Nee dus. Inderdaad: de afritten vanaf de A10 worden van negen tot vijf afgesloten voor verkeer de stad in. Maar voor de rest is de autovrije dag een stuk minder autovrij dan je zou denken.
Nou zullen de grofweg 522 duizend mensen binnen de A10 niet allemaal een auto hebben, en er evenmin allemaal de weg mee op willen, maar 'autovrij' is de zondag zo evengoed nauwelijks te noemen. Nog altijd kunnen er de hele dag tienduizenden auto's onbekommerd door de stad rijden, en op de weinige plekken waar je als wandelaar niet hoeft uit te kijken voor aanstormend verkeer, staan de dranghekken van de Dam-tot-Damloop.
Eigenlijk is het voornamelijk daaraan te danken dat er überhaupt minder gemotoriseerd verkeer door de binnenstad rijdt. Zo kan ik in Amsterdam wel meer 'autovrije dagen' opnoemen: met Koninginnedag, Sail, de Uitmarkt, de Gay Pride of de intocht van Sinterklaas is er ook immers ook geen doorkomen aan.
In 1992 stemde een meerderheid van de Amsterdammers bij een referendum voor een autoluwe binnenstad. Vijftien jaar later is hebben we nog altijd een hardloopwedstrijd nodig om tot één dag per jaar tot een halfslachtige uitvoering van dat besluit te komen.
- Toen A'dam gebouwd werd, pré-middeleeuwen
- Liepen hier nog beren, oerossen en leeuwen
- De stad stond zeker niet vol met blik
- Dat geeft nu op elke foto toch veel schrik
- Al dat vieze verkeer moet ondersneeuwen !
Flipper