Home > > Voorrang op de Spiegelstraat? (2)

Voorrang op de Spiegelstraat? (2)

Centrum - In 2005 schreef ik een stukje over de voorrangsregels op de Spiegelgracht. Indertijd negeer ik twee politieagenten in een auto die vanuit de Kerkstraat de Nieuwe Spiegelstraat opdraaien. Met een gewiekste manoeuvre eis ik mijn voorrang op en schiet de auto voorbij. Even later word ik aangehouden, ik zou helemaal geen voorrang hebben. Uit de reacties die volgen blijkt dat meer mensen moeite hebben met de situatie op de Nieuwe Spiegelstraat. Het is nooit duidelijk geworden hoe de situatie nu precies in elkaar steekt. Tot ik onlangs werd benaderd door Gijs Leegwater die, met wat minder geluk, ook zijn voorrang opeiste en de situatie tot op de bodem is gaan uitpluizen.
Uit zijn verhaal blijkt dat de situatie nog veel ingewikkelder is. Een zogenaamd gebiedsbeheerder heeft aan Leegwater laten weten dat stoep en rijbaan in de straat worden gescheiden door een lijn van witte regels. In dergelijke gevallen heeft rechts gewoon voorrang. Helder, zou je zeggen. Maar uit verkeersreglementen en afspraken die in de tijd van de herprofilering van de Spiegelgracht tussen gemeente en fietsersbond zijn gemaakt kun je andere conclusies trekken. Eind jaren tachtig worden de uitritconstructies namelijk op verschillende manieren uitgevoerd. Op de Spiegelgracht heeft de gemeente ze destijds aangelegd in het belang van de fietsers, zo blijkt uit een mail in het bezit van Leegwater. Gek genoeg maakt de praktijk van alledag daarom nu vaak uit wie voorrang heeft. Feitelijk heeft de fietser op de Spiegelgracht en Nieuwe Spiegelstraat daarom voorrang. In het leeuwendeel van de gevallen verlenen automobilisten hier voorrang.

Maar wat nu als de door de gebiedsbeheerder aangehaalde regelgeving klopt? Voor veel automobilisten en fietsers worden situaties in de stad dan erg onduidelijk. Dat betekent namelijk dat je niet meer op haaientanden of uitritconstructies moet letten, maar op een witte lijn tegels die uitritconstructie en stoep van elkaar scheiden. Dat kan de bedoeling toch niet zijn? Eerlijk gezegd heb ik daar, ook in de auto, nog nooit op gelet. (Huiskamervraag: wie heeft voorrang in de volgende situatie?).

Kortom: hoe zit het nu met de voorrang op de Spiegelgracht? Is de 'brutaliteit' van Leegwater en mijzelf terecht geweest? Wie heeft nu écht voorrang?

twintig reacties op "Voorrang op de Spiegelstraat? (2)"

f.bol
-1-  f.bol:
Met die lijn heeft rechts bij de huiskamervraag klaarblijkelijk voorrang. Alhoewel ik hier altijd voorrang verleen omdat het een uitritconstructie is. Dit gedonder speelt al jaren ( Utrechtsestraat was ook zo leuk, dat zijn weer wel echte uitritten dacht ik) Oplossing: haaietanden daar waar onduidelijkheid is.
Jeroen
-2-  Jeroen:
Van dit soort situaties bestaan er tientallen in Amsterdam. Ze zijn vrijwel zonder uitzondering verwarrend. Een hele mooie ligt er bijvoorbeeld in Oost, op de plek waar de Pretoriusstraat uitmondt op het Krugerplein. Ik zie fietsers, voetgangers en automobilisten daar ALTIJD twijfelen wie nu voorrang heeft. Verschrikkelijk irritant.
Waarom worden die domme drempels niet weggehaald en gewoon voorrangsborden neergezet?
Danny
-3-  Danny:
Voorrang dat neem je, dat krijg je niet.
Suffie
-4-  Suffie:
Het gewiekst opeisen van je voorrang klinkt als een schelmenstreek, maar met name is het vooral stom. Een rotsvast vetrouwen in de reflexen van je opponent is mooi, maar je nabestaanden hebben er niets aan, zeker niet als deze te horen krijgen dat je uiteindelijk in je voorrangsdrift geen gelijk hebt gekregen. Bovendien is het voorrang 'nemen' net zo goed strafbaar als het niet verlenen.

Wat vervelend is, is dat eigenlijk niemand kan vertellen hoe het nou eigenlijk zit. Zelfs de aangehaalde wegbeheerders in het gelinkte stuk niet. Die hele uitritconstructie ís namelijk niet geregeld omdat hij niet voor kruizingen bedoeld is. Het gebruik van de uitritconstructie bij kruizende wegen is bedacht door een aantal slimmerikken die van het verkeersbordenoerwoud afwilden en gebruik hebben gemaakt van een omschrijving van de uitritconstructie die ooit door het CROW is opgemaakt, maar nooit is bedoeld voor dit soort situaties. Sindsdien zijn er een aantal verlichte geesten bezig geweest met het bedenken van allerlei oplossingen om onduidelijke situatie op te lossen, maar geen enkele oplossing wordt naar mijn weten wettelijk ondersteund.

Ook die witte lijnen zijn maar een hulpmiddel die iemand in zijn wanhoop heeft verzonnen, maar waarvan de wettelijke betekenis nergens is vastgelegd. (Om het nog even ingewikkelder te maken: bij het Speerstraat-voorbeeld is er sprake van afscheiding door gebruik van een andere steen, niet van een witte steen. Wat nu?)

Vermoedelijk gaat een rechter er bij geschillen nog steeds vanuit dat een uitrit een uitrit is als het karakter ervan door weggebruikers redelijkerwijs kan worden verondersteld. Oftewel: als het op een uitrit lijkt, dan is het een uitrit. In dat geval zou iedere situatie per geval moeten worden bekeken. Lijkt me geen goede basis om die gok te nemen....
jeffp
-5-  jeffp:
Daar sla je de spijker op z'n kop. De praktijk moet het maar uitwijzen. Overigens is dat gegeven op zichzelf misschien wel de beste oplossing: http://www.shared-space.org/
guus b
-6-  guus b:
Suffie ziet het duidelijk; geen wettige basis.
En die witte lijnen? Geen rechtskracht als het sneeuwt, net zo als bij haaientanden zonder stopbord.
Spreken we maar niet over verschillen in bestrating en hoop ik maar dat we in de toekomst maar veel sneeuw krijgen.
Yvonne
-7-  Yvonne:
Ik zie in de huiskamervraag een doorgetrokken stoep, naar mijns inziens heeft verkeer op de geasfalteerde weg daarom voorrang, evenals voetgangers die over die doorgetrokken stoep lopen?
70000km per jaar
-8-  70000km per jaar:
neem nooit en te nimmer voorrang het kan je noodlottig worden maar laat altijd zien wat je wilt twijfel is een slechte raadgever in deze elke situatie is een andere ik zelf kijk altijd 2 keer maar ik moet zeggen als automobilist de fietsers erg brutaal en er gaan er nog weleens naar de 7 de hemel dus kijk uit een auto kan je niet terug koppen
martin
-9-  martin:
Typisch geval van gepolder. De ene wilt thee de andere wilt koffie. Bieden moet dan een mengsel drinken, iedereen even zo teleurgesteld dan is het goed.

Het van rechts komende voorrang hebben is een belachelijke regel. Of je nou op een voorrangsweg rijdt terwijl iemand van rechts komt is de dikke hamvraag die iedere automobilist zich afvraagt. Waarom doen wij hier zo moeilijk over? In normale landen is bij iedere kruising voorrang geregeld met boorden.
kors
-10-  kors:
Misschien ben ik een zeikerd, maar vanuit de kerkstraat kom je uit op de nieuwe spiegelstraat en niet op de spiegelgracht:)
Chris
-11-  Chris:
Nu je het zegt!!!!
-12-  :
Lang leve mijn stratenkennis ;-)
Alf
-13-  Alf:
Zomaar een idee:
Zo'n drempel geeft voor mij aan dat jouw wordt onderbroken en dus niet meer 'doorgaand verkeer' weg is? Dus verkeer op de andere weg is 'doorgaand' en heeft voorrang.
Stefan Langeveld
-14-  Stefan Langeveld:
Weer een voorbeeld van de overheid die onveiligheid bevordert, onbedoeld hopen we.
De oplossing komt van Shared Space: de kruispunt is ontdaan van strepen, haaietanden, borden en uitritten, en iedereen nadert voorzichtig, kijkt naar de anderen en laat elkaar voor gaan, ogv opportuniteit. Als ik even inhou, kun jij voor. Kinderen, fietsers met last, fietsers bij regen e.a. mogen eerst, etc.
Dat doen we nu ook, maar die verdomde, dodelijke regelgeving zit ons in de weg.
Chris
-15-  Chris:
Net als een kruispunt in Amerika...wie het eerst komt...!! En ja hoor het helpt...want iedereen twijfelt dus laat de ander voor gaan. Behalve ik als stomme Amsterdammer..die pikt gewoon voorrang!! Dus..kwestie van povoeding!!
Chris
-16-  Chris:
opvoeding natuurlijk.. (what's the differince)
zwangerschapsverlof
-17-  zwangerschapsverlof:
zwangerschaps
Gijs Leegwater
-18-  Gijs Leegwater:
update---Wauw, er zijn haaientanden getekend op de Keizersgracht en er is een voorrangsbord geplaatst! Blij dat er eindelijk duidelijkheid is, en dat de fietsers voorrang krijgen (alleen de kerkstraat is nog hetzelfde)
bsk
-19-  bsk:
Ik heb twee meldingen bij de gemeente gemaakt:

https://fietsersbond.verbeterdebuurt.nl/..
https://fietsersbond.verbeterdebuurt.nl/..

De website maakt het mogelijk om op deze meldingen te stemmen of te reageren.
wk
-20-  wk:
Wat betreft de kruising Kerkstraat / Nieuwe Spiegelstraat
Formeel:
Vanuit de Kerkstraat gezien kom je een drempel tegen, een verhoging van de rijweg tot stoepniveau. Toegegeven - het is maar een klein verschilletje. Daarmee wordt het een gelijkwaardige kruising waar rechts dus voorrang heeft,
Wel bedoelt de drempel ook dat de snelheid verminderd moet worden.
Vanuit de Nieuwe Spiegelstraat gezien is er geen enkele aanduiding dat dit een voorrangskruising zou zijn. Er is ook geen verhoging waar te nemen, alleen een rand van klinkers die het rode asfalt begrenst.
Hoe dan ook: een normale gelijkwaardige kruising.
De praktijk is anders.
Op de NS kun je goed doorrijden. Er is veel doorgaand (fiets)verkeer, Het voornaamste om op te letten zijn de plots overstekende toeristen. Niet alleen op de kruising maar bij bijkans àlle winkeltjes.
Op de Kerkstraat is het verstandig om af te remmen en goed uit te kijken. Er is weinig recht overstekend verkeer. Een voorrangskruising hiervan máken - dat zou m.i. niet misstraan.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.