Momenteel staan mensen op bijna elk willekeurig tijdstip ergens in de stad vast. Het is het resultaat van een halfslachtig beleid waarin mensen uit hun auto moeten komen, maar die auto ook mogen en soms zelfs moeten gebruiken. Ondertussen krijgt het openbaar vervoer ook niet de aandacht die het zou moeten verdienen. En aangezien we nu al jaren doorsukkelen met dezelfde problematiek moeten we het maar over een andere, simpelere boeg, gooien. Geef de auto weer vrij baan.
Vrij baan voor de auto
Momenteel staan mensen op bijna elk willekeurig tijdstip ergens in de stad vast. Het is het resultaat van een halfslachtig beleid waarin mensen uit hun auto moeten komen, maar die auto ook mogen en soms zelfs moeten gebruiken. Ondertussen krijgt het openbaar vervoer ook niet de aandacht die het zou moeten verdienen. En aangezien we nu al jaren doorsukkelen met dezelfde problematiek moeten we het maar over een andere, simpelere boeg, gooien. Geef de auto weer vrij baan.
Wij luisteren!
Dodelijk voorbeeld
37 reacties op "Vrij baan voor de auto"
Die paar bewoners met een auto in een garage heeft niemeand last van en de rest van de bewoners zal het moeten doen met de beschikbare ruimte en het alternatief is verhuizen.
Parkeerbeheer moet dan wel in de hele stad ingevoerd worden want op dit moment worden er wijken bevoordeeld.
Een onoplosbaar probleem? Voor de Amsterdamse politici wel ja. Als je goed was ingegrepen na het referendum in 1992 was er niks aan de hand geweest:
- Flinke parkeeergarages aan de ring met snelle OV-verbindingen naar de stad, in elke wijk betaalbaar bakfietsverhuur, goed en betaalbaar taxisysteem, parkeren alleen voor bewoners of met een dagvergunning voor verhuizingen en mensen die echt slecht ter been zijn.
Maar goed dat levert niets op en dat vindt de pvda niet leuk.
Niet dat ik die partij nu wil verdedigen, maar ik zie niet helemaal waarom er nu weer een sneer naar de PvdA moet worden uitgedeeld.
Mag ik erop wijzen dat de vorige verkeerswethouder van VVD-huize was? En dat die kennelijk dus ook geen bal heeft gedaan om het probleem netjes op te lossen?
En geef ieder huishouden een parkeervergunning.
Benieuwd hoe dat allemaal uitpakt binnen de ring.
Maar als ik naar de link kijk, dan lijkt er vooral sprake te zijn van schommelingen. Als ik dan nog een keer (maar nu goed) naar je tabel kijk, dan zie ik dat er sprake is van een tabel die de leeftijden (althans de bouwjaren) van in de stad geregistreerde motorvoertuigen weergeeft, zo begrijp ik tenminste. Dat is iets anders dan het aantal verkeersbewegingen in de stad of de ontwikkeling van het aantal auto's dat in de stad rondrijdt. Dus volgens mij verwijs je naar een verkeerde tabel.
Ik meen me daarentegen juist te herinneren, uit een presentatie, dat het (auto)verkeer in het stadscentum is afgenomen in de afgelopen 2 decennia. Daarom vroeg ik je naar cijfers. Heeft wellicht iemand anders die cijfers paraat?
Wat Jeff betreft kan ik straks dus niet meer rustig langs de Amstel op de Weesperzijde fietsen, maar fiets ik ook daar in de uitlaatgassen. En de Dam, dat wordt weer één grote rotonde, zoals vroeger? Wat bedoel je eigenlijk precies met 'vrij baan'?
Kijk eens in echte grote steden wat er van de fietser geworden is. OV is het alternatief voor deze fietsers en dat scheelt een hoop ongevallen.
gezien de grootte van Amsterdam lijkt het mij heel goed om per fiets te gaan het heeft per slot van rekening niet de grootte van Londen of Parijs..
Het Openbaar vervoer moet dan wel beter en meer- maar niet sneller- worden natuurlijk.
Amsterdam groeit onomkeerbaar dicht tot één groot infarct. Het enige waar we nog ruzie over kunnen maken is de wijze waarop...
Ik heb al eens op een andere plek geschreven dat als je een gezin met kinderen wilt het dan beter is om de stad te verlaten. Klinkt misschien wat hard maar is voor het welzijn van de kinderen beter.
De beschikbare ruimte is beperkt en daar kan je niets aan veranderen. Mijn idee om parkeerbeheer voor de hele stad in te voeren zal zorgen voor een eerlijke verdeling van het (parkeer)leed.
In veel grote steden hebben de stadbewoners geen auto en in Amsterdam wonen er nog (te) veel die hun auto koesteren.
Ik vind de meeste mensen hier gewoon een beetje zeiken, neem me niet kwalijk.
Ze zouden het verkeer de stad uit eens wat beter moeten laten doorstromen.
Om te beginnen een verbinding zonder afritten van de A-8 naar de A-4 en zo ken ik er nog een paar.
De cijfers (van dIVV) laten iets anders zien: hoewel tussen 1980 en 2004 het autobezit en het gemiddelde aantal autoverplaatsingen gestegen is met 11%, is het gemiddeld aantal afgelegde kilometers per dag toegenomen met 33%, terwijl intussen de gemiddelde reistijd praktisch gelijk gebleven is.
Dat kan alleen maar als het de automobilist makkelijker gemaakt is zich meer en sneller te verplaatsen.
En maar klagen.
Automobilisten hebben het dus nog makkelijker dan ik dacht. En het zou heel goed kunnen dat dat te danken is aan de fietsers (enorm toegenomen) die hun auto laten staan en daarmee dus meer ruimte overlaten voor de overblijvende auto's.
Ze moeten dus niet klagen op fietsers, maar ze dankbaar zijn.
Reageren?
Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.
Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.
Een onoplosbaar probleem? Geen idee. Het enige wat ik kan bedenken is dat er dus kennelijk op verschillende niveaus van alles wordt bedacht maar dat al die plannen dus kennelijk niet op elkaar aansluiten.