Home > > Dodelijk voorbeeld

Dodelijk voorbeeld

De Baarsjes - Een eigen huis, op jóuw naam, voor een betaalbare prijs, ín Amsterdam. Eer je dat bereikt hebt, heb je heel wat jaren als semi-illegale onderhuurder, inwonende huisgenoot of iets dergelijks achter de rug. Ik was dan ook maar wat blij toen ik in 2004 mijn huidige huisje kon krijgen. In een best wel leuke buurt, op fietsafstand van het centrum. Hoe schril in contrast stond dat met de reden waarom ik dit appartement kon krijgen. De vorige bewoner had een verkeersongeluk gehad. Op de fiets, op de verkeerde weghelft, op de Overtoom. Werd geschept door een tegenliggende auto, raakte in coma, en overleed een paar dagen daarna.

Ik heb wel even moeten slikken toen ik dit hoorde van mijn huisbaar. Getwijfeld of ik het appartement moest nemen, heb ik absoluut niet. Al herinnerden sommige dingen in huis me soms wel aan het voorval. Zoals het stukje afplaktape dat nog om de lichtschakelaar in de slaapkamer zat, waarvan hij net de muur in turquase had geverfd. Heel soms arriveerde er nog wel eens post voor hem, die ik netje retour afzender stuurde, met de vermelding 'geadresseerde is overleden'. Of die pijnlijke keer toen een vriend van hem aan de deur stond, om zijn vriend, die hij al zo lang niet meer had gezien, te verrassen met een onverwachts bezoek en een andere naam op het naambordje zag staan. Of ik misschien wist waar de vorige bewoner nu heen verhuisd was?

Maar met der tijd vervaagden al deze herinneringen en leefde ik mijn leventje als vanouds in de hoofdstad. En het leven in de grote stad is nu eenmaal vaak heel druk druk druk.
Dat is tevens het standaard antwoord dat ik geef als mensen me vragen hoe het gaat. Dit in combinatie met mijn vervelende eigenschap altijd dingen op het laatste moment te doen, zorgt ervoor dat ik altijd als een gek door de stad sjees. Op mijn fiets.

Zo ook die keer toen ik een sollicitatiegesprek had in de buurt van het Leidseplein. Het was krap, ik had nog een kwartier, vanaf het Mercatorplein. Doorfietsen dus. Hoofdweg tot het einde uitfietsen, bij het Surinameplein linksaf, bruggetje over en dan naar links, en doorfietsen.
Nog iets meer dan vijf minuten en het Leidseplein was nog niet in zicht. Ik moest trouwens niet bij het Leidseplein zijn, maar meer naar links. Ik besloot alvast naar de overkant van de weg te gaan. Op het moment dat ik bezig was deze manoeuvre uit te voeren, realiseerde ik me: op de fiets, op de verkeerde weghelft, op de Overtoom. Dat was precies waar ik me bevond, net als de vorige bewoner van mijn huis. Gelukkig maakte ik zijn rijtje verder niet af en belandde veilig aan de overkant van de straat, op de stoep.

Maar het voorval heb ik, ondanks dat het drie jaar geleden is gebeurd, nooit meer vergeten. Voor mij was dat moment zo confronterend, terwijl ik de jongen die voor mij in het appartement woonde nooit heb gekend. Toch heeft zijn dood ervoor gezorgd dat ik bewuster door het drukke Amsterdamse verkeer fiets. Haastige spoed is zelden goed, is daarbij mijn mantra.


twaalf reacties op "Dodelijk voorbeeld"

yanny scutt
-1-  yanny scutt:
Claudia, goed geschreven!

Gezien de ongelukken in combinatie met trams-bussen of vrachtwagens, contra fietsers en voetgangers in de afgelopen 3 jaren, kunnen we niet genoeg waarschuwen!

Ik hoop wel dat de gemeentelijke dienst; Verkeer Vervoer en Infra-structuur meeleest op AC...

Blijf alert in het verkeer hoor! Groet; Yanny
tripleX
-2-  tripleX:
Als ik fiets ben ik me constant bewust dat een kind of voetganger zomaar kan oversteken of dat iemand onverwacht een autoportier open doet.
Als automobilisten op dezelfde manier bedacht zijn op fietsers kan er weinig gebeuren, waar je ook fietst.
Gelukkig is dat in de meeste gevallen ook zo.
Suffie
-3-  Suffie:
“Ik hoop wel dat de gemeentelijke dienst; Verkeer Vervoer en Infra-structuur meeleest op AC...”

Ja Yanny, vast wel. En ook díe hebben vast de passage “verkeerde weghelft” niet overgeslagen.
rudipensionado
-4-  rudipensionado:
Claudia,
Leuk stukje en geeft aan dat je bepaalde gevoelend toch een plekje wilt geven.
Zo zie je maar dat er ook fietsers hun gedrag kunnen willen veranderen.
Het is al vele malen hier geschreven maar het blijft voorlopig dweilen met de kraan open. Bewustwording van fatsoenlijk fietsersgedrag hoort eigenlijk van huis uit meegegeven te worden en niet te ontstaan op latere leeftijd want dan zijn er al een hoop verkeerder handelingen verricht.
Beter laat dan nooit.
Arend
-5-  Arend:
Helaas leidt voorzichtigheid niet altijd per se tot minder ongelukken...
Ik kende in mijn studententijd een meisje die op de Ceintuurbaan een auto op haar hoofd kreeg, omdat die auto in botsing kwam met een andere auto - terwijl zij net met haar fiets voor het stoplicht stond te wachten. Had zij door het rode licht gereden, dan leefde ze nu nog.
En, terzijde, dan was ook haar fiets niet gestolen in de commotie, en niet de handtas van de verpleegster die te hulp schoot.
engine 54
-6-  engine 54:
Van het Mercatorplein via het Surinameplein naar het Leidseplein.
Niet echt de snelste route als je haast hebt!
Hoe was dat sollicitatie gesprek trouwens afgelopen??
-7-  :
Lolll Engine 54: ik woonde toen nog niet zo lang in deze buurt, dus inderdaad: ik nam een omweggetje.
Sollicitatie is niets geworden, ik was er niet helemaal bij. ;)
Suffie
-8-  Suffie:
@Arend: kan ik me herinneren... terug te voeren op een paaltje waar een vrachtwagen niet omheen kon draaien. Drama...
Jan Stender
-9-  Jan Stender:
Eindelijk iemand die bewust is van het feit,dat tegen het verkeer in fietsen gevaarlijk is
Meer fietsers zouden eens moeten weten,dat de voorkant van een truck kei en kei hard is,als je er tegen aan klapt
Nee,het is mij gelukkig nooit overkomen
Maar wat Rudi al zegt,in het huidige verkeersbeeld is het dweilen,met de kraan open,wat fietsers betreft
rudipensionado
-10-  rudipensionado:
Ja Jan, en dat dweilen met de kraan open zal voorlopig nog wel blijven.
Als je ziet wat er de komende winter weer allemaal onverlicht op de fiets, tegen het verkeer in rijdend (herengracht vooraan), naar school wordt gebracht dan ligt hier toch een braak terrein voor onderwijs.
Hopelijk pakken ze dit weer eens op.
s g collins
-11-  s g collins:
uitstekend verhaal claudia, bedankt
amsterdamboy
-12-  amsterdamboy:
Van het Surinameplein naar het Leidse plein weet ik een veel prettigere fietsroute: Dwars door het vondelpark! Dan heb je geen last van ander verkeer en de lucht is er ook een stuk schoner!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.