Nederland heeft geen bookmakerscultuur. Dat is jammer, want ik zou er graag een substantieel bedrag onder verwedden dat de werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn, die het metroverkeer tussen Duivendrecht en Zuid nu al een maand lamleggen, niet op de geplande datum van 25 augustus klaar zijn. Laat me niet lachen, ik ken het GVB onderhand.
Over de zomerdienstregeling gesproken: omdat de Ringlijn (die normaal gesproken ook een deel van het metroverkeer naar Centraal absorbeert) niet rijdt, komt ál het metroverkeer vanuit Gein voor rekening van metro 54. Dat zou op zich niet zo erg zijn, ware het niet dat, tegelijk met de werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn, er ook wordt gewerkt aan het perron van Station Bijlmer. Daardoor rijden er op lijn 54 alleen ultrakorte, overvolle treintjes.
Het zou nu voor de hand liggen om lijn 54 iets vaker te laten rijden. Maar dan ken je het GVB nog niet. 'We hebben wel extra metro's klaar staan om in te zetten tijdens een hele drukke spits en dat doen we ook,' aldus een woordvoerder in Het Parool. Maar wat het GVB verstaat onder een 'hele drukke spits' wordt niet duidelijk. De afgelopen weken heb ik de nodige 'hele drukke spitsen' gezien, maar extra metro's? Lau loene.
In een notedop komt dus hierop neer: voor een ritje naar West moet twee keer worden overgestapt en het duurt tot een half uur langer. In plaats van 12 metro's per uur vertrekken er op het ogenblik maar vier. Het materieel dat voor deze diensten wordt ingezet is zo kort dat de treinen permanent stampvol zitten.
Dierentuinen, pretparken en musea geven bij werkzaamheden forse kortingen op hun entreebewijzen. Warenhuizen organiseren een verbouwingsuitverkoop. Boeken met ezelsoren worden tegen een gereduceerde prijs verkocht, op levensmiddelen die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum aanzitten worden stickers met '35%' geplakt. Te laat bezorgde pizza's zijn gratis. En de NS geven bij vertragingen van meer dan 30 minuten de prijs van het treinkaartje terug. Maar wat doet het GVB?
Het GVB doet niets. Nou ja, niets - iedere vijf minuten wordt door een damesstem omgeroepen dat het metroverkeer op lijnen 50 en 51 zo goed als non-existent is. Daarna volgt een lange reeks instructies over hoe je, met het nodige vernuft en heel wat doorzettingsvermogen, alsnog je plaats van bestemming kunt bereiken. Nu zijn we van het GVB niet gewend dat het informatie verstrekt, laat staan correcte informatie, dus op zich is dat al een nieuwigheid. Bovendien biedt de omroepjuffrouw, na afloop van haar betoog, namens het GVB excuses aan voor het ongemak.
Maar van korting, of compensatie van welke aard dan ook, is geen sprake. Toen ik gisteren mijn maandabonnement ging verversen werd me gewoon de volle 90 euro in rekening gebracht. Sterker: het GVB heeft zelfs het lef om tijdens de werkzaamheden te controleren of de reizigers wel voor hun kaartje hebben betaald.
En dat terwijl ik door de werkzaamheden, volgens een conservatieve raming, in mijn woon-werkverkeer een totale vertraging van ruim 26 uur oploop. Meer dan een dag van mijn leven! Dat ik die volle dag merendeels met lezen, roken en rondhangen (drie van mijn favoriete bezigheden) doorbreng is geen excuus. Ik wil een flinke korting, en wel nu.
Maar ach, ik moet niet zeuren. Het is allemaal voor het grotere goed. Immers: wat zullen we genieten van die Noord-Zuidlijn als-ie eenmaal rijdt! Volgens de meest recente prognoses gaat dat al in 2013 gebeuren. Maar ik denk niet dat ik daar een wedje op ga leggen. Laat me niet lachen, ik ken het GVB onderhand.
Of: rook en drink een weekje niet, dan sla je twee vliegen in 1 klap. Die 26 verloren uren van je leven heb je zo terug en je bespaart vast een heel maandabonnement...