De politie maakt van de gelegenheid gebruik om fietsers te adviseren om nooit naast een vrachtwagen te staan. "Zie jij de chauffeur, dan kan deze jou ook zien!". Het advies is niet overbodig. De afgelopen jaren vielen er veel dodelijke slachtoffers bij dode-hoek-ongevallen, waaronder opvallend veel jonge vrouwen. Op Amsterdam Centraal werd er al eerder over bericht. Maar de bevindingen van de politie en het toegevoegde advies leiden in deze zaak tot rare reacties, bijvoorbeeld in de Telegraaf : "Weer een fietser met haast of die zat te slapen. Ga er niet naast staan sufferds!" en "Wie krijgt de schuld, de bestuurder van die auto natuurlijk. Ik wens hem veel sterkte toe."
Op het betreffende Nassauplein is het echter onmogelijk om naast een vrachtwagen te gaan staan. Er is sprake van een vrijliggend fietspad, waarbij het stoplicht van de fietsers een aantal meter voor het stoplicht van de automobilisten ligt. Als zowel de fietser als vrachtwagen gelijktijdig zijn opgetrokken, dan lijkt het een onjuiste voorstelling van zaken. De vrouw kan in dat geval nooit in de dode hoek van de vrachtwagen hebben gezeten. Maar wat verandert het aan het gebeurde? Niets. En ik kan alleen maar mijn fingers-crossed houden voor deze gewonde vrouw.
Heel luguber om te zien, die krijtstrepen waarmee de politie het ongeluk heeft uitgetekend. Ik zag ze vandaag nog steeds. Laat het een waarschuwing zijn voor de onvoorzichtige fietsers onder ons.
Op de vraag waarom jonge vrouwen zo vaak slachtoffer zijn van dodehoekongevallen, antwoordde de politie in Het Parool: “Jonge mannen zijn eerder geneigd door rood te rijden, en zijn daardoor de vrachtwagens meestal voor. Vrouwen wachten vaker tot het groen wordt.”
http://www.parool.nl/nieuws...
Een plausibeler verklaring lijkt mij, dat jonge vrouwen vaak geen ervaring hebben met het rijden in vrachtwagens of bestelbussen. Jonge mannen hebben denk ik vaker ervaren hoe slecht het zicht is in een voertuig met een flinke dode hoek en zijn dus voorzichtiger als ze zo'n voertuig tegenkomen.
Mensen met een rijbewijs zijn volgens mij sowieso betere fietsers dan mensen zonder. Als je soms de capriolen ziet die fietsers uithalen op bijvoorbeeld de Haarlemmerdijk (auto's links inhalen, voorrang nemen) dan haal je de niet-rijbewijsbezitters er zo uit.