1. De tarieven in het centrum gaan met 20 cent per uur omhoog (3,60 en 4,60 per uur). De tarieven voor parkeervergunningen gaan met 2 euro per maand omhoog (27 euro per maand).
2. Het stadsdeel gaat beter controleren op fraude met parkeervergunningen. Ze krijgen hiervoor ruimere toegang tot het kentekenregister van de RDW (Rijksdienst wegverkeer)
Het tweede voornemen is zonder twijfel een goed voornemen. Hoe begrijpelijk het ook is dat je, in plaats van ruim 5 jaar te wachten, een som geld neertelt voor de parkeervergunning van de buurman (die toch zelden z'n auto gebruikt), dat is gewoon niet eerlijk. Daardoor moeten andere mensen nog langer wachten.
Terwijl de oplossing zo simpel lijkt: maak die vergunningen duurder. Als het tarief voor parkeervergunningen flink verhoogd wordt, zullen de mensen afvallen die er niet zoveel geld voor over hebben. Daarmee wordt de wachtlijst dus korter. De voordelen zijn overduidelijk: bewoners die hun auto intensief gebruiken hoeven minder lang te wachten en het stadsdeel vangt meer geld voor de vergunningen. Iedereen blij! Een derde bijkomend voordeel is dat mensen die hun auto zelden gebruiken (en hem nu het grootste deel van de tijd op een parkeerplek in het centrum laten staan), dan waarschijnlijk afzien van een vergunning, waardoor er wellicht zelfs iets meer parkeerplek komt. Voor mantelzorgers, invaliden en hulpverleners zijn er reeds speciale regels, dat hoeft niet te veranderen. Zelfs voor de bijstandsmoeders die dan de dupe worden bestaat er reeds een alternatief: autodate.
Ergens moet toch een adder zitten. Ik ben vast niet de enige die deze simpele oplossing kan bedenken. Maar waarschijnlijk ben ik na 4 jaar wachten op een vergunning blind geworden voor de voordelen van het huidige beleid. Wie opent me de ogen?
negen reacties op "Wachtlijst parkeervergunningen in 2008 opgelost?"
Dat fraudeverhaal klinkt wel goed trouwens.
Het wordt dus hoog tijd om inderdaad meer parkeeruimte ondergronds te creëren en tot die tijd op te houden met het weghalen van parkeerplaatsen bovengronds.
De verunningen mogen best iets diirder maar de uurtarieven weer omhoog is waanzin. Inmiddels is parkeren duurder in A'dam-c dan in Londen of Parijs.
@ronald. Opbrengsten van parkeergelden gaan naar het mobiliteitsfonds en die worden elk jaar braaf door de gemeente verantwoord. Is allemaal gewoon op te zoeken.
En 'gewoon' meer garages bouwen en vervolgens te verhuren tegen het vergunningtarief: hoe had je je dat voorgesteld? Waar wil je dat van betalen? Een gebouwde parkeerplaats kost zo'n ¤ 75.000. Dat is alleen al aan rente ¤ 3000 per jaar. Dat is het 10-voudige van wat een parkeervergunning oplevert. Daar komen de bouwkosten en het onderhoud en zo nog bij!
Nee, echt goed voor het milieu en je portemonnee: auto de deur uit doen en fiets, openbaar vervoer en deelauto's gebruiken.
Ach ja, je bent studentenleider geweest en daarna heb je nooit meer gewerkt. Het is dat je vrouw in het Europees Parlement zit, dan hoor je nog eens wat.
Terug naar die parkeervergunning, want daar gaat het item over. In Oud-West hebben we enkele jaren geleden als discussievoorstel gedaan om de vergunningtarieven 10 Euro per maand te verhogen en de opbrengsten te gebruiken voor het realiseren van parkeergarages. Dat leverde toen flink veel gedoe op en er kwamen zoveel bewoners op de been dat een inhoudelijke discussie haast onmogelijk werd door het geschreeuw vanaf de tribune.
Dit jaar gaat het tarief (gelukkig) wel drie euro per maand omhoog. Van 11,40 naar 14,40 per maand. Nog steeds fors goedkoper dan in het centrum. Die verhoging levert het stadsdeel jaarlijks zo'n 240.000 Euro extra op. Dat geld wordt alleen besteed aan het realiseren van parkeergarages. De parkeergarages leveren extra parkeerplaatsen op voor diezelfde vergunninghouders (zonder bij te betalen). En ook nog eens extra verblijfsruimte op straat omdat daar plaatsen worden weggehaald en omgezet in groen / speelruimte /etc.
In Oud-West zijn er overigens al twee parkeergarages gebouwd voor vergunninghouders, zonder daarvoor het tarief te verhogen. De eerste onder het Staringplein (open, 60 plaatsen) en de tweede aan de 1e Const Huygensstraat (bijna open, 175 plaatsen).
Wat mij betreft zetten we dit beleid door. Of dat gebeurt is uiteindelijk aan de Amsterdammers.
De wachtlijst los je er trouwens naar mijn idee niet mee op, want als die korter wordt, dan zijn er weer meer mensen die toch een eigen auto willen.