Doe toch gewoon die auto weg!
Slotervaart - Fijn, een nieuwbouwwoning, sociale huur, wel duurder dan gewend, maar toch, er zit wat meer luxe in dan je ouwe (inmiddels gesloopte) flatje en een kamer extra en je blijft gezellig in je eigen buurt wonen. Dat dachten bewoners in de Delflandpleinbuurt. Woningen werden gesloopt, ruilwoningen tijdelijk betrokken en in het verschiet ligt nu Masira.
De droom spatte voor velen onlangs uiteen. Far West bouwde dan wel een mooie parkeergarage onder de woningen (deels ook koop), maar stadsdeel Slotervaart besloot betaald parkeren op straat in te voeren. Nog niet een heel groot probleem, omdat bewoners in dat geval een straatvergunning kunnen krijgen van 90 euro per jaar. Dat bedrag is te overzien. Maar de gemeente heeft een leuke regel: bij de mogelijkheid tot inpandig parkeren, krijgen bewoners geen straatparkeervergunning. Kortom: men is gedwongen een plek in de garage te huren. Fijn? Ja, je auto staat droog, veilig en er is altijd plek. Niet fijn! De huur is 75 euro per maand oftewel 900 euro per jaar. Voor toekomstige bewoners van de sociale huurwoning, veelal levend van een minimum of laag inkomen, is 900 euro op jaarbasis een te groot bedrag.
Volgens wethouder Paulus de Wilt is het allemaal niet zijn schuld en daarin heeft hij gelijk. Maar het bewijs van zijn onschuld - na een aanval met trommels, spandoeken en scheldwoorden - maakte hij vorige week tijdens de raadsvergadering op minachtende wijze duidelijk. "Dan doe je je auto toch weg," was het antwoord. Nee, zeiden de bewoners. De (nog redelijk kersverse) GroenLinks-wethouder vond het triest dat mensen zo afhankelijk van een auto zijn. Ga toch lekker autodaten! En Far West moest niet zo star doen met die garage, vindt De Wilt. Far West schuift het hele probleem weer af op het stadsdeel, dat immers betaald parkeren gaat invoeren. Dat is allemaal waar, maar niemand opperde mee te denken aan een oplossing voor de bewoners. Daar kwamen de gedupeerden zelf mee: ze willen een gesprek. Goed vond De Wilt, regel dat maar. Het verzoek in de wandelgangen of hij dan gemeentelijk wethouder Herrema wil uitnodigen, lachte hij hardop uit. Dat moesten de dames en heren maar lekker zelf regelen.
Dat ze niet van de wethouder - en van het dagelijks bestuur in het geheel (hadden zij niet op Ahmed Marcouch (PvdA) gestemd om steun tijdens de stedelijke vernieuwing te krijgen?) - gecharmeerd zijn, was duidelijk. Er werd getrommeld, geroepen, spandoeken ('Nieuwbouw niet voor ons' en 'Vernieuwing is achteruitgang') werden hoog gehouden en er werd gescholden. Dat is niet netjes. De wethouders zijn niet echt criminelen en oprotten hoeft nou ook weer niet. Maar schelden doet geen pijn. Bijna duizend euro per jaar, als je toch al krap bij kas zit, wel.
49 reacties op "Doe toch gewoon die auto weg!"
volgens mij heb ik je wel eens zien lopen met dat autootje achter je aan
Maar het wordt een grote GOTSPE, (brutaliteit) als onze burgermeester(en) en wethouders tegelijkertijd toestaan dat het GVB een 'hoogzomertijd' invoert voor tram en bus! (met OV vanuit Slotermeer naar Osdorp anderhalf uur..)
De politiek -vertegenwoordigd door wie dan ook- is hier zowiezo niet niet goed bezig.
Waaaaterverf..! (Wim Sonneveld) Groetjes; Yanny
Het is zoooo makkelijk om meteen te roepen “minima moeten hun auto maar wegdoen” of “iedereen moet z'n auto maar wegdoen”, maar een feit blijft dat deze bewoners gewoon de dupe zijn van stomme en starre regels! Ze willen best betalen voor een parkeervergunning. Ze willen best hun auto blootstellen aan weer en wind door hem op straat te parkeren, maar als ik het item op het AT5-nieuws goed begrepen heb, willen ze vooral kunnen KIEZEN of ze de auto's duur binnen of goedkoop buitenparkeren.
De parkeerkosten in de garage liggen domweg veel te hoog voor menigeen, er dient dan ook een aangepast tarief te komen voor bewoners die wat minder te besteden hebben.
Dat geldt in wezen ook voor de parkeertarieven in de binnenstad, die nu al hoog liggen, maar die het college verder wil verhogen. Parkeren wordt zo enkel nog betaalbaar voor rijke mensen, de rest kan de auto buiten de stad achter laten. GroenLinks en PvdA voeren in wezen een ouderwetse VVD-maatregel uit, creëren een klassieke tweedeling.
Ik zou zeggen: elk gezin/stel doet de tweede auto de deur uit, daarmee nemen verkeersoverlast en gezondheidsproblemen af. Helaas zijn politici lafaards, ze denken slechts aan hun electoraal succes bij de verkiezingen. Met die houding worden maatschappelijke problemen enkel groter.
Wie start er een campagne om met elkaar af te spreken geen parkeergeld meer te betalen zodra deze opnieuw verhoogd wordt?
Je kunt toch niet ontkennen dat autobezitters het milieu aanzienlijk meer vervuilen dan mensen die voor milieuvriendelijke manieren van transport kiezen. Maar aangezien jij die discussie blijkbaar niet wilt aangaan, wens ik je veel plezier met je auto. Denk tijdens het rijden maar niet aan alle gassen die je onnodig de lucht in stoot (en de ruimte die je auto inneemt op straat). Een beter milieu begint immers niet bij jezelf, maar bij iemand anders, toch?
Het is jammer dat je je argument niet helemaal goed doordacht hebt. Je suggereert namelijk dat als iemand een fout maakt, deze persoon geen recht heeft iemand anders die een grotere fout begaat daarop aan te spreken. We spreken wel degelijk van een situatie waarin de andere persoon een grotere fout begaat, omdat we immers uitgaan van een situatie waarin we een gemiddeld persoon zonder auto vergelijken met een gemiddeld persoon met auto. Beide gemiddelde personen hebben dezelfde slechte eigenschappen, alleen heeft een daar nog een slechte eigenschap bij: de auto.
Als je jouw stelling doortrekt kom je op allerlei voorbeelden terecht die ik eigenlijk niet wil noemen omdat je dit ongetwijfeld niet probeert te zeggen (zo zouden we misdadigers niet mogen veroordelen omdat we allemaal wel eens een klein vergrijp gepleegd hebben). Ik begrijp dat dit niet je punt was, maar het is wel de consequentie van je redenatie. Onze samenleving wordt er alleen maar beter van als we mensen op hun foutief handelen aanspreken.
Voor de lage inkomens met banen op industrie terreien buiten de stad en hun goedkope opel kadett uit '87 wordt het mes op de keel gezet.
Twee dingen over je argumentatie.
- Je zegt dat je geen kritiek mag leveren op mensen hun kwalijke gedrag als ze ook goede dingen doen. Dat is een erg kwalijke stelling, omdat die in de praktijk inhoudt dat iedereen van jou alles mag doen zonder daar op aangesproken te worden.
- In je eerste reactie stel je min of meer: de 'pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet'. In je tweede reactie zeg je “Dat makkelijke oordelen over een ander, dat vind ik zelf nogal vervuilend voor de geest”.
Hmmm... wie schreef over mij, omdat ik terecht een punt maak over de zware autovervuiling in Amsterdam (lees maar eens de gemeentelijke rapportages hierover) “klaag meteen de fabrieksindustrie even aan, vervloek alle rokers en verschans je in een boomhut”?. Ja, dat was jij inderdaad.
In je reacties maak jij je dus schuldig aan zowel je eerste klacht (de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet) als je tweede klacht (niet te snel oordelen over anderen). Tsja...
uit de regen,wind.zon en sneeuw in de wintertijd.Je hebt meer onkosten als je de car het hele jaar buiten laat staan in weer en wind. Denk daar maar eens rustig overna.
Groetjes uit Oregon- USA
precies!! iedereen wil altijd alles en omdat we in Nederland doel alsof iedereen gelijk is denkt ook iedereen dat hij overal recht op heeft. En vervoglens kent niemand zijn plaats meer. Hebben arme mensen straks ook allemaal recht op een privevliegtuig?
Volstrekt belachelijk om in die stadsdelen 900 euro per jaar in rekening te brengen voor een 'vergunning' om verplicht in een garage te staan.
't Is de binnenstad niet!
New-York waar de bewoners zelf om de 2 of 4 uur geld in de parkeermeter moeten doen zelfs midden in de nacht even je bed uit,en meestal niet eens pal voor je huis want dat een naald in een hoojberg als je dat voor elkaar krijgt,je auto is zo weggehaald als je dat niet bij houdt,900 Euro per jaar en je hoeft ook je bed niet uit een spot koopje. Ben
willem simeon christiaan.
Tegenover wie of wat verantwoordelijk?
nee we leven inderdaad niet in tokyo of new york. maar als wij hier het ov stelsel van tokyo of new york hadden tezamen met het suburb net aan ov verkeer dan zouden wij geen auto meer nodig hebben.
diegene die zo links lopen te lullen en zo afgeven op automobilisten moeten eerst eens zorgen dat de zaakjes hier op orde zijn in plaats van een ieder die zijn nek boven het maaiveld uitsteekt kort en klein te slaan.
Maar vertel eens: wat heeft financial services met autorijden te maken?
Een buurman van mij heeft het regelmatig aan de stok met zijn buren omdat hij naast zijn eigen auto ook nog 3(!) bedrijfs-auto's van zijn werkgever hier parkeert (wellicht krijgt hij voor deze bewezen dienst 10 euro meer salaris per maand)
S'ochtends staat het hier vol met wernemers-auto's van de mensen die in Westpoort werken. De auto-bezitter die er echt maar 1 heeft( en hier ook echt woont!) kan nooit z'n auto voor de deur kwijt en gaat dus ruzie maken. Vreselijk! Yanny
Shirley schrijft dat ik “op minachtende wijze” gezegd heb dat deze bewoners hun auto maar weg moeten doen als het te kostbaar wordt om deze in de garage te plaatsen. Ik heb werkelijk geen idee waar ze dit vandaan haalt. Het is iets wat ik nooit gezegd heb, zelfs niet gedacht. Wat ik wel gezegd heb is dat mensen keuzes moeten maken. Het stadsdeel gaat niet over de hoogte van de uitkeringen en kan ook niet zomaar parkeervergunningen verstrekken. Wij zijn daarbij gebonden aan de parkeerverordening die de gemeente Amsterdam heeft vastgesteld. Het lijkt me wel goed om hier duidelijk te maken dat ik die parkeerverordening ook goed vind. Het is immers zo dat wij met de woningcorporaties afgesproken hebben dat auto's zoveel mogelijk in garages worden geparkeerd en niet op straat. Inpandige parkeergarages zijn goed omdat de openbare ruimte die anders wordt gebruikt voor parkeerplaatsen, dan meer gebruikt kan worden voor meer groen of speelplaatsen voor kinderen. Mensen die in een dergelijk complex gaan wonen, weten dus dat ze, als ze een auto hebben, voor hoge kosten komen te staan. Wat ik een groot probleem vind, is dat deze bewoners kennelijk iets anders is voorgespiegeld en dat zij nu geen andere keus meer hebben dan in Masira te gaan wonen. Om die reden wil ik kijken of ik voor deze specifieke groep ‘iets’ kan regelen. Ik heb nog geen idee of dat gaat lukken, maar heb goede hoop daar uit te komen.
Natuurlijk zou het nog beter zijn (voor het milieu en de portemonnee) als mensen hun auto wel weg doen. Fietsvoorzieningen, openbaar vervoer en ook auto-daten kunnen daar goed bij helpen en het stadsdeel doet er alles aan om dat te stimuleren. Mensen moeten echter zelf die keuze maken.
Uw aanval op Shirley vind ik hoogst ongepast omdat zij samen met haar ouders hier maar 1 (EEN) auto in gebruik hebben achter hun drukbezochte deco-home winkel.
Alle andere winkeliers laten hun waren per vracht-auto bezorgen die ook nog op stoepen geparkeerd staan waarvan je mag verwachten dat daar kinderen spelen!
Hetzelfde geldt voor veel van mijn 'arme' buren die er vaak meer dan 2 auto's op na houden..en geen rekening houden met speelruimte van hun eigen kinderen!
Zelf ben ik -hoera!- geen auto-bezitter maar de gevechten om een parkeerplaats aan mijn voordeur komt me de strot uit.
Ik zou graag zien dat kleine ondernemers hun auto kunnen blijven parkeren op ,of achter, de winkel omdat het hun werkplek is!
Paulus, haal alle overbodige auto's uit mijn straat a.u.b. maar laat de auto's van kleine ondernemers met rust, want zij zijn niet degenen die parkeeroverlast veroorzaken!
Groet; Yanny
Maar goed, we hadden het over Masira, niet over het stukje weg dat jij vanachter je geraniums vandaan kan bekijken. Of wilde je misschien nog even inbrengen dat de auto's van mensen die in de HEMA zitten te roddelen moeten worden weggesleept door politiemensen die vanachter een boom staan te laseren zodat je die 's avonds niet ziet?
Parkeerbeheer moet gelden voor de hele stad en er hoeven geen uitzonderingen te worden gemaakt. Waarom ongelijke behandeling?
Wel meeliften op alle voordelen van een grote stad en er niet aan willen meebetalen?
De stad uit dus naar een goedkopere omgeving.
De wereld is aan het veranderen maar sommigen willen dat hun omgeving niet meedoet en willen dat nog afwentelen op anderen.
de trein is nooit op tijd en als je twee kinder met een versandlijke beperking heb
die niet goed met de bus of trein kunnen
te veel stress op levert is een klein autoje wel handing nu fiets ik en kleine afstanden doe ik zoen zo de auto nemen
ik heb nu geen geld voor eenje
maar je heb van duure auto rijden die zeggen blijf maar fiesten ik werk geen auto de buren werken niet wel auto een merdes c klas uit 2000
De discussie gaat hier vooral om de huur van de garage a 75 euro per maand dat is voor een gezin of iemand met een sociale uitkering een hoop geld maar ik begrijp al heel lang niet hoe is het in godsnaam mogelijk dat mensen met een minimum inkomen leuk auto kunnen rijden een gemiddelde niet al te dure auto kost minimaal 160 euro per maand ik begrijp het nog steeds niet 'status ofzo??`` het is natuurlijk eigen keus maar er moet zeker op het 1 of ander bezuinigd worden kan niet anders.
De meeste mensen vinden een auto noodzakelijk daar denk ik heel anders over als je een baan hebt snachts of ergens waar niet per fiets of OV kan komen kan ik erin komen dat je een auto echt nodig hebt of als je ernstig invalide bent``daar zijn financiele vergoedingen voor`` het blijft natuurlijk eigen keus maar ik zie het nut er niet van in als je niet werkt geen nagel hebt op op je ....... te krabben waarom zou je dan auto moeten rijden??????????
Mensen voelen zich opeens minder als ze geen eigen auto meer hebben, een soort zichtbaar armoedesignaal. Dat zou ten onrechte moeten zijn.
Mijn schoonmoeder had, toen zij al 80+ was nog steeds een eigen autootje waar ze hooguit eens per maand een rit mee maakte. Het was meestal nodig om voor die rit eerst de accu op te laden. Maar dat autootje mocht niet weg. Mijn ex lachte haar - net als ik - daarom uit. Nu vertoont ze hetzelfde gedrag. Reken eens uit wat Green wheels je per jaar kan uitsparen, maar daar redeneer je gevoel niet mee weg. Helaas...