Op de dagen dat de lift niet werkt is het aardig om onderaan de trap te kijken hoe de mensen zich behelpen. Ouden van dagen slepen hun rollators tree voor tree naar het perron. Huismoeders sjouwen puffend en zwetend hun boodschappenwagentjes tegen de trappen op. Stewardessen met zware blauwe koffers komen onzacht in aanraking met studenten die hun mountainbikes naar beneden dragen. Niet zelden wordt er liederlijk gescholden. Het is magnifiek. Mijn speciale belangstelling geldt jonge moeders, die hun kinderwagens naar boven sleuren. In mijn dagdromen meet ik mezelf een heldenrol aan door, net als Eliot Ness in The Untouchables, zo'n vehikel te onderscheppen terwijl het van de trappen stuitert.
Bovengenoemde metrostations zijn de haltes waar ik meestal in- of uitstap. Maar ik kan me voorstellen dat het op de andere stations niet veel beter is. Laten we het beestje maar bij z'n naam noemen: het GVB heeft een probleem met roltrappen en liften. Vaak staan ze dagen of zelfs weken stil zonder dat er iemand naar om lijkt te kijken. Meestal ontbreekt informatie over wanneer het euvel verholpen zal zijn. Als die informatie er wel is, wordt de einddatum eens per week 'naar rechts verschoven'.
Na een dag of wat ben ik benieuwd of de storing op Reigersbos überhaupt bekend is bij het GVB. Het zou immers zomaar kunnen dat zo'n defect niet gemeld wordt, omdat iedereen ervan uitgaat dat iemand anders dat al heeft gedaan. Dus bel ik met de klantenservice. Tot mijn verrassing weten ze daar van de storing. 'Maar wanneer de roltrap wordt gerepareerd weten we niet. We kunnen namelijk geen monteurs krijgen.'
Ik hang op en denk na. Het GVB is niet het enige bedrijf in Amsterdam dat roltrappen gebruikt. De Bijenkorf, de Hema, Scheltema (de boekhandel, niet de kroeg), de NS, V&D, C&A, De Slegte en de Luchthaven Schiphol: allemaal hebben ze roltrappen. Roltrappen die zelden of nooit stilstaan. En als ze een keertje stilstaan, dan wordt er in een mum van tijd een monteur bijgehaald. Geen wonder dus, dat het GVB voortdurend achter het net vist!
Maar serieus: hoe kan het dat het GVB als enige bedrijf geen monteurs kan krijgen? Zou het vervoerbedrijf zijn rekeningen niet betalen? Of wordt met noodzakelijke revisies zo lang gewacht dat de schade steeds moeilijker herstelbaar is? Op die manier loop ik een week te speculeren en te gissen. Maar al met al is de roltrap nog steeds niet gerepareerd. Ik besluit nog eens met de klantenservice te bellen.
Niet geheel tot mijn verbazing wordt me nu een ander verhaal verteld: 'We kunnen geen onderdelen krijgen'. Dat lijkt me kras. Ik besluit door te vragen. En omdat ik toch bezig ben vraag ik ook naar de roltrappen op Sneevlietweg en Zuid. 'De roltrappen op de metrostations zijn uitzonderlijk lang', zegt de vriendelijke dame van de klantenservice. Ik antwoord dat ik dat iedere dag aan den lijve ondervind, maar dat ik niet inzie wat dat met de verkrijgbaarheid van onderdelen te maken heeft. 'De kettingen en andere onderdelen moeten op maat worden gemaakt.'
Maar, vraag ik, is het dan niet verstandig om reserveonderdelen op voorraad te houden? En dan komt eindelijk de aap uit de mouw: 'Voor iedere inkoopaanvraag moeten we toestemming vragen aan de gemeente. Daar gaan weken overheen - de bureaucratische molens malen langzaam. Daarom duurt het vaak zo lang voordat de storingen worden verholpen. We hebben echt enorme problemen met liften en roltrappen. Onze excuses voor het ongemak*.'
Dus toch een geldkwestie, als ik het niet dacht. En nog wel eentje waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Op zich is het natuurlijk best verklaarbaar dat er even geen geld overschiet voor het GVB. Er zijn de afgelopen jaren immers grote investeringen gedaan. Er zijn miljoenen over de balk gesmeten voor een chipkaartsysteem dat de reiziger handenvol geld kost en dat niet werkt bovendien. Er is een heel leger onbemiddelbare clowns in fantasie-uniformen gestoken om erop toe te zien dat niemand in de metro zijn bammetjes eet. En als klap op de vuurpijl wordt er een nieuwe metrolijn aangelegd die (als het even meezit) al in 2025 kan worden geopend. Bijzaken als 'dienstverlening' komen dus even op het tweede plan.
Maar waarom is er geen geld voor reparaties? Misschien zie ik de zaken te simpel, maar in mijn optiek kun je een overheid bekijken als een tot in het absurde uitvergroot huishouden. Nu leg ik thuis geen nieuwe metrolijnen aan (en ik steek ook niemand in fantasie-uniformen, dank u), maar ik heb wel ergens een reservering achter de hand voor reparaties en vervangingen. Als mijn wasmachine stukgaat, dan heb ik geen tijd voor inkoopaanvragen of ingewikkelde bureaucratische procedures. Die machine moet worden gerepareerd en daarvoor is geld nodig, basta. Ik ben geen financieel genie, verre van, maar dat stukje elementaire huishoudkunde begrijp ik nog net. Waarom zou dat bij de gemeente anders liggen?
Er is een mooi Amerikaans gezegde, dat luidt: 'If it ain't broke, don't fix it'. Persoonlijk zou ik die zegswijze graag omdraaien: 'If it's broke, fix it.' En vlug wat.
*) Wanneer gaat het GVB eens T-shirts en koffiemokken bedrukken met 'Onze excuses voor het ongemak' - als een soort Nederlandse tegenhanger van 'MIND THE GAP'?
46 reacties op "Roltrap naar de maan"
Volgens mij hoef je geen Elliot Ness-situatie te treffen om jezelf als held te kunnen manifesteren. Had je er al eens aan gedacht zo'n Moeder te helpen dat wagentje omhoog/omlaag te zeulen ? Of zo'n Oude van Dagen (mooie bijna vergeten Nederlandse term, ten onrechte uitgephaseerd wegens 'denigrerende' strekking) in je armen te nemen en dan nog even terug te gaan voor de rollator (eerste plaats verkiezing lelijkste nieuwe woord) ?
ja op die manier loopt die roltrap niet,zo'n
trap moet toch in een of twee dagen weer rond draaien,Hier is absoluut iets mis met de mensen die de verantwoording dragen bij de GVB dat staat wel vast,ik zou zeggen er uit met die gasten.Heb jaren bij de airlines gewerkt maar iedere keer als er een vlietuig niet op tijd aan de gate stond werd je wel even op het matje geroepen.Dit is een onmogelijke toestand,waar is de verantwoording hier ???
Dit opvallende staaltje wanbeleid (doet me denken aan de windows-foutmeldingspiepjes op de metrostations) doet het ergste vermoeden voor de NZ-lijn, waar de roltrappen helemaal extra lang zullen zijn...
Deden we vroeger ook allemaal (ook huismoeder, bejaarden, stewardessen-die-er-niet-waren en studenten.
Het heeft máánden geduurd, (men wist me te vertellen dat hij was afgekeurd en dat er een nieuwe installatie besteld moest worden) maar sinds het najaar van 2007 doet hij het weer, echter erg onregelmatig: het is iedere keer weer de vraag of hij draait of niet.
Na de 'grote reparatie' is hij nog regelmatig stuk geweest. Deze roltrap heeft ook nog gefigureerd in AT5's Kort Amsterdams. Hoe lang het toen duurde voor hij het weer deed weet ik niet.
Maar het is inderdaad schandalig dat deze defecten meer regel dan uitzondering zijn.
Nog een ding....GVB heeft een postertje opgehangen bij lelylaan. Tussen 23 maart tot en met 6 april worden de rolltrappen gerepareerd. Het is 2 april en tot nu is er niks aan de roltrappen gedaan.
Ik kan uit ervaring melden dat Utrecht CS ook een ramp is op dit terrein.
Er moet dus met de uitbater van een station een SLA overeengekomen worden en dan is het snel opgelost.
Station Zuid wordt geplaatst als “het nieuwe stadshartstation” van Amsterdam. Als je dit wilt zijn zorg dan dat alle faciliteiten op orde zijn vooral werkend, schoon en veilig
Is dat zo? Ik vind die conclusie niet zo voor de hand liggen, net als de opportune sneer naar het GVB voetvolk die je en passant nog maar even uitdeelt. Wat je mooi aanhaalt is het bureaucratische geneuzel van stempeltjes, briefjes in drievoud voor een paar boutjes en moertjes, ondertekent door iemand die slechts één keer per drie weken in het gebouw is, maar dat is op zich geen indicatie voor een verkeerd of onterecht financieel beleid...
Dan krijg je pas echt mooie plaatjes voor Amsterdam in beeld.
Ik vind het derde-wereld-achtig. Wel een apparaat neerzetten, maar geen deugdelijk onderhoudssysteem implementeren. Dat is toch niet meer van deze tijd?
1. De defecten aan roltrappen en liften, zoals hierboven besproken;
2. De onbetrouwbaarheid van de vertrektijdendisplays op de perrons. Soms staat er helemaal niets, of een tijd die anderhalf uur verder ligt om vlak voor binnenkomst van de metro op de juiste tijd te springen;
3. Of soms juist de betrouwbaarheid in combinatie met de slechte vertrekdiscipline van een aanzienlijk deel van het personeel, want anders kan ik ook niet verklaren waarom hij minutenlang op een bepaalde tijd staat om op het moment suprême te verspringen naar een paar minuten later;
4. Het zeer hoge aantal defecte deuren in de treinstellen, met name op de nieuwere treinen van lijn 50; Gevolg: slechte doorstroming, gedrang en vertraging;
5. De vervuiling in de treinstellen;
6. De halte-afroepen: soms onverstaanbaar door het gekraak, soms op een geluidsniveau dat de pijngrens ver overschrijdt;
7. Vast wel eerder ter sprake gekomen: het binnenklimaat in de oude treinen. In de winter is de verwarming niet aan te krijgen, in de zomer staat hij voluit;
8. Het rijgedrag van sommige bestuurders (met name op de nieuwere treinen van lijn 50): hard optrekken, heftig afremmen;
En dan nog een tweetal specifieke ergernissen die mij als gebruiker van station Gaasperplas op zijn gevallen:
9. Het feit dat er maar een spoor op Gaasperplas wordt gebruikt, terwijl er gewoon twee zijn. Gevolg: nutteloos wachten op elkaar voor het viaduct over de A9 of nog erger: met open deuren op het tochtgat dat Kraaiennest heet; Belachelijk want de infrastructuur van de Oostlijn is volgens een zeer goed doordacht plan aangelegd, met grote kostenoverschrijdingen en onder grote maatschappelijke weerstand, maar de manier waarop het nu gebruikt wordt slaat nergens op.
10. Het feit dat veel metrobestuurders hun trein op Gaasperplas zo neerzetten dat je nog een meter of dertig vanaf de uitgang moet lopen naar de dichtstbijzijnde deur. Dat zij zelf zo vanaf de koffietafel de cabine in kunnen rollen is natuurlijk veel belangrijker dan een kleine service aan de passagiers;
Als ik nog iets vergeten ben: vul maar aan!
1: Het materieel is verouderd, stinkend, kapot, slecht onderhouden (metro)
2: Nieuw materieel (trams) zijn oncomfortabel, niet praktisch, en bij elke bocht wordt je tegen het andere raam geslingerd.
3: Het personeel behandelt je niet correct, niet beleefd, en onbeschaafd. Ik ben een klant, geen patient van een sociale instelling.
4: Trams rijden niet op tijd, regelmatig moet ik een tram laten gaan omdat hij te vol zit.
5: Het gvb is niet voor niet laatste ge-eindigd in de landelijke vervoerderstest.
Kortom, het wordt tijd voor een openbare tender met daaraan strakke sla's gekoppeld.
Onnodig dus als de doelgroep van dit geklus al eerder moet afhaken. Jammer.
Isolatorweg beide metroroltrappen buiten gebruik, al dagen. Misschien is het een milieu actie van het GVB, Ga Vooral Bewegen. Volgende actie, afschaffen OV en gewoon lopen, trainen doen we alvast.
Elke dag is het een verrassing wat het nu weer niet zal doen.
Vooral het gebruik van maar 1 perron bij de Gaasperplas is een ramp want dan moet ik achteruit rijdend de metro uit en als de coupe leeg is , sterf ik duizend doden dat de metro met mij erin weer de weg vervolgt , spannend he!
Kijk naar de NS en koester het GVB.
Wat is de reactie van het GVB op al deze sores?
Ja hoor, ik dacht het al toen ik het schreef: komt er weer zo èèn die nooit verder kwam dan de hoofdstad van een bepaald land, en dat dan als voorbeeld neemt. Zie de vele Ollanders die nooit verder komen dan Antwerpen of Bruxelles! Ik schrijf er toch duidelijk bij: ROND reizen??????????? Trouwens, hoeveel draaiende roltrappen heb je in de metro van Warszawa gezien???? Hahaha!!!!!
Met de roltrappen op Schiphol en in warenhuizen gaat het wat beter.
Weleens een sercibeurt van een roltrap van nabij meegemaakt? Flinke klus en als je die door twee mensen laat uitvoeren heb je daar natuurlijk een flinke tijd hinder van.
Bij het aanschaffen van roltrappen moet men bedingen dat er een adequaat servicecontract wordt meeverkocht. In dit servicecontract moet dan staan binnen hoeveel tijd een monteur aanwezig is en hoe lang onderhoud mag duren.
Zit natuurlijk wel een prijskaartje aan.
“Om de reserve-onderdelen voor deze defecte roltrappen te mogen kopen wacht het GVB op een akkoord van de gemeente. De afdeling ... kon op ... niet aangeven wanneer een beslissing zal worden genomen.”
Of als ze wel een datum kunnen geven die datum afdrukken. Met een beetje mazzel lopen er medewerkers van die afdeling langs de meldingen waarna ze eenmaal op het werk navragen op wiens bureau de aanvraag ligt.
Wat een fatalistisch gedoe. Goed om dit artikel te schrijven!
worden.In de meeste gevallen heb je klachten die geregeld voorkomen,je weet wat er aan gedaan moet worden en ook wat voor nieuwe onderdelen er nodig zijn,die heb je dus al bij de hand,ja ik weet het dat kost geld maar doe je dat niet dan kost het later toch hetzelfde of meer, en je verliest nog veel tijd ook,een speciale aanvraag van onderdelen wordt alleen gedaan wanneer er iets gebeurd wat buiten de routine klachten valt.Ook vraag ik me af of er een support groep is van de fabrikant die de roltrappen en liften leverd.?? Iets voor GVB om uit te zoeken als het niet zo is.
GVB-parafarnalia met opschrift Kapot Moeilijk misschien...