Home > > De OV-boot

De OV-boot

Amsterdam - De Amsterdamse gemeente wil dat de grachtengordel op de werelderfgoedlijst van UNESCO komt. Erkenning voor het monumentale karakter en een impuls voor de toeristenbranche zijn de belangrijkste motieven. Vreemd is die redenering niet, Amsterdam is onlosmakelijk verbonden met het water. Daarom stappen toeristen massaal in rondvaartboten en waterfietsen om de stad vanaf het water te bewonderen. De Amsterdammer zelf heeft echter geen oog voor het water. Bij mooi weer is het een plezierige manier van recreëren, meer ook niet. Waarom gebruiken we het water niet vaker?
In Amsterdam verplaatsen we ons voornamelijk over de weg. Water komt er nauwelijks aan te pas. Toch zijn grote delen van de stad gemakkelijk te bereiken via het water. Zo voer ik onlangs van de Stadionkade tot op de Prinsengracht, zonder opstoppingen en ongelooflijk snel. Op deze manier is het centrum vanuit de meeste stadsdelen goed bereikbaar. Is openbaar vervoer over het water daarom een goede aanvulling op het huidige OV? Zo pak je in Venetië net zo gemakkelijk de boot als de tram in Amsterdam. Onze grachten zijn op heel wat punten zelfs beter bevaarbaar. Daarbij is het spreiden van vervoersstromen ook nog eens een wenselijke ontwikkeling.

Toch varen er nog steeds geen ov-boten tussen de verschillende stadsdelen. Het blijft bij enkele pontjes en een snelle boot tussen Velsen en Amsterdam. Hoe komt dat? Al is het idee al vaker geopperd, het blijft gissen naar een antwoord. Er zijn natuurlijk een aantal praktische bezwaren, zo kan niet de hele stad worden aangesloten op een dergelijk botennet. Hoeveel mensen moeten er bovendien per boot worden vervoerd? En kan een boot überhaupt wel stoppen op de, relatief, nauwe grachten?

Voordat we deze vragen kunnen beantwoorden moet er echter aandacht worden besteed aan een fundamentelere vraag: zal de Amsterdammer gebruik maken van openbaar vervoer over het water? Het mooie weer van de afgelopen weken heeft het praktische nut in ieder geval aangetoond. Kan er daarom binnenkort, naast de Thaise Tuk Tuk, ook een ov-boot gaan varen?

Afbeelding: openbaar vervoer over het water in Venetië.

zeventien reacties op "De OV-boot"

merijn
-1-  merijn:
Je hebt de watertaxi al en de museumboot. DHL maakt gebruik van het water voor de distributie van post (in een oude rondvaartboot). Dus er gebeurt wel wat. Het lijkt mij lastig om echt openbaar vervoer over het water kostendekkend (concurrerend) te maken. In Venetie kun je gewoonweg geen ander OV nemen dan het OV over het water. Ook kun je in de Amsterdamse grachten niet echt snelheid maken; een reisje over het water zou dan best veel tijd in beslag nemen. In Rotterdam heb je de Maastaxi die net zo snel gaat als de venetiaanse taxi's. Dat schiet wel lekker op! Dat zou bij ons ook over het IJ kunnen. Dan heb je een snelle oost-west verbinding. Wellicht wordt dat wat in de toekomst als Noord en het Westelijk-havengebied (nog) meer ontwikkeld zijn....
Adam Smid
-2-  Adam Smid:
De Opstapper, volgt die niet precies de route van de Prinsengracht? Excellente kandidaat voor een proef lijkt me...
Jos Barens
-3-  Jos Barens:
Prima idee! Naast OV over het water ligt er ook de mogelijkheid van goederenvervoer via de plomp.
maarten
-4-  maarten:
Gewoon even terug in de tijd. Immers, toen werd ook heel veel goederenvervoer over het water gedaan. vervelend is gewoon dat de grachten nu vol liggen met woonboten. Dat belemmerd het optimaal aan de kant komen. Daarnaast zijn er behoorlijk wat grachtenpand bewoners die een aanlegsteiger helemaal niet zitten. Dus.......
Peter
-5-  Peter:
Canal Bus doet het ook, maar heel snel is het niet. 45 minuten vanaf CS naar het Rijks.
yanny scutt
-6-  yanny scutt:
Merijn, Het idee van Jeff is geweldig! Ik vraag mij al langer af waarom er niet slimmer gebruik wordt gemaakt van ons water als GVB-vervoersweg. De Museumboot verplicht je tot Museumbezoek en brengt je ook nog naar zeer beperkte delen in onze stad. De watertaxi is, net als de collega's op de 'wal' waanzinnig duur! Nee, je moet met je strippenkaart ergens kunnen komen via onze mooie kanalen! En winkels en kleine bedrijven kunnen ook heel goed bevoorraadt worden via het water.

Ik ben de eerste 16 jaren van mijn leven schipperskind geweest en weet dat de “waterslagaders” van Amsterdam nog helemaal en ONBENUT open liggen! Daar liggen ook geen woonboten. Geloof mij maar als ik zeg; dat je binnen een 'zeer plezierig, uur vanaf het IJ tot Amsterdam-west kunt komen. Met een eigentijdse boot hoeven dan zelfs de bruggen niet open, dus tel uit je tijdwinst!

Verder maak je een vergelijking tussen Rotterdam, Amsterdam en Venetie. Dat zijn steden met heel veel water maar ze verschillen nogal qua mogelijkheden...Pak er eens een goede kaart bij, en je zult het zien wat ik bedoel.

Jos Barends heeft het antwoord: De Plomp heeft het! Kanaalgroet; Yanny
yanny scutt
-7-  yanny scutt:
Maarten, De grachten liggen vol met woonboten. Dat klopt en is van alle tijden. De kanalen liggen er ook nog...Daar gaan nog steeds schepen door...wel een beetje weinig. Daar kan nog meer bij!Groet; Yanny
merijn
-8-  merijn:
Hee Yanny, volgens mij zijn we het gewoon eens! Ik suggereerde ook al de verbinding met het IJ en amsterdam west. Ik vaar zelf al enige jaren door de grachten met m'n tuindersvlet. Mijns inziens zijn de centrale grachten ongeschikt voor openbaar vervoer, maar de omliggende kanalen zijn zeker geschikt. Ik vraag me slechts af of het wel zo goedkoop kan worden als jij wenst.
Is er niet een keer onderzoek naar gedaan ofzo?
yanny scutt
-9-  yanny scutt:
Nou Merijn, ik weet niet of het ooit is onderzocht. Maar dat zou eens moeten, want de waterwegen liggen er, vergen weinig onderhoud, boten verbruiken veel minder energie en zijn dus ook nog eens beter voor het milieu!

Als ik met mijn strippenkaart vanuit Amsterdam west tot in de uithoeken van noord kan komen met de bus via de coentunnel, hoe veel duurder kan een GVB “plons” vanaf de Ruyterkade, Westerkanaal, Kostverlorenvaart etc, tot aan het Nieuwe meer dan zijn? Langs die route liggen er ook nog eens een aantal oude loswallen, die in een handomdraai weer dienst zouden kunnen doen als zodanig...Het scheelt dan wel dat je er geen zand/grint trechter hoeft terug te plaatsen! Gewoon een beschutte Abri en chipkaartpoort, meer is niet nodig.

De boten zouden kleiner, maar wel van dezelfde kwaliteit, moeten zijn als de huidige IJ-veren. En laag, zodat er geen bruggen voor open hoeven. Ik weet niet hoe lang jij erover doet om met Tuindervlet door de stad te komen, maar als je het eens vaart kun je zelf wel inschatten hoe lang zo'n GVB “plons” erover zou doen. s'Nacht kunnen de kanalen benut worden voor transportgoederen want de route loopt langs drukke winkelstraten! Verder zie ik ook mogelijkheden voor de Haarlemmertrekvaart en andere Ringvaarten. Ik hoop dat de GVB directie en andere 'overheden' meelezen... Voortvarende Groet; Yanny
Remmert
-10-  Remmert:
Tjongejonge, jullie doen net alsof jullie het wiel hebben uitgevonden. In mijn herinnering duikt er elk jaar wel een plan op om meer met het water te gaan doen. Met niet al te veel succes.
Maar goed, stel dat jullie gelijk hebben. Over welke ontontgonnen waterwegen hebben jullie het dan? Als ik de kaart van Amsterdam bekijk en ik schrap daar alle grachten waar veel woonboten liggen, of die te smal zijn, dan hou ik heel weinig over: De Kostverlorenvaart, De Amstel, de Singelgracht tussen Amstel en de molen en nog wat kanaaltjes tussen zeeburg en het oosten van de Binnenstad. Afsnijden per boot zit er niet echt in.
yanny scutt
-11-  yanny scutt:
Remmert, Koop een betere kaart met waterwegen. Nee, wij vinden geen wiel uit want die is er al. Hij moet alleen weer gaan draaien. Afsnijden met boten is helemaal niet nodig noch wenselijk, de kanalen zijn breed genoeg. Lees eerst de discussie, en geef dan commentaar...Groet; Yanny
Jenkins
-12-  Jenkins:
@merijn
“Het lijkt mij lastig om echt openbaar vervoer over het water kostendekkend (concurrerend) te maken.”
Ik ben het helemaal met je eens, merijn. Ook met je andere punten. Je moet echter wel bedenken dat Openbaar Vervoer zo goed als nooit kostendekkend of concurerend is. Daarom heeft de overheid deze taak op zich genomen.
yanny scutt
-13-  yanny scutt:
Jenkins. Het OV heeft al een aantal jaren flinke winst gemaakt. Het spijt mij dat zij met dat geld erin geslaagd zijn om hele FOUTE trams aan te schaffen. Het zou het bedrijf sieren om ook bij finaciele winst de RATIO te laten prevaleren over de emotie...Kortom; met de winst goede dingen doen en niet wat je leuk lijkt! Het zijn onze centen hoor! Het OV moet uitgebreid en fijnmaziger in Mokum, en het zou 'verzopen' zijn om de mogelijkheden op het water te verwaarlozen. Groet; Yanny
John Eberhardt
-14-  John Eberhardt:
Leuke discussie, wie weet wanneer onderstaande boot in de vaart komt??


Opstapper vaart naar Nes
Nieuws -> Informatief

Bron: Amstelveens Weekblad
18-05-2005

zogenaamde Opstapper vaart vanaf volgend jaar over de Amstel van Amsterdam naar Nes. Onderweg kunnen mensen opstappen en uitstappen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de boot naar Uithoorn door zou varen, maar dat gaat niet door.

De Opstapper is één van de projecten van Toekomst Amstelland, een initiatief van Amsterdam waarbij met behulp van rijksgelden voor Groen In en Om de Stad (GIOS) een aantal projecten gericht op natuur en recreatie wordt gerealiseerd.

De uitvoerende instantie is Groengebied Amstelland. Samen met de gemeente Amstelveen en andere gemeenten in de regio zijn enkele projecten bedacht. De Opstapper is er daar één van.
De plannen voor de Opstapper zijn in een vergevorderd stadium. Hier en daar moeten nog vergunningen afgegeven worden, maar het is de bedoeling dat de Opstapper in het voorjaar van 2006 gaat varen.

Tussen Amsterdam en Nes zijn enkele vaste opstapplaatsen. De eerste ligt bij het pontje bij de Kalfjeslaan, de volgende bij Ouderkerk en de derde opstapplek komt bij het nog te realiseren pontveer bij de Nesserlaan. Dit pontveer is ook een project van Toekomst Amstelland en doorloopt op dit moment het vergunningentraject. Als het goed is, gaat deze pont ook volgend jaar varen.

Bij Nes draait de Opstapper terug naar de hoofdstad. Doorvaren naar Uithoorn, werd te kostbaar. De boot gaat twee keer per dag varen, van april tot oktober.

Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.
yanny scutt
-15-  yanny scutt:
John, Is dat een toevoeging van het OV voor het woon/werkverkeer? Of is het iets waar vooral toeristen iets aan hebben? Groet; Yanny
-16-  :
18-05-2005?
robin
-17-  robin:
wat boejent:(

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.