Home > > Het spoor bijster als het stormt

Het spoor bijster als het stormt

Foto: Thomas Schlijper
Amsterdam - Is Amsterdam eigenlijk wel voldoende klimaatveranderingsbestendig? De afgelopen weken hebben wij ons tweemaal door een weeralarm voor sneeuw en storm heen moeten slaan en dat was geen onverdeeld succes. Hier liggen nog wel enige 'verbeterpuntjes', zoals dat heet in managementjargon.
Zo heeft de storm die Amsterdam op 18 januari teisterde menige publieke dienst danig van streek gebracht. Vooral het openbaar vervoer was in paniek. Enkele cruciale tramlijnen zagen hun weg versperd door omgevallen bomen en moesten worden omgeleid. Trams gingen allerlei verdwaasde omleidingsrondjes rond de kerk rijden, zelfs als er geen kerk in de buurt was. Met als gevolg grote groepen gestrande reizigers op de tramhaltes, dikwijls in uithoeken van de stad waar ze helemaal niet wilden zijn.
Door de omleidingen zwierven de meeste trams op lijnen waar ze niet thuishoorden. De tramhaltes stonden vol met passagiers die althans nog een klein stukje verder richting huis hoopten te komen. Maar ook al was er wind genoeg, die vlieger ging niet op! Blijkbaar mochten alleen trams die origineel op de lijn hoorden passagiers opnemen. En die kwamen meestal niet.
Dit beleid kán natuurlijk een reden hebben gehad, maar zolang je dat de mensen niet vertelt bestaat die reden niet.
Passagiers bonsden op deuren van de andere trams om binnengelaten te worden. Tevergeefs. Want steevast zat de trambestuurder met de blik op onaanspreekbaar strak voor zich uit te kijken, alsof er verderop een gouden tientje op de rails lag.

Het GVB was duidelijk dusdanig in zichzelf gekeerd, dat het bedrijf kennelijk in de veronderstelling verkeerde dat het als enige was getroffen door de storm. De passagiers werden vergeten.
Dit roept de vraag op of de jongens en meisjes wel eens hebben geoefend op dit soort situaties. Of er tenminste over hebben nagedacht. In elk geval wekten ze op de reiziger de indruk volkomen overvallen te zijn door het natuurgeweld. Bomen op de trambaan zijn in het verleden immers nog nóóit voorgekomen!

Ik heb me er maar niet over opgewonden. Ik ben gaan lopen. Dat waren vele kilometers, maar dat is ook wel eens gezond. Onderweg kon ik mooi bedenken dat ze volgende keer maar een OV-alarm moeten geven in plaats van een weeralarm. Want van de storm heb ik eigenlijk weinig last gehad.

vier reacties op "Het spoor bijster als het stormt"

estherd
-1-  estherd:
Dat wordt dan elke week een OV-alarm. Bij wind, bij regen, bij vallende blaadjes, bij ziekmeldingen van conducteurs, bij uitval van de kaartjesmachines... Het verbaast me hoe weinig het OV aankan als er omstandigheden zijn zoals een storm of sneeuw.
Suffie
-2-  Suffie:
“In het noorden van het land ondervindt de storm momenteel ernstige hinder van het treinverkeer”
engine 54
-3-  engine 54:
Als vele doorgaande wegen zoals b.v. Overtoom, Hoofdweg en Bilderdijkstraat afgesloten zijn, valt er voor het GVB wienig te doen, hoe goed ze ook oefenen.
Wel erg makkelijk om daar een klaagstukje over te schrijven.
Je zou ook eens kunnen schrijven dat Amsterdam (op dagen dat het niet zo hard stormt) een prima en snel openbaar vervoer heeft met zijn vele vrije trambanen. Want 99 van de 100 keer gaat het wel goed en ben je in een poep en een scheet op de plaats van bestemming.!!
yanny scutt
-4-  yanny scutt:
Arnoud, je gaat me toch niet vertellen dat Klaas,zo treffend gefotografeerd door Thomas, schuldig is aan het falen van de trams?..

Maar goed, de het natte voorjaar moet nog komen en daarna de extreem warme zomer..De rails kunnen er niet tegen want die worden waarschijnlijk niet meer uit het juiste 'hout' gesneden!

We gaan nog wat beleven! (-: Yanny

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.