Home > > Een uniek beschermd gebied!

Een uniek beschermd gebied!


[Klik voor vergroting]
Amsterdam - Langs mijn huis loopt nog één van de laatste mooie, landelijke wegen van Amsterdam. Geen afzichtelijke geluidsschermen die het landschap ontsieren, maar nog eerlijke struiken en bomen met een rijke schakering aan zwerfvuil ertussen.
De weg loopt door een gebied dat is aangemerkt als één van de groene longen van de stad, dus ik voel mij een bevoorrecht mens. Ik hoef nooit mijn tuinstoelen op het balkon schoon te maken, want de roetaanslag gaat er toch nooit meer af. Het is hier volop genieten van vierbaans verkeersherrie, fijnstof en vettige benzinedampen. Je kunt er nog lekker 70 kilometer per uur racen zonder betuttelende trajectcontroles, dus harder mag ook. Opgetogen tingelend, blij eindelijk verlost te zijn van de benauwde binnenstad, denderen trams in volle vaart onafgebroken langs.
Wat is mijn tuinstad toch mooi! De natuur is er niks bij!
Volgens mij is deze weg beschermd gebied of zo. Dat kan niet anders. Overal elders in de stad worden belangrijke doorgaande wegen versmald tot een enkel baantje om de vaart eruit te halen. Flauw natuurlijk, maar gelukkig is onze beschermde weg tot dusver gespaard gebleven voor dit soort ingrepen. Hier kun je het snelverkeer tenminste nog bewonderen in z'n natuurlijk staat. Dat is tegenwoordig een zeldzaamheid in de randstad en zéker in Amsterdam!

Ik zou alleen de filosofie achter dit geheel wel eens willen begrijpen. Immers, bij onze grensovergangen vertellen ze je al dat je binnen de bebouwde kom nergens harder dan vijftig mag. Door ergens in een stad een bord met zeventig neer te zetten stelt de overheid dus feitelijk z'n eigen snelheidsovertreding in. Wanneer die weg in een verlaten industriegebied ligt kunnen we daar nog onze schouders over ophalen. Maar de weg waarover we hier praten loopt dwars door woonwijken en parken. Het is het laatste stuk van de Cornelis Lelylaan in Slotervaart en Osdorp.
Ik ben benieuwd welke politicus het eerst de onzinnigheid van deze situatie inziet. En er ook iets aan doet natuurlijk.

zeventien reacties op "Een uniek beschermd gebied!"

Paulus de Wilt
-1-  Paulus de Wilt:
Helemaal met je eens Arnoud en ik zou er dolgraag iets aan doen. Voorzichtig heb ik al eens geïnformeerd wat dat zou kosten en de schattingen beginnen ergens bij 50 miljoen. Veel te veel natuurlijk voor een eenvoudig stadsdeel als Slotervaart. Overigens kan Slotervaart er sowieso zelfstandig niets mee: het behoort tot de hoofdnetten (auto en OV) en valt onder de centrale stad. En natuurlijk zou ook Osdorp er het een en ander over te zeggen willen hebben: voor dat stadsdeel is de Cornelis Lelylaan de toegangspoort.
En wat betreft de filosofie erachter: die stamt nog uit de jaren '50 en '60. Of eigenlijk nog ouder. Het is de filosofie van de tuinstad met scheiding van verkeerssoorten en groen tussen de huizen. De Bijlmermeer met z'n hoogbouw en alle verkeer op hooggelegen 'dreven' was de ultieme versie daarvan.
Arnoud de Jong
@Paulus de Wilt:
Dank voor uw uitgebreide reactie. De vijftig miljoen heeft ongetwijfeld betrekking op een ingrijpende verandering. Maar de toegestane snelheid verlagen in combinatie met een paar snelheidsbeperkende maatregelen zou al een goed begin zijn en hoeft naar mijn idee geen vijftig miljoen te kosten. Misschien kunt u op dát gebied dan wat initiatieven nemen?
Al is het maar naar de centrale stad toe?
tja
-3-  tja:
Weet je hoe het komt dat alles zo benauwend vol staat in de stad? Zou dat er niet mee te maken hebben dat de stad maar niet mag uitbreiden aan de stadsgrenzen om die vreselijke geitenwollensokken typisch overal bezwaar tegen maken. Wat rest is binnen de stadsgrenzen alles maar nog voller bouwen en diverse groenstroken maar om te toveren in woongebieden.

Kan er met me verstand niet bij hoe hypocriet het nederlandse woningstelsel is. Ik zeg gewoon volbouwen die weilanden, wat is het alternatief? Als straks de huizenrprijzen nog verder stijgen en de huren niet meer te betalen zijn dan hebben onze linkse vrienden weer wat de zeuren
Jochem Floor
-4-  Jochem Floor:
@ Paulus: met EUR 5.000 voor nieuwe bebording en EUR 20.000 voor handhaving moet je toch een heel eid komen, lijkt me zo. Dan kom ik op 0,5 promille van jouw laagste schatting. Of zie ik iets over het hoofd?
K. Gielen
-5-  K. Gielen:
Als automobilist is het een genot om hier met 100 km/u overheen te rijden. Wilt u ons dit laatste beetje vreugde ook al afnemen?
JEAN-PIERRE
-6-  JEAN-PIERRE:
Mijnheer Gielen heeft een goed gevoel voor cynisme!! (hoop ik)
Henk
-7-  Henk:
snelheidsbeperking nog tot daar aantoe.. maar het idee om het te maken tot een 1-baansweggetje... Get real.... krijgen we tijdens de ochtend en avondspits van die almere taferelen... volle lelylaan met dampende filerijdende forensen...

Ook een leuk idee idd.. :D
Suffie
-8-  Suffie:
In heel Amsterdam probeert men de infrastructuur zodanig aan te passen dat het verkeer vanaf de snelwegen snel weg kan, verbetert de circulatie.

Laten we dan in godesnaam (nog) niet gaan lopen sleutelen aan de enige verkeersader waarbij juist die circulatie geen probleem is...!
Wat een gezeur!
-9-  Wat een gezeur!:
Beste Arnoud... Ik begrijp dat je een beetje gefrustreerd bent dat je jezelf geen pandje aan de Keizersgracht kan veroorloven waardoor je moet wonen waar je woont , maar het wordt tijd dat je een beetje realistisch wordt....Je woont in Amsterdam ( lees: druk,hoofdstad,forensen etc.)wat wil je nou??? Een oase van rust, stromende beekjes en het geruis van de wind door het dichte bos???( met regelmatig een schattig hertje in je achtertuintje??) Een belangrijke uitvalsweg reduceren tot een veredeld fietspad??? Ga lekker ergens buiten de stad wonen, bouw een plaggenhut ergens in Drenthe maar ga niet lopen zeuren over de overlast die je hebt van de weg voor je huisje!!If you can't stand the heat get away from the fire!!!
crap
-10-  crap:
De genoemde maatregelen maken de situatie alleen maar erger. Op deze weg en aanliggende wegen staat het verkeer de hele dag stil met draaiende motor, de stad wordt weer een stuk onbereikbaarder, meer vervuiling, etc.... wat wordt ermee bereikt? helemaal niets behalve een boel ergernis van iedereen. Amsterdam is voor NL begrippen een vrij grote stad, waar veel mensen bijeen wonen en daar hoort ook meer verkeer bij, vergeleken met een dorp in Drente.
rudipensionado
-11-  rudipensionado:
Mijn voorstel is om deze weg geheel te verwijderen. Dan staan er ook geen files meer en is het daar weer rustig.
bullseye
-12-  bullseye:
Als je gewoon dicht bij je werk gaat wonen is het probleem opgelost
en ademt niet iedereen zie zalige Co2 in waardoor je leven met minimaal 7 jaar verkort.
Als echte Amsterdammer hoef je je eigen stad niet uitgejaagd te worden door een kolonies forensen en je hoeft ook niet voor geitenwollensok uitgemaakt te worden als je je verstand gebruikt.
Fijnstof inademen is niet gezond en degene die dat niet snapt, snapt niets.
yanny scutt
-13-  yanny scutt:
Meer, beter en toegankelijk openbaar vervoer s.v.p!

Vandaag meegemaakt; een rolstoeler-jong en zwaar gehandicapt- kwam met zo'n rotvaart uit de tram gerold dat wij de rolstoel nog op het nippertje tegen konden houden.

Waardeloos!

Zomertijd bij de dienstverlening is -kennelijk- een tijd voor losers..BAH! Yanny
rudipensionado
-14-  rudipensionado:
Eigenlijk ben ik voor snelverkeer. Doorrijden is beter voor het mileu en de doorstroming van het verkeer. Rotondes, verkeerslichten en drempels veroorzaken veel C02 vervuiling.
Doorrijden dus.
Arti
-15-  Arti:
Collectors Item

Breng het bord in kwestie romantisch in beeld op AT5.

Verklaar het bord zeldzaam en gewild.

Sluit een weddenschap af met blowende britten bij de Zeedijk.

Plak een 5 over de 7.

Draai het bord 180graden.

Je hebt geen politici nodig om hier iets aan te doen. Een filmpje op YouTube misschien.
yanny scutt
-16-  yanny scutt:
Arnoud,vandaag raakte ik in gesprek met iemand die bij de gemeentedienst Verkeer en Infra-structuur werkt in Amsterdam.

Op mijn verhaal dat het in Londen (daar was ik een paar dagen) zo verschrikkelijk stinkt als je uit de dieptes 'oprolt' van de metro (underground) reageerde ze heel nuchter met de mededeling dat Londen wel alle sigaretten-rokerij verbiedt op hun publieke terreinen, maar de grootste boosdoeners auto's, bussen en taxi's nog steeds zonder roetfilters laten rondrijden! (de personen-auto is daar in 'The city' niet meer welkom)

Ongevraagd deelde zij mij mee dat ondanks de maatregelen genomen in Nederland de situatie hier ook heel slecht is vanwege de overbevolking op een betrekkelijk klein gebied. (Nederland IS klein t.o.v. GB Frankrijk of Duitsland) en dat het fijnstof (ondanks de al genomen maatregels!) een ernstige zaak is voor de volksgezondheid in Nederland.

En wat doet de regering van dit land met de kennis van Vervoer en Infrastructuur?

Dweilen..)-: Yanny
yanny scutt
-17-  yanny scutt:
P.S. Oh ja! dat van het zonder roetfilter rondrijden geldt dus nog steeds voor het grootste deel van Europa. Oost-europeanen komen moeiteloos binnen Nederland met hun foute auto's...!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.