Dit najaar vinden er renovatiewerkzaamheden plaats op de metrostations Holendrecht en Reigersbos. Daar is niets aan te doen: Net als laptops, haardrogers en wethouders hebben metrostations een afschrijvingstermijn en moeten ze eens in de zoveel tijd worden vervangen. Door de verbouwing is de metrodienstregeling twaalf weken lang ontregeld. Lijn 54 (CS-Gein) rijdt keurig volgens de dienstregeling. Maar lijn 50 (Isolatorweg-Gein) rijdt niet verder dan Bullewijk. Tiens, hebt u net als ik een gevoel van déjà vu? En denkt u wellicht net als ik: 'Dat metrostations af en toe gerenoveerd moeten worden kan ik billijken, maar kan zoiets niet wat intelligenter?'
Kom nu in vredesnaam niet aan met de ouwe rotsmoes dat het moeilijk is om voldoende werklieden te vinden. Per slot van rekening zijn van de zomer alle vijf ondergrondse metrostations plus de hele metrotunnel tegelijk gerenoveerd. Als zoiets in het centrum wel kan, waarom dan niet in Zuidoost?
En dan nog iets: waarom rijdt lijn 54 de volledige route tot Gein, en wordt lijn 50 bij Bullewijk afgekapt? Waarom is het eigenlijk niet andersom? Per slot van rekening sluit bij station Van der Madeweg lijn 50 (Isolatorweg-Gein v.v.) in beide richtingen naadloos aan op lijn 53 (CS-Gaasperplas v.v.). Bij de oplossing die het GVB heeft gekozen moeten reizigers van en naar Gaasperdam die van lijn 50 gebruik willen maken bij het overstappen telkens vijf minuten wachten. Als er voor was gekozen om in plaats van lijn 50 lijn 54 in te korten, had niemand hoeven wachten op een aansluitende verbinding: de reizigers van Gein, Reigersbos en Holendrecht naar CS (v.v.) hadden dan gewoon, zonder enig tijdverlies, op Van der Madeweg kunnen overstappen van en naar lijn 53.
Volgt u het nog, lezer? Nee? In dat geval woont u niet in Zuidoost. Want in dit stadsdeel kan ieder kind je vertellen dat het snuggerder is om bij een verbouwing van de metro lijn 54 in te korten, en niet lijn 50. Misschien woont u echter wel in Zuidoost. In dat geval kan het haast niet missen: u werkt als manager bij het GVB. Misschien wilt u me dan eens uitleggen waarom er voor deze kromme 'oplossingen' gekozen is. Is hier sprake van dommigheid en onkunde? Of ligt er aan deze janboel een andere reden ten grondslag, die ik als eenvoudig betalend passagier niet bevroeden kan - fraude bijvoorbeeld?
Maar nee, ik denk niet dat het boze opzet is. En ook van incompetentie kan geen sprake zijn: per slot van rekening neemt het GVB enkel hoogbegaafde managers in dienst. Het is naar maar waar: vermoedelijk is de hele toestand te wijten aan uw desinteresse. Klachten van passagiers legt u lachend naast zich neer. Uw superieuren stellen geen lastige vragen - die kijken wel uit. En trouwens: u gaat toch met de auto naar uw werk.
Dat zou ik voorlopig maar even blijven doen, als ik u was.
Wellicht een aanrdig idee om hen op dit stuk te attenderen?