Home > > De oude mijnenveger in Noord

De oude mijnenveger in Noord

Noord - Wie met het pontje afreist naar het NDSM-terrein komt terecht in een gebied dat volop in ontwikkeling is. Muziektelevisiezender MTV vestigde er het hoofdkantoor en sinds enkele weken is het ook de thuishaven van Botel, het drijvende budgethotel. Dat er een deel van de Nederlandse maritieme geschiedenis door een handjevol vrijwilligers in stand wordt gehouden is minder bekend. De 79-jarige Leen Puister werkt er van maandag tot en met maandag aan de renovatie van de Mahu, een oude mijnenveger van de Marine.
‘Gooi die deur even dicht, dat gelul daarboven hoef ik niet te horen’, zegt Puister terwijl hij plaats neemt op een stoel in de officierskamer. Puister oogt als traditioneel scheepsman, grote handen, snor, felblauwe ogen, werkkleren en een petje los op zijn hoofd. Als wachtsman en vrijwilliger is hij bijna permanent aanwezig op Hare Majesteit de Mahu. Hij timmert en schildert aan het schip en houdt een oogje in het zeil. Met een sigaret in de mond vertelt hij over het marineschip, dat in de toekomst deel moet gaan uitmaken van een maritiem museum. ‘Ooogh wát een geluid toen die motor voor het eerst aansloeg. Hij draait als een zonnetje.’

‘Het schip was in slechte staat toen we het van de Marine overnamen, afgelopen jaar hebben we het hele dek onder handen genomen. Op de knietjes schuurden en dichtten we alle gaten.’ Terwijl hij een wolkje rook uitblaast, kijkt Puister trots de oude officierskamer door. ‘Geen enkel lek meer.’ Het is een klassieke scheepshut. Donkerbruin gelakt hout, plaquettes van verschillende schepen en een kalender met foto’s van goed gevormde vrouwen. Puister grijpt naar een fotoboek met afbeeldingen van de laatste renovatie. ‘We hebben net de hele spiegel, de achterkant van het schip, vervangen. De hele onderzijde is ook opgelapt.’ Bij elke foto heeft Puister wel een nieuw verhaal.

De geboren Amsterdammer werkte als matroos bij de marine, op de binnenvaart, ging later aan de slag als timmerman, begon een eigen doe-het-zelf zaak en eindige zijn arbeidsleven als pathologisch-assistent. ‘Ik verrichtte secties. Later specialiseerde ik me in ogen. Op een gegeven moment nam ik het grootste deel van de hoornvliesdonaties in Nederland voor mijn rekening.’ Willem Neugebauer, gepensioneerd buschauffeur en vrijwilliger op de Mahu, komt binnen en haakt meteen in: ‘Het is echt ongelooflijk die vent. Afgelopen jaar werd hij nog door één of andere professor gebeld, of hij even naar Limburg kon reizen. De ogen van een overleden vrouw met een bijzondere oogziekte moesten worden weggehaald.’ Puister lacht. ‘Ik heb wat ervaring. Ik word ook nog steeds uitgenodigd voor allerlei congressen van oogartsen.’

Het marineschip werd belangrijker voor Puister nadat zijn vrouw en zijn gehandicapte dochter overleden. ‘Eerste kerstdag 2006 stierf mijn dochter op 42-jarige leeftijd’, zegt Puister tussen de verhalen over het schip door. Sindsdien brengt Puister vrijwel al zijn tijd op het marineschip door. De Mahu als therapie. Puister steekt opnieuw een sigaret op en praat verder over zijn kindje, de oude mijnenveger. ‘Van deze boten zijn er maar zestien gemaakt, dit is nog de enige in originele staat. Hij stamt uit 1961’ Op het schip kijken we naar de oude radiohut, de mitrailleur op het voordek en de apparatuur waarmee mijnen werden opgespoord. ‘Dit soort boten heeft de marine niet meer.’

De volledig houten boot is voor het grootste deel weer in ere hersteld. Het dek is onder handen genomen en de motoren draaien weer. ‘Geef de Marine een week of drie en ze kunnen het schip zo weer inzetten’, zegt Puister trots. Toch moet er nog veel gebeuren. Omdat de Stichting Promotie Maritieme Tradities enkel met vrijwilligers werkt kost de renovatie veel tijd. ‘Ons kernploegje bestaat uit zo’n vijf a zes man’, legt Puister uit. ‘Donateurs kunnen we altijd gebruiken, dat moet je eigenlijk opschrijven in het stukkie dat je gaat schrijven.’

NDSM, pier 1

De Mahu ligt aan een pier met verschillende andere oude schepen. Het 33 meter grote schip is samen met een voormalig landingsvoertuig ondergebracht bij de Stichting Promotie Maritieme Tradities. De schepen worden opgeknapt door vrijwilligers zodat bezoekers in de toekomst kunnen zien hoe het er op marineschepen aan toe gaat. Het is de bedoeling dat er nog een groot schip van 144 meter lang bijkomt. Deze Kruizer moet gaan dienen als congrescentrum en museum, waarvan de andere schepen onderdeel gaan uitmaken. Aan dezelfde pier ligt ook de Sirius, een voormalig actieschip van Greenpeace dat nu dient als educatieschip voor jongeren.

elf reacties op "De oude mijnenveger in Noord"

Jochem Floor
-1-  Jochem Floor:
Dat is niet die oude Van Straelen-klasse mijnenveger die jarenlang aan de het Marineterrein aangemeerd heeft gelegen, is het wel? Maar welke is het dan wel? Is dat schip herdoopt?
John Zwart
-2-  John Zwart:
De oude Pollux, altijd aan de Pr.Hendrikkade tot de verdrijving door de IJtunnel ligt er óók.
Een restauratieploegje van 5 á 6 man voor al die schepen, is toch veel te klein. Vallen al die schepen onder die Stichting, of gaat het alleen om ex-marine afdankers?
Crumsil
-3-  Crumsil:
Leuk stukje!
Willem Zeeman
-4-  Willem Zeeman:
Zag toevallig op RTVNH een reportage over de MAHU. Ik ken Leen Puister nog uit de tijd dat hij veel in Callantsoog kwam. Bij deze de groeten.
Peter en Bep
-5-  Peter en Bep:
Leen.

Wij zijn trots op je,
wieke
-6-  wieke:
alleen maar bewondering voor mijn oom leen en zijn collega,s
hetmaaktnietzoveeluitinditgeval
-7-  hetmaaktnietzoveeluitinditgeval:
op dit soort mensen ben ik trots. samen met je collega vrijwilligers sier je stad Leen!
lucas luisman
-8-  lucas luisman:
1961 inhet smaldeel 205 op Hr.Ms v Hamel gevaren als kok/hofmeester. mooie tijd Ook op jaarbeurs in Utrecht gelegen en binnendoor terug den Helder.
Jan & Sylvia
-9-  Jan & Sylvia:
Zijn afgelopen donderdag op bezoek geweest bij onze vriend Leen Puisters die wij al 24 jaar kennen.Hebben de flat bezocht en zijn 2e huis de Mahu.Fijne dag gehad en donateur
geworden
Jan Stender
-10-  Jan Stender:
Ik heb zelf een periode op de Pollux gewerkt,en heb ook eens de mijnenveger bezocht
Petje af,hoe dit vaartuig opgeknapt is
Willem Neugebauer is mijn buurman geweest
Leen heeft me eens geholpen,mijn modelboot uit het water te vissen
Door een storing was mijn modelboot een eigen leven gaan leiden,en verdween onder de steiger waar de Mahu afgemeerd ligt
Een uur later vonden we de modelboot terug bij de boeg van de Sirius
Omdat mijn modelboot uitgerust was met een sd camera,zijn er videobeelden vast gelegd,onder de steiger
Buiten dat,Leen nog bedankt voor je hulp,en ik wens je veel plezier met de Mahu
En ook de groeten aan Willem en Piet
D.W. Wijnstekers
-11-  D.W. Wijnstekers:
Leuk verhaal. Wel een bijzondere loopbaan van Dhr.L. Puisters. De passie waarmee deze mensen bevlogen zijn, is voor ons van het ms.“Bernisse”zeer herkenbaar.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.