Algemeen - De stad kleurt langzaam van rood, naar wit naar geel. De rode vuurwerkrestanten na oud- en nieuw, het kleine laagje witte sneeuw en dan nu het felle geel....
Ze liggen er weer in Amsterdam deze week. Enorme bundels Gouden Gidsen. Gele blubber op straat, gele stapels in portieken en een gele bende in ons trappenhuis. Gewoon overal. Zomaar neer gedonderd door de bezorgers, die geen enkel respect hebben voor de nee-nee-stickers op de brievenbus. En niemand die er eentje meeneemt. Een geduldige gele berg die wacht op de schoonmaker.
Wat een schaamteloze verspilling van geld, papier en energie. Dit jaar meer dan een kilo gele ellende. Ik heb visioenen van verdwijnende oerbossen en stijgende zeespiegels.... Het Internet is toch veel handiger, die ouderwets gids is onnodig. Laat de jongens en de meisjes van de Gouden Gids daarin investeren. Laat zien dat je echt gek op je consumenten bent door innovatieve diensten te bedenken. Dat gele pak papier is niet van deze tijd.
De Gouden Gids is dus zeker geen Groene Gids. Wat is er mis met het Corporate Social Responsibility gevoel van het Gouden Gids management? Het wordt tijd voor een Amsterdam bezorgverbod of een consumentenboycot.
Wethouder mevrouw Vos: kom op en pak dit aan!
zeventien reacties op "Gouden Gids nog lang niet groen"
Teken de petitie op
http://www.stopdetelefoongi...
Één is: De dader - vervuilen van de straat door losliggend papier - folders, Stadsblad, Gouden Gids, het maakt niet uit wat.
Twee: De opruimer - het wordt niet (niet snel genoeg) opgeruimd.
Drie: De drukker - Milieuvervuiling door onnodig gele pagina's. Grauw papier kan ook best.
Vier: De bezorger - ze gaan creatief om met de brievenbusstickers - Zelf krijg ik met een JA/NEE-sticker géén Stadsblad of StadsdeelCentrum-nieuws, maar wèl een hoop reclame.
En noem nou óók maar:
Ergernis van de mensen die wèl zitten te wachten op de papieren gids, die inmiddels in de goot ligt.
En de winkelier, die voor 100% dekkende publiciteit heeft betaald, maar die niet krijgt. (Je zegt als winkelier ook niet gemakkelijk “Laat mij maar uit de gids”)
Er moeten dus kennelijk maatregelen genomen worden, maar dan wel op verschillende punten. Stadstoezicht?
Belasting verhogen maar weer?
WPvA zoekt de oplossing vooral bij de opdrachtgever.
Van afreageer-websites waar je je voor Overslaan kunt melden verwacht ik nul komma nul resultaat.
Er is trouwens wel wat aan te doen, vorig jaar werd bij mij in de buurt die gids niet door de brievenbus geduwd maar in het portiek gedonderd. En dat valt het onder he kopje vervuiling. Samen met een enthousiaste ambtenaar van het stadsdeel hebben we daar een mooi zaakje van gemaakt.
Niet van deze tijd.
En vooral: anti respect voor natuur en milieu.
Al veel jaren geleden KOCHT ik een PTT (toen nog) Nationale Telefoongids op schijf. (nog aardig prijzig overigens, 24 gulden geloof ik). Ik vertelde op het (postkantoor) dat ik dan niet meer zo'n dik boek hoefde te ontvangen.
Die bleef komen en ging ongebruikt weer bij het oud papier. Ik wou voorloper zijn maar werd ervoor gestraft, bovendien had ik het gevoel dat ik twee keer moest betalen voor iets wat ik maar één keer wilde.
Oplossing: alleen papieren gidsen, goud of groen, voor mensen die er persé een willen hebben, gratis af te halen op een adres, ja een postkantoor bijvoorbeeld, daar zeg je zo wat. En verbod op huis-aan-huis verspreiding van massaal drukwerk, zeker boeken. Eigenlijk mag dat van mij ook wel ingesteld worden voor de bouwmarkt en supermarktkrantjes, die liggen daar immers ook in bakken bij de ingang? Als je daar niet komt, nou dan heb je dat krantje ook niet nodig. Gewoon verbieden die handel!
eindelijk iemand met een poging tot een oplossing
Ik neem aan dat iedereen die een oplossing voor deze verspilzucht wilt zien de site ook promoot bij zijn vrienden/kennissen/familie. Klagen kan iedereen, er iets aan proberen te doen is vaak wat meer werk.
http://www.nujij.nl/hier-ku...
Maar hoe gaan ze dat dan doen? Stapels gidsen zie ik altijd in de gang liggen. Stapels, stapels! Veel meer dan er bewoners zijn. En dan bezorgen ze zeker nu hele stapels gidsen bij mijn deur - 1?
De medewerker meldt verder: ‘Maar, helaas waren de stratenlijsten van Amsterdam reeds ingevoerd en heeft dat elkaar gekruist, zodat uw naam niet op de stratenlijst van de verspreider voor kwam’.
Dat snapte ik niet… we hadden begin april al opgezegd. Meteen, de dag dat dat kon. Dat is meer dan een half jaar geleden! Dus heel Nederland krijgt gewoon die gidsen deze week op de stoep? Opzegging of niet.
Een half uur later kwam de nieuwe reactie: ‘Ja, dat klopt. Alleen het bestand hebben wij te laat aangeleverd gekregen en toen waren de stratenlijsten reeds gedraaid en u kwam dus niet voor op de stratenlijst van de verspreider, zodat hij u de gids heeft afgegeven.
De stratenlijsten worden ver van tevoren uitgedraaid en het bestand waar u in stond voor het niet ontvangen van de gids hebben wij pas in juli ontvangen. U staat dus pas vanaf 27 juli (dus 4 maanden na het invullen van het formulier) in ons bestand maar de stratenlijsten waren reeds verwerkt’. Dat is 3 maanden geleden!
‘Sorry dat het zolang heeft moeten duren maar het had te maken met software wdie omgebouwd moest worden zodat wij het bestand konden verwerken. Ook zijn er zoveel afmeldingen geweest dat wij wat achterstand hadden’. Welke onbenul heeft deze procedures bedacht?
Ze sluit af met: ‘Vanaf volgend jaar ontvangt u de gids niet meer….’.
We gaan het zien, maar ik ben bang dat we er nog niet klaar mee zijn.