Want wat wil het geval? Morgen opent in het Informatiecentrum Noord-Zuidlijn op het Stationseiland de tentoonstelling 'Nieuwe Archeologie'.
1. Een tabaksdoos met de skyline van de stad rond 1700. Denkt u zich eens in: waar we tegenwoordig een skyline hebben die magertjes afsteekt bij die van New York, zelfs bij die van Rotterdam, een skyline die misschien net die van Utrecht de loef afsteekt, zien we hier de skyline die in 1700 wereldwijd ontzag en respect afdwong: dit was de skyline van de stad die in de eeuw ervoor de machtigste stad van de hele wijde wereld was.
2. Een insigne van het Schuttersgilde Sint-Joris en de Draak. Deze Sint-Joris kennen we tegenwoordig eerder als beschermheilige van de 'boys scouting' (pdf alert), maar er waren vroeger blijkbaar tijden dat de meer strijdbare, minder kindvriendelijke, kanten van deze heilige meer benadrukt werden.
3. Over geweld gesproken: de website maakt ook melding van de vondst van een bovenmatige hoeveelheid messen onder de Nieuwe Brug. De archeoloog in kwestie concludeert vanzelfsprekend dat de Nieuwe Brug vroeger blijkbaar een soort Ponte Vecchio was, waar dan ook een messenwinkeltje stond. DAt Amsterdammers misschien gewoon heethoofdige messentrekkers waren komt niet bij hem op - maar goed, met zijn revolutionaire inzicht "dat er in vroeger tijden veel maritieme bedrijvigheid is geweest aan de monding van de Amstel" heeft hij zijn wetenschappelijke gelijk ook al bewezen, dus ik neem het maar voor waar aan.
Voor de duidelijkheid: ik ben vóór een Noord-Zuidlijn. Het is niet meer dan normaal dat het grootste stadsdeel van Amsterdam een goede en snelle connectie met de rest van de stad heeft. Maar de planning en budgettering vooraf is niet goed verlopen, en dat heeft terecht veel boosheid veroorzaakt. Wie weet is deze tentoonstelling een geschiedkundig doekje voor het financiële bloeden.
zestien reacties op "Noord-Zuid Extraatjes"
De vespilde miljoenen belastinggeld en de overlast voor een totaal overbodige verbinding.
het station Rokin bijvoorbeeld ligt zo diep dat men verticaal dezelfde afstand aflegt als lopend boven de grond.
De z.g. broodnodige verbinding met het WTC dààr ging het om.
Daar gaat al een tram, een sneltram, een trein en een bus heen. D0H!
Goedkeuren dat politici frauderen en de inwoners belazeren
illustreert Uw eigen onnozelheid gevoedt met domheid!!!
(Een van de grootste stadsdelen is n.l. Westerpark vanaf het c.s. alleen bereikbaar met bus 22, 59 en 18 maar lopend gaat sneller)
- Opgraven van een vindplaats betekent vernietigen daarvan. De context van voorwerpen gaat verloren en veel voorwerpen zijn buiten de beschermende omstandigheden van de bodem gevoelig voor rot, uitdroging en schimmels zodat dure conserveringsmethoden nodig zijn.
- We gaan er vanuit dat in de toekomst onderzoekstechnieken beter zullen zijn, zoals ze nu beter zijn dan in ons verleden.
- Ook toekomstige generaties onderzoekers moeten de gelegenheid hebben hun visie op het verleden aan de hand van originele vindplaatsen te kunnen vormen.
Archeologisch onderzoek is duur en de resultaten komen voor een heel groot deel in depots en studies terecht waar het grote publiek zelden of nooit kennis van neemt en maar weinig informatie vindt zijn weg wél naar het gewone geïnteresseerde publiek. In de voorwaarden van het Verdrag van Malta, dat het uitgangspunt 'de verstoorder betaalt' heeft, stond ooit dat de resultaten van het onderzoek ook voor een groot publiek beschikbaar moesten worden gemaakt. Die voorwaarde is geschrapt, zodat er geen budget meer voor is. Resultaat: dikke rijen onleesbare onderzoeksrapporten, dozen vol scherven en ander opgravingsmateriaal en zéér mondjesmaat iets leuks voor het publiek.
Mooie dingen opgraven om tentoon te stellen is leuk, maar uiteindelijk is het zo dat die voorwerpen én de context samen het verhaal van de stad vertellen. We spreken daarom ook wel van het bodemarchief en een archief, daar ben je zuinig op.
De aanleg van de Noord-Zuidlijn betekent dat diep in de bodem van de oude binnenstad wordt ingegrepen en daardoor gaat een groot deel van het waardevolle bodemarchief verloren. De huidige opgravingen zijn niet alleen leuk voor de archeologen, historici en burgers van de stad, maar uiteindelijk is het toch een noodopgraving.
de afstand van het buikslotermeerplein tot aan het rokin is, ik gok het even, een kilometertje of drie tot vijf. U stelt dus blijkaar dat het station Rokin drie kilometer onder de grond ligt?
U vroeg ook: Hoe kan je in godesnaam vòòr iets zijn wat je niet kent???
Mag ik daaruit afleiden dat u ook tégen een medicijn voor AIDS bent, omdat we dat nog niet kennen?
Te belachelijk...
Een vergelijking die net zo dom is als
je stukje hierboven...
Het gaat om de verspilling en de minachting van de bestuurders van deze stad naar zijn bewoners toe.
(Wat afstand betreft C.S, Rokin, Vijzelstraat wat 10 min. lopen is).
U kiest ervoor stelling te nemen tegen mijn alleszins redelijke mening door domme plattitudes te overschreeuwen in een bovenmatig vaag en overmatig gepunctueerd verhaal. Wie kaatst, kan de bal verwachten.
Ik ben het met u eens dat het proces naar de bouw van de NZ-lijn slecht verlopen is - dat staat duidelijk in het stuk. Als u tegen de Noord-Zuid-Lijn zélf bent, kom dan met echte argumenten, in plaats van dat schorre gejeremieer dat we, het spijt me het te moeten zeggen, niet anders van u gewend zijn.
En dat 'zijn' staat voor koninklijk meervoud???
Als u dat écht meent als argument, dan betekent dat dat u van deze regel een universele regel zou willen maken: u meent dus blijkbaar dat we nooit voor iets mogen zijn wat we nog niet kennen.
Door u te vragen of u op diezelfde grond dan ook tegen een medicijn voor AIDS bent, omdat dat óók iets is wat we nog niet kennen, probeer ik te ontdekken hoe serieus uw argument is. Blijkbaar vindt u in de situatie betreffende AIDS níet dat de regel 'men mag niet voor iets zijn wat men nog niet kent' opgaat, en vindt u daarom mijn tegenvoorbeeld belachelijk - maar daarmee kan ik uw argument niet meer serieus nemen.
Maar wat is uw argument dán, als het niet 'men mag niet vóór iets zijn wat men nog niet kent'?
De rest is totaal overbodig en zorgt voor veel ellende en overlast om over het budget maar te zwijgen. Maar goed, als dit kunststukje geklaart is zal men zich wel op de borst kloppen...
DiscoveryChannel Megastructures here we come?
De zeikerds staan straks als eerste in de rij voor een gratis openings-proefritje, BAH BAH BAH.
Ik zou daar wel graag mijn archaeologisch oog op willen laten vallen. Dank thorsten
Bijna alle grond gaat naar het noodstort.
Daar word de grond gecontroleerd op giftige stoffen, en als de grond okay is,dan word de grond gezeefd, en opgeslagen.
Meestal ben ik op de noodstort aanwezig, om alle vondsten er uit te halen, tot zo ver het kan.
Het is een gesloten terein, waar de grond ligt, en niemand mag er graven zonder enige reden, behalve de gene die permissie heeft van de gemeente, of echt kan aantonen dat het voor wetenschappenlijk belang is.
Ook moet je het certificaat hebben van VCA vervuilde grond, zodat je weet waar je mee bezig bent, en weet wat je moet doen als de grond echt vuil is.
Ik werk voor BMA (Bureau monument en Archeologie) dus ik heb de permissie, om de vondsten te bergen.
Gewapend met metaaldetector, en riek ben ik de hele dag aan wezig.
Alle puin, en andere rommel, gaat via een lopende band op een berg.
Het puin gaat naar een puinbreker, en dat matriaal wordt weer gebruikt voor de betonindustrie als granulaat, of gaat naar de wegenbouw.
Vaak gebeurd het dan ook, dat er vondsten in de zeef terecht komen, die verloren gaan, want er zitten ook grot blokken beton bij, die niets heel laat.
Maar er zijn een hoop mensen die proberen toch op de noodstort te komen, en lukraak opgravingen toe doen, mt het risico om ziek te worden.
Ze werken zonder handschoenen, en zonder enige kennis van de grond.
d grond van amsterdam is soms erg vervuild met zeer giftig stoffen, die je niet kan ruiken, en niet ziet.
Die stoffen zijn vaak het ergst.
Okay thorsten
ik dacht jou vraag redenlijk te hebben beantwoord.
mvrgr: Eddie