Fantaseerde ik, betrokken buurtzeur, een maand geleden hier op AC nog dat speciaal voor mijn veiligheid op mijn looproute van Nieuwendijk naar Spuistraat een wildvoetgangerstunnel of wildvoetgangersviaduct aangelegd werd op de Nieuwezijds ter hoogte van het Klimopstraatje, nu heeft dit kreupele klaagkaboutertje zijn oogjes weer open.
Wat is dat toch? Dat alles voor fietsers steeds beter wordt geregeld, maar dat voor voetgangers slechts randjes en korstjes openbare ruimte overblijven?
Maar ik klaag niet meer, ik zeur niet meer, ik heb het nu begrepen hoor. Eerst de auto, dan de fiets en als laatste de voetganger. Dat is de rangorde hier op straat. En ach, ik vertrek voor drie maanden werk naar een nog veel voetgangeronvriendelijker stad dan Amsterdam. Daar staan de stoepen vol met auto's en is de bestrating zo slecht dat het hier een paradijsje lijkt. Als ik terug ben in de herfst, ga ik lekker rondjes op de Nieuwmarkt lopen of flaneer ik langs een vernieuwde gracht of scharrel ik door de negen straatjes. Daar zijn pas echte stoepvrienden aan het werk geweest. Die wil ik hier ook!!
Op voorheen makkelijk begaanbare voetpaden staan plotseling rijen nietjes. Maar, ik ben er dus achter dat het bewoners/winkeliers zijn die hier om vragen. Leuk? Nou niet altijd. Moet je maar eens kijken wat er nu gebeurt, steeds meer fietsen blijven steeds langer in de fietsrekken staan, behoorlijk uitdijende fietsnieten. Waarom maakt niemand zich hard voor inpandige stallingen voor bewoners en een beperkt aantal plekken voor bezoekers. Welke wethouder is nu eigenlijk verantwoordelijk voor de openbare ruimte in het centrum, wie geeft die fietsnietende ambtenaar zoveel ruimte? Maar misschien heb je gewoon gelijk, de voetganger wordt steeds verder achteraan de rij geplaatst.
Kom beste politici, laat u eens horen op dit log.