Home > > Dreigende ramp

Dreigende ramp

Verouderd materieel...
Amsterdam - Nou zeg, dat was een week of wat geleden behoorlijk schrikken! Ik moest 's avonds met de tram en sloeg onder het avondeten nog eventjes de krant open.
'Openbaar vervoer op instorten!' luidde de alarmerende kop op de voorpagina van het Parool. Volgens een rapport van Booz Allen Hamilton dreigde er een 'catastrofale ineenstorting' van het Amsterdamse openbaar vervoer. Men vroeg zich namelijk ernstig af of het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf wel in staat was om metro en tram goed te onderhouden.

Geheel toevallig natuurlijk kwam het rapport uit nadat enkele dagen eerder een metrotreinstel was ontspoord. Zie je wel!
De reizigersvereniging Rover was woedend geweest over die ontsporing, want hij was misschien wel veroorzaakt door 'het verouderde materieel waarmee het GVB rondrijdt'.
Dat klonk dus allemaal niet best! Zou ik maar niet beter op de fiets gaan? Ik twijfelde, want ook mijn fiets valt in de categorie 'verouderd materieel'. Dat schoot dus niet op...
Ik besloot uiteindelijk toch maar met de tram te gaan en het risico te nemen. Een mens gaat tenslotte pas als het zijn tijd is. Het moest bovendien wel heel gek lopen als uitgerekend die avond mijn tram catastrofaal zou instorten.
Wachtend op de halte deed ik nog een kleine risico-analyse: de statistieken leerden dat er meer doden door toedoen van de tram vallen dan in de tram. En ach, zo'n rapport van Booz Allen Hamilton kon ik niet al te serieus nemen. Die naam alleen al: bij Booz krijg je toch prompt associaties met drankmisbruik.


Verbijsterd
Toen de tram uiteindelijk arriveerde was ik verbijsterd. Na het alarmerende rapport van dat stelletje duur klinkende consultants had ik een rammelende paardentram verwacht, getrokken door een uitgemergelde terminale knol! Maar aan mij verscheen een hypermoderne elektrisch aangedreven Combino-tram! En bij station Lelylaan zag ik boven mijn hoofd een glanzend metrotreinstel voorbij zoeven. Op het Leidsebosje werden wij gepasseerd door een geavanceerde milieuvriendelijke aardgasbus!

Wat was hier gaande? Had het Parool soms per abuis haar berichtgeving gebaseerd op een rapport dat sinds 1910 in een la was blijven liggen? Die dingen gebeuren, zoals u weet. Nederland heeft nu eenmaal de menslievende gewoonte om ruimhartig werk te verschaffen aan consultants en onderzoekscommissies. Zij produceren stapels glossy rapporten voor op de plank en in de bureaula. Voor praktisch gebruik zijn ze niet bestemd.


Lijdelijk verzet
Het enige materieel waar wellicht iets op aan te merken valt zijn de oude metrotreinstellen op de lijnen naar Zuid-Oost. Maar daarvan waren wij al langer op de hoogte.

Nee, het werkelijke knelpunt zit hem natuurlijk in de voorgenomen marktwerking in ons openbaar vervoer. Het contract met het GVB loopt af in 2011 en daarna is het nog maar afwachten of het opnieuw de concessie krijgt om de Amsterdammers een beetje ordentelijk door de stad te sleuren. Waarom zouden zij op langere termijn investeren in materieel als ze niet zeker kunnen zijn dat ze er ook ná 2011 nog mee mogen spelen? En die Noord-Zuidlijn kost natuurlijk ook al een bak geld.

Ondertussen krijgt het GVB in het rapport het verwijt dat het te weinig documentatie verschaft over onderhoud, planning en infrastructuur. Dat riekt naar lijdelijk verzet tegen de voorgenomen privatisering. Het rapport moet natuurlijk dienen om het vervoerbedrijf publiekelijk de pin op de neus te zetten.


Herfstblaadjes
Maar wat nu? Komt er een beter contract tussen gemeente en GVB? Worden vervoer en infrastructureel onderhoud ondergebracht in aparte bedrijven?
Bij de NS en ProRail schijnt dat namelijk ook zo'n doorslaand succes te zijn. Sinds de verzelfstandiging hebben ze daar ineens last van herfstblaadjes. Daarvoor nooit.
Al meer dan honderd jaar heeft het GVB trams en bussen laten rijden zonder 'marktwerking'.
Dat kan dus nooit goed zijn. Dat moet allemaal helemaal anders!

elf reacties op "Dreigende ramp"

Metten
-1-  Metten:
Allemaal leuk hoor, dat nieuwe materieel van het GVB in het blauw met wit, maar het onderhoud laat wel degelijk te wensen over. Zo is een tijdje geleden in het nieuws geweest dat die mooie bussen (de meeste rijden gewoon op diesel trouwens) vaak amper door de APK komen. Versleten remmen en banden, dat werk.
Het is natuurlijk bekend van die oude zilveren metro's (Die inderdaad overjarig zijn en die een chronisch kachelprobleem hebben), maar vergeet ook niet dat die combino's nooit gekozen hadden moeten worden door het GVB: Die tram is helemaal niet geschikt voor het tramnetwerk van amsterdam (krappe bochten, hoogteverschil met bruggen enzo). Wel eens zo'n ding de bocht door horen gaan? Ik word niet echt vrolijk van dat gepiep en het is maar geheel de vraag of die dingen wel daadwerkelijk 30 jaar meegaan...
Als laatste valt natuurlijk ook nog het chronisch non-functioneren van de roltrappen op veel metrostations op: Als het GVB die dingen nieteens kan onderhouden, hoe staat het dan met het andere materieel?
Ik ben heus niet per definitie voorstander van marktwerking, maar ik denk dat het een goede zaak is dat een vastgeroest bedrijf als het GVB wakkergeschud wordt...
engine 54
-2-  engine 54:
Eigenlijk is het simpel.
Het Parool staat zelf op instorten en probeert met zulke headlines nog te redden wat er te redden valt.

Amsterdam heeft gewoon goed en snel openbaar vervoer en dat er af en toe iets mis gaat is niet meer dan logisch bij zo'n groot bedrijf. Klagers zijn er altijd, maar dat is dan ook niet voor niets volkssport nummer 1 !
Arnoud de Jong
Nou ja, om even serieus op de kwestie in te gaan: Metten heeft bij nader inzien wel een punt natuurlijk. Er zijn in het verleden wel degelijk signalen geweest over slecht onderhoud bij het GVB. Maar of zo'n rapport daar nu veel verbetering in brengt waag ik te betwijfelen.
Storm
-4-  Storm:
Rapporten worden geschreven in opdracht van iemand en luidt het oude gezegde niet: wiens brood men eet, wiens taal men spreekt? Het rapport, en natuurlijk vooral het Parool, horen een klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt: spoormaterieel, dus ook metro's, ontsporen niet doordat ze oud zijn, tenzij de wielbanden breken. Ze ontsporen door verkeerd gelegde wissels of defecte wissels. Illustratief voorbeeld van de GVB hetze is het artikel in het Parool daags na de ontsporing: daar wist de verslaggever te melden dat met enige regelmaat metro's ontsporen: zo was volgens hem recentelijk nog een metro ontspoord te weten op 20 april 1983. Tja....
Flipper
-5-  Flipper:
Ik vraag me af of er uberhaupt wel eens te fietsen valt op straten waar zoveel rails en de daarbijpassende gleuven liggen ? t'Kan natuurlijk zijn dat men extra brede banden op de fiets heeft..., tsja, dàn...
Flipper
Metten
-6-  Metten:
Flipper: Die tramrails vormen voor fietsen echt niet zo'n groot probleem hoor. Je kan idd klem komen te zitten tussen de rails (en vallen...), maar als je een beetje oplet gebeurt dat niet zomaar. Erger zijn eigenlijk de hordes toeristen op huurfietsen :)
amsterdamboy
-7-  amsterdamboy:
Als je nou eens op het fietspad of op de rijbaan fietst en niet op de trambaan dan kun je ook niet in de rails rijden. Het meest gebeurt dit in de leidse straat waar überhaubt niet gefietst mag worden....
En wat betreft het rijgedrag van de combino in bochten: Dit ligt aan het rijgedrag van de bestuurder. Zeker sinds de trams 1 voor 1 terug geweest zijn naar de fabriek in Duitsland voor een aantal aanpassingen aan de constructie.
Ik rij zelf elke dag met zo'n ding door de stad en het is echt een kwestie van niet te hard rijden.
Arnoud de Jong
'Dit ligt aan het rijgedrag van de bestuurder'
Zullen we die bestuurders dan ook maar één voor één terugsturen naar Duitsland voor een aantal aanpassingen? ;-)
Want voorin heb je er misschien geen last van, maar in het passagiersgedeelte is 't een ramp.
RudiPensionado
-9-  RudiPensionado:
En dan te bedenken dat de verzelfstandiging van het GVB weer teruggedraaid zou kunnen worden omdat Europeese regels aangeven dat steden zelf.
RudiPensionado
-10-  RudiPensionado:
En dan te bedenken dat de verzelfstandiging van het GVB weer teruggedraaid zou kunnen worden omdat Europeese regels aangeven dat steden zelf zeggenschap mogen hebben over hun openbaar vervoer.
amsterdamboy
-11-  amsterdamboy:
@ Arnoud de Jong: Ik weet dat sommige van mijn collega's niet kunnen rijden, maar kom maar eens een ritje met me meerijden dan zul je merken dat het ook anders kan.
En ik ben heus niet de enige bestuurder die rustig rijdt.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.