is, vind ik opmerkelijk.
Jan Stender
-6-  Jan Stender:
Moet je hier in Enschede eens kijken,wat er aan oude auto,s rond rijd
Diverse Opel c en d kadetjes
Een b kadet stationcar heb ik ook al gesignaleerd
Ford Granada en Taunus
Bij mij in de straat staat een Fiat 127
Om de hoek een Opel Monza
Vanmiddag nog een Toyota Carolla 1000 uit 1974 gezien,en gisteren reed een Ford Escort uit 1976 achter mij
Tukkers blijken van oude auto,s te houden,en geen ambtenaar die daar moeite mee heeft
Jack Jansen
-7-  Jack Jansen:
Wat ik in de originele discussie altijd gemist heb is informatie over hoeveel die oude autos dan wel vervuilen. Er zijn ongeveer 250K autos in Amsterdam (volgens http://www.os.amsterdam.nl/...). Stel dat ze die 8% (of inmiddels 5%) oude autos verbieden, en al die mensen kopen in arren moede een nieuwe: hoeveel vervuiling scheelt dat dan?

Het hele verhaal heeft voor mij altijd een beetje aangevoeld als goede bedoelde stoerdoenerij: kijk eens hoe daadkrachtig wij zijn! Maar ik vermoed dat het in werkelijkheid nauwelijks ene moer uitmaakt voor de vervuiling...
M Houtman
-8-  M Houtman:
Domme bureaucratie totale onzin en geen verbetering van lucht kwaliteit.
Tevens moet de energie voor elektriciteit ook weer elders opgewekt worden wat een evenredige uitstoot met zich mee brengt.
Er zijn 3 bedrijven in Nederland die samen evenredig veel uitstoten dat het totale wagen park van Nederland nu doet.
Misschien handig om hen een premie te geven die uitstoot aan te pakken
3 bedrijven is overzichtelijk en het scheelt direct 50% lucht verontreiniging
dan ben je dus direct dik onder de norm. En het heeft werkelijk resultaat.
Marco
-9-  Marco:
@ack Jansen:
20 mei 2009 00:16 uur

hear hear
Sigi
-10-  Sigi:
Het heeft inderdaad natuurlijk veel meer nut om auto's van 1992 te verbieden, dat zijn er veel meer.
Jan Stender
-11-  Jan Stender:
@Sigi: maar die stoten schonere uitlaatgassen uit
En dat is ook zo krom met onze fijne regering
Wat zuinig en tegenwoordig minder roet uit braakt,wordt zwaar belast
Onze regering denkt nog steeds dat diesels,vies rokende auto,s zijn
Het zelfde met auto,s op LPG
Het kost qua brandstof geen drol,maar je betaald je arm aan de wegenbelasting
En het kwartje van Kok?
Die krijgen we toch niet terug van die vrekken in Den Haag
HenkvP
-12-  HenkvP:
Het Parool gaf zaterdag al en vandaag weer 2 analyses hoe Marijke Vos de milieu-zone door onze strot wilde duwen terwijl ze al langere tijd donders goed wistt dat het geen echte optie is. Raad onwetend gehouden en burgers onnodig de kast opgejaagd. met milieuvriendelijke pek en biologische kippenveren op een FSC gekeurde balk de stad uit.
Marco
-13-  Marco:
@Sigi
Geniaal plan. Verbied gewoon alle auto's van voor 2009, goed voor t milieu! De auto wordt dan alleen voor de rijke, maar dit heeft GL graag over als linkse partij voor t milieu! Nee hoor, we zijn niet wereldvreemd bij GL!
Jan Stender
-14-  Jan Stender:
Enkele hybride auto,s zoals de Toyota Prius,zijn van voor 2009 en milieuvriendelijk
De eerste versie van de Toyota Prius,kwam uit in 1997
In de drukke stad rijd deze auto vrijwel op de elektromotor,dus geen uitstoot van uitlaatgassen
HenkvP
-15-  HenkvP:
Ach die Marijke Vos, ze weet het allemaal zo goed voor de Amsterdammers. Dat ze privé weinig opheeft met het milieu wordt duidelijk gemaakt op Geenstijl. Moeite waard om te lezen. Weet je nog beter wat voor dame ze eigenlijk is.
Dimi
-16-  Dimi:
Een auto is voor sommigen een middel om van A naar B te gaan,voor anderen (zoals mezelf), is het iets waar je op tijd en stond aandacht moet aan schenken... Een goed-onderhouden voertuig van 1990 zal minder vervuilend zijn dan pakweg een model van 2005, waarbij de onderhoudstijden niet gerespecteerd worden !!! Elke wagen is een stuk geschiedenis,de meesten vallen weg na 10j,anderen houden het nog 5 of 10j meer vol...Wie daarna nogz'n wagen heeft,rijdt rond met een stuk historie,en dat past wonderwel in de Amsterdamse binnenstad. Men sloopt geen oude gebouwen,men restaureerd ze, diezelfde weg moet men inslaan met een oude wagen,die moet gerestaureerd worden( origineel, wel te verstaan!!). Het is een feit dat bepaalde mensen liever de zetels, spiegels en ruiten handmatig bedienen dan alle elektronische miserie van tegenwoordig, dus laat iedereen waar z'n hartje naar verlangt !!! Dank u wel...
John Zwart
-17-  John Zwart:
Flirt met de vriendin van een Nederlander, dan riskeer je een klap voor je kop - steek een vinger uit naar de auto van een Nederlander dan breekt er oorlog uit.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.