Ik wilde wel eens zien hoe de veranderde indeling van de winkel was geworden. Ik kan u melden: totaal anders en het was dan ook een chaos.
Het roept de vraag op of de consument wel toe is aan noviteiten als handscannen.
Vertrouwen
Bij binnenkomst stond een vriendelijke vulploegmedewerker de mensen over de drempel te helpen. Hij legde alles uit. Ik moest mijn bonuskaart scannen. Hij wees mij vervolgens op een rek met handscanners. Ik moest opletten welk exemplaar lichtsignalen begon uit te zenden. Die scanner mocht ik dan pakken. Daarna kon ik het futuristische ding in een speciale houder plaatsen op mijn boodschappenwagen. Elk product mocht ik zelf scannen. Men ging er kennelijk van uit dat ik dat ook inderdaad dééd. Aan het eind van mijn boodschappentraject moest ik nogmaals mijn bonuskaart scannen, de handscanner weer ophangen en bij de betaalautomaat afrekenen. Ik was ontroerd door het vertrouwen dat de oude heer Heijn in mij stelde.
Cultuurschok
Ondertussen betekent deze nieuwe winkelwijze voor Osdorp een ware cultuurschok. De hangouderen die in de vorige winkel nog gezellig hun dag doorbrachten bij de automaat met gratis koffie, durven nu niet meer naarbinnen. Er is mij trouwens eventjes ontgaan of er bij Albert Heijn nog steeds gratis koffie is. En of er überhaupt nog bejaarden in de winkel waren. Ik had het te druk met navigeren door de menigte. Volgende keer neem ik mijn TomTom mee.
Voorzichtigheidshalve beperkte ik mijn aankopen dit keer tot twee blokjes jonge kaas. In deze testfase kun je als klant tenslotte beter niet al te moeilijk gaan doen. Gelukkig maar, want bij het afrekenen werd mij elektronisch opgedragen opnieuw mijn bonuskaart te scannen. Hierover ontstond onmiddellijk verwarring. Ik scande mijn bonuskaart namelijk met de handscanner en dat was niet te bedoeling. Ik moest hem scannen op de betaalautomaat. Ja, stom van mij natuurlijk, maar scannen is scannen, nietwaar? En ik ben immers ook geen twintig meer.
Agressief
's Nachts droomde ik nog van mijn shopping experience. Kun je nagaan welke impact zoiets heeft op de winkelende mens! In mijn droom was de supermarkt nóg drukker dan overdag. De mensen krioelden en kakelden verdwaasd door elkaar heen, als kippen in een legbatterij. Sommigen werden agressief en begonnen elkaar met handscanners in de ogen te schijnen.
Volwassen kerels stonden grienend bij de klantenservice. Er werd omgeroepen dat ze hun moeder kwijt waren en of die hen kon ophalen. "Henk wil worden opgehaald bij het Kaaseiland", klonk er zelfs een keer.
Een bejaarde vrouw stond bij het rek met handscanners en vroeg na een halfuur uitleg in welk gedeelte van het ding ze moest praten. En of je er gewoon interlokaal mee kon bellen.
Bereid u dus terdege voor wanneer u gaat winkelen in de nieuwe Albert Heijn in Osdorp. Trek er minstens een dag voor uit. Zorg voor voldoende proviand en een extra verschoning. Weliswaar zijn die dingen in de winkel zelf ook aanwezig, maar niet gratis. Laat thuisblijvers weten waar u zit, zodat de ANWB u eventueel kan vinden. Laat de scanner voorlopig links liggen. Er zijn zowaar ook nog gewone kassa's...
24 reacties op "Science fiction in de supermarkt"
verder vond ik het vreselijk.
Maar wellicht lach ik me over een tijdje suf om mezelf.
Geen bovenomschreven cultuurschok maar vooruitgang naar een meer accuraat systeem.
In de nabije toekomst ga je met je gevulde winkelwagen door een poortje en krijg je binnen een seconde de rekening. Heerlijk toch? Kan ik weer wat uit de diepvries kopen want met die lange rijen deed ik dat vaak maar niet.
Gezelligheid etc. moet je natuurlijk niet zoeken in winkels waar anderen willen winkelen, tenzij er een restaurant is. Kom op zeg, je kunt toch als oudje ook een ommetje maken en bij elkaar een bakkie doen, maar dit is gratis......
Flipper
Wie dát al niet snapt kan beter óók niet gaan winkelen bij AH in Osdorp, want dat is nog véél moeilijker.
Dank je zeer voor je complimenten!
En eigenlijk neem ik al waar voor Shirley, maar die is niet van haar toetsenbord weg te slaan. Die geeft denk ik het stokje pas over als de weeën zijn begonnen.
Maar verder mag ik toch hopen dat de lezenswaardigheid niet alleen van mij afhangt. Ik op mijn beurt ben weer trots op mijn collega-correspondenten. Dat is toch allemaal goed te lezen?
Neemt niet weg dat suggesties voor verbetering altijd welkom zijn.
>“Henk wil worden opgehaald bij het Kaaseiland”, klonk er zelfs een keer.
:P
Maar voor mij te groot,...kom steeds met te weinig thuis of verkeerde artikelen. Er is teveel, kan niet kiezen (loop als een kip zonder kop rond)
Gebruik niet de scanner, omdat ik als de dood ben om iets te vergeten te scannen.
Dus gewoon aan de kassa gaan staan, maar ik vind de karretjes weel heel mooi blauw!
Kortom, kan iemand mij uitleggen hoe dat precies werkt dan? (ik verwacht het niet snel bij mijn lokale supermarkt, die hebben net verbouwd, maar voor mocht ik er eens terect komen per ongeluk)
Wat betreft diefstal.... ze houden steekproeven. Soms komt er iemand naar je toe, om te controleren of je wel alles gescand hebt. Het is me al 1 keer overkomen. Niets aan de hand ik had gewoon netjes alles gescand. Aan de kassa kun je als je wil stelen ook producten in je zak stoppen of zo, dus daar zal het niet aan liggen. Bovendien kun je op die scanner precies teruglezen of je niets vergeten bent te scannen. Hij telt ook gelijk alles op zodat je kan zien hoeveel te al hebt uitgegeven.
Het is gewoon een nieuw stukje techniek, wat het leven weer een stuk makkelijker maakt. Niet bang zijn, maar gewoon een keer proberen. Dan lach je al die mensen die lang in de rij staan uit.