Nu ben ik niet per definitie tegen maatregelen die parkeeroverlast beperken, maar opvallend is wel dat er telkens reflexmatig en weinig inventief wordt gegrepen naar het middel van de parkeerbelasting. Want inmiddels is wel aangetoond dat betaald parkeren de parkeeroverlast alleen maar verplaatst en niet oplost. En zo komt na enige tijd vanzelf weer de volgende zone in aanmerking voor de 'oplossing' van het betaald parkeren.
dokken voor overlast
Wat betreft de parkeerders van buiten de stad zou hun gedrag het stadsdeelbestuur toch aan het denken moeten zetten. Want die doen precies waar altijd voor wordt gepleit: park & ride. Men reist bijvoorbeeld met de trein naar station Lelylaan, parkeert er gratis de auto en vervolgt z'n weg naar het werk per openbaar vervoer of vouwfiets. Het ligt voor de hand om op die goede gewoonte in te spelen en rond de ringweg zoveel mogelijk parkeerterreinen aan te leggen of meer 'transferia' te maken. Maar nee, liever wentelt men blijkbaar de overlast af op de wijken rond de ringweg en laat men de bewoners dokken voor de overlast die het gebrek aan doelmatig parkeerbeleid oplevert.
Aan de andere kant voert de stad echter wél een uitermate voortvarend beleid om zoveel mogelijk bedrijven en werkgelegenheid naar de stad te halen. Dat levert natuurlijk extra forenzen op, maar de opvang van de extra parkeerbehoefte die dit met zich meebrengt blijft een stiefkind. Want de meeste forenzen gaan toch ondanks files het liefst met de auto naar het werk. De praktijk wijst namelijk uit dat trein en bus onvoldoende capaciteit bieden om aan de extra vervoersvraag te voldoen. Wie de keus heeft tussen sardientje spelen bij de NS of filerijden, kiest toch voor de eigen auto. Daarin ben je tenminste verzekerd van een zitplaats.
onsympathieke maatregel
Hopelijk keren de bewoners van de betreffende gebieden in Slotervaart zich massaal tegen de invoering van het betaald parkeren. Want betaald parkeren is een onsympathieke en oneerlijke maatregel. Doordat de gebruiker van een parkeerautomaat bijna nooit kan inschatten hoeveel parkeertijd hij precies nodig heeft, betaalt hij altijd teveel. Wat dat betreft is een parkeergarage of parkeerterrein rechtvaardiger. Een overheid zou zich niet mogen bezighouden met deze parkeermeterpraktijken.
betere oplossingen
Wat zijn dan betere oplossingen? Bewoners van gebieden met veel externe parkeerdruk zouden gratis (of hooguit tegen kostprijs) een parkeervergunning voor hun directe omgeving moeten krijgen. Elke bewoner kan tegen een laag tarief (senioren en aan huis gebonden chronisch zieken gratis) parkeerkaartjes voor bezoekers aanschaffen. Deze zijn maximaal één dag geldig. Bij de ingang van hun straat komt een bord met 'Alleen voor vergunninghouders en bezoekerspashouders', net als in blijkbaar bevoorrechte stadsdelen als Buitenveldert (zie rondom het VU-ziekenhuis). Er komen voldoende parkeerterreinen in de buurt van openbaar vervoer, waar de bezoeker rechtvaardig betaalt voor de exacte hoeveelheid parkeertijd die hij verbruikt. Bedrijven moeten voldoende eigen parkeervoorzieningen creëren voor hun werknemers en het gebruik van het openbaar vervoer of fiets aantoonbaar stimuleren.
Het is maar een idee, maar wanneer ik dat als leek kan verzinnen, moet een deskundig stadsdeelbestuur daar qua inventiviteit makkelijk overheen kunnen komen. Alleen maar komen aanzetten met het zoveelste blik dure en geldgraaiende parkeermeters zie ik als een bewijs van bestuurlijk onvermogen.
zestien reacties op "Betaald parkeren in Slotervaart"
Overigens een opmerking over de bezoekersvergunningen die Arnoud voorstelt: in Amstelveen hebben we die al een tijdje (15 Euro per stuk per jaar, max twee per huishouden), maar al snel bleek dat verschillende bewoners de vergunningen 'verhuurden' aan de hoogste bieder. Dat vond de gemeente nu weer niet zo'n goed idee (flauw he?) met als gevolg dat we nu een soort parkeerschijf hebben waarmee je bezoek maximaal 3 uur mag parkeren, in plaats van de hele dag.
Overigens kun je tegenwoordig Parkeer en Bel, dan betaal je via je mobieltje exact het aantal geparkeerde minuten, hartstikke sympathiek, zie: http://www.stadstoezicht.am... .
En waarom ouderen en gronies zieken altijd zieliger zijn als het om parkeren gaat is me nog nooit duidelijk geworden. Ja, ik ken heus wel de verhalen van mensen die zeggen dat hun vrienden minder, of niet meer langs komen omdat ze voor het parken betalen moeten. Lekkere vrienden zijn dat dan!! Ik zou ze meteen uit mijn Vriendenboekje schrappen....
* Zullen we dan ook de rijwielbelasting met bijbehorend belastingplaatje maar weer invoeren? En als we toch bezig zijn hangbelasting voor hangjongeren?
* Het stuk keert zich niet tegen gereguleerd parkeren an sich, maar tegen de onrechtvaardige methodiek, met name bij parkeerautomaten.
* De stelling dat verminderde vraag zou leiden tot lagere tarieven heb ik in de praktijk nog niet bewezen zien worden, simpelweg omdat de vraag nooit lager wordt.
* Er zijn wel degelijk veel klachten over toenemend isolement bij bepaalde groepen door het parkeerbeleid. Dit komt voornamelijk door het systeem van parkeermeters.
* De toevoeging over Parkeer en Bel is nuttig, waarvoor dank. Staat deze informatie ook op een parkeermeter?
het betaald parkeren tegengehouden.
Totdat men er zelf gek van werd.
Geen parkeerplek meer voor handen..
Ik heb er mijn bekomst van dat elke 'zakenparkeerder' in mijn buurt zijn auto gratis parkeert en 'en passant' even alle weekendtroep op onze stoep deponeert!
Maar ook kleine ondernemers bezetten onze buurt met hun bedrijfsbestelbusjes en maken er een potje van qua 'opruiming'
Onze Stadsdeelraad wijst ondertussen met een hatelijk vingertje naar mijn buren en mij.
WIJ zijn de vervuilers en WIJ vegen ons stoepje niet aan.
(onze bestuurders gaan er dan gemakshalve vanuit dat er bewoners zijn die daar tijd voor hebben. Ik bedoel; de huisvrouwen die de voordeur lopen te wassen..)
Onze buurtcommissie-voorzitter moest een 'hellepreek' houden op een buurtfeestje die je eerder zou verwachten in een kerk waarvan je meteen wist; dat heeft die man niet zelf bedacht..
Er moeten gewoon meer parkeer-garages komen aan de randen van de stad, en het openbaar vervoer moet VEEL beter en vaker. (niet sneller natuurlijk ,da's wat anders!)
Groet; Yanny
Er zijn tal van bedrijfsparkeerterreinen die des avonds leeg staan. Laten we daar op in haken, en mensen tegen een kleine vergoeding (dus geen 2 euro per uur) laten parkeren. Verschaffen we ook weer wat werk voor iemand die daar de wacht houdt. Het is niet dé oplossing, maar zal zeker helpen.
Volgens mij kan dat ook gratis als je je auto s'ochtends ,voordat de werknemers arriveren, weer hebt weggehaald. (Maar als je daar beveiliging wilt s'nachts moet er wel wat worden betaald)
Heel goed idee! (-: Yanny
Hoe dan ook, waarom elders wel betalen en daar niet en daarmee doel ik niet alleen op Slotervaart maar op de hele stad.
Het probleem speelt ook al jaren langs de tram naar Amstelveen. Daar zie je ook al in de vroege ochtend de parkeerplekken ingenomen worden tot in de avond.
Kortom er is te weinig plek voor iederen en dat is ook niet vreemd. Als je tien meter breed een eental etages plaatst blijft de ruimte op straat tien meter. Het wonen in een stad en het bezitten van een auto zal in de nabije toekomst niet meer mogelijk zijn, tenzij de bewoners hun auto parkeren op parkeerterreinen buiten de bewoonde gebieden maar die worden ook schaars. Kijk bv eens naar de parkeerterreinen rond Schiphol waar rond deze dagen een zeer hoog bezettings percentage is. Op en rond Schiphol zijn ongeveer twintigduizend plekken en de meeste zijn nu ingenomen.
De “oplossing” zal dus betaald parkeren worden en ook steeds duurder worden.
Een parkeertarief voor de hele stad voor dezelfde prijs lijkt mij de beste oplossing om mensen ertoe te bewegen om autoloos in een stad te wonen, hetgeen in andere grote steden in het buitenland als normaal wordt ervaren.
In 2007 heeft het stadsdeel besloten om betaald parkeren door te voeren in de omringende buurtwijken. Op zich al zeer opmerkelijk, aangezien 80% van de buurtbewoners iedere cent nodig heeft om aan hun primair levensonderhoud te voldoen.
Door toedoen van het afpersingsbeleid van de gemeente stapelen de problemen zich op in de omringende wijken waar de parkeercapaciteit in sterke mate afneemt. Daarbij hebben de passanten - voornamelijk schiphol reizigers - ook hun toevlucht gezocht naar de niet betaalzones. Met als gevolg dat de parkeercapaciteit van de mijnwoonwijk wordt bezet door passanten en buurtbewoners van wijken waar betaald parkeren is ingevoerd. Terecht zou je kunnen denken. Wie wil er nou betalen voor parkeren....
Een pluim voor de marketing afdeling van de gemeente! Wat er namelijk nu gebeurt is dat de wijkbewoners het stadsdeel vragen om een oplossing. De oplossing die wordt geboden door het stadsdeel is betaald parkeren. Heel innovatief bedacht door het stadsdeel!
Dus, betaald parkeren wordt ingevoerd zonder dat de gemeente dit oplegt, maar waar zou toch de oorzaak kunnen liggen. Het is apart het sociale klimaat van burgers wordt verstoort door een afpersbeleid. Het wordt toch echt eens tijd voor een ethisch beleid.
........................