Fabchannel stond daarmee naast grote internationale namen als Google, dat webby's won voor Google Earth en Google Maps, de BBC, dat werd onderscheiden voor de BBC News-site en HBO voor de making-of-website Creating the Scene, die hoort bij de tv-serie Carnivale. Geen geringe prestatie dus voor een website die een stukje Leidseplein als onderwerp heeft.
En dit is natuurlijk pas het begin. Wie even doordenkt ziet in dat dezelfde techniek, die de afgelopen zes jaar helemaal in eigen beheer is ontwikkeld en nog steeds wordt uitgebreid, ook voor andere dingen gebruikt kan worden. Wie weet kunnen we zo over een tijdje ook concerten in het Concertgebouw, theatervoorstellingen in de Schouwburg, ballet en opera in het Muziektheater en tentoonstellingen in het Rijksmuseum online bekijken. Misschien niet altijd rechtstreeks, misschien niet altijd helemaal gratis, maar toch, het idee dat alles op cultureel gebied dan opeens een veel breder publiek kan krijgen en bovendien nog jaren na dato toegankelijk blijft, is reuze opwindend.
Gelukkig is onze nieuwe wethouder van Kunst en Cultuur, Carolien Gehrels, een grote fan van Fabchannel. Zo kan ze er mooi aan bijdragen dat met behulp van Fabchannel een groot Amsterdams Cultuurarchief wordt opgebouwd.
vijf reacties op "Fabchannel zet Amsterdam op de kaart"
Maar heel erg on-Nederlands en on-Amsterdams! Die muziek eronder, die krachtige nadrukken, het hele filmpje an sich... heel apart.
Een gemiste kans, en een zeer slechte beurt voor de ontwikkelaars.
(Programmateurs kan ik ze niet noemen)