Home > > Venserpolder-Waterlooplein: 5 strippen alstublieft

Venserpolder-Waterlooplein: 5 strippen alstublieft

Conducteur

Amsterdam - Het serviceniveau van het GVB mag inmiddels wel bekend staan als uiterst slecht. Correspondent Marco Arbouw schreef onlangs een mooi stuk over de hoeveelheid roltrappen en liften die het op metrostations wel deden. Dramatisch! En toen AT5 het gemeentelijk vervoerbedrijf om een reactie vroeg kwamen het niet veel verder dan: er moeten voor liften en roltrappen vaak onderdelen besteld worden. Vooruitdenken is blijkbaar niet de sterkste eigenschap van de mensen daar. Ongelofelijk.

Welnu: ikzelf reis regelmatig naar de Bijlmer. De ene keer naar de buurt van de Arena, de andere keer naar Venserpolder. Op die laatste plek stond ik afgelopen woensdag, en mijn fiets stond thuis, in het centrum van Amsterdam.

U weet dat de metrotunnel momenteel buiten gebruik is vanwege werkzaamheden. Prima. Daar hoor je mij niet over klagen. De buis wordt veiliger, en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.
Het GVB heeft bussen ingezet tussen Amstel en Centraal om passagiers gewoon te kunnen vervoeren.
Nou ja, gewoon?
Laten we in Venserpolder beginnen. Ik had geen strippenkaart, en wel een ov-chipkaart. Maar ja, die kun je dus niet gebruiken in de bus. Nee, zelfs niet in deze metro-pendelbus. Dus was ik aangewezen op dat papieren fenomeen.

Gelukkig had ik nog een tientje in mijn portemonnee. Kon ik daar mooi een strippenkaart mee kopen bij die rode automaat die het GVB op het metrostation heeft neergezet. Maar nee, die nam dus geen papiergeld aan. En ook mijn twee chipknips werden geweigerd. Je voelt hem al hangen; er moest toch gebruik moeten worden gemaakt van mijn ov-chipkaart om legaal naar Amstel te komen.

Op station Amstel mocht ik dus eindelijk mijn strippenkaart gaan halen. Dus eerst ging ik kijken of de gvb automaten hier wel briefgeld aannamen. Nee dus. Dan maar naar de boekhandel, want daar verkopen ze die dingen ook. En daar stond een lange rij. Een erg lange rij! Ik had een beetje haast, dus ik ging daar niet op wachten. Ik dacht: "Dan rijd ik, geheel tegen mijn principes en mijn gemoedsrust, maar een keertje zwart."

Maar petje af voor het gvb, voor de halte van de pendelbus hebben ze een soort caravan neergezet waar strippenkaarten worden verkocht. Er stond geen rij, dus toch snel maar even zo'n blauw ding gehaald.

En toen mocht ik dus instappen bij de buschauffeur die al klaar zat met zijn stempel. "Een zone, alstublieft." Bam! Hop, drie strippen weg! "Hé, een zone zei ik." "Well, you don't speak English so I don't understand." Bleek ik te maken te hebben met een ... (geen idee eigenlijk) die geen woord Nederlands verstaat.

De servicemedewerker in geel hesje, probeerde te helpen. "Sticker" riep hij." No sticker here," antwoordde de buschauffeur. Ik word daarop gemaand door te lopen, en gewoon plaats te nemen.

Vijf strippen kostte mij een ritje van Venserpolder naar Amsterdam. Maar vooral heel veel ergernis.


31 reacties op "Venserpolder-Waterlooplein: 5 strippen alstublieft"

Jochem Floor
-1-  Jochem Floor:
Ik meen dat het GVB deze zomer Poolse chauffeurs heeft gecharterd. Iedere bus een chauffeur + iemand in geel hesje en zo rijden ze de hele dag over de Wibautstraat.

Ze houden er trouwens een tamelijk rustige rijstijl op na, wat op zich al een aangename verandering is. Kunnen ze die lui niet ook rij-instructie aan alle Nederlandse chauffeurs laten geven?
engine 54
-2-  engine 54:
Ach, waarom fiets je niet gewoon.
Wibautstraat uit, langs de Gooise weg en je zit zo in de Venserpolder.
Gezond, net zo snel, kost niets en bovenal geen ergernissen.
amsterdamboy
-3-  amsterdamboy:
Vervelend verhaal....
Een medewerker van GVB hoort altijd voldoende corectiestrippen te hebben. Ik zou adviseren om deze strippenkaart met het bijbehorende verhaal naar de klantenservice te sturen, dan zullen die daar zeker een passende oplossing voor zoeken.
Maar ik begrijp het verhaal van 5 strippen niet helemaal.
- Van venserpolder naar amstel met de chipkaart kost 1,06
(zie http://www.gvb.nl/reizigers...)
dan met de strippenkaart drie strippen (1 teveel)
Lastig inderdaad, maar als je wel een strippenkaart had, zou de hele reis maar 3 strippen hebben gekost.

Nogmaals ga er mee naar de klantenservice en dien een klacht in bij GVB. Dat lijkt me zinvoller dan hier te gaan klagen.
hans de bree
-4-  hans de bree:
lekker zeiken. zwaar gesubsidieerd in het openbaar vervoer zitten en toch lekker zeiken....
laat me raden; gesubsidieerde baan? of helemaal geen baan?
Arnoud de Jong
Hans, laat me raden: werkzaam bij het GVB en daarmee dus iemand met die 'zwaar gesubsidieerde baan'? Of helemaal geen baan maar chronisch ontevreden met een sneu leven?
Björn Roubos
-6-  Björn Roubos:
Ach, het GVB...ze doen hun best. Maar ik heb de hoop opgegeven. Bus 22 richting Spaarndammerbuurt rijdt vaker niet dan wel. Om nog maar te zwijgen over de zoektocht naar waar de halte op CS nu weer staat. Ik koop een nieuwe fiets, beter voor de lijn en minder gestress. Het GVB is weer een klant kwijt.
bart
-7-  bart:
@ hans de Bree: lekker zeiken, bus/tramchauffeur, zwaar overbetaald en door A'dam zwaar overgesubsidieerd?
De pot verwijt de ketel etc...
(en als ik nu eens helemaal geen baan had, gaat dat jou wat aan? Nee toch, anders ben je echt een ongelofelijke ******!)
hans de bree
-8-  hans de bree:
het feit dat je geen baan hebt gaat me helaas wel aan. Ik (met baan, geen GVB) betaal namelijk jouw uitkering. en je zeikt.
get a life. ipv stukkies typen over een paar strippen moet je solliciteren.
Arnoud de Jong
@Hans de Bree:
Je bent toch wel bijzonder bot in je reacties en ze getuigen bovendien van een uiterst benauwde blik op de samenleving.
Los van de verkeerde aanname dat de auteur met een uitkering op de bank zou liggen van jouw centen (waarbij trouwens jouw persoonlijk aandeel zo klein zou zijn dat het waarschijnlijk niet in hele eurocenten uit te drukken is, maar dit terzijde) is een werkloosheidsuitkering een verzekering waarvoor iedere werknemer en werkgever premie heeft betaald.
Net zo goed als je reisverzekering uitkeert wanneer je een koffer kwijtraakt, keert de ww uit als je je werk verliest. Dat is overigens aan strenge regels gebonden, beperkt van duur en met een plicht tot solliciteren.

Daarnaast is het zo dat een heel groot deel van de samenleving draait op door de overheid gefinancierd werk, de zogeheten publieke sector. Zoals daar zijn de ambtenaren, het onderwijs, de zorg en de defensie. Die mensen betaal jij allemaal.
Maar volgens jouw redenering mogen die dus ook allemaal niet zeiken, ze moeten hun mond houden, want ze worden betaald van jouw geld en dus: doorwerken jullie, klagen doe je maar in je eigen tijd.

Tenslotte functioneert de maatschappij ook nog voor een zeer belangrijk deel op de onvermoeibare inzet van vrijwilligers. Feitelijk hebben die dus nog geld van jou tegoed, want voor niets gaat de zon op natuurlijk!

Het staat de auteur van dit stukje volkomen vrij om in zijn eigen vrije tijd gratis en voor niets zijn gram te spuien over grote en kleine misstanden in het publieke domein van Amsterdam. Dat is in het algemeen belang (ook het jouwe), want blijkbaar zijn er nog genoeg mensen die hun werk niet goed doen, ondanks het feit dat ze ervoor betaald worden.

Intussen ben ik wel erg nieuwsgierig naar je eigen werkzaamheden, dan kunnen de lezers die hier eens kritisch langs de meetlat leggen. Bijvoorbeeld: vinden wij dat je wel nuttig genoeg bezig bent? Breng jij je geld wel op?
Ja, zeg nou zelf: als we toch op die manier bezig gaan, moeten we niet alleen uitkeringstrekkers en andere profiteurs aanpakken, maar ook de werkenden! Daaronder zijn immers genoeg lijntrekkers, neuspeuteraars, uit-het-raam-staarders en beoefenaren van nutteloze beroepen waar we alleen maar last van hebben (colporteurs, enquêteurs, zendelingen, parkeerdienstkloppers etc.).

Dus beste Hans, laat van je horen, dan kunnen we aan de slag!
Bart
-10-  Bart:
Dank. Arnoud, en geheel eens met de suggestie aan Hans maar eens 'met de billen bloot'te gaan...
RudiPensionado
-11-  RudiPensionado:
Amsterdam heeft een zeer fijnmazig netwerk aan openbaar vervoer te bieden. Koester dat. Er zijn een paar duizend GVB-medewerkers die moeten zorgen voor een goed verloop en als er dan wat niet goed verloopt kan je contact opnemen met de klantenservice ipv zoveel aandacht te vragen voor dit flutonderwerp.
Dat de schrijver niet wist dat er tijdelijk bestuurders uit het buitenland overgekomen zijn geeft aan dat hij het nieuws niet volgt en weinig gebruik maakt van het openbaar vervoer ter plaatse.
Henk de W
-12-  Henk de W:
Mij viel al hetzelfde op van de week. De/een chauffeur van de pendelbus 59 spreekt geen Nederlands.

Ik vroeg hem namelijk waarom voor een metro vervanger de OV chip kaart reader (die dus wel in de bus aanwezig is!) niet werkte, maar hij zij alleen “no!”. Ik eerst nog proberen van ja ja, ik weet dat ie niet werkt, maar -waarom- niet en -wanneer- gaat ie wel werken? Maar toen bleek dus dat ie me niet verstond in het NL. Op zich natuurlijk niet zo'n ramp; voornamelijk tijdens de zomer werken er wel meer mensen in het openbare leven van a'dam die geen NL spreken, maar een chauffeur had ik nog nier eerder gezien.
Arnoud de Jong
Een beetje inconsequent is het toch wel. Tegenover niet-Europese immigranten (lees: Marokkanen en Turken) doen we moeilijk met taalcursussen, want als je de taal niet spreekt krijg je geen werk. Bij sommige werkzaamheden is de niqab verboden omdat deze 'de communicatie bemoeilijkt'.
Wat mij betreft allemaal heel terecht, maar (tijdelijk?) een niet Nederlands sprekende Poolse buschauffeur is kennelijk geen enkel probleem qua taal en communicatie. Zolang het reguliere personeel maar om vakantie kan.
yanny scutt
-14-  yanny scutt:
Intussen doen de roltrappen het nog steeds NIET -waardoor veel ouderen al 6 maanden niet meer kunnen reizen-en dat is een grote schande!!!

Vervolgens worden er mensen ingehuurd om trams en bussen te besturen -naast de uitzendkrachten- die helemaal geen nederlands spreken- terwijl jonge immigranten uit mijn straat nog steeds werkloos zijn?

Onze Amsterdamse bestuurders hadden het een beetje te druk met 'hoe zij zich moesten presenteren' tijdens de Gay Pride, denk ik.

En dat maakt het allemaal nog veel erger!
yanny scutt
-15-  yanny scutt:
PS. met die uitzendkrachten bedoelde ik mensen die geen opleiding hebben gehad tot trambestuurder (en die zijn er!) Met de mensen die geen nederlands spreken bedoel ik de mensen uit Polen, Maar ja een mens weet niet meer wat, wie en waar zit en dat is niet geruststellend.
RudiPensionado
-16-  RudiPensionado:
Yanny,
Op GVB.nl zie ik nog steeds de mogelijkheid staan om je aan te melden voor de opleiding als bus- of trammedewerker.
Henk de W
-17-  Henk de W:
Arnoud de Jong: 3 augustus 2008 18:58 uur
“Een beetje inconsequent is het toch wel. Tegenover niet-Europese immigranten (lees: Marokkanen en Turken) doen we moeilijk met taalcursussen, want als je de taal niet spreekt krijg je geen werk.”

Het is inderdaad een beetje inconsequent. Verschil is natuurlijk wel dat Marokkanen 'vervelend' gevonden worden (of dat waar is of niet, dat schijnen veel mensen te vinden). Over vervelende of k*t Polen hoor je nauwelijks iemand. Daarnaast is Engels binnen de EU een veel meer geaccepteerde taal. Verreweg de meeste Nederlanders kunnen zich wel in het Engels redden. Met Marokkaans zal dat niet lukken.
amsterdamboy
-18-  amsterdamboy:
Ik denk al waar blijft yanny toch.....

Lieve Yanny, ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt dat er “uitzendkrachten zonder opleiding” op trams en bussen rijden. Zoals ik je al eerder in een andere discussie heb uitgelegd, werkt het toch een beetje anders..... Het zou een mooie boel worden als er uitzendkrachten zonder opleiding met een 30 meter lang , 30000 kilo zwaar voertuig met een remweg van een meter of 50 (=tram) door de stad zouden rijden.
Voor de bus heb je een (internationaal) Busrijbewijs nodig. Aangezien dit rijbewijs overal in Europa hetzelfde is kunnen ook buitenlandse uitzendkrachten hiervoor ingezet worden. Overigens rijdt er op de pendelbussen met poolse chauffeurs een wagenbegeleider mee die natuurlijk wel Nederlands spreekt. Deze chauffeurs zijn ervaren buschauffeurs die natuurlijk allemaal over de juiste papieren beschikken.
De tram valt niet onder de wegenverkeerswet, daar heb je dus geen (Bus)rijbewijs voor nodig maar een Tramrijvaardigheids bewijs. Dit krijg je na een interne opleiding bij GVB die 7 weken duurt. In tegenstelling tot de bus, is dit alleen bij GVB geldig.
Er zijn een aantal gepensioneerde trambestuurder die in drukke tijden af en toe nog wel eens bijspringen. Deze bestuurders werken via een speciaal daarvoor opgericht uitzendbureau. Dit zijn ervaren bestuurders die vaak tientallen jaren ervaring hebben en natuurlijk ook ooit de rijopleiding hebben doorlopen. Sterker nog voordat ze weer op de tram komen, krijgen ze een opfriscursus en moeten ze opnieuw rijexamen doen voor ze weer mogen rijden.
De “jonge imigranten” uit jouw straat zijn van harte welkom om te solliciteren. We zitten te springen om goede mensen: http://www.gvb.nl/overgvb/v...

Ik snap ook niet helemaal wat de gaypride te maken heeft met de rijvaardigheid van mijn collega's

@ arnoud: die inburgeringscursus is voor mensen die zich hier voorgoed willen vestigen. Het heeft weinig zin om chauffeurs die ons slechts 7 weken komen helpen en dan weer teruggaan te verplichten een taalcursus te doen.
amsterdamboy
-19-  amsterdamboy:
trouwens... Nederlands praten......
Ik zeg ieder binnenkomende passagier altijd vriendelijk gedag, maar de meesten zijn nog te lomp om iets terug te zeggen. Ik zou ze net zo goed in het pools kunnen begroeten, maar ik spreek helaas geen pools........
Deze bussen met poolse chauffeurs zijn ter vervanging van de metro... daar kun je helemaal niet met met de bestuurder spreken, dus wat is nu eigenlijk het probleem?
RudiPensionado
-20-  RudiPensionado:
Amsterdamboy,
Ik reis ook veel met het GVB en zie inderdaad veel mensen de conucteur/bestuurder nauwelijk een blik waardig gunnen of negeren en een vervoersbewijs op een meter afstand in het voorbijgaan, tonen. Allemaal niet netjes.
Zouden dit de mensen zijn die zeuren over een paar Poolse uitzendkrachten?
Arnoud de Jong
@Amsterdamboy:
Ik heb er ook niet echt een probleem mee dat ze geen Nederlands spreken, zeker niet als ze tijdelijk zijn, zoals jij zegt.
Mij viel alleen een bepaalde inconsequentie op, want goede communicatie is in dit werk een eerste vereiste lijkt mij (buiten het goed besturen van de bus uiteraard).
Die eisen gelden ook voor taxichauffeurs tegenwoordig.

@Rudi:
Dat mensen die nooit groeten dezelfde zijn die zeuren over Poolse uitzendkrachten lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Die merken immers niet eens dat deze mensen Pools zijn.
amsterdamboy
-22-  amsterdamboy:
Voor de communicatie zijn er dus die wagenbegeleiders, die staan naast de Poolse chauffeur.
Het is natuurlijk geen ideale situatie, maar het probleem is dat er in de zomer een groot tekort is aan chauffeurs. Nu rijden er tenminste bussen.
Arnoud de Jong
Ja, dat tekort had ik al begrepen. Anders doe je zoiets niet. Maar misschien is het een idee om de wagenbegeleiders een opleiding te geven tot buschauffeur. Kunnen ze zichzelf straks begeleiden. ;-)
yanny scutt
-24-  yanny scutt:
Amsterdamboy, ik weet dat van een medewerker van het GVB. Je hebt collega's die minder opgetogen zijn dan jij over het bedrijf waar zij werken en vooral ook over de communicatie binnen het werkgebeuren. Misschien moet er beter geluisterd worden naar hen!
Suffie
-25-  Suffie:
Yanny, heel goed! Je moet altijd luisteren naar negatieve zeurkousen, die vertellen altijd de enige, echte juiste waarheid (even los van de interpretatie van de opportunistische luisteraar natuurlijk).
amsterdamboy
-26-  amsterdamboy:
Tja zuurpruimen heb je in ieder bedrijf, dat hoort er nu eenmaal bij. Daar moet je niet te veel tijd aan verspillen en zeker niet naar luisteren.
Leon
-27-  Leon:
Yanny is degene die ik hier op dit forum altijd van alles hoor beweren en altijd meldt dat ze het ook zelf heeft meegemaakt. Wat een onprettig leven moet Yanny hebben. Nooit eens een pleziertje, nooit een een gelukkig moment. Wat lijkt me dat vreselijk vervelend voor Yanny. Maar ja, je hebt nu eenmaal mensen die dingen door een roze bril bekijken en mensen die erg zwartgallig zijn.
amsterdamboy
-28-  amsterdamboy:
Iedereen heeft recht op zijn mening. Het is jammer als mensen hun mening niet op feiten, maar op praatjes baseren.

Maar ja, nog een weekje doorbijten en dan rijdt de metro weer, dus dan kunnen de Poolse chauffeurs weer naar polen en de passagiers weer lekker chippen in de metro.
RudiPensionado
-29-  RudiPensionado:
Intussen zijn de metrobestuurders op cursus geweest om beter om te kunnen gaan met de agressie van reizigers.
Je moet het maar in je botte harses durven halen om je agressie te tonen naar een bestuurder in zijn cabine. Walgelijk!
Amsterdamboy,
Met dat chippen zal er niet veel veranderen, tenzij alle conducteurs worden omgeschoold tot controleur.
Bart
-30-  Bart:
Laten we het zo stellen: het personeel op tram en bus in Amsterdam is over het algemeen vriendelijk en servicegericht, dat meen ik! Dat er regelmatig wat mankeert aan materieel en dienstregeling is niet onlogisch in een drukke stad als Amsterdam, waar behoorlijk veel 'aan de weg getimmerd word', dat kun je de bestuurders niet kwalijk nemen... In regiogemeenten als Hilversum en Lelystad rijden bijv. buschauffeurs voor je neus weg, ook al loop je ze schreeuwend en gebarend achterna: ze motten op tijd rijden, dus teveel moeite om nog iemand op te pikken. Ook dat is natuurlijk maar gedeeltelijk de schuld van de chauffeur: De 'baas' wordt op contract afgerekend, Arriva,Conexxion en de meeste andere vervoersbedrijven zitten in de wurggreep van de regels van de overheid, dus knijpen ze de chauffeurs ook af. Oorzaak: privatisering, de nederlandse overheid heeft wel het lef om alle regels op te leggen, maar niet de 'guts' om er geld voor over te hebben. De nederlandse burger betaalt de tol: opgeheven lijnen, slechte aansluitingen, slechte service, oud materieel, niet werkende roltrappen (Marco A.)en nog veel meer ongenoegen. De Poolse chauffeurs heb ik een paar keer megemaakt en volstrekt tot genoegen, als je maar vriendelijk bent!(en dat zijn de meeste Amsterdamse reizigers helaas niet)
Bart
-31-  Bart:
@ Arnoud (3 aug.: Die taalcursussen voor sommige Turken en Marrokkanen zijn echt niet overdreven, want zij spreken geen enkele andere taal, behalve zeer gebrekkig of geen Nederlands.. De (***) Polen waar je het over had, en zeker die op de bus rijden/ reden, waren, naar ik begreep, o.m. geselecteerd op kennis van engels/duits. Helaas spreekt bijna geen hollander meer duits... En over het algemeen waren dat mensen met enige opleiding. De marokkanen en turken die echt een inburgeringscursus/taalcursus nodig hebben, zijn zonder uitzondering laag/niet opgeleid. Een Turkse ingenieur/ ortopedisch chirurg heeft na 3 maanden een baan en een geslaagde taalcursus achter de rug, omdat hij/zij al engels/frans of duits beheerste...
Dat is de crux!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.