Home > > Onveilige bussen

Onveilige bussen

Heeft u zich ooit onveilig gevoeld in een Amsterdamse stadsbus? Ik wel. En dat kwam niet zozeer door het achterstallig onderhoud van de bussen. Wellicht zijn ze niet van topkwaliteit, maar ach: wat dat betreft hoeven we niet te klagen. Nee, echt onveilig wordt een ritje in zo'n stadsbus pas door het roekeloze rijgedrag van de chauffeur.
Even voor de goede orde: ik ben beter te spreken over de Berlijnse of de Parijse bussen. Die zien er een stuk netter uit. Zelfs de Utrechtse, Haagse en Rotterdamse vind ik wel wat pluspunten hebben boven de gemiddelde Amsterdamse bus. Maar tja: er zijn ook steden waar de bussen ieder moment pardoes uit elkaar kunnen vallen. En toch: ik voel me vrijwel net zo veilig in de Boedapestse rammelbakken, de oude gammele Londense dubbeldekkers of de Italiaanse crosswagentjes.

En dan heb ik het nog niet over de Mexicaanse stadsbussen waar je door het getoeter door de chauffeur en het getril van ongeveer alles in die bus je eigen buren niet eens kan verstaan. Of de Kaapstadse vans waarin officieel maar 12 mensen konden zitten, maar ach: bij 20 kon er altijd nog wel eentje bij.

Dus: wat zeuren die gvb-chauffeurs en gemeenteraadsleden nou?

De momenten dat je denkt dat het gevaarlijk is, is voorbehouden aan de momenten dat een chauffeur met 70 door de stad scheurt en helemaal niet oplet of er links of rechts een tram op hem afkomt. Of het moment dat hij flink aan het doorgassen is en zowel zijn stempelmachine als zijn geldlade even in orde maakt. Let dan toch liever gewoon op de weg!

Een dronken chauffeur op een berghelling in het oostblok, dat was ook niet de meest plezierige buservaring. Ik heb dat nog niet in Amsterdam meegemaakt, en het lijkt mij ook onmogelijk gezien de geringe hoeveelheid bergen in deze stad.

Buschauffeurs zeuren over onveilige bussen. De gemeenteraad spreekt er schande van. Ik denk alleen maar: ach. Het echte veiligheidsprobleem is niet de staat van de bussen.

[Voor de buschauffeurs die zich nu ontzettend beledigd voelen: ik heb het niet over u, maar over uw collega's. U rijdt altijd keurig netjes, toch?]

twintig reacties op "Onveilige bussen"

Jochem Floor
-1-  Jochem Floor:
Bij Sloterdijk zat ik een jaar of 8 geleden in een GVB-stadsbus die over een weg reed waaraan werd gewerkt. Een deel van het asfalt was weggefreest, en de bus moest over een rand rijden. In plaats van stapvoets, deed de chauffeur dit met pakweg 40 km/h, hetgeen een behoorlijk pijnlijke ervaring was. Daarover klagen bij het uitstappen leverde een opmerking op in de trant van “als mijn rijstijl niet bevalt, ga dan fietsen”.
-2-  :
goed punt - toen ik mijn vrienden uit de provincie eens meenam naar 'de grote stad' was de grootste attractie voor hun niet de coffeeshops, niet de wallen, niet de musea, maar de bus. Dat was een gratis achtbaan, zeiden ze. Er werd er zelfs eentje echt misselijk!
Thomass
-3-  Thomass:
Gister sprak ik in Amsterdam een londense buschauffeur die maar niet kon wennen aan het 'verkeersconcept' van Amsterdam. Behave fietsers die hem belaagden hekelde hij de hard rijdende trams die je niet eens kon horen aankomen. Zijn Londense dubbeldekker maakte tenminste voldoende herrie en voegde hij er aan toe: 'we don't kill people'.
Suffie
-4-  Suffie:
Als 15 van de 25 stadsbussen bij een controle dusdanige gebreken vertonen dat gesteld kan worden dat de veiligheid in het geding is, is het natuurlijk een beetje flauw om dit op deze manier aan de kant te schuiven en over de rijkwaliteiten van de chauffeurs te beginnen. Als jij door een defecte nooddeur ongewild uit een rijdende bus op straat beland ga je vast niet zeuren dat de chauffeur geen richting aangaf of z'n stempel zat bij te stellen

Bovendien is het een beetje oud nieuws, vorig jaar is door de politie (in burgerkleding)en in overleg met de top van het GVB driftig gejaagd op overtredende buschauffeurs naar aanleiding van klachten over hun rijstijl. Een goeie actie die ze wat mij betreft veel vaker mogen uitvoeren, maar diezelfde slechte stuurmanskunsten mogen nooit een reden zijn om de technische problemen aan de bussen mee weg te poetsen.
Roland
-5-  Roland:
Ik word altijd een beetje moe van die onterechte vergelijkingen met andere steden, landen etc.
Het gaat om hier, Amsterdam. De GVB bussen (misschien ook nog trams)zijn technisch gezien niet helemaal in orde. Daar gaat het om en dat kan gewoon niet. Passagiers nemen de bus, betalen ervoor en denken gewoon dat je veilig uit en thuis gebracht zal worden. Dat is toch een normale verwachting. De veiligheid van de bussen moet gewoon goed zijn. Personen auto's moeten ook elk jaar gekeurd worden. Daar moet je dus niet over soebatten.
Daarnaast speelt de stuurmanskunst dus ook een rol. Inderdaad, daar valt veel op af te dingen. Maar, volgens mij weten die chauffeurs gewoon dat ze alles kunnen maken en iedereen wel uit de buurt blijft. Het zou voor het GVB pleiten als chauffeurs elk jaar een soort van brevet halen. Immers, gewoontes laten toe dat ze ingesleten raken en niet meer worden gezien als “echt niet volgens de regels”.
Maar......dit geldt niet alleen voor de chauffeurs van het GVB, wat te denken van de reinigingsmensen. Ik zie toch regelmatig dat chauffeurs op de reinigingsauto's de snelheid en veiligheid behoorlijk aan hun laars lappen. Niet alleen de grote wagens maar ook de wagentjes die het straat/waai-, en ander klein rommel moeten opruimen. Ooit wel eens zo een veegwagentje met een inmense snelheid over drempels zien gaan? Je houdt je hart vast. En een lol die die mannen dan hebben!
Dus, laten we verschillende uitgangspunten elk op hun eigen punt beoordelen.
-6-  :
Dat je je niet onveilig voelt in een bus met een slecht onderhouden remsysteem, komt omdat je niet weet dat die remmen slecht onderhouden zijn. Anders dan proefondervindelijk kom je daar als passagier (of passerende fietser of voetganger) namelijk niet achter.

Ik ben blij dat de chauffeurs hier over “zeuren” - liever dan dat ik het aan den lijve moet ondervinden.
Toon.
-7-  Toon.:
Stom gelul en klinkklare onzin. Er is niet een onveilige bus in ons wagenpark. De politie moet boeven vangen en Noord Afrikanen met petjes die als waanzinnige door de stad racen en altijd grote smoelen hebben,Maaaaaaaaaaaar dat durven ze niet.Wel ons bedrijf in een kwaad daglicht zetten.Er wilde er zeker weer een mee met tram of bus met de hele fam. zonder plaatsbewijs.Zomaar een chauffeur van het GVB.
Jochem Floor
-8-  Jochem Floor:
Leuk comment.
Dag Toon.
margriet
-9-  margriet:
En met figuren zoals Toon gaat het GVB inderdaad naar de knoppen.
Suffie
-10-  Suffie:
Donders Jelmer, krijg je je gelijk toch maar uit de eerste hand bevestigd...;-)
Sigi
-11-  Sigi:
De technische staat van de bussen wordt ook niet beter als ze zo afgeragd worden. Kan me niet voorstellen dat het doorsnee rijgedrag bevordelijk is voor de staat van de vering etd. Die losse banken zijn gewoon losgerammeld en dat zal wel voor meer onderdelen gelden.
Angela
-12-  Angela:
volgens mij rijden die amsterdamse buschauffeurs prima hoor.

Als je zelf geen/weinig rijervaring hebt, lijkt het misschien alsof ze als bezetenen rondrijden ja. Ik adviseer: altijd zo dicht mogelijk achter de chauffeur gaan zitten dan word je minder misselijk en ook nauwelijks lastig gevallen.
marianne
-13-  marianne:
Laat het duidelijk zijn, niet alle chaufeeurs van het GVB rijden als bezetenen of zijn onbeschoft. Maar...je hebt er een paar tussen zitten die er een sport van hebben gemaakt. Tja, waar heb je die niet!
Misschien moeten ze toch meer vrouwen inzetten als chauffeur, zijn altijd erg aardig en zeer zorgvuldig.
yanny scutt
-14-  yanny scutt:
Thomas, Die busschauffeur uit Londen weet waar hij het over heeft! In heel GB (groot brittannie) is het regel dat er niet harder gereden mag worden dan 50 miles per uur. (hang me er niet aan op, maar zoiets is het) Resultaat; je weet hoelang je reis duurt en mensen op de halte's zien een bus op tijd aankomen. En inderdaad, 'Nobody gets killed'! Kan onze GVB best iets van leren , denk ik. Dat neemt niet weg dat de bussen VEILIG dienen te zijn!

Marianne, Vrouwen rijden rustiger en zorgvuldiger dat is ook mijn ervaring. Maar ga in hemelsnaam niet beweren dat ze ook nog aardiger zijn...want dat is echt niet waar! Zij kunnen wat dat betreft nog wel iets leren van hun mannelijke collega's... Groet; Yanny
Michiel Mulder
-15-  Michiel Mulder:
Mwah: zeuren. Da's wel makkelijk. Als er toch iets mis blijkt te zijn is het daarna de politiek die het heeft gedaan.
Jochem Floor
-16-  Jochem Floor:
@ Michiel: waarop reageer jij?
Michiel
-17-  Michiel:
@ jochem. Goed punt.
Op het stukje van Jelmer waarin hij stelt:
'Buschauffeurs zeuren over onveilige bussen. De gemeenteraad spreekt er schande van. Ik denk alleen maar: ach. Het echte veiligheidsprobleem is niet de staat van de bussen.'

en de anderen die suggereren dat er nogal overdreven gereageerd wordt.
ruud
-18-  ruud:
DE gvb bussen zijn heel slecht onder houden algemeen . In noord helemaal en zuid daar is het helemaal slecht .Dar komt dat er chautteirs oprijden die nog nooit op een bus hebben gereden .Er rijden marrokaanen op die beter een kameel kunnen rijden dan een bus.De schade dir wortd aan gebracht die is heel erg ook ald er wat stuk is dan wort er niks op geschreven makkelijk van de chauffeur En dat rijd op een bus achteruit rijden kunnen ze niet daar hebben ze moeite mee.
ruud
-19-  ruud:
DE gvb bussen zijn heel slecht onder houden algemeen . In noord helemaal en zuid daar is het helemaal slecht .Dat komt dat er chauffers oprijden die nog nooit op een bus hebben gereden .Er rijden marrokaanen op die beter een kameel kunnen rijden dan een bus.De schade die word aan gebracht die is heel erg ook als er wat stuk is dan word er niks op geschreven makkelijk van de chauffeur En dat rijd op een bus achteruit rijden kunnen ze niet daar hebben ze moeite mee.
John Zwart
-20-  John Zwart:
Jelmer wat ben jij een bereisde Roel,
die zag op zijn tochten geweldig veel (vrij naar A.C.W.Staring). Misschien moet je nu wat meer Thuis en niet Uit blijven?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.