Zodoende is mijn humeur nooit op z'n fruitigst wanneer ik in de metro zit. Tijdens de werkzaamheden van de afgelopen maanden heb ik geregeld zwetend van woede in de metro gezeten, en slechts met een uiterste wilsinspanning kon ik de neiging om te vloeken en tieren weerstaan. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik daarin alleen sta.
Tussen dringende mensen met volle boodschappentassen, uitgelaten homo's, joelende supporters, blèrende kinderen en dito walkmans kon ik nog net een zitplaats bemachtigen, de laatste. In het treinstel was het een graad of vijfendertig. Juist vandaag had ik mijn walkman thuis laten liggen. Ik probeerde me van de buitenwereld af te sluiten door me te begraven in een boek. Vergeefs.
Rondom me zaten drie vijftigers, duidelijk mensen van buiten. Vermoedelijk kwamen ze uit zo'n villadorp in de omgeving van Haarlem. Ze spraken met het accent dat in die streek doorgaat voor 'Hoog-Kennemers' en in de rest van Nederland voor 'bekakt'. Blijkbaar hadden ze weinig ervaring met het reizen per metro. Bovendien waren ze waarschijnlijk niet bekend met de mores van Amsterdamse voetbalsupporters. In elk geval zei een van de mannen vrij luid: 'In Rotterdam hebben ze dat toch beter aangepakt.' Hij begon een lang verhaal af te steken over de zegeningen van het Rotterdamse metronet. Toen hij daarmee klaar was zei hij: 'Maar in Amsterdam is de metro louter als prestigeobject gebouwd. Verder heeft hij weinig nut.'
Dat werd me al te gortig. Alleen al het feit dat de metro stamp- en stampvol zat duidde mijns inziens op het tegendeel. Prestigeobjecten zijn er genoeg: de Betuwelijn, bijvoorbeeld, of dichter bij huis de Afrikahaven en de Stopera. Maar het Amsterdamse metronet is geen prestigeobject, het is een bittere verkeerstechnische noodzaak. Bovendien: wat deed zo'n vent zélf eigenlijk in onze metro? Het feit dat hij zich per metro liet vervoeren logenstrafte zijn eigen bewering.
Ik schraapte mijn keel en keek hem strak aan: 'Mijnheer, als u van mening bent dat de Amsterdamse metro een prestigeobject is zonder verder nut, dan raad ik u aan om bij de volgende halte uit te stappen en uw reis te voet voort te zetten.'
Rondom ons werd het stil. Baby's stopten met huilen. De voetbalsupporters zwegen midden in een rondje 'Joden! Joden!'. Zelfs de Roemeense accordeonist hield even op met spelen. De man kromp in elkaar en stamelde: 'Nee, nee, ik vind het niet erg hoor...' Ik knikte hem toe en dook weer in mijn boek. De supporters hervatten hun gebrul. De baby's eveneens.
Het is waar, op het Amsterdamse metronet valt het nodige af te dingen. Maar één ding moet duidelijk zijn: zeiken over onze metro kunnen we in Amsterdam zelf wel. Boeren hebben we daar niet bij nodig.
55 reacties op "Prestige"
Die van ons is beter, schoner en zeker stiller hoor! (en meestal kun je hier ook nog een zitplaats vinden)
Als ik jouw stuk zo lees dan krijg ik het idee dat je meer last hebt van je medereizigers dan van de Metro!
In Londen zou je dan helemaal gek worden, want daar zit iedereen naast elkaar..(en dat gaat heel goed!) (-; Yanny
Een beetje denigrerend praten over mensen “van buiten de stad” (die tijd dat het grappig was om iedereen van buiten de stad 'boer' noemen is ook wel een beetje geweest, denk je niet?), jij als stoere Amsterdammer die man in het openbaar even een lesje leren, want hoe durft hij het om als niet Amsterdammer te klagen over ons openbaar vervoer (want daar gaat het eigenlijk om als ik je conclusie mag geloven). Is dit nu die Amsterdamse mentaliteit waar we trots op moeten zijn?
was toen 91-93 ERG blij dat de metro er was. niet altijd super op tijd nooit schoon! maar toch. beter dan op de fiets! vooral met slecht weer.
nu woon ik niet meer in A'dam. als ik wel eens in de stad ben - zet ik de auto bij Strandvliet neer - rest Metro. nog steeds OK - wel voel ik me - inmiddels ook wat jaartjes ouder - niet meer zo veilig in de metro. wonn nu in een dorp - de kijk op de wereld is hierdoor zeker veranderd. ligt zeker aan mij NIET aan de metro. Noodzaak is de metro zeker - altijd vol - er wonen genoeg mensen in ZO en er werken volgens mij nog meer. straks als ook IEDEREEN moet betalen - want dat wordt nog steeds niet afgedwongen in A'dam - zal er zeker geld zijn om dingen te verbeteren. nu is het - vooral s'avonds vaak gratis vervoer voor een groot aantal mensen. heb me er zelf in het verleden schuldig aan gemaakt. het was TE gemakkelijk - dus zelfs ik - schijterd van nature - kon het makkelijk doen. Nu betaal ik wel netjes - zit/sta ik veel relaxter in het OV
groet A
Vandáár dat het vaak niet zo lekker ruikt in die toestellen ;)
(Je hebt overigens volkomen gelijk met je kritiek op onze metro. Het GVB en de gemeente stellen er geen belang in om ook maar te pogen om de stations of de toestellen schoon te houden. Een vies station is immers goedkoper dan een schoon station.)
's morgens heb ik het probleem minder, reis na de spits. dan valt idd op hoe ontzettend verloederd, vuil en ongezond WARM die ruim 30 jaar oude treinstellen zijn!
gelukkig rijdt lijn 51 weer!!!
Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat het GVB mensen toestaat om de metrostellen en de muren van de metrostations onder de graffiti te spuiten en dergelijke, omdat het goedkoper is eens in de maand een schoonmaakploeg langs te sturen dan om elke nacht 1 (!) bewaker in te zetten.
PS: Mensen die met hun voeten op de bank zitten krijgen volkomen terecht een boete. Op eten in de metro staat echter geen boete, omdat dat niet per definitie troep veroorzaakt. (Waarom zijn er trouwens geen prullenbakjes in de metro? Dat vindt het GVB waarschijnlijk ook te duur, om elk uur een schoonmaker die te laten legen).
@Henk: 1. Weet jij wat één bewaker per maand kost? (denk aan hoeveelheid stations en rangeerplekken, dienstroosters, logistieke ondersteuning ed.) 2. Mispoes, Henk. Het eten in de metro is wel verboden. Betreft een huisregel die wordt ondersteund door de Wet Personen Vervoer.
Nee dan die amstelveenlijn dingen... M'n complimenten voor degene die het lef heeft gehad ze zo lelijk te maken. Van buiten én van binnen.
voor de rijtuigen op lijn 51 heb ik ook wel wat minpunten ja. los van de logge lelijkheid. 1 klapraam elders open en de halve tram erachter zit weg te tochten... de eeuwig kapotte deuren van het laatste tramstel omdat de bestuurders rap de deur dichtdoen terwijl nog een oud vrouwtje met mottig hondje staat in te stappen en de passagiers de deuren geforceerd openhouden, waardoor die deuren uiteindelijk het brute geweld om passagiers voor scheiding van lichaamsdelen te behoeden, niet overleven. en geloof me: het is pijnlijk, de klap van die deuren...
ook schijnt dat de koeling van de motoren niet goed werkt. want die afgevoerde warmte wordt kennelijk s winters gebruikt om de passagiersruimte (bij) te verwarmen, erg fijn. maar op de een of andere manier doet dat systeem ook zomers zijn best ons passagiers nog wat extra warmte toe te kennen... minder fijn.
over schoonmaken. ik reis al voor woon- werkverkeer sinds 1985 via de a'damse metrostations. dagelijks werden prullenbakken geleegd en de perrons gedweild. liften waren schoon en urinevrij en de tl-balken hingen niet uit hun voegen. dat kostte geld, ja. volgens mij heeft bepaalde jonkheer die het een tijdje bij het gvb voor het zeggen had, daar althans voor mij zichtbaar en ruikbaar veel geld op laten besparen. zag wel een tijdje geleden tot mijn stomme verbazing een schoonmaakploeg met “hoogwerker” de lijnlichtbakken boven de perrons reinigen!!!
londen overigens, in de spits op de drukste lijnen, rijden ze om de 3 minuten, dus zelden een overvolle bak... “mind the step”... en ik vind t wel gezellig, naast elkaar zitten, met al die heftig lezende londoners...
Ik weet wat een bewaker kost. Niet zoveel dat het GVB dat niet zou kunnen betalen.
Alle stations hangen vol met camera's, maar het GVB gebruikt ze niet actief. Een bewaker inhuren om achter een monitor die camera's te controleren, da's inderdaad HEEEL duur.
Om welke reden dan ook wordt zulk personeel in Nederland (en ook door het GVB) als een verliespost gezien en daarom fixeert iedereen zich direct op de kosten. Maar over de baten, daar hoor je nooit iemand over. Terwijl iedereen hier toch die station schoner en veiliger lijkt te willen hebben.
Het GVB heeft de ambitie om mensen van A naar B te vervoeren en er ondertussen zoveel mogelijk geld uit te knijpen. Het BVG zou de ambitie moeten hebben om bij passagiers een gevoel van welbevinden te bewerkstelligen, door ze op comfortabele wijze en in een aangename omgeving van A naar B te vervoeren.
Ik chargeer uiteraard, maar wel met reden. Ik vrees dat het GVB momenteel eerst en vooral bezig is zijn eigen positie veilig te stellen, onder invloed van aangekondigde aanbestedingen. Kijk maar eens in het jaarverslag: De toekomst: GVB zal zich blijven richten op zijn operational excellence met als perspectief het winnen van de aanbesteding van het Amsterdamse openbaar vervoer in 2012. Dat betekent dat we doorgaan met het verhogen van de kwaliteit en het verlagen van de kosten. Is dat nou toekomstvisie? De belangrijkste vraag: hoe kan het GVB kan bijdragen aan een goed leven in de stad; die vraag leeft niet bij GVB.
Maar de lijn wordt de komende jaren onder en bovengronds flink opgeknapt; lichter, veiliger en mooier. Ook worden volgend jaar nieuw metrotreinen besteld met meer capaciteit en meer comfort voor de reizigers, incl verkoeling. Omdat nieuwe treinen maken enige tijd kost zullen die vanaf 2010 op de oostlijn gaan rijden.
Ik geloof sterk in het nut van de metro voor de stad. De metro is vooral voor het woon werk verkeer van groot belang nu en nog meer in de toekomst.
Tjeerd Herrema, wethouder verkeer en vervoer
Los van het specifieke geval van de bewaking heb je overigens gelijk. De passage in jouw citaat over kwaliteitsverbetering en kostenbesparing lijken mij per definitie met elkaar in tegenspraak.
Ik heb het even nagezocht, maar ik heb toch gelijk. Het is niet verboden te eten in de metrotoestellen. Het is alleen verboden voedsel te nuttigen dat “hinder of schade kan veroorzaken”. Dit laatste is natuurlijk multi-interpretabel. Een rechter zal oordelen dat je alleen aangepakt mag worden als je dus daadwerkelijk hinder of schade veroorzaakt met je eten.
Ik heb het even nagezocht omdat ik me een voorval herinnerde waarbij overijverige controleurs een mevrouw hadden beboet die in de metro at. Deze boete is later ingetrokken:
http://www.parool.nl/nieuws...
Dat neemt trouwens niet weg dat zelfs zes man per lokatie prima betaalbaar is voor het GVB. Zo duur zijn die ID-banen niet. Jochem Floor stelt terecht dat dit soort zaken in het buitenland stukken beter geregeld zijn.
Voor wat betreft die berekening: dat is een logistieke berekening. Om één plek 24/7 bezet te hebben, heb je zes man nodig om een dekkend rooster te krijgen. Voor wat betreft de opvolging: de spoorwegpolitie opereert alleen op het terrein van de NS en de reguliere politie kun je wel vergeten ivm. personeelstekort en aanrijtijden.
Een broodje in een zakje, daar zal je niet gauw overlast mee veroorzaken, dat is ook waar het incident betrekking op had.
Enuh, de aanrijtijd van de ondersteunende taken bij incidenten in het openbaar vervoer, daar zijn wel degelijk afspraken over. Dus daar kun je wél op rekenen. En laten we niet vergeten hoeveel beveiligers te vinden zijn op de ondergrondse stations. Het zou al zoveel schelen als passaagiers melding zouden maken van incidenten die zij zelf zien. dan kunnen deze mensen ook ingrijpen / alarm slaan.
Ik bemerk dat GVB en slechte naam heeft onder het volk. Misschien zou het een goed idee zijn, om jullie ook te mogen verwelkomen op een volgende open dag zodat er wat meer begrip kan ontstaan voor bepaalde situaties die niet zo 1-2-3 opgelost kunnen woren.
Is dit soms de henk van Parcon Securicor???
Groetjes van Anneke!
in het kader van deze discussie: ik houd eerlijk gezegd mijn hart vast voor de “marktwerking” bij het ov. als het gaat betekenen dat de goedkoopste bieder wint: kijk dan vooral allemaal naar de verontrustende berichten over dezelfde marktwerking bij de thuiszorg momenteel, waar gemeenten inderdaad grotendeels voor het geld kozen en niet voor de beste aanbieder van zorg. aangezien gemeentebesturen politieke organen zijn, kan men de raadsleden niet aanwrijven weinig historisch besef te hebben. zelf in een dergelijke “functie” als niet-raadslid-in-commissie meermaals gezien dat de sommetjes van de raadsvoorstellen keurig door de raadsleden (vrijwilligers eigenlijk) werden nagerekend, maar de impact van de beslissing niet kon worden overzien. ook het feit dat de “vergaderdiscipline” vaak belangrijker werd gevonden dan een pittige discussie, stoorde mij.
ik vraag me af wat de invulling werkelijk is van “bewaking”, de gemoedelijke en zeer aanspreekbare gvb'ers die ik ken, vrijwel dagelijks keurig netjes mijn “vervoersbewijs” toon, groet, vanavond zelfs kreeg ik te horen “dat ik toch wel later dan anders was” (klopte), echt bijdragen aan “veiligheid”.
die malle poortjes vind ik behoorlijk “onveilig” eerlijk gezegd, bij een echte noodsituatie. meerdere malen meegemaakt op cs dat de hele boel door aarzelende samendrommende toeristen bij de gele automaten direct voor de poortjes behoorlijk de doorstroom van uitstappende spitspassagiers frustreerde. okay het station is er niet op gebouwd. en engelsen? ja sorry mensen, die houden altijd “links”... daar in londen moet je je kaartje dus op een andere manier gebruiken om doorgang te krijgen, en zucht de pijlen werken ook zo daar... vaak genoeg niet zelf na aankomst daar meteen “links gehouden”.
ik vind het buitengewoon jammer dat het personeel dat zijn stinkende best volgens mij doet, zo vaak de woede van de reizigers krijgt. aan de communicatie wordt echt gewerkt, de huidige meldingen van bestuurders van lijn 51 over stremmingen en technische problemen via de intercom ervaar ik tenminste als een “verbetering”.
Uitval komt vooral door dat hufters van alles moeten vernielen, en hun troep achterlaten in de metro's, niet eten/drinken/muziek/en poepen daar hebben de amsterdammers niet van gehoord.
je vergeet niet zeiken...
Die stations horen door warm oranje licht te worden verlicht. Muziek moet er gespeeld, dan ze in Brussel ook. Ontspant de sfeer in die onderaardse gewelven met al die geirriteerde mensen en die respect-zuigelingen.
De verlichting van Waterlooplein als je de trap af loopt is in Auschwitz aangenamer dan die smerige lampen waarmee Waterlook haar klanten nu verwelkomt.
Dat hele GVB moet nodig eens in Brussel, Parijs of Rawalpindi gaan kijken. Want in Amsterdam deugt er maar een ding aan die metro: hij rijdt tegenwoordig harder.
Nou, hier een stukje citaat uit een artikel in de VK van vorige week. Ik heb het ook naar het GVB gestuurd die mij een hele nette reactie terugstuurden, want die GVB'rs schamen zich natuurlijk ook akelig.
“…. Niet alleen moest ik denken aan de tochtige, matig verlichte en slecht geoutilleerde parkeerholen waar je in Nederland bijna altijd je auto moet parkeren (tegen een zelfde tarief). Maar ook doemde het beeld op van het metrocomplex bij het Amsterdamse Centraal Station. De toegangspoortjes die er al drie jaar werkeloos bij
staan. De verveelde controleurs. De smerige, zwaar bekladde wagons. De displays waarop staat: 'Zie voorkant trein'. De onthande toeristen die dit niet terugvinden in hun woordenboekjes en op het perron zelf geen nadere informatie kunnen inwinnen.
In welke stad ik de afgelopen jaren ook gebruik heb gemaakt van metro of stadsspoor, van Oslo tot Praag en van Lyon tot Washington, overal oogde het openbaar vervoer moderner, schoner en ef¬ficiënter. Ook bleek er, anders dan in de meeste treinen van de NS, re¬kening mee te zijn gehouden dat een reiziger soms bagage bij zich heeft.
Misschien moet deze eerbiedwaardige natiestaat zich eens gaan afvragen of we nog wel zo goed en voorlijk zijn als we zelf denken.
p.brilt@volkskrant.nl”
Als iets me stoort bel ik gelijk naar het GVB of ik stuur ze een emailbericht. Kijk bij http://www.gevb.nl en klantenservice.
De reiziger dient zich fatsoenlijk te gedragen. Het gevolg daarvan is dat de metrostellen niet snel zullen vervuilen maar helaas is het tegendeel waar.
En ook natuurlijk het personeel kan beter maar het is zo langzamerhand dweilen met de kraan open.
De oplossing is alleen staanplaatsen en geen fietsen meer want die fietsen knallen overal tegenaan.
van de fietsen heb je in tram 51 idd veel minder last dan in de andere lijnen, er zijn aangewezen plekken met beugels. ook de stoelen worden sneller vervangen als die kapot zijn, haalde ooit echt heel gemeen mijn been open, want die zittingen in lijn 51 bestaan kennelijk uit een raster van metaaldraad met dat afschuwelijk gedesignde stofje erover. heb al vanaf het begin geleerd beter op de bankjes bij kop of eind van de tram te gaan zitten, daar is geen rooster van de “verwarming”. elders bij de zitplaatsen smolten mij zo ongeveer de panties van de kuiten. diverse keren bij regen- of nattesneeuwbuien meegemaakt dat hollende passagiers bij het instappen compleet onderuit gingen op de “vloerbedekking”. de intercomberichten staan of loeihard (pijngrens) of de bestuurder kan ze kennelijk uitzetten (gelukkig). de kort durende mode van verwoestende tieners om de gele automaten kapot te schoppen, schijnt over. ook de roemeense kindertjes met hun vreselijk valse accordeons zijn even plotseling verdwenen als ze verschenen. tja nu in uithoorn zitten er 2 op een stukje karton bij de ingang van het winkelcentrum...
en ik hield aan reizen met tram 51 een erg leuk contact over met een “vanwege de liefde” vanuit peru gemigreerde jonge vrouw, die als ze me een week niet ziet op lijn 51, een mailtje stuurt of het wel goed met me gaat?
de vaste passagiers, ik ken ze allemaal en we groeten elkaar...
misschien is het maar wat je ervan maakt onderweg?
maar die dure nieuwe poortjes: waanzin ten top en gaat niet werken.
Aangezien jij uit west-friesland komt ben jij dé boer in het gezelschap. Polderieker kan het bijna niet. Als geboren en getogen Amsterdammer krimp ik altijd ineen als provincialen zich als Amsterdammers gaan bestempelen als ze een tijdje in Amsterdam gelogeerd hebben. Iedereen die gebruik maakt van de metro mag daar een mening over hebben. Een boer uit Kennemerland en een boer uit west-friesland....
Bij een goede videobewaking in de rijtuigen kunnen deze losers op het eerstkomende station uit de metro gehaald worden en achter de tralies gezet worden. Graffity kan ook bestreden worden als men daar de juiste mensen op de juiste plekken en tijden voor inzet. Niet met een hond tussen de rijtuigen lopen want dan ben je gezien.
Het kan echt beter allemaal maar men moet dan wel meer inspanning leveren.
de autobezitters die zie ik vrijwel dagelijks tussen wtc en rai in de file staan. heen en terug. ik glimlach en lees een hoofdstuk van mijn boek. tegenover mij zit dan meestal ook iemand een boek of tijdschrift te lezen. of te puzzelen...
allerlei lieden met MP3-doosjes die een akelig hard geluid produceren. Ongeveer iedereen vindt het vervelend en niemand durft er wat van te zeggen.
Ook de stations zijn cultureel erfgoed uit de jaren '80 en het zou een schande zijn als deze stations in zijn geheel verbouwd zouden worden!, Alsof het nieuwe Ganzenhoef zo mooi is! Het is koud en kil (dus past het helaas ook weer bij 2007). De oude stations stralen warmte en emotie uit en zijn met liefde ontworpen en gebouwd toen mensen nog echt aan de tekentafel zaten i.p.v. achter hun Mac.
Het Nederlandse openbaar vervoer is al genoeg verkracht en daar bedoel ik mee de sloop van Den Haag CS en Rotterdam CS echt een schande!
Mispuntje wel van de metrotreinstellen is het gekraste glas in de voertuigen, dit wordt vooral s'avonds gedaan rondom eindpunten in de Bijlmer.
De metrotreinstellen kunnen (en hoop ik) nog jaren mee.
Maar goed, we zullen zien. Als het goed is ontwikkelt de metro zich in de komende jaren tot een volwaardig vervoersalternatief binnen de stad en de regio.