Veel impact maakte deze studie (pdf) niet - en dat is onterecht: er staan namelijk behoorlijk wat schokkende cijfers in. Ik pik er een paar uit.
Waarom is dit feit zo schokkend? Simpel: we kunnen er redelijkerwijs van uit gaan dat elke bevolkinsgroep, of ze nu allochtoon of autochtoon zijn, gemiddeld even slim zijn. We zijn immers allemaal mensen en biologisch gezien lijken we ontzettend veel op elkaar. Tóch krijgen mensen uit de autochtone groep onstellend veel vaker een hoger advies dan uit de allochtone groep. Dat kan wijzen op een aantal zaken: óf basisscholen discrimineren en masse, óf de betreffende allochtone kinderen hebben thuis een negatieve leeromgeving waardoor ze hun intelligentie op school niet kunnen ontplooien, óf de basisscholen slagen er niet in over interculturele barrieres heen een kind te ontplooien. Wat de oorzaak ook is, dit simpele feit maakt duidelijk dat jaar-in, jaar-uit een hele grote groep kinderen ontzettend tekort wordt gedaan.
Wat verder opvallend is, is de totale segregatie tussen jongeren. Ik had altijd het idee dat rap, hip-hop en arrenbie, hoe moreel verderfelijk dan ook, toch op zijn minst als voordeel had dat het de jongere generatie wel tezamen bracht. Maar ook dat is niet zo: het blijkt dat vooral Surinamers en Hollanders naar de grote Amsterdamse clubs gaan, maar dan grotendeels naar ándere clubs. Turken en Marokkanen komen het meeste op familiefeesten - waar je waarschijnlijk niet snel een Surinamer of Hollander tegen komt. De gemiddelde jongere leeft dus langs zijn gemiddelde medejongere heen. Zelfs op scholen zien ze elkaar niet, want het meerendeel van de scholen zijn vrij compleet gesegregeerd in "witte" en "zwarte" scholen.
Die segregatie gaat ook niet snel veranderen, althans, niet als het aan de jongeren zelf ligt. Uit een eerdere studie van O+S, dat onderzoek deed naar de vrijetijdsbesteding van jongeren (pdf alert), bleek dat jongeren zelf aardig tevreden zijn over hun vrijetijdsbesteding en zeggen over voldoende geld te beschikken om te doen wat ze willen.
De jeugd heeft de toekomst, zegt men wel eens. Maar als dit de staat van onze jeugd is, dan zie ik die toekomst somber tegemoet.
Ik denk dat de overheid zich daarin ook niet moet forceren, je kunt een trein namelijk geen haakse bocht laten rijden. Proberen het proces in goede banen leiden, blokkades wegwerken en goede initiatieven aanmoedigen.
En uiteraard ook vooral geen “uitdagende tijdslimieten” stellen. In sommige situaties is SMART echt volkomen ruk...