Vrij baan voor de auto
Leidt meer weg tot meer autoverkeer of juist niet? ‘Meer asfalt bestrijdt de files effectief’, zo stellen voorstanders. Knelpunten verdwijnen en daardoor stroomt het verkeer beter door. ‘Klinkklare onzin’, zeggen tegenstanders. Elke nieuwe weg zorgt juist voor extra automobilisten. Menig politicus zegt wat te willen doen aan de drukte op de weg, maar durft geen keuze te maken. Zo ook in Amsterdam. De stad maakt het de automobilist de laatste jaren steeds moeilijker, niettemin is het aantal motorvoertuigen in de stad wel gestegen.
Met name in het centrum worden automobilisten zoveel mogelijk via het hoofdnet door de stad geloodst. Veel straten zijn hierdoor niet meer toegankelijk. Doorsteken is er niet meer bij, waar dat voorheen nog wel mogelijk was. Maar ook buiten het centrum zien we eenzelfde tendens. Paradoxaal genoeg betekent minder weg niet minder auto’s. De laatste jaren is het aantal motorvoertuigen in de stad juist gestegen. Mogen we daaruit opmaken dat de logica van meer asfalt opgaat? Ik denk van wel: verkeer spreidt zich beter omdat grote doorgaande wegen worden ontlast. Mensen kunnen hun bestemming immers via meerdere routes bereiken.
Momenteel staan mensen op bijna elk willekeurig tijdstip ergens in de stad vast. Het is het resultaat van een halfslachtig beleid waarin mensen uit hun auto moeten komen, maar die auto ook mogen en soms zelfs moeten gebruiken. Ondertussen krijgt het openbaar vervoer ook niet de aandacht die het zou moeten verdienen. En aangezien we nu al jaren doorsukkelen met dezelfde problematiek moeten we het maar over een andere, simpelere boeg, gooien. Geef de auto weer vrij baan.
Een onoplosbaar probleem? Geen idee. Het enige wat ik kan bedenken is dat er dus kennelijk op verschillende niveaus van alles wordt bedacht maar dat al die plannen dus kennelijk niet op elkaar aansluiten.