Home > > ‘Er zijn nu eenmaal auto’s in de stad, mevrouw!’

‘Er zijn nu eenmaal auto’s in de stad, mevrouw!’

Nietparkeren
Centrum - Afgelopen vrijdag maakte deelraadwethouder Openbare Ruimte Anne Lize van der Stoel een fietstocht door de Oostelijke Binnenstad en deed daar allerlei ‘probleemplekken’ aan om in gesprek te gaan met bewoners. Ze kwam ook langs de Laagte Kadijk, waar de bewoners bang zijn hun schaarse groen kwijt te raken vanwege de eventuele bouw van een parkeergarage. Een woordvoerder van de actiegroep Leefbare Kadijken mocht een paar vragen stellen aan de wethouder.
In welke fase bevindt zich dit project in de bestuurlijke besluitvorming, waar zitten we met de vergunning voor de bouw van een parkeergarage?
Anne Lize van der Stoel: ‘Nergens! Er is geen plan, althans, het is niet bij ons ingediend. Er is geen vergunningsaanvraag.’
Wij hebben begrepen dat het initiatief voor de bouw van een parkeergarage wel afkomstig is van de gemeente, in de vorm van een verzoek aan de Key om dat op te nemen in de projectontwikkeling...
Van der Stoel: ‘Ik zou het niet weten, dat zit bij de portefeuille van Els Iping.’
Een meneer van de Key die ook aanwezig is, kan er wél wat over zeggen: ‘De vraag om te kijken naar de mogelijkheden voor een parkeergarage, is een verzoek geweest van een aantal ambtenaren van de stad. Op dit moment is het slechts een optie, een mogelijkheid, niet meer dan dat.’
Van der Stoel: ‘Ik ga nu gissen. De overweging zou geweest kunnen zijn, om als je hier stevig aan de gang gaat, er uiteindelijk - zoals dat in het jargon heet - er een witte vlek van te maken, dat de bewoners die hier komen te wonen met hun auto hier binnen in een parkeergarage komen te staan en niet op straat. Die bewoners krijgen dan ook geen vergunning meer voor de straat.’

vanderstoel


De vraag van de Leefbare Kadijken is of er dan nog een inspraakprocedure komt over de eventuele aanpassingen van de bestemmingsplannen en hoe het zit met bomen die gekapt moeten worden als die parkeergarage er komt. Van der Stoel: ‘Als er bomen gekapt worden, worden die terug geplant, maar als er een parkeergarage komt, moeten er andere oplossingen worden bedacht.’ Een van de bewoners zegt ‘dat hij niet elke dag de overlast van tweehonderd tot vierhonderd auto’s in deze smalle straat wil.’ Van der Stoel reageert daar enigszins fel op: ‘U zegt nu alleen maar: ik wil hier geen tweehonderd auto’s voor mijn deur krijgen, dan moet ik toch misschien heel onaardig zeggen: misschien moet u dan een andere plek zoeken om te gaan wonen. Ik weet nog helemaal niet of ik hier een parkeergarage wil, maar als de vraag is gekomen bij de Key: denk eens na over de mogelijkheden voor een ondergrondse parkeer garage, dan heeft dat tot strekking om bovengronds ruimte te creëren. En als u de plannen volgt van de Centrale Stad, van wethouder Herrema, dan is die bezig met zoveel mogelijk ondergronds te stoppen, zodat je bovengronds de openbare ruimte weer kunt gebruiken. Nu is het heel erg leuk om te zeggen ‘ik wil in mijn straat geen tweehonderd auto’s’, maar er zijn nu eenmaal auto’s in de stad en ze moeten wel ergens gestald worden. En als de overgrote politieke meerderheid zegt - zowel centraal als decentraal - wij willen auto’s zoveel mogelijk ondergronds hebben, dan moet je dus zoveel mogelijk ondergronds plaatsen creëren. Je moet met zijn allen op zo’n klein grondgebied oplossingen vinden.’

Lieve_Prins


Een van de omstanders merkt nogmaals op dat dit in deze smalle straat erg veel overlast zal geven. ‘Onvermijdelijk,’ volgens van der Stoel, ‘Als je een parkeergarage hebt, moet je er ook naartoe kunnen komen. We kunnen ze niet laten invliegen. Er zijn nu eenmaal auto’s in de stad, mevrouw! En iedereen vindt zijn plek daarvoor niet de goede locatie.’
Iemand brengt weer naar voren dat er geen bomen meer kunnen groeien als er een parkeergarage komt. ‘Kijk toch eens, hoe mooi die bomen zijn,’ roept andere een buurtbewoonster. ‘En als die auto’s hier moeten rijden, dan gaat de geluidsoverlast flink toenemen. Ik slaap daarboven, op vier hoog. Als er hier iemand beneden staat te praten dan kun je letterlijk verstaan wat er gezegd wordt, het is hier net een echoput. Je ligt hier al te trillen in je bed van één auto. Als er hier honderden auto’s heen en weer gaan rijden, is dat een kabaal voor heel veel mensen die hun slaapkamers aan deze kant van de Laagte Kadijk hebben. Het groen wat er nu is, is het enige groen wat we hier in de buurt hebben. Bovendien is dit een unieke plek in Amsterdam. Het is hier ‘s morgens doodstil, je hoort hier alleen maar vogeltjes...’
Van der Stoel: ‘Dat is een erg grote luxe in de grote stad, maar we wonen hier wel met 750.000 mensen...’

zeventien reacties op "‘Er zijn nu eenmaal auto’s in de stad, mevrouw!’"

Eleonore
-1-  Eleonore:
Ik snap niet zoveel van dit stukje. v.d.Stoel wordt ergens over aangesproken terwijl ze aangeeft dat dit wellicht bij ambtenaren ligt of bij haar collega Els Iping. Nu is de teneur in dit stukje dat v.d.Stoel het weer heeft gedaan. Bewoners hebben dus de verkeerde wethouder aangesproken en die geeft slechts antwoord op vragen. Misschien dat de antwoorden niet in goede aarde vallen, maar ....... Ik zou zeggen spreek de juiste wethouder/ambtenaren aan. Het valt mij op dat v.d.Stoel redelijk vaak een lading over zich heenkrijgt, terwijl die zaken niet bij haar thuis horen maar bij de PvdA wethouder. En ja, daar kennen we genoeg staaltjes van.
Lieve
-2-  Lieve:
v.d. Stoel was voor die dag echter het aangewezen aanspreekpunt.
Ik denk trouwens niet dat zij er van wakker ligt, echter alle bewoners van de Laagtekadijk straks wel als er een parkeergarage komt:-)
Christel
-3-  Christel:
De wethouder heeft ons trouwens ook gezegd dat de Laagte Kadijk inderdaad groener moet worden en de bewoners gevraagd een eigen “groenplan”in te dienen tot oktober van dit jaar.Daarbij zal dan de hele Laagte Kadijk betrokken moeten worden. Een alternatief bedenken is efficiënter dan alleen 'nee' zeggen tegen elke verandering. Aan de slag, dus! Oktober hebben we snel.
Sigi
-4-  Sigi:
@Christel
Spms is alleen nee zeggen véél efficienter dan meepraten. Protest wordt vaak de mond gesnoerd met het schermen met de inspraakprocedure. U heeft uw zegje kunnen doen en hoewel wij dus verder niets met uw zegjes doen moet u verder gewoon uw mond houden want wij hebben ons aan de inspraakprocedure gehouden. Trap er niet in!
Over Leven in de Stad
-5-  Over Leven in de Stad:
@ Christel
Sigi heeft gelijk.
Wil je iets doen aan je leefomgeving?
Sluit je aan bij een bewonersvereniging o.i.d. als je wilt meepraten. Of start er 1 met je buren als ie er nog niet is. Samen sterk, weet je wel.

Klankbordgroepen, denktanks en dat soort door stadsdelen georganiseerde fora, kennen maar 1 doel: afvangen van potentieel slimme gasten die bewonersgroepen e.d. anders maar op een onweerlegbaar idee zouden brengen.
Wat hoor ik ze zeggen bij mijn stadsdeel: bewoners moeten niet zeiken.
En dat van een PvdAbestuurder.
Ik bedoel maar.
Sociaal begint bij je buren.
Of er nu wel of geen parkeergarage komt, of er nu wel of niet een alternatief wordt uitgewerkt, bewoners onder elkaar zijn de deskundigen als t gaat om de kwaliteit van je leefomgeving.
Check de link van Leefbare Kadijken.
Ziet er goed uit.
IMBY
-6-  IMBY:
Je bent in gesprek maar je krijgt geen gehoor.
Rob
-7-  Rob:
Goh, klinkt wel heel bekend. Hiero (Archiefterrein de Pijp) dito verhaal. Bomen d'r uit, parkeergarage d'r in, extra veel verkeer in de straat, en politici die ongeveer letterlijk de zin 'u moet niet zeiken' in de mond nemen.

En idd, het afgelopen jaar hebben we ons met een aantal buren enorm druk lopen maken in een denktank, die nu falikant tegen de gepresenteerde plannen is, maar waarvan het stadsdeel nog steeds rond bazuind dat 'de denktank volledig achter de plannen staat'.

Dus idd het advies: doe hetzelf en doe het goed, want de informatie die je van de gemeente krijgt klopt toch meestal van geen kant. Succes!
Gerard
-8-  Gerard:
Die Amsterdammers moeten niet zo zeiken over “groen in de stad”! Als je niet tegen de drukte in de stad kan, en auto's horen daarbij! Dan ga je maar ergens in de polder wonen. Volgens mij zijn de meeste Amsterdammers nogal hypocriet.
Vinus
-9-  Vinus:
Amsterdammers hebben ook een rare relatie met de auto: iedereen rijdt erin, maar je mag 'm niet zien. Dus wordt ie onder de grond gestopt. Als er net zoveel plaatsen op straat weggaan als er in garages terugkomen lijkt me er niet veel aan de hand. En kunnen er op ex-parkeerplekken bomen worden geplant.
Maarten
-10-  Maarten:
Amsterdammers hebben ook een rare relatie met hun stadsdeel. U krijgt jaren achtereen de kans randdebiel Els Iping en Anelize weg te stemmen, maar nee hoor om de vier jaar mogen ze weer lekker blijven zitten. Stem een keer op of iemand anders, of op een totaal andere partij. Er zijn overigens rond de Laagte Kadijk weet ik hoeveel plekken om een parkeergarage te bouwen, wijs die bestuurder daar op. Artis breidt uit met een leeuweneiland hoppa garage eronder.
Mathilde
-11-  Mathilde:
@Maarten, helemaal gelijk. Zeker wat mevr.E.Iping betreft. Snap dus ook niet dat er nog een parkeergarage ondergronds moet. Waarom geen dubelgebruik van die Artis garage?
Oh ja, staaltje van Mevr.Iping. Vandaag een brief gekregen van stadsdeel ondertekend door deze mevrouw die alle burgers er op wijst dat een stadsdeelnieuwskrant op een aantal vaste punten komt te liggen. kennelijk liep het met die verspreiding toch niet zo lekker. En dan ook nog groot nieuws. Het krantje kan ook afgehaald worden bij alle vestigingen van AH. Staat deze mevrouw er weer even zelf glimmend op in deze editie. Ja, je moet zichtbaar blijven! Ik vraag me dan weer af wat dit toch weer gekost heeft. Maar...het stadsdeel moest zonodig een eigen krantje. Nee niet toegeven dat het mislukt is, maar dan stug doorgaan en er nog meer geld tegenaan gooien. Wanneer waren er ook weer verkiezingen?
yanny scutt
-12-  yanny scutt:
Hans Frederiks, zie mijn reactie op de column van Shirley brandeis. (met name het deel over politici) Groet; Yanny
K. Gielen
-13-  K. Gielen:
Misschien moeten dit soort mensen die niet begrijpen hoe een moderne samenleving anno 2007 zonder paard en wagen, maar met auto, eens verkassen naar het Afrikaanse platte land waar er nog ruimte, rust en regelmaat is.
amsterdamse, geboren en getogen
-14-  amsterdamse, geboren en getogen:
zelfs in het plattelandse piepkleine uithoorn heerst bij bestuurders en investeerders nog steeds de parkeergaragegekte. het onmogelijke “ding” dat ooit met grote tegenzin jaren geleden in het “beoogde” stadscentrum (ja echt! “stadscentrum”) werd gebouwd voorziet in een grote behoefte voor de klanten van appie. het schijnt dat appie het opgeeft daar. wegens gebrek aan klanten. nu is er een dergelijke megalomaan plan voor een tamelijk kleinschalig winkelcentrum elders in uithoorn. “moet een regionale uitstraling krijgen”. jawel, MET parkeerkelder!!! gepland. plus forse uitbreiding van het “winkelareaal”. dus nog meer abc-formule, de lokale “pruts”winkels? kunnen die huur niet meer betalen. daag, leuke stomerij, fijne bakker, groenteboer en volendamse visboer...
e.r.
-15-  e.r.:
Vraag me af of Gielen, Gerard en Christel dit begrijpen
Peter
-16-  Peter:
Politici moeten eens verder kijken dan hun neus lang is. In de buurt van de Kadijken zijn genoeg plekken om een parkeergarage te maken voor buurtbewoners en bezoekers (Kattenburgerstraat, Artis). De parkeergarages aan de Kattenburgerstraat staan nu echt niet helemaal vol..
Zelf woon ik in de Venserpolder en zelfs daar gaan ze nu blauwe zones instellen wegens vermeende overlast van parkerende werknemers van ING etc. Tussen de trein en metro banen liggen hele stukken ongebruikte grond, plus dat de Arenaparkeerplaats door de week leeg staat. Tevens hebben ze in de buurt parkeerplaatsen opgeheven voor vuilnisplekken terwijl die dus niet meer noodzakelijk zijn, omdat de er nu ondergrondse vuilopslag is. Genoeg ruimte dus voor eventueel werkverkeer!! Onbegrijpelijke beslissingen dus of zijn er misschien andere redenen? Binnenkort betaald parkeren misschien??
Clara
-17-  Clara:
Ik heb zelf geen auto, indien nodig zou ik lid worden van Greenweels, maar zelfs die behoefte is niet aan de orde, op loopafstand van het CS. Misschien een luxe-positie. Maar juist in de stad, waar mensen dicht op elkaar leven, kan het openbaar vervoer optimaal zijn.
Ik begrijp het plan om auto's zo veel mogelijk onder de grond te laten parkeren. En mijn mening is: als het kleinschalig is, dan ook in de buurt. Maar niet als dat ten koste gaat van bomen en groen en rust!Als de plannen grootschalig zijn, dan zijn er toch genoeg grijze plekken in de stad, daar waar nu al veel auto's rijden en parkeren. Op die plaatsen betekent ondergronds parkeren een verlichting, maar een grote garage bij het Sibbelterrein gaat de buurt verpesten.
Dus ik wens van harte dat het zover niet zal komen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.