Gelukkig wil wethouder Herrema van de centrale stad wel de helft van dit bedrag aan leges ophoesten, maar meer ook niet. Het stadsdeel zelf is tot dusver onverbiddelijk: betalen!
Dit brengt mij onvermijdelijk bij de vraag: zou het niet goed zijn om de verplichting in te stellen dat politici en ambtenaren een verklaring van geestelijke gezondheid inleveren voordat ze voor de samenleving aan de slag mogen? Gewoon even praktisch. Dat er op z'n minst even een psychiater naar kijkt? Het kan later een hoop onbegrip bij de burger voorkomen, lijkt me.
Maar 140.000 euro lijkt me toch wat lastig uit te leggen. Hiervoor mogen wij gerust de term 'woekerleges' uitvinden.
Wanneer de centrale stad de helft betaalt is dat natuurlijk nobel, maar dat komt doodgewoon neer op het rondpompen van geld. Dus hoe onzinnig kun je bezig zijn?
Toegegeven, ik ben niet deskundig op dit terrein, maar ik krijg toch de onbedwingbare neiging om hier Louis van Gaal te gaan citeren.
Want hoe komt Stadsdeel Centrum in jezusnaam ('t is tenslotte een kerk) bij zo'n waanzinnig bedrag aan leges? Van 140.000 euro kun je een berg vergunningen produceren ter grootte van de Oude Kerk zélf! Of zijn die ambtenaren gevangen geraakt in een eindeloze kringloop, waarbij ze continu elkáár vergunning verstrekken omdat voor elke vergunning telkens ook weer een andere vergunning nodig is? Zoiets?
Raakt het stadsdeel hiermee niet lichtjaren ver verwijderd van zijn primaire taken, namelijk: dienen, zorgen, faciliteren, onderhouden, bouwen, handhaven, beschermen en reguleren?
Op z'n minst willen de burgers weten hoe het stadsdeel aan dit buitenproportionele bedrag van 140.000 euro komt. Wij willen een bonnetje! Wij willen een specificatie!
Of moeten we dáár dan óók weer leges over betalen?
28 reacties op "Stadsdeel, laat je nakijken"
De gemeente Amsterdam heeft driehonderd communicatiemedewerkers in dienst. Dat zijn meer communicatiemedewerkers dan journalisten!
Laten we het dan meteen goed doen en al die ambtenaren geestelijk onderzoeken en verplichten een verklaring van geestelijke gezondheid te laten tekenen voordat ze voor de samenleving aan de slag mogen. Dan nemen we gezellig nog meer ambtenaren aan die de testen kunnen afnemen.
Óf we schaffen gewoon al die stadsdelen af, snijden in het ambtenaren bestand en schrappen alle overbodige regeltjes.
Het lijkt er wel op dat de bouwheer van het restauratieproject van de Oude Kerk van tevoren niet goed heeft gecalculeerd. Normaliter hou je namelijk rekening met die kosten, de hoogte van het bedrag is immers nauwkeurig in te schatten.
Kwijtschelding van deze kosten kan ook weer leiden tot de discussie 'waarom zij wel, en ik als burger met mn dakkapelletje niet?'
Maar dit Kafkaanse bestuur dat ieder middeleeuws regeltje uit de kast trekt voor eigen gewin, zeker anno nu.
Want waar blijven de cijfers over de beleggingsactiviteiten van de gemeente Amsterdam?
Of is alles sowieso bij de Noord/Zuidlijn in de grond verdwenen.
Ik zou het jammer vinden als deze toon ook op deze website gewoon wordt. Dit kan mensen aantrekken die het ook prettig vinden te schelden, en voor je het weet ben je de zoveelste ordinaire site.
Voor scheldpartijen ga ik wel naar geenstijl.nl, of de forums van AD, de Telegraaf of Elsevier.
Wat meer respect zou ik op prijs stellen.
(N.B. Ik ben géén ambtenaar of bestuurder....)
Op zich ben ik het niet met u oneens. Maar u moet ook de algehele teneur van het stuk in aanmerking nemen, dat op scherpe toon de draak probeert te steken met een waanzinnig bedrag aan leges. Want dat is toch wat menig burger zich afvraagt bij het lezen van zo'n bericht: zijn ze daar gek geworden bij dat stadsdeel?
En dat heb ik gewoon in ietwat andere bewoordingen opgeschreven, daarbij gebruik makend van de stijlfiguur van de overdrijving.
In het geval van de Oude Kerk is het niet opmerkelijk dat dit bedrag aan bouwleges moet worden betaald. Het is opmerkelijk dat de stad niets bijdraagt aan de kostbare restauratie van het belangrijkste monument van de stad. Een subsidie van een bedrag waar in ieder geval de bouwleges uit betaald kan worden is wel het minste wat we zouden mogen verwachten. Dat is dan gemakkelijk subsidie geven: het kost het stadsdeel niets - alleen gederfde inkomsten, inkomsten die er zonder de restauratie niet waren geweest. Dat is wat wij het stadsdeel gaan vragen. Maar het liefste zouden we natuurlijk willen dat de stad ruimhartig bijdraagt aan de restauratie van het belangrijkste en mooiste monument van de stad - dan denk ik niet aan 140.000 euro maar enkele tonnen - zoals andere instanties, particuliere als het Rijk, ook hebben gedaan. Op deze manier ontstaat toch een beeldje - ten onrechte - het beeld dat het stadsdeel slecht omgaat met haar monumenten.
Verder ben ik geheel eens met wat Jan Westerhoff schrijft. Dat zijn gewoon fatsoensnormen. Waarom zouden die niet voor internet gelden?
Als het een percentage van de bouwsom is moet je het dus geen leges meer noemen, maar iets als 'bouwbelasting'. Want daar komt het dan in feite op neer (hoewel er in dit verband vast nog wel andere belastingen worden geheven ook).
Het woord 'leges' veronderstelt de betekenis zoals ik die in het stuk heb gegeven. Misleidende term, blijkt nu.
De overheid maakt zich er sterk voor om alles transparanter te maken en overbodige regels af te schaffen. Dit is nu precies zo'n voorbeeld van idiote bureaucratie en verkapte belastingheffing.
Het is derhalve helemáál geen goed systeem.
En op de 'fatsoensnormen' in de reactie van Jan Westerhof heb ik al antwoord gegeven.
Normaal zeggen we in Amsterdam gewoon recht voor z'n raap dat degene die dit heeft bedacht niet goed bij zijn hoofd is. Ik ben dus nog redelijk mild geweest door dit te verpakken in ironie. Want 'fatsoen' mag natuurlijk nooit een drempel zijn om te zeggen waar het op staat. Een dergelijk hoog bedrag en het rondpompen van geld is de waanzin ten top en dat moet de betrokkenen maar eens ingewreven worden, vind ik.
Even uitgaande van het feit dat restauratie van de Oude Kerk -mogelijk door het vele chloor en zeepsop, en niet te vergeten de urine van alle bezoekers van belendende percelen, de kerk zwaar in het moeras heeft doen zakken, waardoor bijv. funderenigsherstel -kostbare zaak- noodzakelijk is; en alle andere zaken die nodig zijn om dit mooie monument weer in 'oude luister' te herstellen, kan ik me echt niet voorstellen dat het stadsdeel centrum een dergelijk exorbitant bedrag aan 'leges' (laat me niet lachen) in rekening brengt...
Arnoud, heb je navraag gedaan bij het stadsdeel? En ambtenaren van het stadsdeel: leg eens uit?
Het moet niet gekker worden in Nederland!
(enne: is het geld voor de restauratie al 'gevonden' Zo ja, dan zou ik als bestuur van de Oude Kerk zeggen: we restaureren pas als het stadsdeel z'n idiote claims laat vallen, anders doen we gewoon niets: draait de Staat ervoor op (Rijksmonument!)
Waarin een klein stadsdeel zeer klein (benepen) kan zijn...
Laatste punt: afschaffen per direct, die stadsdelen, scheelt i.i.g. 140.000 ¤ ten bate van stadsdeel centrum (oneigenlijk verkregen,is mijn mening!)
NU.
Dit is een satirisch opiniestuk. Geen journalistiek artikel dus, waarbij je overal achteraan gaat bellen. Bovendien had het Parool dat al gedaan en nul op het rekest gekregen.
Wat mij betreft is dat ook de functie van dit soort stukken: laten zien hoe dergelijke berichten overkomen op de gewone burger, welk beeld zo'n stadsdeel hiermee vestigt en wat ze misschien beter zouden moeten uitleggen.
Want in de discussie die hieruit volgt, kun je bijvoorbeeld bij Sanne lezen dat die leges blijkbaar wordt bepaald door de hoogte van de bouwsom. Dat weten weinig mensen (ik dus ook niet). En dat had het stadsdeel beter moeten communiceren. Hoewel ik niet geloof dat het stuk daar erg anders van zou zijn geworden.
BTW de Dam bij hoek Rokin lijkt ook wel in te zakken...
Op leges zelf mag een gemeente geen winst maken, de leges mogen dus maximaal kostendekkend zijn.
Maar het zou de overheid sieren om eens uit te leggen wat er allemaal gedaan wordt voor een bouwvergunningsaanvraag. Nu lijkt het sterk op een black box.
Op leges zelf mag een gemeente geen winst maken, de leges mogen dus maximaal kostendekkend zijn.
Maar het zou de overheid sieren om eens uit te leggen wat er allemaal gedaan wordt voor een bouwvergunningsaanvraag. Nu lijkt het sterk op een black box.
Ik neem niet aan dat er een verdieping op gezet wordt of de toren wordt verhoogd met 50 meter... Dus toetsing is alleen nodig voor constructieve veranderingen.Zelfs het Bouwbesluit is maar zeer ten dele van toepassing... Een veiligheidsplan voor uitvoering dient de aannemer/architect te maken, dus hoeveel werk zit er eigenlijk in? Laat het stadsdeel maar eens uitleggen hoe ze aan deze berekening komt! Overigens is er voor herstel en behoud van monumenten in de oorspronkelijke staat GEEN bouwvergunning nodig....
Veilgheidsplannen vallen, dacht ik, onder de Arbowet.
Jij stelt dat er geen bouwvergunning nodig is, maar waarom is er dan een aangevraagd? Daar gaat de strijd namelijk niet om maar het gaat om de kosten.
Maar wel een monumentenvergunning....
De leges die stadsdeel Centrum al in 2005 in rekening heeft gebracht aan Stichting De Oude Kerk voor de restauratie van de kerk zijn in het nieuws. Er wordt gesproken over buitensporige legesbedragen. Ook zou het stadsdeel niet willen meewerken aan het geven van meer subsidie. Stadsdeel Centrum draagt de Oude Kerk een warm hart toe. Alleen wat doet het stadsdeel, wat kan het doen en wat mag het doen?
Iedereen (burgers, bedrijven, instellingen etc, maar ook de overheid zélf) moet leges betalen voor gevraagde en/of geleverde overheidsdiensten. Het beoordelen van een bouwaanvraag is daar één van. De hoogte van de leges is afhankelijk van de hoogte van de bouwsom. Leges zijn een vast onderdeel van het totale kostenplaatje en openbaar zodat iedereen weet welke kosten aan een verbouwing verbonden zijn. De legesbedragen zijn vastgelegd in een tarieventabel die elk jaar door de stadsdeelraad wordt vastgesteld. Stadsdeel Centrum hanteert een volstrekt gangbaar legessysteem vergelijkbaar met dat van andere grote steden. De systematiek van de legesopbouw ligt in heel Amsterdam gelijk.
In 2005 zijn de leges aan de Stichting De Oude Kerk in rekening gebracht. De leges die de stichting moet betalen, zijn volledig in lijn met de tarieventabel bij de legesverordening. Leges kunnen wettelijk niet kwijtgescholden worden, maar in uitzonderlijke gevallen is het stadsdeel bereid om te bekijken of een betalingsregeling mogelijk is.
Omdat de Stichting De Oude Kerk heeft aangegeven problemen te hebben met betalen én omdat de kerk een belangrijk monument is, is het stadsdeel met de stichting in gesprek getreden. Het hele bouwplan is daarbij doorgenomen. Hieruit kwamen geen mogelijkheden naar voren om de hoogte van het legesbedrag te verminderen. Alle elementen van dit bouwplan waarop de bouwsom en de daaruitvolgende leges zijn gebaseerd, zijn volledig legesplichtig binnen de huidige wetgeving en de legesverordening. Omdat vermindering van de leges niet tot de mogelijkheden behoort, heeft het stadsdeel een uiterst coulante betalingsregeling voorgesteld voor de duur van tien jaar.
Daarnaast verstrekt stadsdeel Centrum subsidies voor het onderhoud en restaureren van monumenten na overleg en op voordracht van de gemeente Amsterdam. De gemeente beheert deze subsidiepot, stadsdelen zijn doorgeefluik. Vanuit deze pot is ruim 2,6 miljoen Euro voor de restauratie (kosten circa 4,7 miljoen Euro) naar de Oude Kerk gegaan. Over deze restauratiekosten is een legesaanslag van 140.000,- Euro opgelegd.
Vanzelfsprekend blijft het stadsdeel samen met de gemeente en de Stichting De Oude Kerk in gesprek om tot een oplossing te komen.
Link naar bericht toegevoegd door Redactie:
http://www.centrum.amsterda...
Nog steeds geen reden voor deze exorbitante leges, of komt BWT permanent toezicht houden tijdens de restauratie, en zitten alle ambtenaren klaar achter de telefoon voor vragen over technische deails? Het lijkt mij dat de architect en de aannemer direct verantwoordelijk zijn voor uitvoering en directievoering. Als de monumentenvergunning/ evt. bouwergunning/sloopvergunning eenmaal getoetst is, mogen de ambtenaren voorlopig achterover gaan zitten: 1 x per week een assistent BWT'er even een kijkje laten nemen is in dit geval voldoende ( als er geen melding van bijzondere zaken is). Eenmaal per maand een rapportje over de voortgang naar de afdeling lijkt me ook voldoende.
Kortom: het blijft lucratief voor het stadsdeel om alle verbouwingen/ veranderingen te 'belasten' met leges etc. Laat ze daar maar eens met een inhoudelijke onderbouwing voor komen... Kosten voor vergunningen verschillen heel erg veel per gemeente in Nederland!