Home > > De laatste tram

De laatste tram

Ik ben nu al een paar weken fietsloos, dat is vervelend. Op zich is het Amsterdamse openbaar vervoer goed, veel trams en bussen die meerdere malen per uur naar iedere uithoek van de stad rijden. De mensen klagen niet, zoals bij de Nederlandse Spoorwegen, als de tram een minuutje of wat later komt, immers die tijden bij de halte zijn onder voorbehoud. Als je tussen vijf en zes 's middags ergens naar toe moet, weet je dat je twintig minuten nauwelijks adem kunt halen, maar daar kun je natuurlijk rekening mee houden.

Dat de tijden op de haltes slechts 'een indicatie' geven van de vertrektijd vind ik prima, ik weet dat de volgende nooit heel erg lang op zich laat wachten. Toch is er één vertrektijd waar ik wel aan hecht: die van de laatste tram. De tram die voorkomt dat je naar huis moet lopen, de tram die voorkomt dat je uren onderweg bent om via Centraal Station met het nachtnet thuis te komen.
En dan heb ik het er niet over dat die laatste tram altijd al om een uur of twaalf vertrekt, een beetje truttige tijd misschien, maar dat is in wel meer grote steden het geval. De laatste tram is een tram waar je echt op moet kunnen rekenen. Het is mij nu al een aantal keer overkomen de afgelopen weken, de laatste tram gemist. Niet omdat ik te laat was, maar omdat de bestuurder te snel langs de haltes reed.

Ik begrijp het wel hoor je dienst zit er bijna op en je wilt snel naar huis, veel haltes zijn leeg dus je kunt nog lekker doorrijden ook. Maar het kan toch niet zo zijn dat als je ruim voor de 'indicatie'-tijd op de halte staat je de laatste tram al gemist hebt?

Kan er niet een klein prestatiecontractje met het GVB worden afgesloten waarin staat dat, wat er ook gebeurt, de laatste tram altijd volgens de dienstregeling moet lopen, desnoods met een beetje vertraging, maar nooit te vroeg. Als dit niet kan, zet dan de tijd van de laatste tram op het lijstje in de halte gewoon opzettelijk een beetje vroeger dan die op het lijstje van de chauffeur, zodat iedereen die van tevoren keurig naar de tijden heeft gekeken en op tijd bij de halte staat gewoon thuis komt.

vijftien reacties op "De laatste tram"

Crumsil
-1-  Crumsil:
Het irritante is bovendien dat je niet zeker weet of de laatste tram al geweest is. Voor hetzelfde geld sta je voor niks te wachten, en hoe lang blijf je staan...?

Prestatiecontactje lijkt me een beetje overdreven, maar als ze de haltetijden zouden aanpassen aan de te verwachten snelheid (die 's avonds hoger is) zou dat denk ik al een hoop schelen.
Jeroen
-2-  Jeroen:
Heb 't ook wel eens meegemaakt, inderdaad.
Ach, het is weer zó kenmerkend voor het GVB hè. Overdag sta je eindeloos te wachten doordat het trampersoneel te lang heeft zitten koffiedrinken. En 's avonds sta je eindeloos te wachten doordat het trampersoneel snel naar huis wilde.
Het zijn gewoon zulke prutsers, ongelooflijk.
In talloze buitenlandse steden rijdt de laatste tram gewoon lángzamer, zodat de haltetijden worden aangehouden. Simpelweg doordat iemand in de organisatie er even vijf minuutjes over heeft nagedacht, dat het kloten is als passagiers die op tijd zijn, toch de laatste tram missen. Maar ja, in Amsterdam kan dat niet, want dat vraagt om een regeltje, en daar heeft het GVB-personeel de pest aan.
Sigi
-3-  Sigi:
Ik dacht dat het al zo was dat bij de laatste tram / bus het géén indicatietijden waren maar vaste. Niet dat áls dat zo is ze er zich ook aan houden...
Inderdaad, bijzonder ergelijk!
Lolbroek
-4-  Lolbroek:
HAHA! Een Amsterdammer zonder fiets!
Jochem Floor
-5-  Jochem Floor:
@ Mark: Keurig verwoord. Ik zou het zelf in veel diskwalificerender bewoordingen hebben gedaan omdat het GVB me inmiddels mijlenver de strot uithangt. Het GVB is goed in oplossen van concreet ontstaande crisis op het eigen net en nog beter in bla-bla: nieuw postertje & krantje bij uitkomen van de nieuwe dienstregeling en uitleggen waarom de verslechteringen in frequentie en netten toch eigenlijk een verbtering zijn.

Waarom kan een topstad maar geen top-OV van de grond trekken? Waarom blijft het GVB, dat enorme vervoersprestaties neerzet bij grote evenementen en calamiteiten, hangen in amateurisme als het op de gewone dagelijkse gang van zaken aankomt? Waarom blijft het OV in Amsterdam zo'n godsgruwelijk visieloos gebeuren?
Marcel
-6-  Marcel:
Ik ben ook klant van de GVB en heb op zich niets te klagen
Tuurlijk komt de tram wel eens te laat, maar je kan ook wat eerder van huis vertrekken.
Als je weet dat de tram af en toe te laat is, waarom val je dan elke keer in dezelfde valkuil.
Beetje dom (zelfde als geen fiets hebben)
Maak dagelijks mee dat mensen de deuren opentrekken, moeilijk doen of niet doorlopen waardoor er meer vertagingen komen.
Tuurlijk ligt het ook wel eens aan de GVB maar kijk ook eens naar jezelf.

Groet,
Marcel
Wiard
-7-  Wiard:
@Marcel: het lijkt mij niet dom. Afspraak=afspraak. De laatste tram gaat om 12.15? Dan moet je daar op kunnen rekenen.

@Jochem: het OV mag inderdaad op een hoger plan getild worden. Niet alleen kijken naar wat de huidige vraag is maar kijken hoe je met het OV-aanbod het imago van de stad kunt verbeteren, de economie kunt stimuleren, de vraag kunt verhogen en nog vele andere positieve effecten van een goed OV.
E.R.
-8-  E.R.:
O ja Jeroen, Mark. De voorlaatste tram... dat is ook zoiets. Uit de verte wekt het verwachtingen en bij je halte aangekomen blijkt-ie opeens naar Remise Lekstraato.i.d. te moeten om dan met donderend geraas de reikhalzende OVklanten voorbij te kletteren. Je begrijpt bijna dat er fietsen gestolen worden.
Enfin.
djuwie
-9-  djuwie:
ja, ik ben ook voor vaste tijden van de laatste tram, de rest is inderdaad een kwestie van even wachten en soms geluk. Maar die laatste stro-halm op de avond die je, wellicht belachelijk vroeg, naar huis brengt, daar moet je van op aan kunnen.

[nimby]En ik wil lijn 6 terug die recht van mijn huis naar mijn werk ging[/nimby]
Jochem Floor
-10-  Jochem Floor:
@ djuwie: IEDEREEN wil lijn 6 terughebben, behalve het GVB dat die lijn doelbewust de nek heeft omgedraaid. Die is namelijk niet meer nodig als de Noord-Zuidlijn rijdt.
Wiard
-11-  Wiard:
Iedereen wil altijd lijnen terughebben en als ze dan eenmaal rijden, blijken de meeste voorstanders de auto of de fiets te nemen...
Bert
-12-  Bert:
Gut oh gut, vind je het niet erg goedkoop om eeuwig de schuld enkel maar op het GVB-personeel te schuiven? We kunnen natuurlijk ook een keer een boekje, of was het een bibliotheek, over die lieve passagiers open doen. Maar ook dat is een nutteloze discussie, zolang iedereen maar blijft denken: Ikke-ikke-ikke en de rest kan lekker stikke!
Jochem Floor
-13-  Jochem Floor:
@ Bert: volgens mij krijgt het GVB-personeel hier heel terecht een aanmerkingetje. Maar natuurlijk is het de directie van het GVB dat met maatregelen ervoor dient te zorgen dat het personeel gewoon zijn werk doet. Ook in de late uurtjes van de avond.
david
-14-  david:
Beste Bert,
Volgens mij gaat het hier over het op tijd rijden van de laatste tram. Lijkt me een belangrijk punt, dat zien de GVB-ers toch ook wel in? Ongetwijfeld is er veel mis met het gedrag van sommige passagiers, maar dat lijkt me voer voor een ander artikel. Het GVB moet zich houden aan het programma van eisen van het ROA. Hier staan ook de tijden van de laatste ritten in vermeld.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.