Home > > Klapvee

Klapvee

Vers terug van vakantie, lekker uitgerust, heerlijk. Mijn brandende ergernissen zijn als sneeuw voor de zon gesmolten. Bij thuiskomst hadden we nog een heerlijk avondje voor de boeg; kaartjes voor Rock The Bells, een hiphop tour met een line up om van te smullen. En in de Heineken Music Hall bovendien. Lekker dichtbij. Om half zes gingen de deuren open, om zes uur begon er een voorprogramma en de eerste act die we wilden zien was voor 19.45 gepland. Wij waren er om half zeven, tijd zat...

De pluk mensen voor de deur was aanzienlijk, maar we gingen vol goede moed in de rij staan. Wat er vervolgens gebeurde tartte iedere logica. Er gebeurde namelijk helemaal niets. Nou ja, we mochten om de vijf minuten twee passen naar voren, maar daar was alles wel mee gezegd. Als het zo door zou gaan mocht ik de Sint Juttemis-viering in de rij tegemoet zien. Een half uur later stond ik nog steeds in de regen. We hadden een kleine vijf meter terreinwinst geboekt. Verveling sloeg toe, terwijl het binnen vrolijk dreunde.

Een uur later. Nog steeds was het de dienstdoende security niet gelukt om enig schot in de zaak te brengen. Nou ken ik dat soort situaties vrij goed, ik ben hoofdportier van de Melkweg geweest en mijn vriendin bedrijfsleider. Hiphop heeft een beetje een slechte naam als het om veiligheid gaat. Er gebeurde wel eens wat. Daardoor is er vaak een consensus bij beveiligers die dicteert dat iedereen gefouilleerd wordt tot je er bij neervalt. Alleen dien je dan ook zoveel verstand van zaken te hebben dat je het kaf van het koren kan onderscheiden. In dit geval kunnen we spreken van wat ik Apppelsap volk noem. De gemiddelde leeftijd is vrij hoog, veel ABN en veel brillen. In geen kilometers enige bling bling te bekennen. Goed volk. Gelukkig, want een stampede op de deur zou doden tot gevolg kunnen hebben. Wij staan ondertussen krap binnen, maar de hal staat tjokvol met mensen. Sardines zouden zich bescheurd hebben.

We schrijven anderhalf uur later en ik sta met tweeduizend lotgenoten EPMD te missen. Af en toe wurmen zich mensen naar buiten door de massa; ze zijn, mét geldig kaartje, onverrichter zake huiswaarts gestuurd wegens het in bezit hebben van een camera. In mijn tijd werd die ingenomen en kreeg je een bonnetje die je aan het eind van de avond recht gaf op teruggave van je gadget. Maar goed, onnodige repressie is natuurlijk altijd lachen.

Bijna twee uur later, en we zijn nog niet eens halverwege de hal. Ik moet diep ademhalen om het fysiek nog een beetje vol te houden. Om mijn verstand te bewaren ben ik aangewezen op yoga en zen. Jammer dat ik dat nooit geleerd heb. Naast me valt iemand flauw. Wederom geen personeel te bekennen. Hij wordt door een vriend afgevoerd. Twee kaartjes a 45 euro door de goot en een verknalde avond.

Mijn vriendin is het zat en belt de HMH. Antwoordapparaat. De politie dan maar. Er wordt hier per slot van rekening een onveilige situatie gecreëerd, en dat nota bene in naam van de veiligheid. Een helder betoog later belooft de meldkamer er werk van te maken. En ja hoor, opeens binnen enkele minuten beweegt er van alles. Tien minuten daarna zijn we dan echt binnen. Nu die andere tweeduizend man nog...

Over de rest van de avond kan ik kort zijn. De techniek kreeg het niet voor elkaar om de juiste kanalen voor de juiste microfoons op de juiste momenten aan te zetten, het licht stond pardoes op de eerste rij monitors gericht in plaats van op de artiesten, en Heineken halen in de gelijknamige Music Hall stond gelijk aan weer lang wachten, met uitzicht op belabberd barpersoneel waarvan sommigen de luiers maar net ontgroeid waren. Ik sowieso heb de hele avond in een stoeltje gezeten om bij te komen.
De acts? De acts waren, zonder uitzondering, he-le-maal goed. Maar dat waren dus Amerikanen, en hadden niets met de productie zelf te maken...
Heeft de (externe) organisatie gewoon een bar slechte productie neergezet, met een gebrek aan zowel deurpersoneel als respect voor hun publiek? Of heeft de HMH hier ook nog verantwoordelijkheid in? Het lijkt me dat, mocht het mis gaan, de venue zelf de deksel op de neus krijgt. Lag het aan To Serve And Protect, het security bedrijf? Dat hoop ik niet. Ik vind ze zelf namelijk een van de betere in de stad...

Ik hoef het eigenlijk niet te weten. Ik wil dat het nooit meer gebeurt. Want hier komen ongelukken van.
Ik zou wel zeggen; vraag je geld terug. Want kan iemand me vertellen hoe EPMD was?


47 reacties op "Klapvee"

Bart
-1-  Bart:
Meneer Renout, gaat u voor een jongerenblaadje schrijven, uw onderwerpen interesseren mij in het geheel niet: geen idee waar u het over heeft????
En als u een kaartje heeft gekocht, en dat is niet bevallen, dan heeft u helaas pech gehad..
Ik heb ooit een legendarisch concert van Frank Zappa bijgewoond in de Ahoy, geen normaal geluid gehoord (klonk als zwembad), helaas geen drankje kunnen bemachtigen,maar toch een legendarische, en leuke avond.
Ik zou uw geld terugvragen, en er vooral niet over schrijven op AC!!
-2-  :
Het gaat me voornamelijk om de onveilige situatie die ontstaan is. Als er slachtoffers waren gevallen was de stad te klein geweest. En ach, U hoeft het het niet te lezen hoor. Uw antwoorden zeggen mij ook niet veel. Prettige avond!
Brigitte
-3-  Brigitte:
Vermoeiend Jaro, maar het was je eigen keuze. Snap alleen niet wie of waarom het klapvee was. Bij klapvee verwacht ik verplicht klappen met behulp van een applausmachine.
lijn
-4-  lijn:
Zonde.
Meestal is het in de Bijlmer Bierhal wel goed geregeld, is mijn ervaring. Jammer dat dat in jouw geval maar voor de helft zo was. Voor de helft, want toegangscontrole slecht geregeld, concert wel op tijd begonnen.

Ik ben wel benieuwd naar een eventuele reactie van de HMH.

oh, en @Bart: een van de leuke dingen van Amsterdam is het culturele aanbod. Ook dat hoort thuis op Amsterdam Centraal!
Arnoud de Jong
Ja, Amsterdam Centraal is voor alle volwassen leeftijdsgroepen. Een stuk als dit past daar dus wel degelijk in.
Verder is het dus heel goed dat er gevallen van kennelijke onveiligheid zoals bij HMH aan de kaak worden gesteld.
Dus Bart, als er zich dergelijke toestanden voordoen bij een concert van André Rieux mag je ons inseinen. ;-)
Mirjam
-6-  Mirjam:
@Bart, misschien een tijdje een andere weblog opzoeken voor je dagelijkse commentaar? Je hoeft namelijk niet te reageren, je mag reageren. Ik ben blij met al die mensen die hier op AC hun kijk op Amsterdam weergeven. Ik ben sowieso heel blij met een weblog als AC. Ik ben best benieuwd of deze ervaring in de HMH vaak zo is, of slechts alleen in dit geval. Misschien gewoon een heel populair concert. Ik kom nooit in de HMH dus kan er geen oordeel over geven.
Bart
-7-  Bart:
@ Arnout: schat je me echt zo in, qua muziekvoorkeur, bedoel ik?
@ Mirjam: ik verwacht op AC leesbare stukken, over interessante onderwerpen, hoe de 'security'-portier- bij de 'Heineken Music Hal'(door de reactie snap ik nu pas dat HMH daar voor staat)opereert, intersseert mij niets...
Je kiest er zelf voor om uren in de rij te staan voor een blijkbaar populair groepje (stond ik ook bij Zappa destijds, ik herinner me een uur of 4 in een lange gang onder het gebouw) En als er echt ongelukken waren gebeurd, had dat wel in de krant gestaan: ik blijf erbij, een hoop geschreeuw over onbenullige zaken. En verder ben ik heel blij met AC, om dat nog maar eens te benadrukken, en ik blijf hopen dat er veel mensen over veel interessante onderwerpen blijven schrijven (en fotograferen, Thomas!)
Tot slot: ook over Amsterdamse onderwerpen die voor jongeren interssant zijn, hoop ik te lezen, Arnoud,maar dan zo dat het voor de ouderen onder ons ;-) ook begrijpelijk is...
Vinus
-8-  Vinus:
Ik stel voor om mensen die als reactie geven je kiest er zelf voor of uit dezelfde categorie: dan ga je er toch niet heen?, of nog zo’n fijne: ga dan ergens anders wonen! bij voorbaat van AC verwijderd worden.
Zulke reacties getuigen van totale desinteresse ten aanzien van het geschrevene.
Je kunt ook gewoon NIET reageren.
-9-  :
@Bart: als het je niet boeit, lees het dan gewoon niet. Niemand dwingt je om kennis te nemen van zaken die je niet interesseren.
-10-  :
Brigitte, even over de titel; ik kreeg het gevoel dat het publiek er helemaal niet toe deed, dat we daar waren omdat het anders zo stil is na de nummers. Terwijl het publiek de centjes neertelt om zoiets mogelijk te maken.
Misschien had je erbij moeten zijn geweest, of misschien kijk ik teveel naar de wereld als medewerker aan evenementen en concerten. Beroepsdeformatie. Maar dit was echt buiten alle proportie, zie ook het Parool.
Coen
-11-  Coen:
@Vinus..

je HOEFT niet te reageren hoor... :)
mommabadje
-12-  mommabadje:
Goed stuk, Jaro. Ik stond ook in die gruwelijke rij, en voelde me vrij onveilig. Terecht dat je dit aan de kaak stelt, al vindt Bart dit ´jongerenonzin´. Ik vraag me inmiddels wel af hoe oud jij bent, Bart, want ik weet toevallig dat Jaro 45 is, dus als jij zijn taal niet verstaat schat ik je op 80?
Suffie
-13-  Suffie:
halen we hier misschien veiligheid en geërgerdheid een beetje door elkaar...?
Mark
-14-  Mark:
Hey Jaro,

Heb het kennelijk iets beter gedaan dan jij: wij stonden 'maar' ander half uur in de rij. Wél EPMD gezien, incluis verkouden (gewoon stoned?) Erick Sermon. De zaal was half leeg en galmde een end weg. De tracks waren vet, maar dat de mics niet goed afgesteld waren, kwam Erick Sermon ook al achter: zelden zo'n slechte productie meegemaakt. Al met al een vette show, door de artiesten, niet de orga/beveiliging/HMH personeel. Jammer.
Bart
-15-  Bart:
@ mommabadje: de oorzaak is denk ik “different worlds”, ik ben 53, en heb andere interesses dan iets als 'hiphop' en aanverwante 'muziek'..
-16-  :
@Bart: Goed, maar het artikel van Jaro gaat helemaal niet over hiphop, het gaat over de toestanden voor de deur.
Bart
-17-  Bart:
@ Wieland: het gaat in ieder geval niet over de inhoud van de geboden 'acts' -artiesten, optredens-, wat de titel uitdrukkelijk suggereert), en zolang de 'security', groot woord voor portiers, niemand afvoert/afslacht/ geen brand/ opstand etc, blijft het triviaal om daar over te schrijven, ik kan er i.i.g. geen 'nieuws' in ontdekken...
Schrijven over cultuur, al dan niet met hoofdletter 'C', is prima, maar geen gezever over lang wachten, act gemist enz...
Peter
-18-  Peter:
Wat een onzin Bart, het is een artikel als alle andere hier alleen staat het onderwerp je niet aan. Wachten in de rij bij een slechte organisatie vind ik net zo relevant als een vertraagde reperatie van een roltrap in de metro.
Daarnaast vind ik cultuur met een grote C vooral een term die gebruikt wordt om meer subsidie los te trekken van belastingbetalers. Wie beslist of iets een grote C is of niet?
jaro renout
-19-  jaro renout:
Suffie; nee, dat haal ik niet door de war. Ik ben gediplomeerd beveiliger met meer dan tien jaar ervaring. Bij een rush op de deur (wellicht door ergernis ingegeven) hadden er mensen in het ziekenhuis beland. Flauwvallers moesten geholpen worden door vrienden of onbekenden. Er was geen personeel aanwezig om dat op te vangen. Dat gebrek aan toezicht is niet wenselijk, en naar mijn mening niet conform afspraken die er in dit soort situaties gelden.
Dr.D
-20-  Dr.D:
T`is inderdaad triest in Podiumland.
De kaartjes, als ze nog te koop zijn, waanzinnig duur en voor dat geld wordt je behandeld als, als...vult U maar in.
En HipHop is ander publiek dan Heavy Metal of bijvoorbeeld Normaal.
Dan weet de organisatie blijkbaar wel dat er wat extra fusten bier moeten worden besteld...
Dr.D
-21-  Dr.D:
(Stampede in het verleden bij Paradiso was een kwestie van terugduwen en de trap/zwaartekracht deed de rest)
hachee
-22-  hachee:
Jaro, je verhaal is me uit het hart gegrepen. De entree voor een concert is vaak een crime (bij de Melkweg ben ik overigens een jaar of 10 geleden bijna platgedrukt). En als je binnen bent is het ook dringen. Als het druk is moet je vaak even wachten tot je aan de beurt bent, dat is logisch, maar er zijn grenzen.

Misschien kun je via internetfora wel contact leggen met andere bezoekers van het concert en gezamenlijk bij de organisator (MOJO ?) je geld terugeisen.

Waar m.i. de HMH ook last van heeft is een slecht ontwerp. Als je de rij voor de entree door bent, kun je meteen aansluiten in de rij voor de garderobe. Die rij staat ook nog eens in de loop naar de zaal. Kortom, een groot 'verkeersinfarct' om het zo maar eens te noemen. Dat de brandweer ooit akkoord is gegaan met het ontwerp voor dit gebouw is me een raadsel.
Suffie
-23-  Suffie:
Veiligheid is een term die vaak met enig opportunisme wordt ingezet. Als er extra gecontroleerd wordt door de politie of middels cameratoezicht dan valt het ineens heel erg mee en kan iedereen heel goed voor zichzelf zorgen, maar je lang in een rij moet staan of je kan niet ongegeneerd zonder licht door het rood rijden wordt veiligheid ineens met een hoofdletter geschreven.

Ja, ik chargeer een beetje. Da's duidelijker...
Suffie
-24-  Suffie:
Ik vind het overigens wel erg jammer dat Bart hier zo wordt afgezeken! Hij geeft alleen even aan wat jullie op AC moeten schrijven van hem. Meer niet...!
Bart
-25-  Bart:
@ Suffie: ik dicteer niets, ik vraag Jaro of hij titel en inhoud kan synchroniseren, omdat hij al eerder bij een bezoek aan Ajax over beveiliging etc. schreef. Dat interesseert mij pas als gebleken is dat er echt (bijna)rampen zijn gebeurd.
Ik dacht een stuk over muziek aan te treffen(klapvee).... Ik schrijf niemand wat voor (wie ben ik?), maar misschien zijn mijn verwachtingen over AC iets te hoog gespannen? En afzeiken is niet verkeerd, doe ik ook wel eens..
Dat ik commentaar geef op stukjes van Jaro, omdat ze mij niet aanspreken of gewoon in het verkeerde keelgat schieten (graffiti), moet hij mij maar vergeven, ik riep het al elders “different worlds”...
Suffie
-26-  Suffie:
“Ik zou uw geld terugvragen, en er vooral niet over schrijven op AC!!”

Je hebt gelijk, Bart. Daar zit niets dwingends in...
Erica / Office Manager Heineken Music Ha
-27-  Erica / Office Manager Heineken Music Ha:
Beste Jaro,

Ik lees net jouw blog en wil hier toch even op reageren.

Ik ben de Office Manager van de Heineken Music Hall en ik behandel alle binnenkomende klachten.

Ten eerste vinden wij het heel erg vervelend dat de avond van Rock the Bells voor meerdere mensen zo slecht is gestart. Maar ik wil je ook meteen even iets uiteggen.

De Heineken Music Hall wordt als concertlocatie gehuurd door derden om hier een evenement in plaats te laten vinden, in dit geval het Rock the
Bells concert. Als verhuurder van de locatie is de Heineken Music Hall niet betrokken bij de productie zelf, de ticketprijzen, het programma,etc.. Wij zorgen dat de locatie op de dag van het concert vanaf het moment van opbouw tot en met het moment van afbouw beschikbaar is voor de huurder. Vervolgens brengen wij de locatie weer op orde voor het volgende evenement.

Wij gaan serieus om met de klachten die wij ontvangen. We sturen ze vaak dezelfde dag nog door naar de organisator / huurder, om hen in de gelegenheid te stellen rechtstreeks naar de gedupeerde te reageren.

Mocht je n.a.v. bovenstaande een reactie willen geven, dan nodig ik je uit dit te doen via info@heineken-music-hall.nl, t.a.v. Erica Bakker.

Wij hopen in ieder geval van harte dat je bij een volgend concert in de Heineken Music Hall weer met een big smile het pand verlaat...!

Hartelijke groet,
Erica Bakker
Bart
-28-  Bart:
@ suffie: toch?
Dr.D
-29-  Dr.D:
Goede uiteg (SIC) van Erica,
zo van ; 'dat is niet onze schuld maar de hunne'...
U bent genaaid maar niet door HMH hoor!
Suffie
-30-  Suffie:
Dr. Dram, deze mevrouw neemt de moeite en het initiatief om een hele plausibele verklaring neer te zetten, inclusief een mailadres dat ze in de openbaarheid gooit. Volgens mij had ze dat niet hoeven doen en had er geen haan naar gekraaid. Je sarcasme en negativiteit begint me een beetje de keel uit te hangen. Get a life!
Dr.D
-31-  Dr.D:
-Wij zorgen dat de locatie op de dag van het concert vanaf het moment van opbouw tot en met het moment van afbouw beschikbaar is voor de huurder. Vervolgens brengen wij de locatie weer op orde voor het volgende evenement.-
Dus is het de verantwoordelijkheid van HMH maar die wordt bij organisatie gedeponeerd.
Het plempen van een mailadres verandert daar niets aan.
En @ Suffie U is zelf een vette pad dus ga naar de sportschool en als je de naam niet weet zeg je gewoon U.
Dr.D
-32-  Dr.D:
Daar aan toegevoegd dat dhr. Suffie niets heeft toegevoegd aan de topic, bij gebrek aan ervaring, en puur op de man probeert te spelen.
Een wanhoopspoging.
Suffie
-33-  Suffie:
Ik rust mijn kaas!
Suffie
-34-  Suffie:
Maar goed, even voor de mensen die voldoende verstand hebben om niet terug te grijpen naar vermeende uiterlijkheden: als ik als verhuurbedrijf een auto verhuur ben ik verantwoordelijk voor de technische staat, het onderhoud en de compleetheid van de uitrusting. Met de verhuurder maak ik afspraken over het gebruik en de verzekering. Als de gebruiker vervolgens iemand van z'n sokken rijdt of met 230 km/u z'n motor opblaast kun je daar de verhuurder niet voor aansprakelijk stellen.

Als ik een zaaltje verhuur, daar de juiste spulletjes neerzet en zorg dat de zaal en de aankleding aan de eisen voldoet, en vervolgens maakt de verhuurder er een potje van, lijkt het me heel plausibel dat de verhuurder daar geen verantwoording voor neemt. Als in een huurhuis explosieven worden aangetroffen, is de huisbaas dan een terrorist?
Ramon
-35-  Ramon:
Gezellig boel hier.

Nog even en ik ga er kiezen om geen reacties meer te lezen.
Suffie
-36-  Suffie:
@Ramon: dat zou jammer zijn. Los van wat mensen die plaatjes googlen om mensen te kunnen beschimpen, zijn de discussies hier best lekker levendig.
nick
-37-  nick:
Jaro: bedankt voor je bericht. Alweer wat jaren geleden iets soortgelijks meegemaakt bij de HMH. Een concert van Underworld waarbij het uren duurde voor je binnen was. Hier begonnen de mensen wel te dringen en werd het gebrek aan lucht gevaarlijk.
Toen werd dit ook aan de kaak gesteld.
HMH beloofde dat de security en kaartcontrole voortaan beter zou worden afgehandeld.
Ik zelf ben sindsdien niet meer naar concerten in de HMH geweest en na jouw verhaal zal ik dit ook niet snel gaan doen.
Het is trouwens niet alleen in de HMH dat de controle vreselijk is. Laatst nog bij Faltivest duurde het ook allemaal veel te lang.
En waarom?
Om te laten zien aan de gemeente dat ze mensen op drugs te controleren. Alsof ze die vinden in broekzak of tas....
Dr.D
-38-  Dr.D:
@ suffie,
niets vermeende uiterlijkheden!
(U gaf me ooit een slap handje...)
Zonder 'get a life' begroeting

Waar het hier om gaat is dat bezoekers van allerlei muziekuitingen financieel worden uitgekleed en achteraf in de kou gelaten.
Geld terug acties vind je alleen nog op een pak wasverzachter...
Dr.D
-39-  Dr.D:
Rest de vraag of Erica ook gereageerd zou hebben als Jaro niet had aangegeven dat hij (arbeidzaam) 10 jaar Melkwegervaring had?
Suffie
-40-  Suffie:
Ach, Dr. D, ik ben bang dat je weinig indruk hebt gemaakt, want ik kan me dat niet meer herinneren. Maar als ik daarbij te veel consideratie met betrekking tot jouw verschijning heb getoond, dan biedt ik bij deze mijn excuses aan. En als jij in één sessie kans ziet om iemand 'vette pad' te noemen én hem te beschuldigen van 'op de man spelen' kan ik me ook een beetje voorstellen waarom je niet bij me bent blijven hangen. Maar om even inhoudelijk te blijven: wanprestaties op het gebied van wat voor activiteiten dan ook zijn in dit geval de verantwoordelijkheid van de organisatoren, niet van degenen die de ruimte en de faciliteiten ter beschikking stellen. In dit geval was dit Guerilla Union en niet de HMH.
Bart
-41-  Bart:
Mijn eerste reactie was zo slecht nog niet, begrijp ik nu!
“much to do about nothing”...
Eddie
-42-  Eddie:
Goed verhaal, was er ook, en ja het was een hel.
Bart
-43-  Bart:
@ Eddie: de 'hel' is volgens velen elders... (goh, beetje wachten?)
RudiPensionado
-44-  RudiPensionado:
De eerste bijdrage over dit stuk is de slechtste en bijna off-topic.
Stadion/concert bezoekers worden vaak niet bepaald netjes behandeld.
Als voorbeeld geeft ik hier de ArenA. Wellicht niet bij iedereen bekend maar de roltrappen naar de tweede ring zijn er pas een jaar of drie en al die jaren kon jong en oud lopen naar boven.
Vele malen is dit door veel mensen via enquetes en andere kanalen bekend gemaakt bij de ArenA maar het duurde nog jaren alvorens men roltrappen liet aanbrengen.
Mensen die zijn aangewezen op de liften, die er wel altijd waren, staan vreselijk lang in de rij en dat is nog steeds zo.
En dan heb ik het nog niet over de toegangsprijzen gehad.
Bart
-45-  Bart:
RudiPensionadios: de pot verwijt...
Meestal zeur je gewoon, nu heb je het over dingen die echt niet ter zake doen... En wat is er tegen een beetje wachten?
RudiPensionado
-46-  RudiPensionado:
Als je al een toegangsbewijs hebt lijkt het mij dat wachten tot een minimum dient te worden beperkt.
De mensen die hierboven hun commentaar leveren op het wachten hebben hier volgens mij een goed punt.
Bart
-47-  Bart:
RudiPensionado, waarom zijn de wachtrijen bij het concertgebouw helemaal niet vervelend, en nooit lang? Zelfs niet bij een zeer beroemde solist, Yoyo Ma bijv? of dirigent? Mensen zijn zeer gedisciplineerd en wachten 20-30 minuten bij de kassa... No problem!
Dus niet zoveel zeuren, het komt uitsluitend omdat er bij sommige concerten drugs/wapens in het spel zijn, dus die dan maar gewoon verbieden, of zware security, kan Jaro z'n gang gaan..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.