Mij is niks gevraagd, u ook niet, maar dat zijn wij dus.
Vermoedelijk selecteren ze voor zo'n onderzoek alleen mensen die het woord 'kwaliteitsbeleving' zonder braken kunnen aanhoren.
Voor bus en tram kwam rond de 78 procent van ons tot een positief oordeel. Voor de metro is het 67 procent.
Het gaat trouwens over de periodes 'winter 2007-2008' en 'zomer 2008'.
Ja, precies, daar komen ze nu pas mee.
Zijn dit goede cijfers? Kan het GVB hiermee tevreden zijn?
Driekwart van de reizigers blijkt positief over de bus en de tram. Dat is mooi meegenomen.
Maar ik moest er toch over nadenken.
Je moet ze tenslotte niet te snel op de schouder kloppen, anders zakken ze weg in zelfgenoegzaamheid.
Ja, dan gaan ze naar een andere bakker, makkelijk zat, zult u zeggen. Maar bakker GVB is voor het dagelijks brood toch redelijk monopolist in deze regio. We zijn dus aangewezen op bakker GVB.
Na zo'n vergelijking zien de cijfertjes er toch wat minder rooskleurig uit voor ons Gemeentelijk Vervoer Bedrijf. Ruim één vijfde van je klandizie is ontevreden. En dan heb ik heb ik het nog niet eens over de metro gehad, waar één derde ontevreden is.
Vooral bij de metro moet de klanttevredenheid dus omhoog.
Maar anderzijds moeten we eerlijk zijn: naar mijn idee is het voor een vervoerbedrijf lastig om hoger te gaan scoren dan tachtig procent. De NS doet het bijvoorbeeld niet of nauwelijks beter. De Stadsregio, die de concessies verleent, heeft het GVB dan ook dit keer een bonus gegeven van ruim 1 miljoen euro, omdat het bedrijf duidelijk beter presteerde dan voorheen (betreft eerste helft van 2008). Voor de metro kregen ze een boete en die is afgetrokken van de bonus.
Ze hadden in de advertentie ook nog een staatje met 'uitgevallen ritten in 2008' en 'punctualiteit 2008'. Bij de tram viel bijvoorbeeld 1,35 procent van de geplande ritten uit.
Kijk, zo'n getal gaat dan weer ten koste van mijn kwaliteitsbeleving, want het zegt me totaal niets. Over hoeveel geplande ritten praten we hier? Durf dat nu eens in zo'n advertentie te zetten! Maar nee hoor, vaag doen.
Dan ga ik het zelf maar uitrekenen. Nu wil ik ook weten hoe mijn kwaliteitsbeleving er werkelijk voor staat!
Tramlijn 1 maakt zo'n 160 geplande ritten per dag. Maal 365 dagen zijn dat 58400 ritten per jaar. Als ik daar die 1,35 procent op loslaat, kom ik op 788,4 uitgevallen ritten per jaar. Oftewel elke dag 2,16 keer uitwaaien en koukleumen op de halte.
Ho, wacht even! Dit was nog maar één kant uit! Voor heen én terug moeten we die aantallen dus nog verdubbelen!
Dit komt neer op bijna 1577 uitgevallen geplande ritten per jaar. Alleen voor tramlijn 1, theoretisch gesproken. Ruim vier per dag.
Nou ja, rekent u het allemaal maar even voor me na, want ik ben niet zo'n rekenwonder. Bovendien zal ik het allemaal wel weer verkeerd zien en had ik heel anders met die cijfers moeten goochelen. Want zo doen ze dat in onderzoeken.
Maar zoals de zaken er nu voorstaan zou ik dit als GVB ook niet in de advertentie durven zetten.
Veel te confronterend. En funest voor de kwaliteitsbeleving...
Als er ergens een calamiteit is - en dat hoeft niet eens altijd aan het GVB te liggen - kunnen trams soms niet verder rijden en moet de rest die nog niet achter die calamteit tot stilstand kwam voorzover mogelijk, omrijden. Dit is dagelijkse kost.
In dat laatste deel zit wellicht die 22 procent?
Blijft staande dat je als GVB natuurlijk altijd moet streven naar beter dus Gemeente, zet eens wat meer verkeerslichten op wit voor de tram en schop die taxi's van de trambaan.