Home > > Ik begrijp iets! (Nieuwezijds Voorburgwal II)

Ik begrijp iets! (Nieuwezijds Voorburgwal II)

Wel, ik heb het begrepen.
Fantaseerde ik, betrokken buurtzeur, een maand geleden hier op AC nog dat speciaal voor mijn veiligheid op mijn looproute van Nieuwendijk naar Spuistraat een wildvoetgangerstunnel of wildvoetgangersviaduct aangelegd werd op de Nieuwezijds ter hoogte van het Klimopstraatje, nu heeft dit kreupele klaagkaboutertje zijn oogjes weer open.
Want de werkzaamheden van vier weken geleden hadden een ander doel. Inderdaad, de hier op deze site al eerder genoemde fietsnieten ambtenaar heeft met zijn enorme nietmachine flink veel van die glanzend stalen boogjes in de stoep geramd. Keurig zijn de stoeptegels daar omheen herplaatst maar de rest van de omgeving ligt er nog net zo rommelig en verwaarloosd bij als altijd. Er kunnen nu wel meer fietsen worden neergezet. Want het oude gammele rek waarvoor die nietjes in de plaats kwamen hebben ze er gewoon naast gezet. De wal van fietsen is nu dus nog breder! Voor voetgangers is weer geen gaatje te vinden om veilig de oever op en af te klauteren. Tenzij wederom een stuk gelopen wordt naar een veraf gelegen zebrapad.
Wat is dat toch? Dat alles voor fietsers steeds beter wordt geregeld, maar dat voor voetgangers slechts randjes en korstjes openbare ruimte overblijven?

Maar ik klaag niet meer, ik zeur niet meer, ik heb het nu begrepen hoor. Eerst de auto, dan de fiets en als laatste de voetganger. Dat is de rangorde hier op straat. En ach, ik vertrek voor drie maanden werk naar een nog veel voetgangeronvriendelijker stad dan Amsterdam. Daar staan de stoepen vol met auto's en is de bestrating zo slecht dat het hier een paradijsje lijkt. Als ik terug ben in de herfst, ga ik lekker rondjes op de Nieuwmarkt lopen of flaneer ik langs een vernieuwde gracht of scharrel ik door de negen straatjes. Daar zijn pas echte stoepvrienden aan het werk geweest. Die wil ik hier ook!!

dertien reacties op "Ik begrijp iets! (Nieuwezijds Voorburgwal II)"

nathalie
-1-  nathalie:
Ach Tom toch! Net als jij erger ik mij werkelijk groen en geel aan het alsmaar bijplaatsen van fietsnieten en fietsrekken. Op dit moment worden langs mooie bruggen overal zomaar uit het niets fietsrekken geplaatst. Ja, leuk die lege stoepen in de negen straatjes maar wel de bruggen volstampen. En, wat zie ik in de negen straatjes, er komen in plaats van fietsen gewoon allemaal terassen op de stoep te staan.
Op voorheen makkelijk begaanbare voetpaden staan plotseling rijen nietjes. Maar, ik ben er dus achter dat het bewoners/winkeliers zijn die hier om vragen. Leuk? Nou niet altijd. Moet je maar eens kijken wat er nu gebeurt, steeds meer fietsen blijven steeds langer in de fietsrekken staan, behoorlijk uitdijende fietsnieten. Waarom maakt niemand zich hard voor inpandige stallingen voor bewoners en een beperkt aantal plekken voor bezoekers. Welke wethouder is nu eigenlijk verantwoordelijk voor de openbare ruimte in het centrum, wie geeft die fietsnietende ambtenaar zoveel ruimte? Maar misschien heb je gewoon gelijk, de voetganger wordt steeds verder achteraan de rij geplaatst.
Kom beste politici, laat u eens horen op dit log.
Jochem Floor
-2-  Jochem Floor:
>>Het lijkt er bijna op dat er een fietsnieten ambtenaar in het stadsdeel rondloopt. *** Hopa volplempen die spaarzame openbare ruimte.
michel - dinsdag 30 mei 2006 13:21:26 onder de vorige bijdrage

In Oud-West loopt er ook zo een rond. Alleen heeft die een voorkeur voor het model “Tulpje”. En nu weet is niet of iemand van u die prachtige design-fietsenrekken al eens goed heeft bekeken, maar die zijn dus gruwelijk ruimte-inefficient. Leuk voor op 't dorp, maar hier in de stad hebben we daarvoor de ruimte niet.
Nietjes zijn al stukken beter. En in Monnikendam hebben ze nog een betere (want simpeler & smaller, en ongetwijfeld goedkoper) variant staan.

Geachte dames en heren politici, voordat u naar het buitenland gaat om inspiratie op te doen, mag ik u wel nadrukkelijk uitnodigen om in Nederland nog eens goed om u heen te kijken?
nathalie
-3-  nathalie:
Jochem, als men nu eens ophield met desingn te ontwerpen voor iets wat gewoon praktisch moet zijn dan schoot het al een eind op. Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Nieten, tulpen of wat voor naam je ook bedenkt, op papier geweldig, maar in de praktijk volstrekt waardeloos. Zeker als je je bedenkt dat er kennelijk steeds meer mensen zijn die zo een leuke bakfiets berijden. Stoepen staan gewoon steeds meer volgeplempt met scooters, motoren, bakfietsen, brommers, rollaters, Soepkarren, etc.etc. Zoals eerder gemeld, zoek het eens in inpandige oplossingen.
Jochem Floor
-4-  Jochem Floor:
@ Nathalie: met dat pleidooi voor 'inpandig' ben ik het dus hartgrondig niet eens. Het is ook niet nodig. Wellicht dat we er tegen 2020 of zo toch aan moeten geloven, maar nu zou ik ervoor kiezen voor de openbare ruimte efficienter in te richten. Dat kan namelijk zeer goed.

Om een paar voorbeelden te geven: in stadsdeel Oud-West bestaan plannen om het aantal fietsparkeerplekken drastisch uit te breiden. Dat is zeer de moeite waard, het winkelend publiek op bijvoorbeeld de Kinkerstraat kan erover meepraten hoe weinig gelegenheid er is om de fiets te stallen. Ook bij de herprofilering van de Bilderdijkstraat is dit een aandachtspunt. Tegelijkertijd zal bij het plaatsen van die rekken goed moeten worden gekeken naar de plekken waar en hoe. Daarbij is van belang dat:
1) het ruimtebeslag van 10 in 'tulpjes' geparkeerde fietsen makkelijk zo'n 30 % hoger ligt dan van fietsen die tegen nietjes zijn geplaatst; 2) en dat bij plaatsing rekening houden met boomwortels, leidingen, riolen, kadekanten en passeermogelijkheden voor kinderwagens en rolstoelen.

Het nadeel van inpandige oplossingen, zoals door jou bepleit, is dat ze 1) over het algemeen duur zijn en 2) de kosten heel makkelijk worden afgewenteld op de burger. We betalen gezamenlijk belasting aan de overheid om o.a. de openbare ruimte in te richten.
De overheid moet zich niet van die taak af maken (wat nu naar mijn smaak wel vaak gebeurd; taken afstoten naar particuliere exploitanten: zie fietsenstallingen WTC) maar moet zich juist extra inspannen om die primaire taak uit te oefenen. Dat betekent dus, het leven in en het normaal gebruik van die openbare ruimte voor alle burgers optimaal toegankelijk en aangenaam maken en houden.
deboof
-5-  deboof:
Benut de ruimte efficiënt.
Offer parkeerplaatsen op.
Zet daar fietsenrekken neer.
Stoepen vrij.
Bruggen vrij.
Inpandig zijn hondenpoepfietsbanden niet fijn.
Negenstraatjesmiddenstand vindt vast dat amsterdamsestadsfietsers slechte klanten zijn.
Beter nadenken:
Minder parkeerplaatsen trekken minder automobilisten aan.
De stad wordt dus beter bereikbaar voor meer negenstraatjesklanten.
Negenstraatjesklanten komen op de fiets.
Sportschool overbodig.
Negenstraatjes klanten worden mooier door fietsen.
En minder verveling.
Eten meer bruine boterhammen dan rare liflafjes.
Fietsen maakt de negenstraatjesklanten aardiger.
Alles wordt dus leuker.
En veiliger.
En schoner.
Geluidsarmer.
Beter.
En die rare weg door het Naardermeer komt te vervallen.
deboof
nathalie
-6-  nathalie:
@ Jochem. Bij inpandig denk ik niet alleen aan fietsenstallingen hoor. Dat is ook de oplossing niet helemaal. Maar als je nu eens kijkt hoeveel fietsen er bijvoorbeeld 'snachts aan fietsennieten hangen, aan tulpen etc.etc. dan sta ik versteld. Dat zijn dus geen bezoekers maar bewoners. Kijk, je ziet nu dat bij splitsen van woningen de bergingen gewoon zijn verdwenen. Natuurlijk dat is dure ruimte. Ik denk dus dat bewoners heel veel plekken voor de fiets nodig hebben. Als die hele trits fietsen nu eens van de openbare ruimte wegging dan kwam je al een heel eind bij het opschonen van de openbare ruimte. ik denk dus dat bij woningbouw er goed gekeken moet worden (verplicht) naar bergingen, misschien wel een grote ruimte per blok. Dat zijn dus ook inpandige oplossingen. Daarnaast zijn er ook nog behoorlijk wat begane grond ruimtes die nu als opslag worden gebruikt. Daar kun je dus ook wat mee. Kortom, er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden alleen moet je er wel een beetje over nadenken. Kijk, als fietsnieten tulpen etc. etc. gebruikt worden voor bezoekers dan moet de openbare ruimte op een bepaald moment toch leeg zijn?
Ramon
-7-  Ramon:
Tom, heb je al iemand die op je huis past als je zolang weg bent? Ik moet namelijk mijn fiets ergens kwijt in het centrum en ik zet hem 't liefst voor mijn deur...
-8-  :
Ha Ramon,

Jaja, er is iemand die post en planten doet. Helaas voor je. Of misschien wel voor mij.........;-) Affijn, als ik terug ben mag je best een keertje je fiets bij mij in de box stallen, want ik mag dan piepen en peuren over de fietsen op straat, deze zeur heeft voor zijn 'eigen fietsje eerst' een eigen boxje beneden!! Wat een luxe, wat een rijkdom, en geheel inpandig.

En dames en heren, dat jullie met de hitte vandaag nog de kracht vonden om te reageren op deze stoepen/rekkenpraat, heerlijk! Ik was dan wel uit zupen maar ben blij te zien dat er meer betrokken stoepboertjes zijn in deze stad!
thea
-9-  thea:
ja ik bij mij op de hoek stan ook die fiets nieten en inderdaad een cafe die steeds meer ruimte in beslag neemt zodat wij de voetgangers door die dranklucht moeten en soms vervelende opmerkingen moeten horen zelfs de overkant hebben ze nu bezet op een ochtend kort geleden liep ik verblind door de zon richting terras langs een huis war een slooper bezeg was die net naar buiten kwam met materiaal en niet had verwacht dat er al zo vroeg iemand op de been was ik zag hem nog net op tijd maar kon verder geen kant want ook de rijbaan was bezet we schrokken alletwee die dag daarna lette hij wel op hij was het niet vergeten
-10-  :
Die nieten zijn een ramp om een fiets aan vast te zetten. De ontwerper is vast geen fietser geweest. De niet is het mooist als er niets in staat, handig zijn ze niet. Jammer dat je het tulprek niet in de binnenstad tekenkomt, het zit zo vernuftig in elkaar en beschadigd je fiets niet.
david r
-11-  david r:
@ thea

Je reinste spinvis...
Angelique
-12-  Angelique:
En een taxsysteem voor auto's à la Londen dan? Je komt toch al niet meer door de stad met je vierwielige koekblik overdag...
Kunnen de tweewielers op die parkeerplaatsen die dan overblijven.
Harm Versloot
-13-  Harm Versloot:
Het wordt tijd voor servicepunten. Servicepunten zijn kleine fietsenstalling, die dicht bij elkaar liggen. Naast fietsenstallingen worder er ook kleine fietsrepararties uitgevoerd, zijn er ook kluisjes te vinden, waar mensen hun tas oid in kwijt kunnen en zijn er ook toiletten voor mannen en vrouwen en worden de punten ook nog eens bewaakt, zolang ze geopend zijn. Daarna kan er begonnen worden met gele zone's, zone's waar niet meer op de straat geparkeerd kan worden. Wat zal Amsterdam toch mooi worden.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.