Home > > Op de remmen

Op de remmen

Oud Zuid - In de serie hindernissen in de openbare ruimte kunnen we een nieuwe irritatie optekenen: de versperring aan het einde van het fietspad onder het Amsterdams Lyceum richting Valeriusplein. In de afgelopen zes maanden is er uitvoerig getest met een gele opstaande strook die moet voorkomen dat fietsers over de kruising uitwaaieren. Omdat de resultaten volgens stadsdeel, politie en wijkopbouwcentrum gunstig zijn, blijft de zogenaamde klemfixstrook bestaan. Wederom een voorbeeld van de doorgeschoten bemoeizuchtigheid van verschillende bestuurders en omwonenden.
Het is een van de prettigste fietsroutes uit de stad. Even stevig aanzetten, onder het Amsterdams Lyceum door en met een fijne vaart het heuveltje af richting het Valeriusplein. Geen verkeer op de kruising? Rijden maar! In een mum van tijd ben je zo vanuit de Stadionbuurt in Vondelpark, Oud-West of Centrum. Enkele maanden geleden kwam daar een einde aan. Na het heuveltje moet je tegenwoordig vol op de remmen gaan staan, een scherpe bocht maken en je in de raarste manoeuvres wringen om überhaupt over te kunnen steken. Mijn veiligheid is daarentegen wél verbeterd. Want waarom zou je eigenlijk opletten? Er zijn immers genoeg mensen die er behagen in scheppen zich over andermans veiligheid te bekommeren.

In dat licht is er eerder een probleem geschapen dan opgelost. Waar begint de eigen verantwoordelijkheid en waar die van de overheid? Een betuttelend strookje dwingt mij gedrag aan te passen dat nooit verkeerd is geweest. Het credo op de fiets luidt al jaren ‘opletten’. Mensen zijn in staat eigen beslissingen te nemen, risico’s zijn nu eenmaal verbonden aan het verkeer. Minstens zo vervelend is de opzet van het buurtoverleg. In dit geval opgezet door de Vondelpark-Concertgebouwbuurt, en laat ik nu net in de Stadionbuurt wonen. Kortom, zo’n nutteloze verkeerssituatie schept alleen maar problemen. Stop met die vervelende bemoeizuchtigheid.

elf reacties op "Op de remmen"

Jochem Floor
-1-  Jochem Floor:
@ Jeff:
Het misverstand is natuurlijk dat dit eerder een uitdaging vormt om zo vlot mogelijk overheen te huppen.
geen
-2-  geen:
Tegen vrienden zeg ik al een tijdje: nu toegangspoortjes bij het OV, straks vangrails om mensen aan de juiste kant van de weg te houden. En tadaa! Ik vind het een ZEER verontrustende ontwikkeling dat mensen niet meer als beschaafde, denkende individuen worden gezien, maar als debiele, onbeschaafde hufters. Dus alles moet hufterproof, en er worden fysieke maatregelen getroffen om mensen te dwingen zich aan de regels te houden. Ik wordt er niet blij van.

Ik zou tegen de huidige bestuurders willen zeggen: Gaat inspireren ipv controleren!
Werner Toonk (bestuurder Oud-West)
-3-  Werner Toonk (bestuurder Oud-West):
Mooi item. Helemaal mee eens.
Suffie
-4-  Suffie:
Even los van de manier waarop dit soort maatregelen zijn uitgedacht en uitgevoerd, worden deze over het algemeen niet zomaar bedacht. Wij zijn hier natuurlijk allemaal vreselijk goed in het doppen van onze eigen boontjes, maar die begaafdheid is niet voor iedereen weggelegd; er zijn, om maar eens iets te noemen, zat jongeren (is een lyceum niet een school??) die gezien hun leeftijd wellicht nog onvoldoende impulsregulatie of verkeersinzicht hebben om situaties als deze op de juiste wijze in te schatten. Regulatie die voor ons onzinnig is, is voor de minder bedeelden kennelijk nog steeds broodnodig, of past dat niet bij het liberale gedachtengoed 'samen voor ons eigen?'

Ik heb geen inzicht in het aantal aanrijdingen of bijna-aanrijdingen op deze plek, maar ik kan me voorstellen dat hier een veiligheidsrisico bestaat. Dáár lees ik in dit stukje echter niets in terug, behalve dan de eigen inschatting van een schrijvert met een kennelijk razendsnelle geest. En dat maakt dit toch een beetje een zelfzuchtige klaagzang van iemand gewoon de pest in heeft omdat hij een keertje extra in de rem moet knijpen.
Marlon
-5-  Marlon:
@Suffie. Het gaat er volgens mij om dat er voortdurend maatregelen worden bedacht die er op lijken of we massaal debiel zijn geworden. Juist dit soort maatregelen maakt dat mensen sociaal gehandicapt worden. Opletten? Nee dat hoeft niet. Zelf nadenken? Nee dat hoeft niet. Het komt voort uit de voortschrijdende aansprakelijkheidscultuur. “we hebben alles zo dichtgetimmers, dat het niet de schuld is van de een of ander”.
Volgens mij zijn er ooit spelregels bedacht hoe we met elkaar omgaan en hoe we ons dienen te gedragen. Daarnaast ook nog wat ruimte om zelf invulling ergens aan te geven. Juist door het voortdurend denken over een ander en bedenken wat goed is voor anderen, ontstaat juist de situatie dat niemand zich meer verantwoordelijk voelt.
Suffie
-6-  Suffie:
Marlon, om even dezelfde terminologie te blijven: Wij zijn het niet, maar er zijn wel degelijk mensen die debiel genoeg zijn om maatregelen te rechtvaardigen. Of moeten we daar de natuurlijke selectie maar z'n gang laten gaan?

En laten we eerlijk wezen: zodra er wél iets gebeurt, staan we allemaal vooran om te roepen dat het allemaal voorkomen had kunnen worden als de overheid z'n werk had gedaan!
Cynthia
-7-  Cynthia:
Graag onderschrijf ik het bovenstaande stuk van Jeff Pinkster; helemaal mee eens!
Iedere ochtend, op weg naar mijn werk, irriteer ook ik mij aan het feit dat ik de té haakse bocht al fietsend niet kan maken en half-afstappend-hink-stap-lopend-achterom kijkend of ik niet aangereden word door achteropkomende fietsers mijn weg vervolg...
Die gele klemfixbanen mis ik daarentegen weer wel als ik op de Willemsparkweg óm dubbelgeparkeerde auto's op het fietspad moet, al achteromkijkend of ik niet door achteropkomende auto's of de tram aangereden wordt; kunnen daar de gele banen niet geplaatst worden?
Stefan Langeveld
-8-  Stefan Langeveld:
De -terechte- zorg voor de minder bedeelden leidt tot verkeerde keuzes: vrijliggende fietspaden, stoplichten en hinderhekken en -randen.
Allemaal pogingen (met desastreuze gevolgen) om de zwakkeren weg te houden van het autoverkeer. Waardoor de automobilisten harder rijden en (schijnbaar) minder hoeven opletten. Wie zijn daarvan de dupe ?
Iedereen moet altijd rekening houden met slome medeweggebruikers. Dat is de enige manier. Tenzij we alle slomen per helicopter kunnen vervoeren.
Meer op Baluw.nl
yanny scutt
-9-  yanny scutt:
Jeff, zijn daar dan veel ongelukken gebeurd? Als dat zo is kan ik er wel begrip voor hebben.

Er gebeuren de laatste jaren veel ongelukken waar vrachtwagens en trams bij betrokken zijn en daar zou veel meer aandacht aan besteed moeten worden. Groet; Yanny
MirjamP
-10-  MirjamP:
O, ik ben zo blij met die klemfixstrook. Mijn vaste fietsroute is over de Kruseman/De Lairessestraat richting Museumplein. Ter hoogte van het Amsterdams moest ik altijd vol in de remmen voor lieden die in volle vaart wilden doorzeilen naar het Valeriusplein en bruutweg (ten onrechte, hoewel van rechts komend) de voorrang opeisten.
Hoeveel bijna-ongelukken ik daar niet heb gezien/meegemaakt. (En hoeveel ergernissen...)
Tel daarbij op de combi scholieren - automobilisten die de Kruseman als snelweg gebruiken.
Conclusie: jammer dat het nodig is, maar 't is echt beter zo.
Mischa
-11-  Mischa:
Ik maak me pas zorgen als er weer iemand opstaat die de fietshelm wil verplichten.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.