Home > > Dames en heren... Ongemak!

Dames en heren... Ongemak!

Amsterdam - Nog vijf nachtjes slapen en het is zover: dan gaat de metrotunnel onder het centrum voor zeven weken dicht. In die periode wordt door de gemeente groot onderhoud uitgevoerd. De sporen en de technische installaties zullen worden vernieuwd. Voor de klanten, die in Zuidoost de afgelopen zeven weken al werden geconfronteerd met een geamputeerde dienstregeling, betekent dit opnieuw langdurige overlast. Uiteraard zet het GVB in het centrum pendelbussen in, maar de doorgewinterde reiziger weet dat met een pendelbus heel wat minder reizigers kunnen worden vervoerd dan met een metro. En de metro's zitten toch al overvol.

Kort en goed: het centrum wordt de komende weken per metro zo goed als onbereikbaar. Maar op de valreep hebben we nog even de tijd genomen voor een kleine test. Begin april verscheen op deze site een artikel over de beroerde staat van onderhoud van roltrappen en liften op de Amsterdamse metrostations. Uit de vele reacties die we ontvingen bleek dat de situatie nog erger was dan we destijds schreven. Bovendien valt ook op het vervoer zelf het nodige aan te merken. Maar hoe erg is het nu precies? Fasten seatbelts, daar gaan we.
Methode
Wat moet je doen om een puinhoop meetbaar te maken? Over die vraag hebben we uitvoerig nagedacht. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat er maar één ding op zat: we moesten binnen een dag het hele Amsterdamse metronet bereizen. Dat is een herculisch karwei, dat we - zeker achteraf bezien - niemand willen aanraden. Om het onszelf niet al te moeilijk te maken hebben we de stations van de Amstelveense sneltram buiten beschouwing gelaten.

De stations
In totaal hebben we 28 van de 32 Amsterdamse metrostations bezocht. Op de stations Amstel en Duivendrecht zijn we niet uitgestapt. Het beheer van de perrons is hier in handen van de spoorwegen, het GVB kan er weinig verpesten. Voor ons onderzoek zijn deze stations dan ook niet van belang. De stations Venserpolder en Verrijn Stuartweg hadden we graag willen bezoeken. Volgens de informatie van het GVB moet dat ook mogelijk zijn. Hoewel de stations in verbouwing zijn, stopt metro 53 er in elk geval in de richting Centraal. In werkelijkheid bleek, althans tijdens onze test, de metro er in geen van beide richtingen halt te houden.



Roltrappen en liften
We schreven het al eerder: met het onderhoud van de roltrappen en liften op de Amsterdamse metrostations is het treurig gesteld. Op alle door ons bezochte stations hebben we de roltrappen en liften gecontroleerd. Met de liften bleek het mee te vallen: van de 47 gecontroleerde liften waren er slechts 5 (10,6%) buiten gebruik. Helaas betekende dit op twee stations (Reigersbos en Heemstedestraat) dat het perron met de lift niet bereikbaar was. Een mooi detail is overigens dat bij geen van de defecte liften het lampje 'Buiten Dienst' functioneerde.

Verder moet worden opgemerkt dat in het centrum in alle liften een doordringende pislucht hangt. Toegegeven: dat is al jaren zo. Maar gezien het feit dat tegenwoordig op alle ondergrondse metrostations permanent toezichthouders aanwezig zijn, hadden we hier een lichte verbetering verwacht.

Met de roltrappen is het erger gesteld dan we verwachtten. Voor deze test hebben we alleen de roltrappen meegerekend die omhoog gaan - of althans omhoog zouden moeten gaan. Op de door ons bereisde stations zijn dat er 62. Daarvan waren er liefst 26 (42%!) defect of anderszins buiten werking. Op de stations die in de jaren '90 voor de Westlijn zijn aangelegd is dit zelfs 100%: tussen Amstelveenseweg en Isolatorweg waren alle roltrappen (12 stuks) defect, meestal al maanden. Op station Zuid is de roltrap van het perron richting Gein en CS sinds een half jaar kapot. Al maanden is de trap afgezet met rood-witte hekjes waarop 'SERVICE' staat.

Van de 28 gecontroleerde stations was het perron in 15,5 gevallen (55,4%) niet per roltrap bereikbaar. Opmerkelijk genoeg is dit voornamelijk het geval in Zuidoost en Nieuw-West. In het centrum zijn alle perrons bereikbaar. Wellicht geniet het comfort van reizigers buiten de Ring minder prioriteit.

Zie voor een overzicht van (niet-) werkende installaties de tabel onderaan dit artikel.



Rolstoeltoegankelijkheid
De claim van het GVB dat alle stations rolstoeltoegankelijk zijn moeten we helaas weerspreken. Op Reigersbos waren op het moment van ons onderzoek beide liften én allebei de roltrappen buiten gebruik. Op station Heemstedestraat deden lift en roltrap het evenmin. Naar verluidt is dit ook op andere stations met enige regelmaat het geval, maar dat hebben we bij onze test niet kunnen vaststellen.

Comfort
Voor ons onderzoek hebben we, inclusief heen- en terugreizen, precies 30 metroritten gemaakt. Daarbij hebben we gereisd in alle verschillende soorten materieel en op alle trajecten. Voor een precieze indicatie van het reiscomfort in de GVB-treinen is dat misschien niet voldoende - al was het maar omdat we niet de tijd hadden om de hele trein te checken en dus alleen kunnen afgaan op de situatie in onze eigen wagon, maar voor een representatieve steekproef volstaat het ruimschoots. Een paar indrukken:

- In totaal zijn we vier keer een defecte deur tegengekomen, waarvan drie keer in de treinen die voor de Westlijn zijn aangeschaft. Eén keer troffen we in een sneltram een defecte deur aan; de deuren in de treinen van de Oostlijn lijken het na 30 jaar nog allemaal te doen.

- Op de dag van onze test was het buiten een graad of 24. In de oude metrostellen - blikken trommels met hele kleine raampjes - betekende dit dat de temperatuur niet te harden was. In de nieuwere metrostellen was het beter uit te houden, al stond op de Westlijn de verwarming drie maal volop aan.

- De vervuiling van de metrostellen is niet zo erg als over het algemeen wordt aangenomen. Toch hebben we nog zes keer moeten glibberen door een enkeldiep tapijt van groene fluimen, frisdrank en kippebotjes - dit overigens alleen op de Oostlijn. Op de Westlijn wordt de glibberige massa op de vloer meestal door de gratis krantjes geabsorbeerd.

- In zeven gevallen moesten we meegenieten van de muziek die door onze medereizigers op mobiele telefoontjes werd afgespeeld. Ook hier geldt dat dit alleen op de Oostlijn voorkomt. Verder moet worden geconstateerd dat deze geluidsterreur door controleurs (vermoedelijk op gronden van lijfsbehoud) stelselmatig wordt genegeerd. De enige werkende remedie is het meebrengen van een eigen mp3-speler.

Informatievoorziening
Hoewel de informatievoorziening van het GVB de afgelopen jaren aanzienlijk is verbeterd, blijft het een voorname zwakke plek in de dienstverlening. De lijnnummers en eindbestemmingen die op de metro worden aangegeven bleken in acht gevallen niet te kloppen. Dat kan heel verwarrend werken, vooral omdat de informatie op de perrons eveneens te wensen overlaat. Vaak wordt op de treinaanwijzers de verkeerde bestemming aangegeven, of verschijnt de juiste bestemming pas op het allerlaatste moment. Op het Centraal blijft de informatie zelfs in veel gevallen beperkt tot 'Zie voorkant trein' - waar de informatie, zoals gezegd, vaak incorrect is aangegeven.

Amsterdammers weten, door ervaring met de grillen van het metrosysteem of gewoon door een ingesleten gut feeling, vaak nog wel in welke trein ze moeten stappen. Maar voor mensen van buiten, laat staan toeristen, is er geen beginnen aan.

Daar komt bij dat de haltes in de metrostellen gebrekkig of zelfs helemaal niet worden afgeroepen. Tijdens onze test werd in elf gevallen de halte niet aangekondigd, in twee gevallen werd de verkeerde halte omgeroepen.



Kortom...
We mogen Nederland graag zien als een land waar de zaken vlot en efficiënt geregeld zijn. In het buitenland ergeren we ons aan gebrekkige informatievoorziening, vervuiling, herrie of dingen die stuk gaan en niet gerepareerd worden. Stilletjes moeten we er ook een beetje om lachen: de Belgen met hun straatlantaarns, de Russen met hun onderzeeërs en de Chinezen met hun kolenmijnen, wat maken ze er toch een potje van!

Maar kijk eens aan, dankzij het GVB spreekt Nederland ook op dat gebied een woordje mee.









StationRoltrappen omhoogWaarvan defectLiftenWaarvan defectOpmerkingen
Gein222 1- Station wordt verbouwd
- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
Reigersbos2222- Station niet rolstoeltoegankelijk
- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
Holendrecht212--
Bullewijk2-2--
Bijlmer2-1--
Strandvliet2-1--
DuivendrechtNiet meegerekend. Roltrappen en liften in beheer van NS.
V/d Madeweg2-3-- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
Venserpolder Niet gecontroleerd. Station in verbouwing, metro stopt in beide richtingen niet, hoewel in de dienstregeling wordt aangegeven dat treinen richting CS hier zouden moeten stoppen.
Diemen Zuid2-3--
Verrijn StuartwegNiet gecontroleerd. Station in verbouwing, metro stopt in beide richtingen niet, hoewel in de dienstregeling wordt aangegeven dat treinen richting CS hier zouden moeten stoppen.
Ganzenhoef211--
Kraaiennest212-- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
Gaasperplas1-1--
Overamstel--2-- Perron vanaf straatniveau niet met roltrap bereikbaar
RAI111-- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
Zuid212-- Perron r. Gein/CS vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
Centraal Station511--
Nieuwmarkt5-4--
Waterlooplein522--
Weesperplein5-3--
Wibautstraat622--
AmstelNiet meegerekend. Roltrappen en liften in beheer van NS.
A'veenseweg2221- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
Sneevlietweg 1-11-- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
H'stedestraat1 111- Station niet rolstoeltoegankelijk
- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
Lelylaan332-- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
Postjesweg111-- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
J. v.Galenstr.111-- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
De Vlugtlaan111-- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
Sloterdijk 221-- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar
Isolatorweg- -1-- Perron vanaf straatniveau niet per roltrap bereikbaar


Update: Op 27 juni verscheen een verklaring over de afgesloten roltrappen op de website van het GVB: Roltrappen buiten gebruik. Zondag 29 juni besteedde AT5 aandacht aan dit onderzoek, waarbij het GVB om commentaar gevraagd werd. Bekijk de uitzending: Ruim helft roltrappen metro defect.

46 reacties op "Dames en heren... Ongemak!"

Arnoud de Jong
Wat 'n mooi en uitgebreid rapport!

Zelf stoor ik me vooral aan de enorme hitte. Als buiten de winter net is afgelopen, is de hittegolf in de metro al begonnen. Dan is de ringlijn vaak een verademing ja.

Misschien dat veel liften het ook wél doen, maar ik vind ze tergend langzaam. Erg frustrerend als je een metro moet halen. Ben al een paar keer met m'n fiets de trap opgerend omdat die lift zo traag omlaag kwam.
Michiel van der Ros
-2-  Michiel van der Ros:
Hulde dat jullie de moeite hebben genomen voor zo'n uitgebreide steekproef! Met deze hoeveelheid problemen weet je vrij zeker dat je niet gewoon “pech” hebt gehad.
Stellen jullie het GVB nog op de hoogte van dit rapport?
RudiPensionado
-3-  RudiPensionado:
Zeer goed artikel. Complimenten.
Al het water van de zee wast niet weg dat er nogal wat mensen kennelijk genoegen in scheppen om te urineren op stations en roltrappen kapot maken en graffity spuiten. Waarom is mij na vele jaren nog steeds niet duidelijk.
Metten
-4-  Metten:
Mooi onderzoek en absoluut zéér herkenbaar. Het is voor mij trouwens een tijd geleden (een jaar of 2) dat ik vaak met de metro reisde en in die tijd leken de koersborden op de metrostellen doorgaans nog wel te kloppen.
Dat jullie alleen op de oostlijn MP3-telefoons hebben meegemaakt moet trouwens ook toeval zijn. Ik heb wat dit betreft nooit verschil ervaren tussen de oost- en westlijn.
een -mevrouw-
-5-  een -mevrouw-:
Nu nog een lijst met de engste metrostations na 22.00 uur! Jammer dat dat niet in het onderzoek is meegenomen
51
-6-  51:
-De dienstregeling klopt ook nooit. Soms sta je in de spits een kwartier op de metro te wachten.
-51 rijdt regelmatig maar tot Spaklerweg
-In de spits vaak een enkele metrotoestel voor lijn 51 waar dan 1000 man/vrouw in moet
estherd
-7-  estherd:
Wat een grondig onderzoek, goed zeg. Ik meed de metro altijd, ging liever met bus/tram. Ik vond het nogal een vrouwonvriendelijk ding, de metro-reis. Voroal 's avonds laat na mijn werk in de Bijlmerbajes :(
Crumsil
-8-  Crumsil:
Hulde! Mooi, toch wel treurigstemmend overzicht van de stand van zaken.
Bart
-9-  Bart:
Dit onderzoek lijkt me betrouwbaar en degelijk uitgevoerd, in ieder geval zeer uitgebreid! Beste Marco Arbouw, ik zou als ik u was zou ik onmiddelijk een gepeperde rekening indienen bij het GVB! Als zij er zelf niet in slagen de door u gesignaleerde misstanden te lokaliseren/ signaliseren, en vervolgens te verbeteren, moet de 'metroconsument' het maar zelf doen; maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan!
Het lijkt er op dat een niet- marktconform (= commercieel) bedrijf als het GVB behoorlijk wat steken laat vallen, dat is ook zeker mijn persoonlijke indruk als ik met de metro reis: het is overal behoorlijk vies, zowel op de perrons als daarbuiten, sommig materieel ziet eruit of er altijd alleen maar junks in hebben gewoond, en heel veel 'stationse zaken'doen het gewoon al tijden niet...
Dank voor dit uitgebreide verslag!
marialeguana
-10-  marialeguana:
schreef een reactie en meldde mijn ervaringen al jaren met lijn 51. ging iets mis kennelijk. niet geplaatst. vanaf a.s. maandag rijdt t kreng niet eens voorlopig naar station nieuwmarkt. okay dan de regiobus maar weer. en lopen vanaf rozengracht/nieuwezijds naar nieuwmarkt. had ik maar ik zuidoost moeten blijven wonen in 1975. o nee, dan had ik nu ook een probleem gehad met de metro.
die reed overigens nog niet toen. hoogzwanger kon ik er niet eens een taxi naar t ziekenhuis krijgen. kwam mijn pa uit de pijp met zijn instortende volkswagentje. t kind kwam toch gezond ter wereld.
hachee
-11-  hachee:
Hebben jullie ook wederhoor toegepast? Wat zegt het GVB hierover?

Dit onderzoek is een momentopname en daarmee niet representatief - hoe vervelend het ook is dat zoveel roltrappen op die ene dag niet werkten.
Ikzelf reis af en toe via Lelylaan en op die momenten werkten de roltrappen gewoon.

Je hebt als journalisten nu een leuk onderwerp te pakken, mijn advies zou zijn, doe dit onderzoek een paar keer per maand steekproefsgewijs en als het dan nog steeds zo erg is heb je een verhaal.
Bert
-12-  Bert:
Een uitgebreid rapport met een onvoldoende voor het GVB. Tevens treurig om te constateren dat een deel van de reizigers er ook een zooitje van maken, want de pislucht en het afval in de metro kan je het GVB niet verwijten. Dan moet je bijna permanent een schoonmaker in iedere metrowagen zetten.
Peter
-13-  Peter:
De uitkomsten van dit onderzoek zou je naar de Stadsregio moeten sturen. Dit ondemocratische, schimmige maar toch machtige orgaan is de concessieverstrekker en dus degene die het GVB op de vingers kan tikken.

Een momentopname is het absoluut niet, althans niet in West. Ik gebruik minstens drie keer per week (en sinds begin dit jaar vrijwel dagelijks) lijn 50 en nagenoeg alle roltrappen in West hebben al die tijd stilgestaan.
anoniem
-14-  anoniem:
Ik zou zeggen leg de verantwoording eens bij de forensen, de meeste liften en roltrappen staan buiten dienst, of stinken vanwege vandalisme. Dit zijn de “kinderen” van deze forensen, hou deze eens in de hand, trek eens niet aan die noodrem “voor de lol” en durf eens wat te zeggen tegen die graffiteurs, vervuilers, en overige “aso's” Als wij dit beter willen, zullen ook wij er wat aan moeten doen!
Ezra
-15-  Ezra:
Ik rij dagelijks met de metro maar moet zeggen dat ik erg weinig merk van de punten uit jullie rapport. De perrons zijn meestal gewoon schoon en de treinstellen ook. Het komt ook wel eens voor dat een deur, lift of roltrap kapot is maar meestal ook de volgende dag al weer gemaakt. Hoewel ik dan wel meestal de Oostlijn neem en tegenwoordig niet eens verder meer kom dan weesperplein.

Misschien dat ik gewoon gewend ben aan het zootje, dat ik het niet eens meer in de gaten heb.
Aad
-16-  Aad:
Ik wil de geconstateerde gebreken niet in twijfel trekken, maar ik sta al maanden voor mijn werk op de stations Venserpolder en Verrijn Stuartweg en kan melden dat in de eerste fase v/d verbouwing de metro's richting CS niet stopte en in de tweede fase de metro's in de richting Gaasperplas niet stopte op deze stations.
Wel is het heel sporadisch voorgekomen dat er een metro per ongeluk doorreed, maar ook dat er een metro stopte terwijl dat niet mocht.
Dus per saldo reden de metro's volgens het boekje.
Aad
René
-17-  René:
Ik ga al jaren niet meer. Maar alles is nog het zelfde zelfs de hitte in de metro. Ons gemeente bestuur is bezig om vuile auto's te weren en om de mensen in de metro te proppen. Hoelang pikken we het nog.
anne
-18-  anne:
Ik heb het roltrappen probleem (lijn 50) voorgelegd bij Rover Amsterdam (ook bij het gvb en gemeente amsterdam) en ik kreeg van hen de volgende reactie:

Helaas zijn alle roltrappen langs het traject van lijn 50 (van Station Zuid t/m Isolatorweg) door het GVB buiten gebruik gesteld omdat bij twee roltrappen technische fouten zijn geconstateerd waarbij de treden uit de roltrap vielen. Gelukkig zijn daarbij geen gewonden gevallen.
Er is nu overleg met de leverancier, de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam en het GVB over het oplossen van dit probleem maar deze onderhandelingen verlopen uiterst moeizaam.
In het overleg met de GVB-directie hebben wij afgelopen week nog eens gezegd dat men nu toch echt snel met een oplossing moet komen daar het voor de reizigers onaanvaardbaar is dat de roltrappen buiten gebruik zijn.

Het probleem zal zich dus nog wel enige tijd duren... ben ik bang.
jetje
-19-  jetje:
Heel mooi rapport. Zelf erger ik me met name aan de informatieborden op de stations. Met name op Centraal lijkt het niet mogelijk om de juiste informatie op de borden te krijgen. Je weet daardoor nooit hoe laat de metro komt. Ik hoop dat ze bij de opknapbeurt die nu gepland staat dit ook meenemen. Ook heel herkenbaar is de temperatuur in de metro's. En de muziek van de medereizigers.

Ik heb in Parijs, Berlijn, Londen, etc.. vaak met de metro gereisd. Meestal een stuk comfortabeler dan in Amsterdam. Met name Berlijn springt eruit. Goede informatie, nette metro's en perfecte bereikbaarheid.

Amsterdam is ook de enige stad waarbij ik altijd het idee heb dat ik naar binnen moet springen. In andere steden krijg je eerst een waarschuwing voor de metro vertrekt waarna de deuren (normaal) sluiten. Hier is het een piepsignaal waarin de deuren al sluiten. Het sluiten is dan ook dichtklappen over het algemeen. Soms is het in Adam even de bilspieren aanspannen om nog voor het sluiten van de deuren helemaal binnen te zijn. Dit moet toch ook anders kunnen.

Amsterdam zou daar wellicht eens op “snuffelstage” moeten. Kijken hoe een andere grote stad het wél allemaal voor elkaar krijgt.
regina wilkens
-20-  regina wilkens:
@René: Mogelijk is het eenvoudiger honderden auto's weg te krijgen dan drie lijntjes werkend?
@Jetje: Rotterdam ligt niet zover weg, daar zit de metro al in Spijkenisse en verder. Ik denk dat daar, net als in diverse buitenlanden, de controlerende macht - die lijkt in Amsterdam afgeschaft of uitgedund - werkt.
Suffie
-21-  Suffie:
Voor een rapport dat mijns inziens weinig meerwaarde heeft ten opzichte van het vorige stukje, ook al zit het dan tip-top in elkaar, hebben jullie er wel érg veel tijd in gestoken.

Vakantie of in-between-jobs..?
Marco
-22-  Marco:
@Suffie: vrije zondagmiddag.
Suffie
-23-  Suffie:
Nou ja, beter dan in de kroeg... ;-)
lucas
-24-  lucas:
De Metro in amsterdam is handig, en wordt door veel mensen gratis gebuik van gemaakt, er is weinig tot geen controle, na de wibautstraat (stop 4 na CS) al helemaal geen.

Het is juist goed nu onderzoek te doen, en ik ben van mening dat jullie niet genoeg gegevens hebben voor een primair onderzoek, maar dit is een hele goed steekproef.
Alex K
-25-  Alex K:
Die zogenaamde controleurs, waren dat toevallig de mensen van het openbaarvervoerveiligheidteam? Ik heb deze mensen nog nooit iets anders zien doen dan burgers met een fiets, die niet in de metro op de daarvoor bestemde plek stond, een bekeuring zien geven. Wanneer ze het hardst nodig zijn, nl. s avonds met al het bezopen en of rokend tuig, schitteren ze door afwezigheid.
R Coenen
-26-  R Coenen:
Goed een dergelijk rapport. De hitte in de metro's is overigens al jaren een punt: verwarming kan niet worden afgezet.
Kraaienest ken ik goed, roltrappen zijn al jaren een probleem. MJeestal staat de klok ook verkeerd. Haltes afroepen? Soms staat de tape verkeert en naderen we Nieuwmarkt als we Ganzenhoef richting Kraaienest gaan.
Het is voor mensen van buiten dus NIET te volgen. Nog een punt: op de lijnen door Amstelveen zijn de namen van de stations NIET goed leesbaar. Is al jaren bekend, maar we kennen het GVB-geen geld ofzo.
Boris
-27-  Boris:
Met zowel het bestaande metronetwerk als met het nieuw aan te leggen stuk gaat het dus niet goed. Lees net op het NOS journaal dat er een nieuwe scheur in een damwand is ontstaan. Volgens mij zakt een heel stuk van Amsterdam straks weg in de modder. Hoeveel miljoenen gaat dit nu weer extra kosten?
Willem
-28-  Willem:
De Amsterdamse metro; al jaren huilen met de pet op!
Het materieel op de oostlijn stamt nog uit de jaren 70 en voldoet op geen enkele manier meer aan reizigerscomfort. De bankjes zijn zo smerig dat ik er liever niet op ga zitten. Let ook eens op de overgeschilderde zwarte stukken!
De altijd aanwezige “kunstuitingen” schijnen ook onoverwinnelijk te zijn, evenals het bekrassen van ramen.
Ook storend zijn de “controleurs” (mensen die nog wat doen voor hun uitkering) die de hele dag bovenaan de roltrap staan bij de ondergrondse stations: deze mensen hebben, behoudens een enkele uitzondering, geen enkele intresse in het controleren van kaartjes. Preventief schijnt het wel te werken, vooral voor mensen van “buiten”. De doorgewinterde zwartrijder weet echter beter.
Dan het Veiligheidsteam openbaarvervoer (VOV) groots aangekondigd en ik ben er nog wel redelijk tevreden mee. Maar wat blijkt: s'avonds zie je ze nooit, juist wanneer het extra nodig is vanwege de junks en ander gespuis. Leuk om te weten is dat deze mensen geen kaartjes mogen controleren! Dat is voorbehouden aan de GVB controleurs. Die mogen echter geen boete geven voor voetjes op de bank of roken in de metro. Ja het is goed geregeld mensen!

Het enige positieve punt van de Amsterdamse metro is dat hij vaak rijdt, althans op het stuk Amstel-CS. Alleen nu even niet!
AL
-29-  AL:
Ow wat herkenbaar allemaal. Die verwarming is inderdaad vreselijk, vooral als je er ongemerkt precies bovenop bent gaan zitten.
Wat de controleurs bij CS betreft: wat worden deze mensen eigenlijk geacht te controleren? Al houd ik een oude, volgestempelde strippenkaart omhoog, dan kan ik nog gewoon doorlopen! Jammer dat bij de komende werkzaamheden 'slechts' de sporen vervangen worden en de kiezels gewassen; wat mij betreft mag het volledige metro-systeem vernieuwd worden. Heb aardig wat van de wereld gezien maar nergens is de metro zo smerig, inefficiënt en oncomfortabel als in Amsterdam, echt waar!
leslie
-30-  leslie:
In geen enkel land ter were;d gaan mensen zo ontzettend smerig met bezit van de overheid en/of particulieren om. In Nederland is het heel gewoon dat je je rotzooi achter je neer neergooit, je andermans eigendom beklad en bespuugd en denkt dat dit vrijheid is. We kunnen dus wel ongeneerd ons gal spugen op hoe hier de Metro eruit ziet, maar kennelijk wordt vergeten dat het wel de gebruikers zijn (of sommigen) die er deze puinhoop van maken.
yanny scutt
-31-  yanny scutt:
Marco, (Goed gedaan jochie!)

Op de Burgemeester de Vlugt-station werken de roltrappen al een heel jaar niet en ik dacht aanvankelijk dat het echt en alleen maar lag aan het vandalisme totdat ik merkte dat ook op andere metro-stations de trappen vaker niet ,dan wel, werkten.

Dat zal het GVB wel heel wat klanten hebben gekost want ook ik -57- koos ervoor om dan maar liever ergens niet naartoe te gaan of liever met de tram, al dan niet gecombineerd met een busrit.

Heel veel mensen komen deze zomer dus nergens want ook de zomerdienst is ingegaan en die duurt 9 weken korter dan normaal. (of duurt ie maar 9 weken?...)

Alle bejaarden ,gehandicapten en andere 'minkukels' (ervanuitgaande dat toeristen daar ook toe worden gerekend) mogen dus fijn thuisblijven want het GVB voorziet -zoals gewoonlijk- alleen in de behoeften van jonge fitte mensen.

En ja, die zijn nu -mobiel als zij zijn- op vakantie!

Ik put troost uit het feit dat ik nu niet meer wordt geconfronteerd met een halflege ALO-bus (speciale dienst voor de studenten van de Lichamelijke Academie) die mijn neus voorbij rijdt op de Slotermeerlaan, terwijl ik ook graag op tijd kom op mijn werk.

Het blijft natuurlijk spannend, want wat komt er nu het eerst? De OV-chip ,werkende roltrappen, of toch een vaker rijdend GVB dat trams, bussen en metrostellen beter op elkaar laat aansluiten?

Zullen we een poule samenstellen zodat mensen erop kunnen wedden? (-;
Jay
-32-  Jay:
Ik heb jaren op Schiphol gewerkt. En wat mij dan steeds weer opviel wanneer ik aan bord kwam van vliegtuigen waar de passagiers net waren uitgestapt en de shoonmaak nog niet langs was geweest: Nederlandse luchtvaartmaatschappijen waren van binnen een zooitje. Op charters nog wat erger dan op lijndiensten. Troep op de grond, rotzooi in de rugzakken, noem maar op.
Wat een schril contrast was het met bijvoorbeeld Chinese, Japanse en Taiwanese carriers. Daar kon je zelfs na een vlucht van 10 uur nog van de grond eten. Zo netjes zag dat eruit. Dat heeft te maken met de mensen die meereizen. Net als in de amsterdamse metro. En als er één rotzooi maakt, steekt dat de rest ook aan.

De reden waarom ik dit vertel is dat die rotzooi en ellende in de Amsterdamse metro niet wordt gemaakt door GVB. Wat kunnen amsterdammers toch goed een zooitje maken zeg. Gratis kranten, die worden als ze zijn uitgelezen zijn gewoon ergens gesmeten. verpakkingen van eten en drank, idem. Ren ik de roltrap op voor de metro hoor ik ineens een een zoemer en staat de roltrap met een klap stil. Voor een deel ligt de oorzaak wat dieper, zie de verklaring op de website van GVB.
Maar wanneer ik in de metro zit kan ik me zo zitten ergeren aan die aso's die meereizen. En dan heb ik het niet over die mp3 spelers. Dan heb ik het over die mannen in pak die hun krant ergens neersmijten of die moeders die hun kind nog even te drinken geven daarbij de helft van het pakje sap op de vloer spuitend. Of die arme sloeber die beboet wordt omdat hij patat of een kroket in de metro eet en de hele wagon van een geurig aroma voorziet.
Het gros van de rotzooi wordt veroorzaakt door de netste reizigers die een klein ding laten liggen en de nette buurvrouw die er dan ook nog wel wat bij kan doen en inmiddels weten we wat het resultaat is.

In Reigersbos (westkant) doet de roltrap het over het algemeen trouwens in tegenstelling tot de steekproef gewoon. Ik reis 4 tot 6 keer per week met de metro en het afgelopen halfjaar deed hij het bijna altijd behoudens een enkele lollige puber die langskwam.
San
-33-  San:
Van wie is dit rapport afkomstig? Station Gein heeft 2 personenliften!
jan
-34-  jan:
nee, er wordt nooit wat gesloopt op de metro. de ruiten in de liften gaan vanzelf kapot, de deuren vallen ervanzelf uit en de zeik en stront loopt vanzelf uit het riool de liften in.de amsterdammer is natuurlijk een voorbeeldig gebruiker van alle gemeenschaps goederen. gelukkig !!!. rest alleen de vraag wie sloopt alles?? de kaboutertjes?? of toch een heel klein groepje amsterdammers die er behagen in schept om spullen van de gemeenschap te slopen. geeft niet hoor ga vooral zo door. ik hou er een heel dik belegde boterham aan over.
Marco Arbouw
-35-  Marco Arbouw:
@San: het rapport is van mij afkomstig en je hebt gelijk: er zijn twee liften op Gein. Moet een tikfout zijn, in m'n aantekeningen staat 't wel correct vermeld. (En bovendien had ik er anders wel achter gezet dat 't perron niet rolstoeltoegankelijk was.) :-) Wordt aangepast.

Bedankt!
amsterdamboy
-36-  amsterdamboy:
op:
http://www.gvb.nl/overgvb/n...
is te lezen wat GVB er zelf over zegt.
Heel vervelend allemaal inderdaad. Maar zoals velen al opmerkten: sommige mensen zouden ook eens de hand in eigen boezem moeten steken...

nog even wat misverstanden uit de wereld helpen:

- de zomerdienst duurt dit jaar 7 weken. (schoolvakantie) tot vorig jaar duurde de zomerdienst van begin mei t/m begin september. Tijdens die 7 weken rijden de meeste lijnen vaker dan vorig jaar. sommige lijnen zelfs nog vaker dan tijdens de winterdienst.

- natuurlijk is het vervelend dat de metro een paar weken niet rijdt, maar er zal na 30 jaar toch eens groot onderhoud gepleegd moeten worden. Het is de eerste keer in al die jaren dat de metro zo lang niet rijd. Er rijden pendelbussen, extra ns treinen (waar je tijdelijk met alle in de metro geldige kaartjes terecht kunt en veel tramlijnen rijden extra vaak om iedereen toch zo goed mogelijk te vervoeren.

- vertragingen in de metro worden meestal veroorzaakt doordat deuren met grof geweld worden opengehouden door mensen die vinden dat een hele metro vol mensen maar moet wachten op iemand die op zijn dooie gemak komt aanlopen. Als er in bijvoorbeeld Berlijn wordt omgeroepen “zürückbeiben”, stappen mensen ook echt niet meer in en wachten ze netjes op de volgende metro. Hier heeft men daar schijt aan, dus moeten deuren wel hard sluiten, anders kom je nooit weg.

- vroeger waren er zachte banken in de metro, maar omdat deze continu vernield werden zijn deze in de jaren 80 vervangen door de huidige harde exemplaren. (net als in de toenmalige trams)

- GVB wil dolgraag nieuwe metro's (al jaren), maar omdat de gemeente al een jaar of 10 aan het ruzie maken is over welk model er nu aangeschaft moet worden gebeurt er ondertussen niets.
Renske
-37-  Renske:
Ik vind de foto van de kapotte roltrap nog het leukst, met als datum: heden. Zo kan de GVB altijd pretenderen dat ie vandaag kapot ging, en niet twee maanden geleden. Hebben jullie ook nog rokers meegemaakt in de metro's? Daar kan ik mij mateloos aan storen. En ik heb veel lef met mensen aanspreken, maar zelfs ik durf daar vaak niets meer van te zeggen sinds ik er bijna door in elkaar geslagen ben.
yanny scutt
-38-  yanny scutt:
En dan zijn nu...2 roltrappen weer in werking..

Aangekondigd in Het Parool en op AT5 alsof heteen heldendaad betreft!

En dan gaat amsterdam boy ook nog verkondigen -voor een ieder die lezen kan- dat de zomerstop van het GVB 7 weken duurt terwijl aangekondigd was dat dat 9 weken was en het naar mijn idee 3 maanden heeft geduurd!

Maar goed de ellende begint weer, want alweer rijden de ALO bussen (speciale bussen voor de studenten van de Algemeen Lichamelijk Onderwijs (de toekomstige sportleerkrachen) leeg langs! Als de buslijn 19 langskomt struikel je over de sporttassen en inmiddels ook weer over de kinderwagens .

Hoe kwam het GVB erbij om daar 2 bussen te laten rijden waarvan er een van de twee vooral HEEL leeg is?
amsterdamboy
-39-  amsterdamboy:
Yanny, blijkbaar kun je zelf ook niet zo goed lezen... De zomerdienst duurde dit jaar van 30 Juni t/m 17 augustus. Dat zijn toch echt 7 weken. De stremming van de metro was in dezelfde periode gepland, maar helaas duurde dit een week langer. Dat is dan nog altijd 8 weken en geen negen. Dat jij het als drie maanden ervaart, is echt voor je eigen rekening.
Als er twee bussen(of trams) achter elkaar rijden, waarvan
de voorste vol en de achterste leeg, dan komt dat meestal omdat de voorste te laat is. In plaats dat een deel van de passagiers dan in de volgende stapt, wurmt iedereen zich als een kudde schapen in de voorste en rijdt de volgende er voor joker achteraan. Mensen kijken niet nou eenmaal niet verder dan hun neus lang is en veroorzaken zo vaak hun eigen vertraging.
Natuurlijk is het vervelend dat de meeste roltrappen het niet doen. Maar liever traplopen dan een afschuwelijk ongeluk als de roltrap afbreekt terwijl hij vol met mensen staat.
yanny scutt
-40-  yanny scutt:
Amsterdamboy je bent een lieverd!

Maar denk jij nu echt dat jouw klanten naar JOUW pijpen moeten dansen?
Op de slotermeerlaan komen 2 bussen richting Osdorp. De eerste bus is de ALO-bus speciaal bedacht voor de studenten van Algemene Lichamelijke Ontwikkeling academie.

Die rijdt dus heel regelmatig halfvol langs..( en ik mag er niet in.)

Als verolgens de 19 komt blijkt die dus vol te zitten met sport-tassen.(en ik mag niet zeuren.)

Op die route moeten gewoon meer -en vaker- bussen rijden!

Ik heb heel goed gelezen dat de zomerdienst maar 9 weken duurt, ik heb een affiche ervan!

De zomerdienst heeft NIETS te maken met met de werkzaamheden aan de metro-lijnen want dat stond daar los van.

Dat de meeste roltrappen het nog steeds niet doen is niet vervelend, maar een GROTE SCHANDE! (vooral voor de reputatie van het GVB)

Want ga maar eens uitleggen aan al die oudere mensen waarom zij niet vanut west -op familiebezoek- naar oost konden reizen!

Verder heb je het over jouw klanten die zich gedragen alsof ze een kudde schapen zijn.

Tsja! Cowboy's vervoeren toch vee?!
amsterdamboy
-41-  amsterdamboy:
Yanny,
Niemand hoeft “naar mijn pijpen te dansen” Als passagiers graag in een bomvolle vertraagde tram of bus willen zitten terwijl er twee lege trams/bussen achter zitten omdat ze niet verder kijken dan hun neus lang is.... van mij mogen ze. Ik heb ruimte zat in mijn cabine en ik hoef niet op tijd naar mijn werk.... want ik ben al op mijn werk. Ik heb hier al vaker uitgelegd dat als de helft van de passagiers, de volgende neemt beide trams een paar minuten eerder aankomen. Door de voorste op te houden, komt de volgende ook te laat. Dit gebeurt elke dag, maar toch blijven mensen het doen. Dat bedoel ik met kudde gedrag.
Dat de capaciteit van bus 19 blijkbaar te wensen overlaat is vervelend. Ik zou zeggen... klaag er over bij StadsRegioAmsterdam (SRA) dat is namelijk onze opdrachtgever en die bepaalt hoe vaak en waar we moeten rijden. Hoe meer er geklaagd wordt hoe eerder ze daar wakker worden. Ik vrees dat ze amsterdamcentraal niet lezen...
Ik heb geruchten gehoord dat de route van bus 19 in osdorp gaat veranderen, maar hoe het precies wordt, weet ik ook niet, dat wordt in december bekend gemaakt, als de nieuwe dienstregeling komt.(dat is ieder jaar in december) Misschien brengt dat verbetering.
Ik zou dat affiche graag willen zien van die 9 weken. ik heb nog even zitten tellen, maar van 30 juni t/m 17 augustus kom ik toch echt op 7 weken.
De werkzaamheden aan de metro vielen precies in die periode. (alleen liepen ze dus een week uit) Men heeft gekozen voor deze periode omdat veel mensen dan op vakantie zijn (schoolvakantie) en het dus rustiger is en er daardoor minder mensen last van hadden. Werkzaamheden zijn altijd vervelend, maar middenin de winter is het veel erger.
Ik ben het met je eens dat het heel erg is dat veel roltrappen nog steeds niet werken, volgens de laatste berichten is de leverancier begonnen met de nodige aanpassingen en zou alles het binnen een maand of drie het weer moeten doen. Trouwens, volgens mij hebben de meeste stations ook liften. En mensen die echt slecht ter been zijn hebben toch niks aan een roltrap maar zijn aangewezen op aangepast vervoer (zoals stadsmobiel)
zie ook :http://www.gvb.nl/reizigers/actueleinfo/Pages/Aantalroltrappenwerktweer.aspx
Herbert
-42-  Herbert:
Yanny,

De zomerdienstregeling en de stremming bij de metro hebben wel met elkaar te maken. Voor die wordt namelijk ingesteld omdat er minder mensen gebruik maken van het OV, en dat er genoeg bussen vrijgespeeld moesten worden om het metrovervangend vervoer aan te kunnen.

Dat van die roltrappen is een schande. Gewoon techneutenruzie. Maar dat dat al een jaar moet duren? Zou dat bij de Bijnekorf ook zolang duren?

Verder zijn de roltrappen en liften in het algemeen niet defect maar meestal heeft er een grappenmaker aan de noodstop gezeten en dan staat hij stil. En dan moet er weer een mannetje (m/v) komen met een sleutel om de zaak weer 'aan' te zetten
yanny scutt
-43-  yanny scutt:
Amsterdamboy,

Allereerst dank voor je uitgebreide uitleg. (je bent lief!)

Ik begrijp dat je hart hebt voor je werk en vind het heel jammer dat je niet zoveel invloed hebt op het reilen en zeilen ervan. (sorry, ik bedoel niet dat je op een schip zit..)

Ik vind het wel bedenkelijk dat jij de bewijslast vooral bij je klanten neerlegt want; 'die moeten verder kijken dan hun neus lang is' Je geeft daar bij het voorbeeld dat er 3 bussen pal achter elkaar aankomen en dat horen jouw klanten -met die korte neusjes- volgens jouw redenering te zien.

Volgens mij horen er geen 2 of drie bussen -vol of leeg- achter elkaar aan te komen!

Op mijn vraag waarom er een speciale ALO-bus rijdt (op de lijn die de 19 ook doet-en waar ik niet mag instappen!) geef je geen antwoord.

Ik stap namelijk GRAAG in die bomvolle bus want dan kom ik op tijd waar ik moet zijn!

De studenten van de ALO mogen toch OOK gewoon instappen op de 19 als zij HUN bus hebben gemist op Sloterdijk?!

DISCRIMINATIE heet zoiets...
Cindy Hulleman
-44-  Cindy Hulleman:
Vrijdag 16 januari 2009
Het GVB krijgt ruim een miljoen euro bonus voor de prestaties in het eerste halfjaar van 2008.
Het vervoersbedrijf krijgt de bonus onder meer omdat de trams en bussen vaker op tijd reden en minder ritten uitvielen. Ook voldoet een groter deel van het materieel aan de kwaliteits-eisen.
De bonus is opvallend, omdat het GVB de laatste tijd onder vuur ligt vanwege de matige kwaliteit van de metro's.

http://www.at5.nl/nieuwsart...
Verweij
-45-  Verweij:
Wat mij vooral stoort is dat ik met zware koffers van het Waterlooplein naar het CS moet om 6.30u. en dat ik nergens kan vinden hoe laat die pendeldienst rijdt. Ik ga dus maar -nog wat- eerder van huis om te lopen..
Dick
-46-  Dick:
tja techniek kan wel eens stuk gaan, maar vergeet niet dat in een hoop gevallen vandalisme de hoofdoorzaak is en dan kom je dus weer terug bij de gebruikers van het OV ... vergelijkingen maken met andere wereldsteden is eigenlijk appels met peren vergelijken want een hoop mensen in Nederland zijn A-sociaal! Zie ook maar hoe vaak men met dat welbekende vingertje staat te wijzen ... het is voor de verantwoordelijken (gemeente en GVB) soms dweilen met de kraan op! Men zou wat vaker a-socialen moeten aanspreken op hun gedrag en als er een technisch probleem is de klacht bij de juiste verantwoordelijke deponeren ipv je beklag doen in de media!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.