Home > > Science fiction in de supermarkt

Science fiction in de supermarkt


[Klik voor vergroting]
Osdorp - Ruim twee weken geleden ging ik eens kijken bij de geheel vernieuwde Albert Heijn in Osdorp. Want ook dit filiaal is nu volledig digitaal, om het zo maar te noemen. De klant kan met een handscanner zelf zijn boodschappen scannen en vervolgens afrekenen bij een betaalautomaat. Daar komt geen caissière meer aan te pas. Dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn, afhankelijk van haar humeur.
Ik wilde wel eens zien hoe de veranderde indeling van de winkel was geworden. Ik kan u melden: totaal anders en het was dan ook een chaos.
Niet dat ik daar nu per se negatief over wil doen, want alles moet tenslotte wennen. Dat was de winkelende mensenmassa aan te zien. Menigeen staarde verdwaasd en verloren om zich heen en volkomen verblufte peuters vergaten te jengelen. Bijna zonder uitzondering had het hamsterend publiek een blik in de ogen die sprak: hoe kom ik hier zo snel mogelijk weer uit?
Het roept de vraag op of de consument wel toe is aan noviteiten als handscannen.

Vertrouwen
Bij binnenkomst stond een vriendelijke vulploegmedewerker de mensen over de drempel te helpen. Hij legde alles uit. Ik moest mijn bonuskaart scannen. Hij wees mij vervolgens op een rek met handscanners. Ik moest opletten welk exemplaar lichtsignalen begon uit te zenden. Die scanner mocht ik dan pakken. Daarna kon ik het futuristische ding in een speciale houder plaatsen op mijn boodschappenwagen. Elk product mocht ik zelf scannen. Men ging er kennelijk van uit dat ik dat ook inderdaad dééd. Aan het eind van mijn boodschappentraject moest ik nogmaals mijn bonuskaart scannen, de handscanner weer ophangen en bij de betaalautomaat afrekenen. Ik was ontroerd door het vertrouwen dat de oude heer Heijn in mij stelde.

Cultuurschok
Ondertussen betekent deze nieuwe winkelwijze voor Osdorp een ware cultuurschok. De hangouderen die in de vorige winkel nog gezellig hun dag doorbrachten bij de automaat met gratis koffie, durven nu niet meer naarbinnen. Er is mij trouwens eventjes ontgaan of er bij Albert Heijn nog steeds gratis koffie is. En of er überhaupt nog bejaarden in de winkel waren. Ik had het te druk met navigeren door de menigte. Volgende keer neem ik mijn TomTom mee.

Voorzichtigheidshalve beperkte ik mijn aankopen dit keer tot twee blokjes jonge kaas. In deze testfase kun je als klant tenslotte beter niet al te moeilijk gaan doen. Gelukkig maar, want bij het afrekenen werd mij elektronisch opgedragen opnieuw mijn bonuskaart te scannen. Hierover ontstond onmiddellijk verwarring. Ik scande mijn bonuskaart namelijk met de handscanner en dat was niet te bedoeling. Ik moest hem scannen op de betaalautomaat. Ja, stom van mij natuurlijk, maar scannen is scannen, nietwaar? En ik ben immers ook geen twintig meer.

Agressief
's Nachts droomde ik nog van mijn shopping experience. Kun je nagaan welke impact zoiets heeft op de winkelende mens! In mijn droom was de supermarkt nóg drukker dan overdag. De mensen krioelden en kakelden verdwaasd door elkaar heen, als kippen in een legbatterij. Sommigen werden agressief en begonnen elkaar met handscanners in de ogen te schijnen.
Volwassen kerels stonden grienend bij de klantenservice. Er werd omgeroepen dat ze hun moeder kwijt waren en of die hen kon ophalen. "Henk wil worden opgehaald bij het Kaaseiland", klonk er zelfs een keer.
Een bejaarde vrouw stond bij het rek met handscanners en vroeg na een halfuur uitleg in welk gedeelte van het ding ze moest praten. En of je er gewoon interlokaal mee kon bellen.

Bereid u dus terdege voor wanneer u gaat winkelen in de nieuwe Albert Heijn in Osdorp. Trek er minstens een dag voor uit. Zorg voor voldoende proviand en een extra verschoning. Weliswaar zijn die dingen in de winkel zelf ook aanwezig, maar niet gratis. Laat thuisblijvers weten waar u zit, zodat de ANWB u eventueel kan vinden. Laat de scanner voorlopig links liggen. Er zijn zowaar ook nog gewone kassa's...

24 reacties op "Science fiction in de supermarkt"

Wouter
-1-  Wouter:
Volkshysterica 1e klas. Ik vind het een super uitvinding
Suffie
-2-  Suffie:
Er schijnt een programma op te zitten dat de medewerkers na hun dagtaak samen een potje kunnen lasergamen...
jaap
-3-  jaap:
er is nog steeds koffie, dat wel.

verder vond ik het vreselijk.
Maar wellicht lach ik me over een tijdje suf om mezelf.
rudipensionado
-4-  rudipensionado:
Grappig artikel maar wel wat gechargeerd. De rijen bij de kassa's zullen hierdoor verdwijnen en daar ben ik best blij mee.
Geen bovenomschreven cultuurschok maar vooruitgang naar een meer accuraat systeem.
In de nabije toekomst ga je met je gevulde winkelwagen door een poortje en krijg je binnen een seconde de rekening. Heerlijk toch? Kan ik weer wat uit de diepvries kopen want met die lange rijen deed ik dat vaak maar niet.
Gezelligheid etc. moet je natuurlijk niet zoeken in winkels waar anderen willen winkelen, tenzij er een restaurant is. Kom op zeg, je kunt toch als oudje ook een ommetje maken en bij elkaar een bakkie doen, maar dit is gratis......
Victor
-5-  Victor:
Zo, weer iemand die klaar is voor de jaren 50. Kom op zeg. Jaren geleden was de auto ook nieuw en de inburgering daarvan is redelijk gelukt. Even afwachten, 3 x shoppen en iedereen snapt het.
Suffie
-6-  Suffie:
Maar voordat iemand doorheeft wat satire is kunnen we zo al weer een jaar of honderd verder zijn...
Flipper
-7-  Flipper:
Geen lange rijen voor die automaatjes dan ???? Hebben criminelen er al geen subautomaten op geplakt (doen ze bij pinpasautomaten ook wel eens ??? Zijn de automaten niet vaak kapot (storing) ??? ... Hmmm..., moet ik nóg verder gaan ????
Flipper
Arnoud de Jong
Zoals Suffie signaleert: hier is sprake van een tamelijk hoog gehalte aan satire. Eén van de kenmerken van satire is de overdrijving.
Wie dát al niet snapt kan beter óók niet gaan winkelen bij AH in Osdorp, want dat is nog véél moeilijker. ;-)
wilbert simeon christiaan
-9-  wilbert simeon christiaan:
zijn dit nieuwe wensen van het grote publiek???????
JEAN-PIERRE
-10-  JEAN-PIERRE:
Goed geschreven stukkie...Carmiggelt waardig!!
Marion
-11-  Marion:
Arnoud ik ben weer helemaal trots op je uitermate goede stukken. Inderdaad, als hier serieus op wordt ingegaan, dat wil zeggen de satire wordt niet gezien, dan is het met de lezers van deze site treurig gesteld! Wat mij betreft mag je veel vaker een rondgang door Amsterdam maken. Kun je niet tijdelijk waarnemen namens Shirley/Merel? Geeft deze site weer wat van haar lezenswaardigheid terug.
Arnoud de Jong
@Marion:
Dank je zeer voor je complimenten! ;-)
En eigenlijk neem ik al waar voor Shirley, maar die is niet van haar toetsenbord weg te slaan. Die geeft denk ik het stokje pas over als de weeën zijn begonnen. ;-)
Maar verder mag ik toch hopen dat de lezenswaardigheid niet alleen van mij afhangt. Ik op mijn beurt ben weer trots op mijn collega-correspondenten. Dat is toch allemaal goed te lezen?
Neemt niet weg dat suggesties voor verbetering altijd welkom zijn.
Marion
-13-  Marion:
Arnoud. Ik besef mij dat ik wellicht erg kort door de bocht was over je andere collega's, inclusief Shirley/Merel. Excuus. Maar volgens mij ben je toch een van de “meesters” van de satire/beschouwende verhalen. Die geven deze site toch net dat stukje meer.
wilbert simeon christiaan
-14-  wilbert simeon christiaan:
albert heijn--wanneer komt er een opvoedrobot? hoeven ouders niet meer duizenden uren te blijven opvoeden!
rudipensionado
-15-  rudipensionado:
Er lijkt iets te groeien tussen Marion en Arnoud en laten wij eerlijk zijn. Hij kan af en toe best een beetje steun/aanvulling/correctie gebruiken want hij heeft het maar druk. hahaha
Arnoud de Jong
Met iemand als jij is het inderdaad soms moeilijk om de depressie niet de overhand te laten krijgen, dus alle steun is welkom. :-)
Henk
-17-  Henk:
Voor de volledigheid, de Albert Heijn aan het Groot Gelderlandplein heeft dit systeem al een flink poosje in gebruik. Helaas, geen primeur voor Osdorp ;)

>“Henk wil worden opgehaald bij het Kaaseiland”, klonk er zelfs een keer.

:P
Jean Pierre
-18-  Jean Pierre:
Laat mij nou blij zijn met de ouderwetse AH !!! Met lieve kassadames en vrolijke inpak jongens!!!
Marc
-19-  Marc:
We zijn al een aantal keren in deze Albert geweest en hebben ook de zelfscanner gebruikt, werkt prima, hoor je mij niet over. Wat ons beide wel vreselijk irriteert zijn de hopen karren die door de vakkenvullers op elke onmogelijke plek worden achtergelaten waardoor de gangpaden geblokkeerd worden. Voorlopig laten we deze Appie maar even links liggen want die puinzooi aan aanvul karren overal begint ons echt op de zenuwen te werken. Tip van de week: In Halfweg is een heel fijne Dirk van den Broek...
rudipensionado
-20-  rudipensionado:
Arnoud, Bij je reactie van 11 oktober 2007 22:39 uur ontgaat mij de satire/humor/eletair gehalte dus zal ik maar je advies opvolgen en gaan winkelen bij AH in Osdorp?
centrifuge 2004
-21-  centrifuge 2004:
Woon er in de buurt, dus doe er de boodschappen. Winkel is super, echt waar.
Maar voor mij te groot,...kom steeds met te weinig thuis of verkeerde artikelen. Er is teveel, kan niet kiezen (loop als een kip zonder kop rond)
Gebruik niet de scanner, omdat ik als de dood ben om iets te vergeten te scannen.
Dus gewoon aan de kassa gaan staan, maar ik vind de karretjes weel heel mooi blauw!
Gerda
-22-  Gerda:
Geweldig, je hoeft niet meer in de rij bij de kassa te wachten. Het is een goed systeem, gewoon even scannen, een kind kan de was doen.
Mick
-23-  Mick:
Wat ik me dan toch afvraag is hoe men controleert of bij zelfscanners niet het nodige “vergeten” wordt te scannen? Het lijkt mij bijna een paradijs voor winkeldieven als ik het zo hoor (ben er nog niet geweest en bij mijn lokale supermarkt zijn toch nooit rijen. Zelfs maandagmiddag waren er slechts 2 wachtenden met alle kassa's open. Wat heel fijn is voor iemand met paniekaanvallen die meestal in supermarkten plaatsvinden. Dat is een extra reden om twijfels te hebben bij het systeem. Als ik in paniek de winkel met bloedspoed wil verlaten en daardoor vergeet de helft te scannen zal mijn portemonee dat heel fijn vinden, maar de supermarkt toch wat minder lijkt me. Of wordt er toch nog fysiek gecontroleerd? Dan lijkt het me niet beter dan een normale kassa.

Kortom, kan iemand mij uitleggen hoe dat precies werkt dan? (ik verwacht het niet snel bij mijn lokale supermarkt, die hebben net verbouwd, maar voor mocht ik er eens terect komen per ongeluk)
amsterdamboy
-24-  amsterdamboy:
Prachtig systeem. Afgelopen zaterdag was ik er nog. Vreselijk druk, lange rijen aan de kassa's, maar ik was binnen vijf minuten weer buiten, want ik gebruik de zelfscan.
Wat betreft diefstal.... ze houden steekproeven. Soms komt er iemand naar je toe, om te controleren of je wel alles gescand hebt. Het is me al 1 keer overkomen. Niets aan de hand ik had gewoon netjes alles gescand. Aan de kassa kun je als je wil stelen ook producten in je zak stoppen of zo, dus daar zal het niet aan liggen. Bovendien kun je op die scanner precies teruglezen of je niets vergeten bent te scannen. Hij telt ook gelijk alles op zodat je kan zien hoeveel te al hebt uitgegeven.
Het is gewoon een nieuw stukje techniek, wat het leven weer een stuk makkelijker maakt. Niet bang zijn, maar gewoon een keer proberen. Dan lach je al die mensen die lang in de rij staan uit.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.