De OV-boot
Amsterdam - De Amsterdamse gemeente wil dat de grachtengordel op de werelderfgoedlijst van UNESCO komt. Erkenning voor het monumentale karakter en een impuls voor de toeristenbranche zijn de belangrijkste motieven. Vreemd is die redenering niet, Amsterdam is onlosmakelijk verbonden met het water. Daarom stappen toeristen massaal in rondvaartboten en waterfietsen om de stad vanaf het water te bewonderen. De Amsterdammer zelf heeft echter geen oog voor het water. Bij mooi weer is het een plezierige manier van recreëren, meer ook niet. Waarom gebruiken we het water niet vaker?
In Amsterdam verplaatsen we ons voornamelijk over de weg. Water komt er nauwelijks aan te pas. Toch zijn grote delen van de stad gemakkelijk te bereiken via het water. Zo voer ik onlangs van de Stadionkade tot op de Prinsengracht, zonder opstoppingen en ongelooflijk snel. Op deze manier is het centrum vanuit de meeste stadsdelen goed bereikbaar. Is openbaar vervoer over het water daarom een goede aanvulling op het huidige OV? Zo pak je in Venetië net zo gemakkelijk de boot als de tram in Amsterdam. Onze grachten zijn op heel wat punten zelfs beter bevaarbaar. Daarbij is het spreiden van vervoersstromen ook nog eens een wenselijke ontwikkeling.
Toch varen er nog steeds geen ov-boten tussen de verschillende stadsdelen. Het blijft bij enkele pontjes en een snelle boot tussen Velsen en Amsterdam. Hoe komt dat? Al is het idee al vaker geopperd, het blijft gissen naar een antwoord. Er zijn natuurlijk een aantal praktische bezwaren, zo kan niet de hele stad worden aangesloten op een dergelijk botennet. Hoeveel mensen moeten er bovendien per boot worden vervoerd? En kan een boot überhaupt wel stoppen op de, relatief, nauwe grachten?
Voordat we deze vragen kunnen beantwoorden moet er echter aandacht worden besteed aan een fundamentelere vraag: zal de Amsterdammer gebruik maken van openbaar vervoer over het water? Het mooie weer van de afgelopen weken heeft het praktische nut in ieder geval aangetoond. Kan er daarom binnenkort, naast de Thaise Tuk Tuk, ook een ov-boot gaan varen?
Afbeelding: openbaar vervoer over het water in Venetië.
zeventien reacties op "De OV-boot"
Ik ben de eerste 16 jaren van mijn leven schipperskind geweest en weet dat de “waterslagaders” van Amsterdam nog helemaal en ONBENUT open liggen! Daar liggen ook geen woonboten. Geloof mij maar als ik zeg; dat je binnen een 'zeer plezierig, uur vanaf het IJ tot Amsterdam-west kunt komen. Met een eigentijdse boot hoeven dan zelfs de bruggen niet open, dus tel uit je tijdwinst!
Verder maak je een vergelijking tussen Rotterdam, Amsterdam en Venetie. Dat zijn steden met heel veel water maar ze verschillen nogal qua mogelijkheden...Pak er eens een goede kaart bij, en je zult het zien wat ik bedoel.
Jos Barends heeft het antwoord: De Plomp heeft het! Kanaalgroet; Yanny
Is er niet een keer onderzoek naar gedaan ofzo?
Als ik met mijn strippenkaart vanuit Amsterdam west tot in de uithoeken van noord kan komen met de bus via de coentunnel, hoe veel duurder kan een GVB “plons” vanaf de Ruyterkade, Westerkanaal, Kostverlorenvaart etc, tot aan het Nieuwe meer dan zijn? Langs die route liggen er ook nog eens een aantal oude loswallen, die in een handomdraai weer dienst zouden kunnen doen als zodanig...Het scheelt dan wel dat je er geen zand/grint trechter hoeft terug te plaatsen! Gewoon een beschutte Abri en chipkaartpoort, meer is niet nodig.
De boten zouden kleiner, maar wel van dezelfde kwaliteit, moeten zijn als de huidige IJ-veren. En laag, zodat er geen bruggen voor open hoeven. Ik weet niet hoe lang jij erover doet om met Tuindervlet door de stad te komen, maar als je het eens vaart kun je zelf wel inschatten hoe lang zo'n GVB “plons” erover zou doen. s'Nacht kunnen de kanalen benut worden voor transportgoederen want de route loopt langs drukke winkelstraten! Verder zie ik ook mogelijkheden voor de Haarlemmertrekvaart en andere Ringvaarten. Ik hoop dat de GVB directie en andere 'overheden' meelezen... Voortvarende Groet; Yanny
Maar goed, stel dat jullie gelijk hebben. Over welke ontontgonnen waterwegen hebben jullie het dan? Als ik de kaart van Amsterdam bekijk en ik schrap daar alle grachten waar veel woonboten liggen, of die te smal zijn, dan hou ik heel weinig over: De Kostverlorenvaart, De Amstel, de Singelgracht tussen Amstel en de molen en nog wat kanaaltjes tussen zeeburg en het oosten van de Binnenstad. Afsnijden per boot zit er niet echt in.
“Het lijkt mij lastig om echt openbaar vervoer over het water kostendekkend (concurrerend) te maken.”
Ik ben het helemaal met je eens, merijn. Ook met je andere punten. Je moet echter wel bedenken dat Openbaar Vervoer zo goed als nooit kostendekkend of concurerend is. Daarom heeft de overheid deze taak op zich genomen.
“
Opstapper vaart naar Nes
Nieuws -> Informatief
Bron: Amstelveens Weekblad
18-05-2005
zogenaamde Opstapper vaart vanaf volgend jaar over de Amstel van Amsterdam naar Nes. Onderweg kunnen mensen opstappen en uitstappen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de boot naar Uithoorn door zou varen, maar dat gaat niet door.
De Opstapper is één van de projecten van Toekomst Amstelland, een initiatief van Amsterdam waarbij met behulp van rijksgelden voor Groen In en Om de Stad (GIOS) een aantal projecten gericht op natuur en recreatie wordt gerealiseerd.
De uitvoerende instantie is Groengebied Amstelland. Samen met de gemeente Amstelveen en andere gemeenten in de regio zijn enkele projecten bedacht. De Opstapper is er daar één van.
De plannen voor de Opstapper zijn in een vergevorderd stadium. Hier en daar moeten nog vergunningen afgegeven worden, maar het is de bedoeling dat de Opstapper in het voorjaar van 2006 gaat varen.
Tussen Amsterdam en Nes zijn enkele vaste opstapplaatsen. De eerste ligt bij het pontje bij de Kalfjeslaan, de volgende bij Ouderkerk en de derde opstapplek komt bij het nog te realiseren pontveer bij de Nesserlaan. Dit pontveer is ook een project van Toekomst Amstelland en doorloopt op dit moment het vergunningentraject. Als het goed is, gaat deze pont ook volgend jaar varen.
Bij Nes draait de Opstapper terug naar de hoofdstad. Doorvaren naar Uithoorn, werd te kostbaar. De boot gaat twee keer per dag varen, van april tot oktober.
Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.
”