Dit zijn enkele vragen die ik zag op de inschrijfformulieren van Amsterdamse basisscholen. Scholen waarbij sprake is van 'inloting', maar waar geen notaris aan te pas komt. Wat betekent het dat we invullen dat we hoger opgeleid zijn, Hollandse achternamen hebben, niet op de kermis of bij Frans Bauer in de woonwagen wonen en ook nog eens gelukkig getrouwd zijn? En wat als je invult 'beroep: caissière'. Of 'al zes jaar werkloos en gescheiden'? Wat gebeurt er dan met de inschrijving van je kind?
Hoe gaan we in Amsterdam om met de kansen van een kind? De dienst Onderwijs en Statistiek gaf deze maand cijfers over de segregatie in het basisonderwijs: er zijn veel scholen met ofwel te weinig ofwel te veel achterstandskinderen.
Als ouders voelen we ons voor een dilemma geplaatst. In de zoektocht naar een school voor onze dochter viel vooral op dat er weinig tot geen gemengde scholen zijn. Jammer, want Westerpark is het afgelopen decennium in samenstelling veranderd door de renovaties en koopwoningen. Dit zou goed gemengde scholen mogelijk kunnen maken. Veel 'witte' kinderen zitten nu op de school die door O&S aangemerkt wordt als 'te witte school' of op een school in het centrum. Zoals ik een ouder hoorde zeggen: "Ik heb liever dat de Montessori-juf een liedje zingt als ze de aandacht wil, dan dat mijn kind naar een zwarte school gaat."
Onderwijs moet er voor zorgen dat kinderen gelijke kansen krijgen. In hoeverre is de werkelijkheid daarvan verwijderd? Bijzondere scholen mogen kinderen selecteren, openbare scholen niet. Wat kunnen we eraan doen? Kan 'de politiek' iets doen? Een ouder van basisschool 'De Bron' zegt: "Als politicus wil je segregatie tegengaan en dat verkondig je ook in allerlei folders, besprekingen, en noem maar op. En vervolgens fiets je zelf wel een blokje om om je kind op een witte school te zetten."
Zelf ben ik er hevige voorstander van geworden om de restanten van de verzuiling op te ruimen. Deel kinderen op postcodegebied in en zorg dat de wijken gemengd zijn. Witte en zwarte scholen... kom op, zo kunnen we toch niet de toekomst in?
veertien reacties op "Curriculum vitae van een vierjarige"
Vroeger moest je inderdaad gewoon naar een school in de buurt. Is dit afgeschaft?
Verder zou ik inderdaad ook wel antwoord willen hebben op de vragen die je in het begin stelt.
Inderdaad: deel ieder kind gewoon in volgens postcode of wijk als het om openbaar onderwijs gaat, en vervolgens kijkt de betreffende ambtenaar of het aanbod 'matcht'bij de vraag..
In overleg kan een betreffend stadsdeel/ de onderwijsinspecteur binnen scholen nog wat 'uitruilen', mocht er een overaanbod zijn voor 1 bepaalde school; lijkt me simpel toch?
Toch is dit een erg slecht artikel. Je hebt zeker geen navraag gedaan wat er met deze informatie gebeurt.
De hoeveelheid overheidssteun die scholen krijgen wordt bepaald door deze factoren. Dat betekent niet dat men op Nederlandse scholen hierdoor kinderen ongelijk gaat behandelen. Deze regels gelden niet alleen voor Amsterdam met veel verschillende bevolkingsgroepen, maar voor alle scholen in heel Nederland.
Ongelijke behandeling ontstaat vaak door kortzichtigheid, bijvoorbeeld doordat men van het slechte van de mens uit gaat, zonder te bedenken waarom mensen iets doen.
Ik snap niet waarom je denkt dat er bij deze lotingen gefraudeerd wordt.
Moet elke ouder dan gaan uitzoeken wat het nut van die vragen is? Nee, dat moet vooraf duidelijk worden gemaakt door degene die de vragen stelt.
Aan de andere kant kun je van de schrijver van dit artikel wel verwachten dat ze haar beweringen controleert.
Wat betreft de gekoppelde overheidssubsidie: er zijn ook scholen die alleen naam en adres van kind en ouders willen weten, dus er is geen sprake van een uniforme procedure voor alle scholen. De school bepaalt zelf welke vraag er staat op het formulier. De vragen die ik hier heb opgesomd zijn afkomstig van verschillende formulieren. En welke subsidie is er gekoppeld aan de vraag wie de meest verdienende partner is?
Als er overheidssubsidies gekoppeld zijn aan deze antwoorden, dan zouden deze vragen ook pas gesteld kunnen worden na de inloting of inschrijving. Anders zou het impliceren dat er wel een systeem is dat 'te veel' en 'te weinig' achterstandskinderen kan verdelen. En dat zou ik alleen maar toejuichen.
In Engeland is het postcode beleid en daar worden huizen zelfs gekocht op scholings mogenlijkheid.(incl.rijzende vastgoedprijzen)
En ik ben zeker tegen een gedwongen schoolkeuze.
Dankuwel, maar ik bepaal graag zelf waar ik mijn kind op school doe. Kinderen horen geen speelbal te zijn van een politiek ideaal en diens sociale experimenten.
Ik ben ook erg benieuwd hoe je wilt zorgen dat wijken 'gemengd' worden. Naast dat dit volgens mij onmogelijk is (de Amsterdamse PvdA probeert het al minstens 20 jaar), blijkt ook nog eens dat het onwenselijk is. Politicoloog-superster Robert Putnam heeft in onderzoek aangetoond dat mensen die wonen in gemengde wijken veel wantrouwender en racistischer zijn dan mensen in ongemengde wijken. Misschien een leestip?
Over de stelling van Putnam over ongemengde wijken: ik denk dat het minder belangrijk is hoe de wijk opgebouwd is, als het voorzieningenniveau, onderwijsniveau en leef- en woonstijlen maar niet botsen.. De Pijp bijv., waar ik 20 jaar woonde telt een paar honderd nationaliteiten, een zeer gemengde wijk dus, maar qua integratie en samenleven is het een zeer geslaagde wijk! Ik denk dat er veel meer factoren zijn die van belang zijn... Overigens gaan de meeste basisschoolkinderen in de Pijp ook daadwerkelijk op school in deze buurt (relatief goede scholen!), slechts een klein gedeelte gaat naar bijv. de Montessorischool direct over de Amstelbrug. Maar zo ging dat vroeger ook al,lees 'Kees de jongen' van Thijsse er maar op na.
Ik denk daarom dat het systeem van overheidssteun aan het basisonderwijs nodig op de schop moet, anders krijg je de onbegrijpelijke vragen, waar in bovenstaand artikel sprake van is!