Home > > Doodsbang voor de bus

Doodsbang voor de bus

Om een reden die ik nog steeds niet heb uit kunnen vogelen, krijg ik vrijwel niemand van mijn visite zo ver om de bus te pakken in Amsterdam. Nu woon ik redelijk strategisch in de buurt van zowel bus 15 en 21 als tramlijn 12 en 14, maar het is mij nog niet gelukt om ook maar iemand van mijn gasten via de eerstgenoemde lijnen naar huis te laten gaan. Men wacht liever een kwartiertje langer op de ringel van de tram dan op de toeter van de bus.

Ik analyseer me er al een paar jaar op rot, maar ik kan me geen antwoord bedenken op mijn vraag. Daarom roep ik graag uw hulp in: Wat is er toch eigenlijk mis met de bus, dat ook ik de tram prefereer boven de dieselverslinder? Waar komt deze angst vandaan? Laat ik eerst een voorzetje geven.
Zoals gezegd: Dit is uw feestje. Ik heb eigenlijk weinig argumenten tegen de praktische kant van de bus die enig hout snijden. Maar misschien is het juist deze irrationele angst die mij doet wandelen richting trambaan.

Zo vind ik het bijzonder fijn dat ik vantevoren weet waar de tram in ieder geval niet kan komen. Zolang er in een zijweggetje geen trambaan ligt, is het voor de tram lastig om er af te slaan. Maargoed... De laatste keer dat ik een bus de Trompetterssteeg in zag draaien, is ook al een tijd geleden...

Is de bus instabieler? Ik schud altijd redelijk op en neer in die veredelde tractoren. De tram glijdt misschien wat rustiger over de baan. Zou het een allergie voor grote motoren zijn? Dat mijn hart niet tegen een diep-ronkende bastoon kan?

Zijn ze niet groot genoeg, en hebben we allemaal een trauma overgehouden aan het ooit een half uur staan in een overvolle bus? Dat lijkt me ook geen argument. Ik heb ook in de tram wel een opgepropt gestaan. Werd ik nog bijna gerold ook. Nehh, dat kan het niet zijn...

Zoals u ziet: Ik kan me niks bedenken. Toch mist mijn vader graag zijn repetitie bij zijn provinciale fanfare, als hij daardoor maar niet in een bus hoeft te stappen. Een oude vriendin van me doet nog liever een blokje om dan dat ze op tijd is voor de 15, en zo zonder schuldgevoel de 12 kan pakken. Met mijn moeder kostte het me een half uur discussie om haar uiteindelijk zo ver te krijgen om in de 15 te stappen, en toen nóg liep ze stiekem richting de tram. En dat tegen 't advies van de reisplanner in!

Het is mij nog altijd een raadsel, die onderhuidse angst voor bussen die ik zelf ook heb. Ik nodig u uit voor suggesties.

24 reacties op "Doodsbang voor de bus"

Marco
-1-  Marco:
Thijs, volgens mij heeft gemiddeld Amsterdam geen enkel probleem met bussen. Tenzij je dit met vervoerscijfers weet te weerleggen.

Dus blijft over: jouw familie en kennissenkring heeft een probleem in het hoofd. Weet t ook niet anders, sorry.
Björn Roubos
-2-  Björn Roubos:
Weet niet waar je familie vandaan komt, maar waarschijnlijk hebben ze daar geen tram. Wel een bus. Het kan zijn dat ze een diep verlangen koesteren om met de tram te reizen. Iets wat als kind best fascinerend kan zijn, maar als volwassene misschien niet openbaar wilt maken.

Of de angst dat een bus totaal van z´n koers raakt en de chauffeur zijn passagiers brengt naar een onbekende wereld. De trambaan blijft trouw op zijn plaats.

Groet, Björn Roubos
Thijs Roes
-3-  Thijs Roes:
Bjorn: Dat gevoel heb ik ook. Zou het nostalgie zijn? Toen mijn ouders jong waren, woonden ze wel in Amsterdam.
f.bol
-4-  f.bol:
Je hebt gelijk, Thijs

Als je van het Leidseplein naar de Westermarkt moet: iedereen doet moeilijk met trams 7+17, 10+13/14 of zelfs via de Dam met 2 trams...

Terwijl er een hele vloot bussen rechtsreeks rijdt.

Het feit dat ik me dat pas onlangs, na 26 jaar in Amsterdam, realiseerde, zegt genoeg.
WK
-5-  WK:
Bus 15 is in mijn beleving toch een snelle ringlijn die in aanmerking komt om tot tram te worden omgevormd. Vanwege de route en de vervoersvraag.
Trams lijken mij ook al beter voor het milieu.
En nou komt Thijs met nog een argument extra....
Er zijn wel méér drukken lijnen trouwens die vertramd mogen worden.
De route PH-kade - Haarlemmerhouttuinen - Haarlemmerplein (bus 18, 21, 22) bijvoorbeeld.
GVB: kom op!
Thijs Roes
-6-  Thijs Roes:
@WK: Ik vind het heel zinnig klinken, het vertrammen van die lijnen! Maareh... WAT is nou het voordeel van de tram? Passen er nou zoveel meer mensen in dan in die lange bussen waar de 15 nu mee rijdt?

(Oh, en trek die tram dan maar meteen door naar Sloterdijk! ;))
Jan Westerhof
-7-  Jan Westerhof:
Voor mij heeft het iets te maken met de 'onoverzichtelijkheid' van een buslijn. Je weet nooit echt zeker waar hij precies rijdt, is er misschien een omleiding, komt ie niet ergens vast te staan..... En als je erin zit: je weet niet goed waar de volgende halte is...
f.bol noemt dat ook al op: van een tram weet je waar hij rijdt doordat er een tramrail ligt, buslijnen zijn 'onzichtbaar'. Tramhaltes zijn ook 'zichtbaarder'.
Bussen hebben gewoon geen goeie p.r. Ze kunnen zich zomaar 26 jaar verstopt houden.

Vergelijk het met een weekendje Londen. Heerlijk, die overzichtelijke, voorspelbare metrolijnen. Bovengronds gaan ook tientallen buslijnen, maar je hebt geen idee waar die heen gaan, dus die gebruik je niet.

Als je wel bekend bent met een specifieke lijn en zijn route, is een bus wel oke.
Muggenzifter
-8-  Muggenzifter:
Welnu kinderen, na wat googlen kwam Trouw met een goed argument:

De tevredenheid van de reiziger is voor een ander deel te verklaren uit de frequentie, zegt de HTM. In de spitsuren rijdt op sommige lijnen om de drie minuten een tram. Buiten de spits eens in de acht of tien minuten. De bus haalt die regelmaat bij lange na niet.

Aldus: http://www.trouw.nl/nieuws/...
Dr.D
-9-  Dr.D:
@WK
De rails ligt er een tijdje op een deel van het trajekt...
esther
-10-  esther:
Ik heb de bus in de ban gedaan nadat ik resoluut de deur ben gewezen door een norse chauffeur die mijn kind & bescheiden, opvouwbare wandelwagentje niet in zijn bus wilde hebben. Daarna heb ik altijd braaf gewacht op de lage trams waar ik & kind & wandelwagen zonder problemen in konden stappen. Verbeeld ik het me, of zijn buschauffeurs ook standaard chagrijniger dan tramchauffeurs?
Ook maakt de bus vaak idioot scherpe bochten- ik ben 1x gewoon in het gangpad beland. Dus de bus, nee bedankt.
Jochem Floor
-11-  Jochem Floor:
@ f.bol: die blinde vlek voor de bus is niet helemaal onherkenbaar. Het heeft mij ook een jaar of wat gekost. Misschien doordat die routes door NZH/Connexxion werden/worden gereden? En omdat ze van andere haltes vertrekken op deze route; tenminste op de NZ-voorburgwal en Marnixstraat. En bij CS moet je een ontzettend stuk verder lopen en oversteken, terwijl de trams voor je neus staan zodra je het station verlaat.
Jochem Floor
-12-  Jochem Floor:
Het voordeel van de tram is dat je weet in welke richting je geschud gaat worden. Bij de rijstijl van de dames en heren chauuffeurs en bestuurders is dat een groot voordeel, daar heeft Esther groot gelijk in. In de tram wordt je hoogstens in de bocht weggeslingerd en onpasselijk van het sterk optrekken en afremen en het schokkerige langzaam rijden.

Maar de excessen uit het busvervoer blijven je bespaard. Ik ben zelf op een gegeven moment helemaal door erkaar gerost omdat zo'n idioot van een bestuurder het vertikte bij wegwerkzaamheden in te houden. Had-ie de koffie op het eindpunt in zicht. Ongeremd over de rand van de weggefreesde toplaag; heel lekker voor je nieren.

Eigelijk moeten ze die GVB-chauffeurs net zo'n stoel geven als ons passagiers. Dan leren ze dat soort rotgeintjes wel af.
Kantoorplant
-13-  Kantoorplant:
Herkenbaar!

Misschien is het dit: met de bus weet je nooit of je toch nog in de file of voor een eindeloos stoplicht belandt... hoewel, de tram staat ook vaak genoeg stil... hm.
Bussen zijn gewoon van die onsympathieke, logge monsters met hun rokende dieseluitlaten, smerig. En er is eigenlijk nooit echt plek om te zitten. En de haltes zijn op totaal onlogische plekken (zoals een halve kilometer van het CS af).

Zoiets.
Christian
-14-  Christian:
Een vriend die vervoersdeskundige is heeft me wel eens verteld dat het binnen hun beroepsgroep breed bekend is dat mensen over het algemeen liever de tram hebben. Ook al stoppen er veertig bussen bij je in de buurt, zodra er een tramrails ligt stijgt je huis plotseling enorm in waarde. Hij dacht dat het te maken had met een soort van zekerheid. Als er rails ligt, weet je tenminste zeker dat er iets over heen komt rijden.
MennoV
-15-  MennoV:
Ik denk dat ik een van de weinige ben die liever de bus pakt dan de tram... simpelweg omdat die dreunende, knarsende, waggelende, lawaaiige... idiote Combino's gewoon een aanfluiting zijn om in te zitten: comfort is ver te zoeken, om over de idiote zitplaatsen maar te zwijgen.

Ik zit nog liever in zo'n 'oude' geel-grijze tram, dan in een combino: ik zou me als stad diep schamen als je die rond hebt rijden.

Maar daarnaast moet ik zeggen dat ik ook niet gecharmeerd ben van het overgrote deel van de bussenvloot van het GVB: de dromedarissen, zoals ik die bussen met die bult op de achterkant maar noem, dreunen als een gek: niet alleen buiten, maar ook binnen.
Wouter
-16-  Wouter:
Ik denk dat het te maken heeft met de 'openbaarheid' van iets wat op rails rijdt, versus de 'privéheid' van een bus. Als je in een bus stapt voelt het alsof je bij de buschauffeur in de auto stapt. Als je in de tram stapt, voelt het meer als een trein. De tram is openbaarder en voelt daardoor minder alsof je overgeleverd bent aan de grillen van de chauffeur. Duidelijker, openbaarder, zekerder. De tram is van ons allemaal en zit vast aan de rails, die ook van ons allemaal is, de bus is van de chauffeur en die zit nergens aan vast. Hij kan overal naartoe.
Berry v/d D
-17-  Berry v/d D:
@Esther:
Ik kan mij helemaal inleven in jouw verhaal. Zelf hebben wij als jonge ouders iets te veel nare ervaringen met buschauffeurs om nog vrij en blij in een bus te stappen.

Anekdote 1: mijn vrouw en ik gingen met onze dochter (toen nog baby) met bus 22 naar Artis. De chauffeur nam de bochten zodanig agressief, dat ik tot 2 keer toe de buggy moest opvangen waar mijn dochter in zat. Ik ben toen op een gegeven moment naar voren gestapt en heb aan de chauffeur in nette bewoordingen gevraagd of hij misschien iets voorzichtiger wilde rijden. Dat wilde hij wel (zonder mij aan te kijken), maar reed daarna net zo vrolijk op dezelfde manier voort. Ik wilde nadien een klacht indienen bij de vervoersmaatschappij, maar kon het busnummer niet noteren omdat de bus na 10 seconden al aan de horizon verdwenen was.

Anekdote 2: mijn vrouw (hoogzwanger) stapt met mijn dochter in de bus. Zodra ze haar kaartje heeft afgestempeld, begint de chauffeur te rijden. Daarop vraagt het of het iets rustiger kan. Ze krijgt een snauw en de chauffeur rijdt gewoon op dezelfde agressieve manier door.

Anekdote 3: de terugrit van anekdote 2. Mijn vrouw wil in de stromende regen de bus uitstappen. Ze zet eerst de buggy buiten en wil vervolgens onze dochter oppakken die op het trapje staat. Terwijl er nog minstens 5 mensen staan te wachten om de bus in te komen, doet de buschauffeur de achterdeuren al dicht, zodat mijn 2,5-jarige dochter klem komt te zitten. Dankzij een behulpzame medepassagier kon zij bevrijd worden. Mijn vrouw is na deze gebeurtenis naar voren gestapt (waar de chauffeur nog steeds kaartjes aan het stempelen was) en heeft hem gevraagd of hij niet wat beter kon uitkijken. Meneer was niet gediend van repliek en reageerde heel onverschillig, zonder ook maar één woord van excuses. Let wel, we hebben het hier nog steeds over een hoogzwangere vrouw met een kind van 2 jaar oud!

Anekdote 4: afgelopen week wilde ik met de bus terug naar huis (een uitzondering, want normaal fiets ik). Ik zie bus 36 aankomen en ga in de stromende regen vanuit het bushokje naast de weg staan. Tot mijn stomme verbazing rijdt de chauffeur gewoon langs mij heen!

Anekdote 5: ik woon in de Spaarndammerbuurt en enkele jaren geleden waren er 2 ernstige ongelukken geweest in de Spaarndammerstraat tussen een bus en een fietser. De snelheid in de Spaarndammersrtaat was al eerder teruggebracht van 50 naar 30. Met de eerdere ongelukken, die ik gelezen had in de krant, nog in het achterhoofd vroeg ik de chauffeur of hij misschien zijn snelheid van 65 km/u (!) kon minderen (ik zat recht achter hem). Dat kon meneer op z'n zachtst gezegd weinig schelen.

Enfin. U begrijpt dat ik steeds minder geneigd ben om de bus te nemen. En aangezien ik een 'verantwoordelijk' vader ben die iets heeft om te verliezen, blijft het bij woordenwisselingen. Maar je zou sommige chauffeurs toch wat toewensen/doen ... wat dan natuurlijk weer in het landelijke nieuws komt.
MennoV
-18-  MennoV:
@ berry v/d D: Het gaat er soms inderdaad wel ruig aan toe, dat zal ik niet ontkennen, en ook lang niet elke chauffeur is inderdaad gecharmeerd van commentaar op zijn rijstijl.

Over het staan bij een bushokje: veel mensen denken tegenwoordig dat een chauffeur kan ruiken of de mensen bij de halte met hem meemoeten, of een andere bus moeten hebben: ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat een chauffeur (terecht) voorbijrijdt aan een halte, omdat niemand zijn hand opstak. Wanneer de chauffeur dan toch remde, kreeg hij boze passagiers op zijn dak, waarop de chauffeur net zo boos terugzei dat ze gewoon hun hand uit moeten steken.

Ik bedoel hiermee niet dat u dat dus te verwijten viel, maar ik kan me voorstellen dat een chauffeur helaas ook wel eens wat over het hoofd ziet, het blijven mensen.

Overigens, maar dat ligt aan de regio denk ik, zijn er hier in Waterland vaker protesten te horen van meerdere passagiers, als iemand het oneens is met een actie van de buschauffeur: als er 1 iemand een opmerking maakt, krijgt die vaak bijval van de rest van de bus, maar op de een of andere manier denk ik dat dat in Amsterdam niet zo snel voor komt.
Sigi
-19-  Sigi:
Het is geen uitzondering dat het er ruig aan toe gaat, het is eerder een uitzondering als dat niet gebeurt. Ben altijd helemaal verbijsterd als je een chauffeur treft die normaal rustig optrekt, gewoon rijdt en normaal remt. Gut, het kan dus wel denk je dan. De rest van de tijd is het een kwestie van jezelf goed vasthouden, ik blijf ook altijd liever staan omdat je dan goed vooruit kunt kijken, anders kom ik kotsmisselijk de bus uit.
Hand opsteken, zeker, kleine moeite, maar als het de enige bus is die daar rijdt?
Berry v/d D
-20-  Berry v/d D:
“Hand opsteken, zeker, kleine moeite, maar als het de enige bus is die daar rijdt?”

Misschien dacht die buschauffeur: wat gek. Die meneer staat daar in de stromende regen bij een bushalte. Wat een rare kwibus. Laat ik maar snel doorrijden.
Boris
-21-  Boris:
De bus is een ronkend en stinkend monster. Ik ben menigmaal behoorlijk misselijk de bus uit gerold. Soms lijkt het erop of de chauffeurs er een sport van hebben gemaakt zo hard mogelijk door de kuilen te scheuren en de bochten zo scherp mogelijk te maken.
Gaia
-22-  Gaia:
Ook ik zit veel liever in de tram dan in de bus. Dat heeft vast voor een deel met de bestuurders te maken, maar ook met de frequentie en de betrouwbaarheid. Nou rijden in Amsterdam bussen en trams beide zelden op tijd, maar met bussen heb ik wel meegemaakt dat ze 10 minuten te vroeg kwamen (met een frequentie van twee keer per uur). Een opmerking van mij daarover werd duidelijk niet op prijs gesteld.

Tegenwoordig gaat het overigens iets beter met mij en bussen; wij wonen nu wel erg ver bij de dichtsbijzijnde tram vandaan, terwijl de bus naar Centraal achter ons huis stopt. Maar toch. Ik hoop dat ons volgende huis dichter bij de tram is!
mieke de boer
-23-  mieke de boer:
Grappig. Toen ik de eerste brief las zat ik me net als die meneer af te vragen waarom ik toch nooit de bus neem. Zolang ik een keuze heb dan.

Na het lezen van alle reacties weet ik het weer. De lucht en het schudden en de herrie. Combineer dat met de Amsterdamse (ik-doe-wat-ik wil-dus-hou-je-kop) verkeersmentaliteit van veel chauffeurs en je weet het wel. Ik voel me een beetje wagenziek nu, dus ik ga maar even een luchtje scheppen.
yanny scutt
-24-  yanny scutt:
Thijs Roes,

De tram rijdt vaker!

Buslijnen zoals daar zijn; de 15 en 19 rijden gewoon minder vaak en dan vooral s'ochtends en s'avonds (eens per half uur)

Als er dan OOK nog eens een rit uitvalt ben je zwaar de klos, zoals mij laatst is overkomen na een etentje met collega's in het griekse restaurant 'Plato' op het Confuciusplein in Geuzenveld.

Rondom -neem dat begrip heel ruim!- de tijd dat de bus op de halte moest zijn sjeesde er een bus langs met het opschrift; 'sorry geen dienst'. De chauffeur zwaaide nog naar me waaruit ik begreep dat alles okay was en er een bus vlak achteraan zou komen. Maar nee...ik heb een vol uur staan wachten! (en dan vraagt men zich nog af waar al die agressie vandaan komt t.o.v de GVB medewerkers)

Bussen rijden vaak op trajecten die wijken verbinden en op de een of andere manier lijkt het men bij het GVB te denken dat die mensen dat wel fietsen of zo en dat het dus HELEMAAL niet erg is als daar bussen uitvallen of niet op tijd rijden.

Eerlijk gezegd vind ik de rijstijl van bus-chauffeurs wel veel beter geworden in de laatste 2 jaren i.t.t. tot die van de trambestuurders.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.