Home > > De verkeersregelaar

De verkeersregelaar

Linnaeusstraat
Elke dag fietsen ik en mijn vriendin langs de verkeersregelaars bij ons in de straat. We moeten altijd een beetje gniffelen als we ze passeren. Het is de ultieme Melkertbaan, in het leven geroepen om de kansarmen van Amsterdam een nuttige invulling te geven aan hun dag. Maar ze staan er toch maar, doorgaans met een plichtsbesef waar de gewone politieman nog wel wat van kan leren.
Mijn vriendin kijkt altijd of haar favoriete verkeersregelaar er tussen staat die dag. Een wat oudere man in het felgele outfit die zijn werk erg serieus neemt en daardoor weet te ontroeren. De wereld raast langs hem heen en lijkt zijn taak niet serieus te nemen.

Sinds een week staan er een aantal witte lijnen op het fietspad. Het gevoel dat ik krijg als ik er overheen fiets, doet me denken aan het gevoel als ik rijd over de kogelgaten in het fietspad even verderop in de straat. Op de plek van de witte lijnen negeerde een fietser het stopteken van een verkeersregelaar. Een vrachtwagen sloeg rechtsaf.

Wij gniffelen niet meer om de verkeersregelaars - al was het maar omdat hun ogen het afgrijselijke ongeluk moesten aanschouwen.

43 reacties op "De verkeersregelaar"

daniel s
-1-  daniel s:
Toine, hoe kom je er precies bij dat de gewone politie-agent geen plichtsbesef heeft?
Jochem Floor
-2-  Jochem Floor:
@ Daniel: dat staat er niet.
daniel s
-3-  daniel s:
sorry, je hebt gelijk. mea culpa.
engine 54
-4-  engine 54:
Mag het ook zijn: elke dag fietsen mijn vriendin en ik!!
henk
-5-  henk:
@engine fiets jij ook al met je vriendin elke dag langs de verkeersregelaars?
-6-  :
Nou ik dacht anders precies hetzelfde als engine 54 :-)
(wat een ontopic reacties overigens)
Magali
-7-  Magali:
Als ik rijdT??
ron rozen
-8-  ron rozen:
De verkeersregelaars op het rokin zijn vervelende lui die er niet voor terugdeizen je van je fiets af te trekken en daarmee ongelukken te veroorzaken. Ze worden betaald door de aannemer van het metrostation en drukken zodoende op de begroting voor de metro zonder dat dat duidelijk is. Ik vind daarom dat hier sprake is van misleiding door de gemeenteraad.
Wiard
-9-  Wiard:
Je kunt je natuurlijk ook gewoon aan hun aanwijzingen houden. Ik ben iig nog nooit door die gasten van m'n fiets getrokken. En wat is er nu precies niet duidelijk?
wessa
-10-  wessa:
ik fiets ook iedere dag langs dezelfde verkeersregelaars. Op 8 juni werd ik keurig door een van hen gestopt. Gelukkig, gelukkig had ik mijn gloednieuwe walkman keihard aan zodat ik een geluidloze film in mijn hoofd heb van een man die ik in mijn ooghoek zie schrikken van een vrachtwagen die opeens wel heel dicht bij is om hem vervolgens met fiets en al te zien worden opgesloktdoor de enorme wielen waarna er als bij een te hard uitgeperste sinaasappel nattigheid rondspoot en er een lichaam zonder hoofd tevoorschijn kwam. Ongelofelijk.
Zonder geluid al een walgelijke film. Enorm gevoel van compassie voor de bestuurder van de vrachtwagen die op aanwijzing van de verkeersregelaars met zijn bocht begon.
Nu 5 maanden geleden maar ik ben blij dat ik over een paar maanden verhuis zodat ik misschien dat beeld ooit kwijtraak.
wessa
-11-  wessa:
overigens geen verwijt naar de verkeersregelaars, de fietser slingerde zelf over het trottoir langs....
Sandra Luiting
-12-  Sandra Luiting:
Even dit Verkeersregelaars zijn geen melkertbaners het zijn mensen die hard werken voor de baas en dat zij nodig zijn is wel duidelijk.
Hartelijke groeten van een Verkeersregelaar. Sandra Luiting Amsterdam
Enrico
-13-  Enrico:
@Ron Rozen:
Men mag je inderdaad NIET van de fiets aftrekken, maar als men daarmee een ongeval en misschien jou leven kan voorkomen dan begrijp ik de handeling wel.

Dan voor de mensen die er weinig verstand van hebben.

Iedere aanwijzing die de verkeersregelaar geeft dient te worden opgevolgd. Dus krijg je een stopteken dan MOET je stoppen.
Doe je dit niet en de politie constateerd dat je doorrijdt dan kan je rekenen op een procesverbaal voor het doorrijden na stopteken.
Dit wordt je net zo zwaar aangerekend als het negeren van een stopteken wat je kan krijgen van een politieagent.

Tevens kan de verkeersregelaar als hij/zij minimaal 1 getuige heeft en alle gegevens heeft genoteerd van het betrokken voertuig wat de aanwijzing niet heeft opgevolgd aangifte doen waarna de politie alsnog een procesverbaal uitgeeft.

Hoop dat het iets duidelijker is over de bevoegdheden van de verkeersregelaar
Enrico
-14-  Enrico:
Ter info de volgende link:

http://www.blikopnieuws.nl/...

Hier staan een aantal duidelijke zaken wat je kan verwachten als je de aanwijzingen niet opvolgd van een verkeersregelaar.

Als je er op klikt en het gaat niet dan even selecteren en kopieren en plakken.
mahinder
-15-  mahinder:
voor diegene die denkt dat dit een melkertbaan is die heeft het helemaal mis.
en wij zijn wel voor de veiligheid voor mensen en dieren
mahinder
-16-  mahinder:
ron rozen je bent gewoon een boerelul wij trekken geen mensen van zijn fiets volgens mij ben jij gewoon blind of je ziet teveel
RudiPensionado
-18-  RudiPensionado:
Vreemd, ik heb wel eens een reactie van de redactie gelezen over iets waar ik zo mijn gedachten over had.
In dit topic is mahinder klip en klaar in strijd met de huisregels aan het handelen en zie ik geen corrigerend vingertje van de redactie?
Nogmaals, VREEMD!!
Suffie
-19-  Suffie:
Mama! Zij doen ook stout! Waarom krijgen zij geen straf???
Corrinde
-20-  Corrinde:
@Pensionade, ga niet gelijk aan de kant staan te huilen. Mahinder geeft gewoon een heel duidelijk signaal af aan iemand die inderdaad denkt dat verkeersregelaars er maar een beetje voor spek en bonen staan. Mijn bewondering voor deze mensen die de hele dag van alles en nog wat naar hun hoofd krijgen omdat iedereen haast heeft en denkt zelf wel het verkeer te kunnen gaan regelen zoals het hem/haar uitkomt.
Ben Notmeijer Oregon-USA
-21-  Ben Notmeijer Oregon-USA:
Ja ik kan niet zeggen dat die mensen daar voor spek en bonen staan,maar wel een te kort aan normale werkgelegenheid dat dit een beetje gaat lijken op een sociale werkverschaffing van vroegere jaren, die mij nog fris in het hooft staan,en een manier is om het werkelozen probleem voor het moment op te lossen,vroeger werden de meeste ingezet bij de Heide maatschappij, en nu zo te zien als verkeersregelaars,maar waar is de politie dan voor? maar ja dit krijg je er van als er zoveel werk het land uit gaat naar landen waar de werkkracht kosten een paar Euro per dag zijn,en daarin ligt het grote probleem voor vele landen die een hogere levens standaard hebben,het ziet er niet zo rooskleurig uit zoals ik het zie, voor de toekomst. Heb ik het mis ?
Dat hoop ik tenminste. Groetjes
RudiPensionado
-22-  RudiPensionado:
Corrinde,
Lees nog eens rustig wat ik bedoel.
Het gaat niet om een andere mening maar om het feit dat iemand met een andere mening door MAHINDER voor “ boerenlul” wordt uitgemaakt.
Er worden hier niet alleen huisregels overtreden maar ook fatsoensnormen.
Het door jou beschreven duidelijke signaal kan ook worden afgegeven op een minder beledigende wijze.
Kortom, de redactie had hier genoeg troeven in handen om in te grijpen.
Ben Notmeijer Oregon-USA
-23-  Ben Notmeijer Oregon-USA:
Ik ben het toch wel eens met Rudi,al woon ik wel een eindje uit de buurt,dat het gedrag van de schrijver om iemand voor boerenlul uit te maken wel wat over de grenzen gaat,natuurlijk laten we allemaal wel eens een steek vallen,maar deze keer was het wel erg opvallend,en daar moet voor gewaakt worden. groetjes.
Martin
-24-  Martin:
Ik begin zo langzamerhand te denken dat Ben dezelfde is als pensionado. Geen idee hoe dat komt. Oei wat een slechte gedachte.
Ben Notmeijer Oregon-USA
-25-  Ben Notmeijer Oregon-USA:
Martin, nee ik ben en denk niet hetzelfde als Pensionado,gaf hem alleen gelijk in dit geval,dat de schrijver het wel op een andere manier had kunnen uitdrukken,ik denk wel dat je dat met me eens bent. But,no harm done my friend.
RudiPensionado
-26-  RudiPensionado:
Martin,
Je schreef dus dat je iets denkt maar weet niet hoe dat komt. Toch vond je het de moeite waard om dit te melden.Laat ik nu denken dat je het wel weet maar niet schrijft.
Op dit forum zijn wel meer mensen het met elkaar eens en melden dat soms ook maar ik heb, in tegenstelling tot hetgeen jou overkwam een goede gedachte en dat is dat standpunten van mij en gelijkgezinden soms worden aangemerkt als rechts. So what?
Tegengestelde standpunten houden de discussie levend en zolang mensen elkaar niet uitmaken voor weet ik veel wat, is er toch niets aan de hand?
Wat dit topic betreft is de redactie van AT5 onze verkeersregelaar :)
Jean Pierre
-27-  Jean Pierre:
Oeps...foutje Rudi...dit is Amsterdam Centraal.
onbekend
-28-  onbekend:
het beroep verkeersregelaar is erg mooi en leuk ik doe dit beroep ook en hebt al veel levens mee gered met toename van de fietsers die altijd met radio of mp3 speler op hun oren fietsen en zo de veiligheid niet meer weten wij verkeersreglaars zijn er voor het verkeer in goede vormen te leiden en zo veilig mogelijk ik zelf werk momenteel bij het centraal station amsterdam aan de noord/zuid-lijn dit doordat er diverse ongevallen waren gebeurd .

dus weet dat die mensen er voor jullie veiligheid zijn en dat alles goed verloopt
amsterdamboy
-29-  amsterdamboy:
Tja, ik heb als trambestuurder dagelijks met verkeersregelaars te maken.
Er zijn helaas grote verschillen.
- Sommigen doen perfect hun werk en zorgen dat het verkeer zo goed mogelijk geregeld wordt.
- Sommigen doen hun best, maar hebben geen verkeersinzicht waardoor de verkeerssituatie alleen maar erger wordt.
- sommigen zijn lui en staan alleen maar te telefoneren of te lullen met hun collega's en laten het verkeer in de soep lopen.

Een paar dagen geleden moest ik nog een verkeersregelaar zijn leven redden omdat hij wel op een vrachtwagen stond te letten maar niet op de aankomende tram, waarvoor hij nou juist de kruising vrij moest maken (op de Dam tijdens werkzaamheden)

Kortom:
Goede en serieuze verkeersregelaars.... ga zo door!
Slechte, ongemotiveerde verkeersregelaars verpesten het alleen maar voor hun goede collega's, die kunnen beter een andere baan gaan zoeken. Bij GVB zijn genoeg vacatures :-)
Jeroen
-30-  Jeroen:
Zijn dat dan de mensen die je bij de GVB wilt hebben? Ik heb op bus en tram liever gemotiveerde serieuze chaffeurs / controleurs dan ongemotiveerde verkeersregelaars!
amsterdamboy
-31-  amsterdamboy:
Misschien is er een vacature die beter bij ze past. Dan zullen ze gemotiveerder zijn.
John Meijer
-32-  John Meijer:
De acties van de verkeersregelaar in het algemeen moet zo duidelijk mogelijk zijn dat de weggebruiker pcies weet wat een bepaald teken inhoudt.Dit schort er nog wel eens aan , als ik , en ja ik ben ook beroepsmatig bezig als een verkeersregelaar , een stopteken geef dan zorg ik er altijd voor dat diegene me gezien heeft ,en weet dat er iets gaat gebeuren.
De reden waarom deze taken nu bij de gecertificeerde beroeps verkeersregelaar terecht is gekomen , is omdat wij de taken waarvoor wij worden ingezet voorheen door onze politie werd gedaan maar nu de taak is van de verkeersregelaar.
Wat mij het meest irriteert zijn de opmerkingen van mensen die geen begrip kunnen opbrengen als men slechts eventjes moet wachten ..er kan een grote vrachtwagen met trailer om de hoek komen , deze is wél door de verkeersregelaar gezien maar niet door hen ... Dus volg de instructies gewoon op en werk mee aan een veiligere samenleving . Wij staan er voor uw veiligheid en helpen u zo veel mogelijk om alles in goede banen te laten verlopen.
J.Meijer Hoorn
Rachel
-33-  Rachel:
Ik heb heel veel waardering voor verkeersregelaars, laat dat duidelijk zijn. Alleen ben ik niet zo gecharmeerd van dat vreselijke gecommandeer. Misschien kwam ik iemand tegen met een “bad day”? Dan nog, als je een dergelijke functie aanvaard, zeker in Amsterdam, moet je rekening houden met hele eigenzinnige mensen. Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat ze alleen op de wereld leven. Maar, nogmaals ik bewonder jullie uithoudingsvermogen.
henk
-34-  henk:
de verkeersregelaar is er gekomen zodat de politie zich met andere dingen kan bezig houden. en medelijden hebben omdat hun in jouw ogen niet belangrijk zijn. hmmm.
het gaat toch wel om een stukje veiligheid.
voor iedereen. sommige mensen werken graag buiten en sommigen binnen. maar om daarom naar mensen neer te kijken. toont aan gebrek aan medeleven, empathie en respect voor de medemens.
amsterdamboy
-35-  amsterdamboy:
@rachel:
Als er op een drukke kruising tientallen voertuigen per minuut langskomen hebben verkeersregelaars geen tijd om in discussie te gaan met “eigenzinnige” Amsterdammers, maar moeten ze gewoon kort en bondig aanwijzingen geven. Als ze gaan discussieren met “eigenzinnige” Amsterdammers loopt de kruising vast, of erger.... dan gebeuren er ongelukken.
Jyks
-36-  Jyks:
Ben zelf ook als bijbaan Verkeersregelaar en sta wel eens in Amsterdam. Waar ik dan een hekel aan heb is de vragen van toeristen/Amsterdammers. Oké niet erg, maar ben dan erg kort omdat ik me met het verkeer met bezig houden. En dan krijg je zo'n achtelijke reactie dat ik slechte uitleg geef, zijn wij een VVV kantoor? Lol.
Esther Burgers
-37-  Esther Burgers:
Beste lezers,

Mocht je interesse hebben in een job als verkeersregelaar kijk dan eens op http://www.db.nl en kom solliciteren. Of ben je misschien al verkeersregelaar, maar zou je graag meer willen verdienen? Solliciteer dan ook!

Wij verzorgen onder andere de parkeerbegeleiding tijdens evenementen, concerten en voetbalwedstrijden bij de Amsterdam ArenA.

Met vriendelijke groet,

Esther Burgers
D&B Mobility
020-7516676
Math Schepers
-38-  Math Schepers:
Hallo luitjes hier. Ik heb een verkeersregelaars Bureau, en mijn mensen werken seriuus aan de algehele veiligheid op de weg. Dit doen ze voor iedere weggebruiker en weg missbruiker. Fietsers laat het bellen en walkman op de fiets. Je brengt jezelf in gevaar. Verder is het hard werken meestal 9 a 10 uur perdag. En bevoegheden met MOET TEN ALLE TIJDEN WETTELIJK GEREGELD ZO, DE TEKENS EN AANWIJZINGEN VAN DE VERKEERSREGELAARS OPVOLGEN.
Kabouter Plop
-39-  Kabouter Plop:
Neeeem eersts eenz nedelandze lez, ijkel.
Fred Kloosterman
-40-  Fred Kloosterman:
ben zelf verkeersregelaar in hoofdzakelijk Den-Haag, en dit is heel leuke werken, doen ook veel samen met de politie, als er een grove overtreding gebeurd, en we melden dit, dan kan de overtreder rekenen op een boete.Heb laatst een motorrijder een stopteken gegeven, en deze zei dat hij even verderop een parkeergarage in moest, ik zei rijd maar door, en keek hem na, en zach dat hij door reed door een geslotenverklaring bi werkzaamheden, hierop heb ik mijn collega via de portofoon opgeroepen, om deze man tegen te houden want hij reed verder over het voetpad, toen mijn collega de man wilde tegenhouden door middel van een stopteken reed hij door.Hebben zijn kenteken doorgegeven aan de politie, en deze hebben de man opgespoord en een boete gegeven van 580 euro 2x negeren stopteken rijden over het voetpad en rijden door een geslotenverklaring
JohnN
-41-  JohnN:
en wij misbruiken graag fora voor gratis reclame, we zijn dus ook een beetje penoze
Arnoud de Jong
@JohnN: inmiddels ook verwijderd wegens overtreding van de regels voor discussies. Reclame is hier niet toegestaan. En gratis reclame al helemáál niet.
kerstin
-43-  kerstin:
De aanwijsing van een verkeersregelaar moet bevolgd worden anders kunt u met een boete reken van 160

http://www.avsverkeer.nl

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.