De eeuwige strijd tussen de hoofdstad en de Maasstad blijft een vermakelijk onderwerp, behalve als het om voetbal gaat. Toch zit er een kern van waarheid in de slogan. Of beter geformuleerd: 'Rotterdam heeft het! En Amsterdam denkt het niet nodig te hebben!' Maar dat is niet echt een pakkende tekst voor op een T-shirt.
Waarom hebben we in Amsterdam niet zo'n brug? Want dit is toch de stad van de burgemeester die de boel bijelkaar wil houden? Een beetje naïeve gedachte, zo las ik op zaterdag 2 december in Het Parool. Want de eerste ideeën voor een brug over het IJ zijn al meer dan 150 jaar oud. De Amsterdamse aannemer Jan Galman maakte maar liefst 36 ontwerpen voor een brug. Zonder succes want grote schepen zouden teveel hinder ondervinden van een brug. En wat was er nou in die tijd in Noord te halen?
Nu, 150 jaar later staat Amsterdam-Noord aan de vooravond van een nieuwe bloeiperiode. Het bruist, er worden nieuwe huizen gebouwd, de creatieve industrie heeft Noord ontdekt en er komt een metroverbinding. Maar nog steeds geen brug.
Er is wel een nieuwe bruggenbouwer opgestaan. Luuk Dietz is zijn naam, hij is 27 jaar en onlangs is hij met een bijzonder plan voor een verbinding naar Noord afgestudeerd aan de TU in Delft. Zijn ontwerp bestaat uit een brug met vier woontorens op eilanden in het IJ. Een ontwerp waar ze in Rotterdam echt jaloers van worden.
Op de universiteit is het idee van Dietz lovend ontvangen. En ook het stadsdeel Noord heeft interesse. Maar het havenbedrijf is er niet blij mee. Het havenbedrijf heeft zelfs aangekondigd iedere poging om deze brug te realiseren te dwarsbomen. Wel een erg vijandige houding voor een plan dat juist de scheepvaart en de veiligheid op het IJ als uitgangspunt heeft. Gescheiden vaarroutes, cruiseschepen die in de fik kunnen vliegen, explosieve ladingen en aanvaringen. Aan alles heeft Luuk Dietz gedacht.
En zo lijkt er in 150 jaar niks veranderd in Amsterdam. Speciaal voor de havenmeester ga ik een T-shirt laten drukken met daarop tekst: 'Rotterdam heeft lef, Amsterdam heeft dat niet nodig!'
25 reacties op "Een brug te ver..."
Klik even op het bijgevoegde plaatje, dan zie je de oplossing. Aangezien die Cruiseschepen niet om de drie minuten binnenkomen, is de oplossing van een te openen brug mijns inziens vrij logisch.
Een telkens open en dicht gaande brug klinkt leuk, brulaap, maar er is één probleem op het Ij: wanneer is het rustig genoeg om de brug te laten zakken? Alleen 's nachts? Overdag vaart er teveel grof bootgeweld doorheen om dicht te kunnen zijn.
Je kunt de brug hoog genoeg maken voor het normale vrachtverkeer en de pleziervaart. Voor echt hoge schepen kun je een systeem maken zoals op het plaatje.
@Dr.D
gaat u dan fijn vanuit het centrum helemaal via oost/zeeburg over twee bruggen naar noord om dan helemaal in de uiterste hoek van noord uit te komen? Echt heel handig, ja.
Ja!
Want dat is een leuke route.
En gaat nog sneller ook want het is een stukje van nix.
U is gemakzuchtig en lui.
(Als U in een rolstoel zit heb ik nix gezegd)
Leuk en interessant stukje trouwens!
Daarin kun je lezen dat het 30 jaar heeft geduurd voordat er een pont was die -pas vele jaren later!- voor iedereen toegangkelijk was.. Ook, dat er toen al verlichte geesten waren met ideeen voor een brug en...een tunnel!
'Het is er allemaal gekomen, dus komt Dhr. Dietz een beetje laat met zijn plan.
Veel 'Mokummers' willen niet dat het IJ de status krijgt van 'tuinvijver'.
Waar maken zij die T-shirts? Ik wil er een! Want het prachtige evenement zoals 'Sail' oogt echt beter in het Amsterdam zoals bezongen door Jaques Brel in zijn lied; 'Dans Le port Amsterdam'!
En heeft Rotterdam lef? Yesss! (dat hebben zij van Amsterdam geleerd..) Groet; Yanny
Ik fiets die route regelmatig, dus echt gemakzuchtig en lui zult u mij niet moeten noemen. Maar ik vertrek dan ook uit zeeburg. Als je vanuit het Centrum naar de Banne moet, dan is het helaas niet een optie (ik schat dat je dan anderhalf uur onderweg bent, als je snel fietst). Dan kun je beter met de pont. Als je geen haast hebt, dan zou je om kunnen fietsen, natuurlijk. U zegt dat het sneller is, maar dat is absoluut niet zo in de meeste gevallen.
Het ophijsen van die brug zal heel wat lawaai geven in de constructie. Ook het verkeer zal de rust niet ten goede komen.
Nee, ik heb een veel realistischer idee: aan weerszijden van het IJ gaan we polsstokken verhuren, dan kunnen we lekker fierljeppen naar Noord (en terug natuurlijk).
Noord is in volle bloei... binnenkort komt daar de wijk overhoeks .. Zou toch heel handig zijn een mooie verbinding met het centrum!
Het lawaai-argument is natuurlijk uit de lucht gegrepen giswerk.
Er is geen betere oplossing!!!
Mijn leraar was 15 jaar geleden al helemaal in de ban van een brug, maar om die woontorens daar neer te zetten gaar echt veel te ver.
Een leuk idee maar Amsterdam moet laag blijven.
Laat Rotterdam die brug maar hebben, hoogbouw past daar veel beter.
Helaas is voor dit stukje geen betere oplossing dan nu. We moeten niet denken...er is zo lang niks gebeurt laten we het eens anders doen..daardoor krijg je de meest vreselijk slechte plannen.
Een brug is niet beter omdat;
Het niet sneller is! (wanneer je in 1 keer over wilt zullen op en afgang veel verder uit elkaar zijn dan pondje en CS of ik moet blijkbaar eerst een bruggetje over, de lift nemen naar 10+ hoog en weer naar benden, weer 2 bruggetjes en ik ben bij centraal?
Of zie ik dit verkeerd?!
Ook zijn er best veel cruiseschepen nu de nieuwe terminal al een tijdje open is. Deze moeten dus geweert worden met bovenstaande tekening (ze zijn niet alleen hoog!)
Ook sail zijn we dan kwijt...wat ik erg jammer zou vinden.
Wanneer de metro er is kan je dan ook een halte mee, wat wel geld kost...minder dus.
Ik denk aan een extra tunnel waar een kleinere efficientere metro, een soort lightrail, doorheen kan die alleen heen en weer gaat (niet gratis, maar wel zo goedkoop mogelijk...geld erbij dus)
Dit duurt nog wel even...tot zolang houdt ik het wel uit met het pondje.
Ik maak hier dus dagelijks gebruik van en woon er 5 min. vandaan. Naast de Shell toren wil ik niet tegen andere nog meer torens aankijken alstublieft.
De hoogbouw wint steeds meer terrein en met 10 jaar kan elke jan-lul met geld een woning kopen en op ons alle neer kijken. Amsterdam wordt weggegeven aan de wil van het klootjesvolk.
I read all your responses to the bridge article and
my opinion is the following:
Amsterdam is a Metropole, it's growing, and has a lot of housing problems as well and thus it can not longer resist to high buildings. The Question is, where to put them.
If there is no reasonable connection to the north (Ferry boats are no real sollution) the northern part is cut off from the city.
This can also be nice for the north because then you can park there for free with your car, have a lot of parks with a lot of nature and a different more village-like environment.
Also if you create a bridgelike construction probably the rents for appartments will rise as well, cause it would be much more attractive to live in north!
To be honest I think the port-authorities are against it because they and especially the damn ferry boat collegues are afraid of loosing their job.
For them and for the point I made above the subway train is going to make trouble enough already.
I was wondering why Amsterdam doesn't have any bridge in the centre, as well when I came here. The cruising ships are of course a point but it's not unsolvable. The elevators in the high buildings of the plan to cross the IJ are the next problem concerning delays crossing the bridge.
[b]I actually don't get why the don't make a tunnel for bike's and pedestrians. That would be a sollution![/b]
Maar wat ??? Misschien een tweede tunnel maar dan ook voor voetgangers en fietsers ??
Een dom idee ??? groetjes- Ben- Oregon- USA
altijd aan het water. Maak een prachtige
wijk rond het IJ. Een goede fietsverbinding is dan noodzakelijk, want in A'dam doe je
alles op de fiets!
Amsterdam heeft het
(Den Haag wil 't)
Rotterdam heb't nie nodig
En bruggen, die bouw je om naar de overkant te gaan. Niet omdat het 'zo leuk staat' in 020.