Behalve wethouder van Financiën bent u natuurlijk ook een gewone ingezetene van de goede stad Amsterdam. Niets menselijks is u vreemd. Daarom kan ik me voorstellen hoe u afgelopen maand, toen u na een lange werkdag bij thuiskomst zo'n zeegroene envelop vond, waarin de gemeentelijke Dienst Belastingen zijn aanslagen pleegt te verpakken, iets verzuchtte in de trant van 'Dat kan er ook nog wel bij.' Doen we dat niet allemaal?
Misschien hebt u op dat ogenblik even aan mij gedacht, of tenminste aan de kortstondige correspondentie die we afgelopen voorjaar hebben gevoerd. Destijds zette ik mijn vraagtekens bij de hoogte van de afvalstoffenheffing in Amsterdam-Zuidoost die, zoals uit mijn uitvoerige berekening bleek, het veertienvoudige bedroeg van de werkelijke kosten die voor het verwerken van mijn huisvuil werden gemaakt. Al negen dagen later* stuurde u een uitvoerige reactie, waarin u mijn drieste calculaties een beetje nuanceerde, maar eveneens aankondigde dat er duidelijkheid zou worden geschapen over de totstandkoming van de tarieven:
'Er moet wel verantwoord worden hoe het tarief tot stand komt en dat kan zeker beter. Dat geldt niet alleen voor de afvalstoffenheffing maar ook voor andere kostengerelateerde tarieven, Ik heb daar met de stadsdeelbestuurders ook al afspraken over gemaakt. Ze zijn het met mij eens. Ik hoop daar, samen met de stadsdelen, binnenkort meer over te kunnen vertellen.'
Ook op de website van mijn stadsdeel heb ik niets kunnen vinden dat duidelijkheid verschaft over de opbouw van de rekening. Daarnaast leert vergelijking met de andere stadsdelen dat Zuidoost in de hoogste prijsklasse zit. Kan iemand mij uitleggen waarom ik voor het ophalen van mijn huisvuil 74 euro (40%) meer betaal dan een inwoner van een vergelijkbare tuinstad als Osdorp? En waarom betalen ze in Oud-West bijna acht tientjes meer dan in Oud-Zuid? Wordt het afval in de Bijlmer opgehaald met helicopters? Lopen er in de Kinkerstraat topeconomen achter de vuilniswagen?
Mijnheer Asscher, als ik niet beter wist zou ik proberen om het met u op een akkoordje te gooien. Ik ben bijvoorbeeld best bereid om, in ruil voor een korting van 73 euro, mijn huisvuil zelf naar de Apollolaan te brengen, waar het blijkbaar veel voordeliger opgehaald en verwerkt kan worden. Maar vermoedelijk zou een dergelijke regeling stuiten op wetten en praktische bezwaren, waarvan ik als eenvoudig burger geen weet heb.
Zoals uit het voorgaande blijkt, is de huidige onduidelijkheid over de opbouw van de heffingstarieven een voedingsbodem voor allerhande gissingen, speculaties en misverstanden. Zelf ben ik er bijvoorbeeld van overtuigd dat de afvalstoffenheffing geen zorgvuldig berekend tarief is, maar een volkomen willekeurig vastgesteld bedrag, ontsproten aan dikke duim en natte vinger van de stadsdeelaccountants. (En hoogvliegers zijn het niet, die accountants - anders hadden ze immers wel in de Kinkerstraat achter de vuilniswagen gelopen.)
Verder heb ik het bange vermoeden dat Stadsdeel Zuidoost de door mij betaalde afvalstoffenheffing aanwendt voor heel andere doelen dan het 'ophalen en verwerken van huishoudelijk afval'. Zou het bijvoorbeeld kunnen dat ik ongemerkt meebetaal aan het verlagen van de dreven? Aan de sloop van prima appartementen? Aan de kap van het Bijlmerpark? Ik heb geen idee, en dat lijkt me een kwalijke zaak.
Die afvalstoffenheffing begint een beetje een stokpaardje van me te worden, dat geef ik ruiterlijk toe. Maar zeg nou zelf: het verantwoorden van inkomsten en uitgaven is geen raketwetenschap. Bovendien is het een conditio sine qua non voor een gezonde financiële huishouding, een elementair blijk van respect voor de belastingbetaler, een belangrijk ingrediënt in de door u (terecht!) gewenste verkleining van de kloof tussen burger en politiek.
Daarom vraag ik u nogmaals: kunt u ons uitleggen hoe de tarieven voor de afvalstoffenheffing tot stand zijn gekomen? Of zoudt u in elk geval de stadsdelen ertoe kunnen aansporen om de bedragen te verantwoorden? Het zou de zaak een stuk inzichtelijker maken voor gewone burgers zoals ik. En zoals u.
Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,
M.J. Arbouw
Amsterdam-Zuidoost
*) Dat is heel wat sneller dan de gemiddelde responstijd van 14020! Chapeau!
zeven reacties op "Brief aan de wethouder van Financiën (2)"
In de Bijlmer kon je 24/7 je vuil kwijt, eerst via de stortkokers (elke maand een zakje pedaalemmerzakken in je brievenbus) daarna gewoon in de containers in de containerruimte. Had niets te maken met het niet kunnen afdwingen van 2 x per week maar alles met service!