De laatste tien jaar is Zuidoost onherkenbaar veranderd. Verloederde flats vol vervuiling en duistere hoekjes gingen tegen de vlakte om plaats te maken voor frisse nieuwbouwwijkjes. Geen huurkazernes en betonnen parkeergebouwen meer, maar de Toyota Corrola recht voor de deur van de koopwoning. De criminaliteit begint zowaar wat af te nemen, en de drugsoverlast is de laatste jaren - tegen de Amsterdamse trend in - in Zuidoost sterk gedaald.
Maar mij bekruipen, als Bijlmerbewoner, toch steeds weer de twijfels als ik de onuitstaanbaar opgewekte reclamefilmpjes voorbij zie komen. Goede wijn behoeft geen krans, en als er zo'n campagne nodig is om in deze tijden van woningnood ruime, betaalbare nieuwbouwhuizen te slijten, dan zal er wel iets mis mee zijn.
Als ik het in Zuidoost voor het zeggen had, haalde ik die spotjes onmiddellijk van de buis. Niet alleen uit esthetische overwegingen (zelfs de goedkope animatiefilmpjes van Webregio werken minder op de zenuwen), maar vooral omdat ze averechts werken. Laat de Bijlmer maar gewoon voorzichtig ontdekt worden. Dan wordt de wijk door mond-op-mondreclame vroeg of laat vanzelf net zo gewild als nu Westerpark, de Oostelijke eilanden en steeds grotere delen van De Baarsjes en Bos en Lommer. Als het stadsdeel maar zorgt dat de wijn goed is, dan hangen anderen de krans er wel om.
Ik ben inderdaad van mening dat iets wat goed is zichzelf wel verkoopt.
Maar...tegenwoordig huren we dure communicatieburo's in om een wijk te verkopen. Degene die er beter van worden? Juist al die buro-tjes. Wie betaald het? Juist, de burger.