Rondleidster Willemien testte eerst even het niveau van de dames. Ja hoor, een weeshuis, een pakhuis, een polder, het is allemaal bekend bij de moeders van de Paulusschool. En dus kan Willemien zich vooral bezighouden met de geschiedenis. Allereerst die van het museum, een voormalig weeshuis. Grote schilderijen in de vroegere regentenkamer maken duidelijk dat de regentessen vroeger grote kragen om hadden. Witte kragen die vaak gewassen moesten worden en waarin je je niet echt fijn kon bewegen. "Denk maar niet dat je in zo'n outfit de vloer kon dweilen," speelt Willemien op de doelgroep in.
Straat zag snel in dat het geplande rooster moest worden omgegooid. Erop uit! Leren over de buitenwereld, werd het doel. Het Amsterdams Historisch Museum is een van die uitstapjes. Een rondleiding door de binnenstad en een bezoek aan het Verzetsmuseum volgen nog. "Het is goed als deze vrouwen onze cultuur leren kennen. Dat ze begrijpen waar onze gewoontes, gezegdes en woorden vandaan komen. En dat ze leren dat wij ook een immigrantenvolk zijn. Dat schept een band." Straat vertelt aan haar groep over haar jeugd, in de jaren vijftig. Hoe ze met veel broers en zussen in een pijpenla woonde. Dat haar moeder als goed katholiek een hoofddoek droeg. Herkenning.
"Als mijn kinderen vragen stellen, wil ik antwoord kunnen geven," vertelt Fatma tijdens het museumbezoek. En dus let ze goed op tijdens de rondleiding. En leert ze waarom Amsterdam zoveel grachten heeft. En ziet ze hoe de stad ooit begon als een rijtje huizen aan de Amstel en eeuw na eeuw groter werd en nieuwe wijken kreeg, waaronder Bos en Lommer in de jaren dertig en vijftig en meer recentelijk de Bijlmer en IJburg. Terug in de klas zullen de vrouwen hun ervaringen opschrijven; het museum zal er een boekje van maken. Tip van Willemien: in de Begijnensloot kun je gratis een stukje van het museum bekijken. "Leuk om iemand eens mee te nemen." Voor de zekerheid: "De schilderijen die er hangen zijn echt, hoor."
Een reactie op "Paulusschoolmoeders in Historisch Museum"