Home > > Gewoon een beetje denkwerk

Gewoon een beetje denkwerk

Zuidoost - Dit voorjaar vonden er renovatiewerkzaamheden plaats op metrostation Gein. Zoiets is onvermijdelijk: Net als auto's, wasmachines en keukens hebben metrostations een afschrijvingstermijn en moeten ze eens in de zoveel tijd worden vervangen. Door de verbouwing was de metrodienstregeling zeven weken lang ontregeld. Lijn 54 (CS-Gein) reed keurig volgens de dienstregeling. Maar lijn 50 (Isolatorweg-Gein) reed niet verder dan Bullewijk. Reizigers op de stations Holendrecht, Reigersbos en Gein moesten dus genoegen nemen met een geamputeerde dienstregeling.

Dit najaar vinden er renovatiewerkzaamheden plaats op de metrostations Holendrecht en Reigersbos. Daar is niets aan te doen: Net als laptops, haardrogers en wethouders hebben metrostations een afschrijvingstermijn en moeten ze eens in de zoveel tijd worden vervangen. Door de verbouwing is de metrodienstregeling twaalf weken lang ontregeld. Lijn 54 (CS-Gein) rijdt keurig volgens de dienstregeling. Maar lijn 50 (Isolatorweg-Gein) rijdt niet verder dan Bullewijk. Tiens, hebt u net als ik een gevoel van déjà vu? En denkt u wellicht net als ik: 'Dat metrostations af en toe gerenoveerd moeten worden kan ik billijken, maar kan zoiets niet wat intelligenter?'
Want zoals gezegd: ik kan begrip opbrengen voor het feit dat er af en toe een paar metrostations moeten worden verbouwd. En ook het feit dat dat voor de reizigers nogal wat overlast ('ongemak' heet dat bij het GVB) oplevert kan ik best begrijpen. Maar als de renovatie van station Gein zeven weken duurde, en de renovatie van Holendrecht en Reigersbos twaalf weken, en als dat allemaal geregeld kan worden door tijdens die weken de helft van het aantal metro's te laten rijden, waarom kunnen de werkzaamheden op Gein, Reigersbos en Holendrecht dan niet tegelijk, of in elk geval overlappend, worden uitgevoerd, zodat de reizigers in plaats van negentien weken maar twaalf weken 'ongemak' ondervinden?

Kom nu in vredesnaam niet aan met de ouwe rotsmoes dat het moeilijk is om voldoende werklieden te vinden. Per slot van rekening zijn van de zomer alle vijf ondergrondse metrostations plus de hele metrotunnel tegelijk gerenoveerd. Als zoiets in het centrum wel kan, waarom dan niet in Zuidoost?

En dan nog iets: waarom rijdt lijn 54 de volledige route tot Gein, en wordt lijn 50 bij Bullewijk afgekapt? Waarom is het eigenlijk niet andersom? Per slot van rekening sluit bij station Van der Madeweg lijn 50 (Isolatorweg-Gein v.v.) in beide richtingen naadloos aan op lijn 53 (CS-Gaasperplas v.v.). Bij de oplossing die het GVB heeft gekozen moeten reizigers van en naar Gaasperdam die van lijn 50 gebruik willen maken bij het overstappen telkens vijf minuten wachten. Als er voor was gekozen om in plaats van lijn 50 lijn 54 in te korten, had niemand hoeven wachten op een aansluitende verbinding: de reizigers van Gein, Reigersbos en Holendrecht naar CS (v.v.) hadden dan gewoon, zonder enig tijdverlies, op Van der Madeweg kunnen overstappen van en naar lijn 53.

Volgt u het nog, lezer? Nee? In dat geval woont u niet in Zuidoost. Want in dit stadsdeel kan ieder kind je vertellen dat het snuggerder is om bij een verbouwing van de metro lijn 54 in te korten, en niet lijn 50. Misschien woont u echter wel in Zuidoost. In dat geval kan het haast niet missen: u werkt als manager bij het GVB. Misschien wilt u me dan eens uitleggen waarom er voor deze kromme 'oplossingen' gekozen is. Is hier sprake van dommigheid en onkunde? Of ligt er aan deze janboel een andere reden ten grondslag, die ik als eenvoudig betalend passagier niet bevroeden kan - fraude bijvoorbeeld?

Maar nee, ik denk niet dat het boze opzet is. En ook van incompetentie kan geen sprake zijn: per slot van rekening neemt het GVB enkel hoogbegaafde managers in dienst. Het is naar maar waar: vermoedelijk is de hele toestand te wijten aan uw desinteresse. Klachten van passagiers legt u lachend naast zich neer. Uw superieuren stellen geen lastige vragen - die kijken wel uit. En trouwens: u gaat toch met de auto naar uw werk.

Dat zou ik voorlopig maar even blijven doen, als ik u was.

dertien reacties op "Gewoon een beetje denkwerk"

RudiPensionado
-1-  RudiPensionado:
GertJan Kroon en Adrie Bolier zouden hier best eens op kunnen reageren.
Wellicht een aanrdig idee om hen op dit stuk te attenderen?
Peter
-2-  Peter:
Ik snap je gevoel van onbehagen en ben het in veel dingen met je eens, Marco, maar bij deze najaarsrenovatie is de inkorting van lijn 50 echt een technische kwestie. Het belangrijke en drukke station Holendrecht wordt zo gerenoveerd dat het station gedurende de werkzaamheden in beide richtingen beschikbaar blijft, door het perron halverwege de perronlengte te splitsen. In tegenstelling tot de andere stations waar de renovatie per richting gebeurt en er over de gehele lengte een hek is geplaatst. Dat betekent dat er een perronlengte beschikbaar is van ca. 75 meter. Genoeg voor lijn 54 (twee zilvergrijze stellen, 2x36=72 meter) Een metrotrein van lijn 50 is normaal gesproken 3x31 meter=93 meter (drie blauw-witte stellen) of 3x36=108 meter (drie zilveren stellen). Normaal gesproken is dat ook al te kort voor de vervoersvraag op lijn 50, maar ja, dat is weer een ander onderwerp en bron van ergernis.
Ray van der K
-3-  Ray van der K:
Ik ben wel woonachtig in desbetreffende stadsdeel, en vind het een zeer vervelende kwestie.
Gevolg een niet te stoppen stroom voetgangers die zich vanuit AMC richting station Bullewijk begeeftnet voor de spoorweg viaduct die een behhorlijke file veroorzaakt.
Gewoon niet normaal.Maarja wie ben ik ?!
Suffie
-4-  Suffie:
Vraag het ze eens, misschien geven ze wel antwoord...
hachee
-5-  hachee:
Het is jammer dat we niet weten wat de werkzaamheden precies zijn. Wellicht was de eerste renovatie fase 1 en gaat nu fase 2 in.
Peter
-6-  Peter:
In een notendop de werkzaamheden (voor zover die zichtbaar zijn): de grijze tegels (beton? natuursteen?) van de oude perrons, die er tegenwoordig ook na schoonmaak nog smoezelig uitzien, worden weggedrilboord en vervangen door een donkergrijze strakke, gevlinderde asfaltlaag met nieuwe markeringen voor blinden en slechtzienden. De lelijke en onveilige massieve schermen en de uit betonsteen opgetrokken abri’s met hun verrotte houten bankjes worden verwijderd en vervangen door transparante stalen abri’s en windschermen, wat de sociale veiligheid enorm ten goede komt. De eveneens verrotte houten delen worden vervangen door stalen/kunststoffen dakdelen, waarbij ook de lichtstraten helaas verdwijnen. Verder worden verlichting, omroepinstallaties en brandveiligheidsvoorzieningen vervangen en de hele constructie (staal, hout, beton) opnieuw geschilderd. Het is helaas geen nieuwbouw zoals op Ganzenhoef is gebeurd, maar dat het resultaat een hele verbetering is kun je aanschouwen op Gein, Verrijn Stuart en Venserpolder.

Wat men van mij nog verder aan zou mogen pakken is de bewegwijzering. Dat is nu een gebrekkig en verwaarloosd allergaartje. Als die consequent in één huisstijl wordt toegepast en goed onderhouden dan zal dat de uitstraling van de stations en van de metro als systeem enorm ten goede komen. Denk maar aan de NS, of aan de metrosteden om ons heen (Londen, Berlijn, Parijs maar ook Rotterdam).
Bart
-7-  Bart:
Als 'expat'Amsterdammer, ik woon sinds een paar jaar in Lelystad, meen ik toch het volgende te mogen opmerken: vernieuwen van een station, natuurlijk, zeker die van de Amsterdamse metro, die waren al 10 jaar aan vervanging toe, evenals het rijdend materieel..
Maar een station in feite gewoon afsluiten en de dienstregeling tijdelijk afbouwen/ zodanig wijzigen dat duizenden mensen gedupeerd worden, is shame, shame shame!! Of je biedt even goedkope en snelle alternatieven aan, of je organiseert de zaak zo dat de reiziger er geen of geringe last van heeft. Dus geen 'geamputeerde lijn'.
Ter illustratie: op dit moment voert ProRail uitgebreide werkzaamheden uit aan het station van Lelystad om in 2012 de snelle verbinding naar Zwolle te realiseren. Het station ligt volledig op de schop, maar de treinen rijden gewoon op tijd...
En laten we hopen dat het GVB die ZO lijn nu eindelijk een keer gaat 'verschonen': het materiaal, de stations en ook het personeel (dat is er nl. niet, behalve als portier of kaartcontroleur). Gewoon een schone, hele, goed functionerende en prettige metro, is dat te veel gevraagd?
Barry
-8-  Barry:
“En trouwens: u gaat toch met de auto naar uw werk.”

Ik ging ook meestal met het OV naar het werk (Diemen-Zuid). Maar sinds ik ontdekt heb dat ik er met de auto slechts 25 minuten over doe (inclusief file) in plaats van 45 minuten met bus-metro, rijd ik nu dagelijks met de auto. Dit heb ik ontdekt dankzij de stillegging van de metro deze zomer. Hartelijk dank aan het GVB en aan Herrema voor deze informatie.
Jochem
-9-  Jochem:
De Renovatie van deze stations zoals die nu wordt uitgevoerd is pure verslinding van belastinggeld te noemen.een voorbeeld is:,
Nieuwe vloer ( oude tegelvloer verwijderen die overigens opzich nog zeer goed is , en als dan de keuze van een architect op een ander materiaal valt (indit geval beton) dan heeft deze architect geen enkel gevoel en kennis van de duurzaamheid van de duurzaamheid van de in het werk gestorte betonvloer, boven die van de tegelvloer.
de tegelvloer had als basis vloer gebruikt moeten worden voor een nieuw aan te brengen toplaag. esthetisch verantwoord en veel duurzamer en goedkoper. maar ja het geld moet rollen binnnen het DIVV amsterdam
want ja geld is niet het probleem waar Amsterdam mee kamt. Wel deskundige mensen want die zijn in Amsterdam helaas niet meer werkzaam.
Dr.D
-10-  Dr.D:
Jawel!
Maar die gaan met de fiets...
(Weer of geen weer)
Suffie
-11-  Suffie:
“Kom nu in vredesnaam niet aan met de ouwe rotsmoes dat het moeilijk is om voldoende werklieden te vinden.”

Het is natuurlijk wel makkelijk om een discussie over dat aspect al op deze wijze bij voorbaat de grond in te boren. Zo raar is dat argument namelijk niet. Ik ga er van uit dat het GVB dit soort renovaties niet uitsluitend door mensen uit eigen kweek laat doen, maar daar een hele reeks onderaannemers voor inhuurt, vermoedelijk op basis van inschrijving. Bij grotere projecten zullen meerdere onderaannemers worden benaderd, zodat niet uitsluitend de goedkoopste inschrijvers aan de beurt komen. Zo'n operatie pakt alleen al door de organisatie duurder uit dan het domweg inhuren van één bedrijf die alle te renoveren stations afwandelt. Dan wordt het de keuze: kunnen wij als bedrijf meerdere van dit soort operaties per jaar aan, of moeten we op basis van reisbewegingen een keuze maken? Ik zie het al met m'n zoon: als ik zeg dat ik niet naar de bios met hem wil omdat het me te veel geld kost, zegt hij: 'maar vorige week kon het toch ook?'

Maar ik zeg het nogmaals: als jij niet begrijpt waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn is het gemakkelijk om het te wijten aan een gebrek aan intelligentie of interesse, maar je zou het ze ook gewoon eens kunnen vragen.

Wellicht wordt je nog verrast...
AJ Neto
-12-  AJ Neto:
Het meet irritante is dat men besluit om 's nachts te werken met ontoelaatbare geluidsoverlast. Midden in de nacht wordt er stevig geboord met een drilboor alsof men een compleet dorp aan het ontmantelen is. Te asociaal voor woorden. Daarnaast is men er niet vies van om ook in het weekend in de nachten door te werken, blijkbaar redden ze hun eigen planning niet. Ik vraag me af of het GVB nog een gebaar maakt richting de omwonenden óf is het maar “zuidoost” want in zuid zou men dit niet zo flikken.
AJ Neto
-13-  AJ Neto:
oh ja, ik woon dus aan het plein naast het station. Op het moment van schrijven 00:06, zijn ze weer flink bezig.
Wat de werklieden betreft, men haalt ze gewoon uit Zuid europa, genoeg van hen die ik portugees heb horen praten. En ik weet dat in portugal veel portugezen als goedkope krachten worden weggelokt ( omhet woord ronselen maar niet te gebruiken).

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.