En dan heb ik het nog niet over de Mexicaanse stadsbussen waar je door het getoeter door de chauffeur en het getril van ongeveer alles in die bus je eigen buren niet eens kan verstaan. Of de Kaapstadse vans waarin officieel maar 12 mensen konden zitten, maar ach: bij 20 kon er altijd nog wel eentje bij.
Dus: wat zeuren die gvb-chauffeurs en gemeenteraadsleden nou?
De momenten dat je denkt dat het gevaarlijk is, is voorbehouden aan de momenten dat een chauffeur met 70 door de stad scheurt en helemaal niet oplet of er links of rechts een tram op hem afkomt. Of het moment dat hij flink aan het doorgassen is en zowel zijn stempelmachine als zijn geldlade even in orde maakt. Let dan toch liever gewoon op de weg!
Een dronken chauffeur op een berghelling in het oostblok, dat was ook niet de meest plezierige buservaring. Ik heb dat nog niet in Amsterdam meegemaakt, en het lijkt mij ook onmogelijk gezien de geringe hoeveelheid bergen in deze stad.
Buschauffeurs zeuren over onveilige bussen. De gemeenteraad spreekt er schande van. Ik denk alleen maar: ach. Het echte veiligheidsprobleem is niet de staat van de bussen.
[Voor de buschauffeurs die zich nu ontzettend beledigd voelen: ik heb het niet over u, maar over uw collega's. U rijdt altijd keurig netjes, toch?]
twintig reacties op "Onveilige bussen"
Bovendien is het een beetje oud nieuws, vorig jaar is door de politie (in burgerkleding)en in overleg met de top van het GVB driftig gejaagd op overtredende buschauffeurs naar aanleiding van klachten over hun rijstijl. Een goeie actie die ze wat mij betreft veel vaker mogen uitvoeren, maar diezelfde slechte stuurmanskunsten mogen nooit een reden zijn om de technische problemen aan de bussen mee weg te poetsen.
Het gaat om hier, Amsterdam. De GVB bussen (misschien ook nog trams)zijn technisch gezien niet helemaal in orde. Daar gaat het om en dat kan gewoon niet. Passagiers nemen de bus, betalen ervoor en denken gewoon dat je veilig uit en thuis gebracht zal worden. Dat is toch een normale verwachting. De veiligheid van de bussen moet gewoon goed zijn. Personen auto's moeten ook elk jaar gekeurd worden. Daar moet je dus niet over soebatten.
Daarnaast speelt de stuurmanskunst dus ook een rol. Inderdaad, daar valt veel op af te dingen. Maar, volgens mij weten die chauffeurs gewoon dat ze alles kunnen maken en iedereen wel uit de buurt blijft. Het zou voor het GVB pleiten als chauffeurs elk jaar een soort van brevet halen. Immers, gewoontes laten toe dat ze ingesleten raken en niet meer worden gezien als “echt niet volgens de regels”.
Maar......dit geldt niet alleen voor de chauffeurs van het GVB, wat te denken van de reinigingsmensen. Ik zie toch regelmatig dat chauffeurs op de reinigingsauto's de snelheid en veiligheid behoorlijk aan hun laars lappen. Niet alleen de grote wagens maar ook de wagentjes die het straat/waai-, en ander klein rommel moeten opruimen. Ooit wel eens zo een veegwagentje met een inmense snelheid over drempels zien gaan? Je houdt je hart vast. En een lol die die mannen dan hebben!
Dus, laten we verschillende uitgangspunten elk op hun eigen punt beoordelen.
Ik ben blij dat de chauffeurs hier over “zeuren” - liever dan dat ik het aan den lijve moet ondervinden.
Dag Toon.
Als je zelf geen/weinig rijervaring hebt, lijkt het misschien alsof ze als bezetenen rondrijden ja. Ik adviseer: altijd zo dicht mogelijk achter de chauffeur gaan zitten dan word je minder misselijk en ook nauwelijks lastig gevallen.
Misschien moeten ze toch meer vrouwen inzetten als chauffeur, zijn altijd erg aardig en zeer zorgvuldig.
Marianne, Vrouwen rijden rustiger en zorgvuldiger dat is ook mijn ervaring. Maar ga in hemelsnaam niet beweren dat ze ook nog aardiger zijn...want dat is echt niet waar! Zij kunnen wat dat betreft nog wel iets leren van hun mannelijke collega's... Groet; Yanny
Op het stukje van Jelmer waarin hij stelt:
'Buschauffeurs zeuren over onveilige bussen. De gemeenteraad spreekt er schande van. Ik denk alleen maar: ach. Het echte veiligheidsprobleem is niet de staat van de bussen.'
en de anderen die suggereren dat er nogal overdreven gereageerd wordt.
die zag op zijn tochten geweldig veel (vrij naar A.C.W.Staring). Misschien moet je nu wat meer Thuis en niet Uit blijven?