Als de tram te laat van Centraal vertrekt, loopt de hele dienstregeling in de soep. Dan volgt vertraging op vertraging en staan mensen verderop langs het tracé veel langer te wachten. Chauffeurs mogen daarom niet meer blijven staan om een oud vrouwtje of een aarzelende rugzaktoerist in te laten stappen. Overtreders worden beboet.
Kern van alle ellende is de tyrannie van de dienstregeling: die laat de chauffeur precies op het klokje rijden, en die schept bij haltes verwachtingen die zelden waargemaakt worden. En dat terwijl we allemaal maar één ding willen: zo snel mogelijk naar onze bestemming.
Volgens mij is dat maar op één manier te bereiken: geen strenge roosters, maar gewoon hoogfrequent openbaar vervoer. Hoe laat de tram precies komt interesseert me niet, als ik maar weet dat ik nooit langer dan tien minuten hoef te wachten.
34 reacties op "Weg met de dienstregeling"
Een bestuurder van een bus of tram gaat toch niet voor zijn lol van de dienstregeling afwijken?
Kritisch kijken naar GVB oke maar aub wel met inachtneming van de realiteit.
Het echte probleem is dat we er als stad niets over te zeggen hebben. En ook de provincie niet. Ons hele OV is volslagen ondemocratisch geregeld, door het ROA. En nog veel erger is dat het ook nog eens geregeld wordt door een mensen die daar op zijn hoogst part-time mee bezig zijn. Dat is compleet niet handig.
Het ROA moet worden gestopt en opgeheven, voordat het ons OV echt verpest.
Het is toch al hoog-frequent? Ik hoef bijna nooit langer dan 10 minuten te wachten, dus ik snap het punt niet echt van alle mensen die een punt menen te hebben.
Dat laatste ben ik oneens met je want op de Dam hoort/staat een stadhuis!
Gisterochtend 4 december stapte ik op de tram lijn 7 op de Burgermeester de Vlugtlaan. De conducteur zat niet meer in zijn hokje want het eindpunt was in zicht. Ik begrijp dat, en stempel mijn
strippenkaart af op een van de automten die nog werkte.
Binnen 1 zone stap ik over op bus 19 op de Slotermeerlaan en daar kreeg ik me een 'preek ' van jewelstste van de bus-chauffeur omdat zij van mening was dat ik in 'de stad' was opgestapt!
Terwijl ik echt toch bij het metro-station halte Burgemeester de Vlugtlaan was ingestapt!
Maar mevrouw 'kaartjestempel' wist mij te vertellen dat niet zij, maar IK verantwoordelijk ben voor wat er op mijn strippenkaart staat!
Je moet als eenvoudig openbaarvervoer gebruiker het werk doen wat het personeeel van het OV te Amsterdam hoort te doen...
Je hoort namelijk te weten dat JIJ als reiziger moet controleren dat ZIJ (het personeel) hun stempel-apparaten op de juiste dag, maand ,en jaar hebben gezet..
En zo was ik binnen mijn eigen zone zomaar bestempeld als 5700 terwijl ik gewoon 'in had moeten stappen' op stempel 5713..
Groet: Yanny
Volgens die vreselijke blafferige bus-chauffeuse dan.
Heerlijk! de klantvriendelijke houding van Amsterdam.... BAH!
Een leuk weetje, in Suriname is er geen dienstregeling, de bus gaat rijden wanneer hij vol is. En iedereen wacht geduldig...gewenning...
En yanny, het is heel lastig dat je een verkeerde stempel op je kaart hebt gehad. De strippenkaart is niet het eigendom van het personeel en daarom is ook niet het personeel verantwoordelijk voor dat wat er op de strippenkaart staat. Het is voor het personeel domweg niet te controleren of u de waarheid spreekt of niet en daarom moet u ALTIJD controleren of het stempel wat u heeft gekregen klopt. Een fout kan gelijk na het stempelen namelijk nog gecorrigeerd worden, maar daarna niet meer. De reden daarvoor? Ga een voor de grap naast het personeel zitten en luister hoe vaak men met smoesjes komt waarom een stempel niet zou kloppen. En als we al die mensen moeten geloven......Stuur eens een vriendelijk briefje naar GVB klantenservice, wellicht is dit een bekend probleem en kunnen zij je ongenoegen wegnemen......
Wat betreft het controleren van de stempels: feit is dat mensen daar niet aan denken. Sowieso is het een beetje veel gevraagd dat iedere reiziger de stempelcodes van GVB en Connexxion uit zijn hoofd gaat leren. Bovendien staat de rijstijl van de nodige GVB-ers niet toe dat men zich concentreert op die kaart: vaak genoeg heb je beide handen nodig om je vast te houden. En in een bomvolle tram is het eerste wat een verstandig mens doet zijn portemonnee zo diep mogelijk wegsteken, om het risico van zakkenrollen tegen te gaan. Tot slot kost een briefje aan de klantenservice achteraf alleen al aan portokosten zo'n beetje hetzelfde als die enen extra strip. Daar moet je dan ook nog voor gaan zitten schrijven en naar de brievenbus lopen. Gevalletje sop & kool..
Kortom: als het GVB haar verantwoordelijkheid voor het plaatsen van een juist stempel ontkent, dan kiest het GVB ervoor zich niet klantvriendelijk op te stellen. Dan heeft Yanny dus gewoon pech. Niets nieuws onder de zon, lijkt me. Ook best begrijpelijk dat al dat personeel geen standaard klachtenformuliertje bij zich draagt, dat ter plekke kan worden ingevuld en gestempeld door de desbetreffende GVB-er. Dat soort extra administratieve handelingen moet je als GVB vooral voorkomen, dat kost alleen maar tijd en geld.
Maar laat het GVB of haar medewerkers dan vooral niet doen alsof het GVB de reiziger via andere wegen (klantenservice) wel enige vorm van service levert. Want dat is echt een wassen neus.
Als je niet precies weet hoe het zit, is het makkelijk praten....
1) Er zijn heel wat mensen bezig met het proberen aan te sturen van het GVB. Lastige is alleen dat het GVB niet zo meewerkt. Dit in tegenstelling tot Connexxion en Arriva, die er wat van willen maken en denken als bedrijf.
2) Stadsregio A'dam (voorheen ROA) stelt eisen op hoofdlijnen in het PvE, GVB zorgt voor lijnvoering. En ja, er wordt ingezet op de belangrijkste verbindingen om zo stad en regio bereikbaar te houden. Dit gaat gelukkig weleens ten koste van zo'n kansloze lijn 6.
3) PvE is geschreven door Amsterdamse ambtenaren, uitgeleend aan de SRA.
4) Toen A'dam nog opdrachtgever was, werd er lang niet zo streng gehandhaafd als nu. Het GVB moet nu eindelijk eens goed gaan presteren, maar dat is blijkbaar erg moeilijk, vandaar die boete.
5) SRA ondemocratisch? Ze worden niet rechtstreeks gekozen, maar alle leden van DB en Regioraad komen uit B&W en Raad van de 16 gemeenten. De 1e kamer is dan pas echt ondemocratisch.
6) Wellicht ondemocratisch, maar PvdA Amsterdam schittert geregeld door afwezigheid bij vergaderingen van de SRA.
7) SRA slecht voor het OV?? Zondag gaat de nieuwe concessie Amstel-Meerlanden in, aanbesteed door SRA. 60% meer OV voor hetzelfde geld.
9) De reeds aanbestede concessies scoren hoog in de klantenbarometer. Waterland op plaats 7, Zaanstreek op plaats 3. Amsterdam op plaats 72/66/77 (bus/tram/metro). A&M op 46, maar dat zal gezien punt 6 wel veranderen. doet SRA het dan zo slecht?
Voor meer info http://www.kpvv.nl
10)Kijk eens even op http://www.nieuwsbank.nl/in...
Dan zie je dat GVB's achterblijven in hun ontwikkeling. Het Pvda-standpunt over onderhands gunnen voor het OV in A'dam verpest het OV pas echt...
Tot ik mijn stem kan uitbrengen op iemand die direct bepaalt hoe ons OV er uit komt toe zien, houd ik het persoonlijk op “het ROA is niet democratisch”.
Dat gezegd hebbende merk ik op dat mij vooralsnog (afgezien van Willems bijdrage) niets ter ore gekomen van een rol van PvdA Amsterdam in het slecht functioneren van het ROA. Mocht dit wel een issue blijken te zijn, dan vind ik dat een kwalijke zaak en verdient dat verbetering.
Daarin zie ik overigens geen aanleiding het ondemocratisch gehalte van het ROA te accepteren. Maar laat mij mijn licht eens opsteken, Willem. Heb je een mailadres?
En wat betreft de strippenkaart. Dat is een betaalmiddel, in eigendom van de klant. Weliswaar mag verwacht worden dat het stempel correct is, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt, zo ook bij het stempelen van kaarten. Wie zonder fouten is werpe de eerste steen. Ik ken weinig mensen die in de winkel na het afrekenen zonder te tellen het geld in hun zak gooien, vrijwel iedereen telt na. Waarom doen we dat dan niet met onze strippenkaarten? En als mensen de codes niet snappen dan hebben ze een mond om te vragen wat ze betekenen, maar ook dat is teveel gevraagd. Het is voor de meeste klagers al teveel gevraagd om een “goedemorgen” van het personeel te beantwoorden.....
En beste reiziger, wat willen we nou? Moet het OV op tijd rijden, of moeten we wachten op passagiers die na de vertrektijd nog aangerend komen zodat de tram/bus te laat vertrekt? Het is of het een of het ander, niet beide. In het geval van een rennende passagier is er volgens mij ook iemand te laat en dat is dan niet de tram.....
Mensen kunnen zo zeuren over OV dat een paar minuutjes buiten schema ligt.
Zijn die zeurpieten zelf wel zo precies naar hun klanten?
Het probleem is dus tamelijk algemeen en dat betekent ook dat je het niet kunt afdoen met een jij-bak.
35117(verticaal)571344 za (verticaal)24 1/4
Bovendien moet ik mijn leesbril opzetten en controleren of het stempeltje wel in het juiste vakje staat en niet als twijfelgeval tussen twee vakjes.
En dan heb ik het nog niet over visueel gehandicapten: hoe moeten die volgens jou hun verantwoordelijkheid nemen het stempel te controleren?
Maar goed, ik wil niet zeuren en dus best m'n stempeltje controleren. Maar als men dan gaat lopen zeiken over 'eigen verantwoordelijkheid' word ik altijd een beetje kribbig...
Zo'n tram doet maar, als er niet iemand onder de wielen komt zoekt de tram z'n slachtoffer zelf wel uit door het 'spoor te verlaten' en de passagier om zo de reiziger alsnog te pakken..
Ik heb de busschauffeuse overigens gezegd dat ze naar de maan kon lopen met haar stempeltjes. Vond ik achteraf bezien best wel gevat van mijzelf (: Groetjes, Yanny
(Wilde die bezemsteel van mij nu maar eens op gang komen..)
Als ik gebruik maak van de trein ben ik ruimschoots op tijd en koop bij de kiosk een bakkie voor in de trein.
Bij vliegverkeer kijken ze niet op een minuutje meer of minder dus laten wij deze afwijking maar koesteren.
Wat een rare reactie is dat om in je frustratie over een fout stempeltje te reageren met de opmerking dat de mensen die onder de tram zijn gekomen meer pech hebben gehad dan jij.
Maar toch,je vraagt je af hoe het komt dat er zoveel mensen onder te tram komen.
Ik zou zeggen, rijd eens een dag mee op een tram en kijk eens mee met de bestuurder.
Kijk eens wat voor capriolen mensen uithalen die een tram willen halen of mensen die een trambaan over willen steken.
Dopjes in het oor, niet op of om kijkend, fietsend of lopend door rood en ga zo maar door.
Ook automobilisten die nog net even voor de tram willen keren en er zijn er altijd wel 2 of 3 die nog net even door rood komen zetten.
Trambestuurders zijn eigenlijk de hele dag bezig om aanrijdingen te voorkomen en soms gaat het wel eens mis maar ik durf te stellen dat in 9 van de 10 gevallen de trambestuurder geen blaam treft.
En dan kan je wel stellen dat die dingen gevaarlijk zijn maar ze zijn er nou eenmaal dus houd er rekening mee.
Je gaat ook niet lopen op de lijn Amsterdam/Amersfoort zonder uit te kijken, tenminste ik niet.
En die opmerking dat de tram het spoor verlaat om een passagier te pakken die begrijp ik al helemaal niet, zou een mooie puinhoop worden.
5 en 6 zijn wat kort door de bocht neergezet. met 6 bedoel ik meer dat partijen de stadsregio wellicht ondemocratisch vinden, maar dat het alleen maar ondemocratischer wordt als je niet komt opdagen bij de (voorsessies van) de Regioraad zit. Feits is dat de SRA over het OV gaat en dat dat dus ook de plek is om je invloed uit te oefenen. De SP is ook tegenstander van de Stadsregio, maar komt in ieder geval opdagen en verkondigt haar mening.
Sorry, geen email. Maar volgende week dinsdag is er weer Regioraad met voorsessie, zie http://www.stadsregioamster...
Ik vrees overigens dat je wel meer wat kort door de bocht neerzet. Ik zie in de notulen van 23 oktober 2007 dat voor PvdA Amsterdam onder meer Jesse Bos aanwezig was. Dus mag ik eens horen waarop (welke data/momenten van afwezigheid) jij baseert dat PvdA Amsterdam in het ROA zo geregeld verstek laat gaan?
Voor zover ik weet was dat het tijdens vorige raadsperioden gebruikelijk dat Amsterdammers niet kwamen opdagen. Met ingang van deze raadsperiode is dat veranderd. Ondanks dat er maar heel weinig speelruimte is om concrete resultaten te bereiken blijkt de huidige PvdA-Amsterdamfractie normaliter wel op sessies van de Regioraad aanwezig te zijn.
Los daarvan vergeet je kennelijk de deelname van ene T. Herrema aan die sessies. Ook PvdA-Amsterdam, als portefeuillehouder Verkeer aanwezig. Dus die beweerdelijke afwezigheid van PvdA Amsterdam in het ROA, daar vallen echt wel enkele kanttekeningen bij te plaatsen.
Ene T. Herrema zit daar niet namens Amsterdam, maar als DB-lid van de Stadsregio om z'n portefeuille verkeer te verdedigen. Als Tjeerd daar namens A'dam zit krijgt ie problemen met de overige 15 gemeenten.
Maar genoeg discussie hierover lijkt me. Het valt mij alleen op dat er in de gemeenteraad van A'dam heel veel over openbaar vervoer wordt gepraat, terwijl men er niet over gaat. vervolgens zie ik weinig dingen terugkomen in een regioraad of de bijbehorende voorsessie.
Alles bijeen krijg ik nu toch de indruk dat de bewering 'PvdA Amsterdam schittert geregeld door afwezigheid bij vergaderingen van de SRA' niet helemaal de lading dekt.
Tot slot een vraag, en dan kunnen we wat mij betreft ook afsluiten: in welke hoedanigheid zit jijzelf daar waarnemingen te doen? Want ik wil best RudiP's advies ter harte nemen en je werken vaker lezen, maar de ervaring leert dat mensen die voldoende interesse hebben om in het ROA eigen waarnemingen te gaan doen, er over het algemeen een eigen rol hebben. In dit verband lijkt me die rol dan wel relevant.
Je vraag over de stempel is tamelijk off-topic, maar ik zal het toch even beantwoorden. Ik denk dat jij je niet druk hoeft te maken over gehandicapten daar zijn maatregelen voor getroffen.
- Verticaal klein stempelnummertje is voor de reizeger niet belangrijk.
Dan staat daar van links naar rechts de zone, kleine spatie, weeknummer, dag (afgekort) en daarnaast staat de tijd.
Ik wil niemand beledigen, maar ik kan het me best voorstellen als je niet snapt dat het middelste getal het weeknummer is. Dat kan ik me heel goed voorstellen, maar ik vind het wel heel dom als iemand die regelmatig van het OV gebruik maakt niet weet dat de eerste 4 cijfers het zonenummer zijn en de laatste cijfers de tijd. En dat zijn nou juist de codes die de reiziger altijd zelf moet controleren. En wat betreft de leesbaarheid valt het reuze mee,want het personeel kan ze soms van een afstand van een meter wel gewoon lezen. Ik zou zeggen gewoon even de moeite nemen om je stempel te controleren, voorkomt veel frustratie. En moet je eens een keer opnieuw stempelen bedenk dan dat een strip slechts 45 cent resp. 29 cent waard is op een blauwe danwel roze strippenkaart...
Alles wat ik heb gezegd over de gestaag toenemende ongelukken (steeds vaker met dodelijke afloop) is onomstotelijk waar!
Dat wil jij allemaal niet horen en dat is uit jouw reactie duidelijk.
Alleen een gestoorde (gecontracteerd door de GVB) legt de schuld bij de klant of andere weggebruikers.. (laat staan dat die GVB-er even kan uitleggen hoe een wissel verkeerd kon staan, maar wellicht waren daar ook 'anderen' voor verantwoordelijk)
Ik denk dat het GVB wat minder uitzendkrachten moet inzetten en veel meer vast personeel met een behoorlijke opleiding moet aannnemen!
Dit komt door het simpele feit dat een busrijbewijs kan halen, maar om een tram te besturen moet je een interne opleiding volgen.
We moeten van onze opdrachtever op tijd vertrekken vanaf de beide eindpunten van een lijn. In mijn geval dus Centraalstation en Osdorp de aker. Op tijd betekend tussen de 0 en de 120 seconden na de officiele vertrektijd. Als ik bijvoorbeeld om 9:20 moet vertrekken, begin ik om 9:20 met het sluiten van de deuren. De mensen die dan nog aan het instappen zijn kunnen dan gewoon mee. Voor 9:22 moet ik echter werkelijk weg zijn, anders volgt een boete. Bovendien, en dat is veel belangrijker, als ik meer dan 2 minuten vertraging oploop is het heel moeilijk om de vertraging nog in te lopen. Dat zit zo: We rijden in de spits om de 6 minuten. Als ik 2 minuten te laat ben staan er ook al een aantal mensen op de halte die eigenlijk op de volgende tram wachten. Ik heb het dan extra druk, waardoor het instappen langer duurt, waardoor ik nog een minuut vertraging oploop, op de volgende halte staan daardoor nog meer mensen, waardoor het weer langer duurt.... enz, enz. Tegen de tijd dat ik halverwege ben loop ik dan al meer dan 6 minuten te laat ben en mijn opvolger al achter me rijdt. Maar denk je dan dat passagiers zo slim zijn om in de tweede (vrijwel lege, dus veel comfortabelere) tram stappen? Nee ze kijken niet verder dan hun neus lang is en willen perse in de voorste, bomvolle tram. Die daardoor dus nog meer vertaging oploopt.
Als ik op het centraal station moet vertrekken komen er altijd nog mensen aanrennen die ik dan niet altijd kan meenemen. Dit is dus geen onwil, maar een simpele belangen afweging. Het is wel zielig voor die ene persoon (die toch al te laat was, want hij/zij komt immers na de officieele vertrektijd aan), maar het is veel zieliger om al die passagiers die wel op tijd in de tram zaten en die ergens op tijd moeten zijn te laat te laten komen.
Onderweg wacht ik wel op iedereen, mits te rijtijd het toelaat. Als ik bijvoorbeeld 1 of twee minuten te vroeg op het leidseplein ben, wacht ik altijd even op de overstappers uit lijn 10 of 7. Als ik echter al te laat ben, moet ik doorrijden. Zo is het nou eenmaal.
Ik heb 4000 collega's en ik weet dat daar ook aso's tussen zitten. Maar de meesten van ons doen er alles aan om passagiers zo veilig en prettig mogelijk te vervoeren op de afgesproken tijd.
Wat betreft de strippenkaart, mag er 27 jaar na de invoering van eindelijk eens verwacht worden dat mensen weten hoe dat ding werkt? Zo moeilijk is het niet (zie uitleg in en eerdere reactie) Op elke halte staat de zone vermeld en hangt een uitleg in twee talen. Ook zijn er in elk voertuig folders te krijgen in zes talen met hoe het werkt. En als het dan nog niet duidelijk is, dan kun je het altijd nog vragen. We bijten niet hoor.
Als je aan het ns loket een kaartje Groningen koopt, maar de lokettist geeft je per ongeluk een kaartje Alkmaar, dan ga je toch ook terug? Dan kun je bij controle ook niet aankomen met “ ik weet niet hoe het werkt” en “ het is de schuld van je collega”
Dan krijg je gewoon een boete, omdat de conducteur niet kan controleren of je de waarheid spreekt of gewoon staat te liegen.
Gewoon even opletten dus.
Ik heb helemaal niet vermeld dat je ongelijk zou hebben over het “foute stempeltje”, dat boeit me niet.
Wat mij stoort in je reactie is het feit dat je stelt dat trambestuurders “maar wat doen”.
Misschien zijn er de laatste jaren meer ongelukken met trams, dat weet ik niet (daar zullen vast en zeker statistieken voor zijn) maar stel dat dat zo is, hoe komt dat dan ???
Feit is dat de huidige trams beter remmen dan de trams van pak hem beet 5 jaar geleden.Feit is ook dat het verkeer drukker word en dat heel veel verkeersdeelnemers aan het bellen zijn, muziek luisteren en rode verkeerslichten bestaan al lang niet meer, dus trek je conclusies.
En je hebt het ook over een verkeerde wisselstand, heb je het dan over een specifieke aanrijding want ik begrijp de opmerking niet zo goed??
En dan de opmerking dat de tram het spoor verlaat om een passagier te pakken, die raakt helemaal kant noch wal.
Trouwens, op de tram zitten GEEN uitzendkrachten dus ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt
Dan zeg je dat alleen een gestoorde de schuld bij andere weggebruikers legt maar feit is dat in verreweg de meeste gevallen de trambestuur(ster) niets te verwijten valt bij een aanrijding dus ik vraag me nou af wie de gestoorde is als je de feiten niet onder ogen wilt zien.
Maar ik begrijp dat je alleen maar nare ervaringen hebt met GVB en daar zal ik weinig aan kunnen veranderen dus ik nodig je uit om een keer een paar ritjes met me mee te rijden, ik rij namelijk zelf ook op zo´n gevaarte.
Dan zal ik niet zeuren over een fout stempeltje.