Ik wil niet zeggen dat de manier waarop het kabinet met het rekeningrijden omgaat de schoonheidsprijs verdient, maar in Amsterdam gaat het opeens wel heel erg snel.
Snelle Amsterdamse ring
Ik wil niet zeggen dat de manier waarop het kabinet met het rekeningrijden omgaat de schoonheidsprijs verdient, maar in Amsterdam gaat het opeens wel heel erg snel.
ER in Amsterdam-Noord
negen reacties op "Snelle Amsterdamse ring"
Herrema heeft daarbij dus ook gevraagd om de heffing in eerste instantie op de toegangswegen tot de stad in te voeren, omdat dat volgens een onderzoek dat de stad heeft laten uitvoeren het meeste effect heeft: het zou zo'n 13 procent verkeer schelen.
Overigens is er nog helemaal niets besloten.
Ten eerste hebben Amsterdamse wethouders bij mijn beste weten in het algemeen geen auto met chauffeur, ten tweede gaat de opbrengst van spitsheffing/rekeningrijden niet naar de gemeente (maar naar het Rijk) en ten derde hebben de parkeertarieven niets met dit onderwerp te maken (maar dit terzijde).
Ten vierde beweert niemand dat deze maatregelen het vervoersprobleem oplossen. Wel blijkt uit vrijwel alle onderzoeken dat ze helpen het probleem enigszins te verminderen. Het effect van de spitsheffing wordt bijvoorbeeld geschat op zo'n 13 procent minder verkeersdruk in de spits. Daarmee zijn de files niet verdwenen, maar wel korter.
Volgens mij werken de wortel en de stok het beste als ze worden gecombineerd, en ik heb de indruk dat dat ook gebeurt. Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het de bedoeling dat de opbrengsten van rekeningrijden en spitsheffing worden besteed aan verbeteringen in het openbaar vervoer en het wegennet.
Wanneer er een echte ring zou komen zonder op- en afritten van en naar de stad zou het een stuk rustiger worden op de A-10.
Veel verkeer, dat niet in Amsterdam hoeft te zijn, maakt gebruik van de A-10.
Het reliseren van een echte ring is een oplossing die voor vele jaren werkgelegenheid zorgen maar men kiest liever voor een heffing en sluit de ogen voor de economische consequenties.
De punten die je noemt zijn uitgebreid aan de orde geweest in een eerste stadsbrede discussieronde over gezonde lucht in de stad.
Reageren?
Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.
Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.
Daarom zou er volgens Herrema's voorstel een spitsheffing komen op drie van de voornaamste snelwegen richting de stad: de A1, de A4 en de A8. Daar betaal je straks in de spits inderdaad 14 cent per kilometer, in de daluren niets. De bedoeling is dat mensen die niet per se op het drukste moment van de dag hoeven te reizen, gestimuleerd worden om een paar uur eerder of later in de auto te stappen - of liever nog: in de trein.
Volgens mij gaat de opbrengst van de kilometerheffing trouwens naar het Rijk, niet naar de gemeente, maar ik kan me vergissen.
Persoonlijk vraag ik mij af waarom Herrema een heffing op de A2 kennelijk niet nodig vindt. Nu wordt een 'sluiproute' vanaf knooppunt Diemen via de Gaasperdammerweg naar de A2 aantrekkelijk voor verkeer uit het Gooi en Almere.