Behalve voor Marijke Kohinor en haar buren die regelmatig bus 21 vanaf de Burgemeester Vening Meineszlaan nemen om naar de stad te gaan. Dankzij de wijziging van de route van de bus moeten zij (veelal ouderen) voortaan tien minuten langer naar de dichtst bij gelegen halte lopen. Op concrete vragen en klachten tijdens een informatieavond in april gaf het GVB geen antwoord. Nee, het werd echt allemaal beter. 'Autistisch gedrag.' vindt Kohinor. 'Het GVB gaat geheel op in de eigen belevingswereld en die is niet in overeenstemming met de werkelijkheid.' Een lijst met vierduizend handtekeningen van protesterende bewoners langs de (oude) route van bus 21 mocht niet baten.
Voor bus 64 en 164, die even verderop verdwijnen aan de Burgemeester van de Pollstraat, werden 350 handtekeningen opgehaald. 'Dit is te schandalig voor woorden,' treuren de gezusters Ria (78) en Willy (70). Ze zijn voor hun sociale contacten en boodschappen afhankelijk van de busverbinding. Dat er eentje zou verdwijnen, zouden ze nog begrijpen. Twee bussen was natuurlijk een luxe. Maar wat doet het GVB: beide buslijnen worden geschrapt. Lopen zal u! Met rollator, boodschappentas en/of wandelstok. 'Niet iedereen zal zich kunnen vinden in de nieuwe regeling,' meldt het GVB. 'Maar we vertrouwen erop dat ook deze reizigers hun weg zullen vinden in ons nieuwe lijnennet.' Ria en Willy weten de bushaltes wel te vinden. Honderden meters verder weg. Menig buur - de een net een nieuwe heup, de ander een versleten knie - moet voor een ritje naar het ziekenhuis nu een flink stuk lopen. 'Zie je het al voor je,' aldus Willy met een getergde blik. Ria snikt. 'Dit is mijn laatste stukje zelfstandigheid dat ik nu kwijt ben.' Het GVB is de weg kwijt, vinden ze. Waar gaat dat heen in deze wereld? In ieder geval niet meer naar de Burgemeester van de Pollstraat.
tien reacties op "Waar gaat dat heen?"
“misschien niet vaker maar wel secuurder, dat is, beter op tijd, beleefder en netter rijden.”
Wellicht, het zou kunnen. Maar het GVB beleefder? Eerst zien, dan geloven.
Je zult trouwens nooit een verhaal horen over een oude man die slecht ter been is en die ineens een bushalte voor zijn huis heeft in de nieuwe planning. Dat zie je niet op de voorpagina van het Amsterdams stadsblad staan. Misschien gaat het aantal mensen met ov voor de deur of direct in de buurt per saldo wel sterk omhoog. Weet jij veel. Mensen zijn immers veel beter in klagen dan ergens de loftrompet opsteken.
-vertrektijden kaarten op de haltes.)Het op tijd rijden wordt natuurlijk ook niks, want dat deugt al jaren niet! In Groot Brittanie mogen bussen 50 KM per uur rijden. Resultaat;de bus/tram is altijd op tijd en chauffeurs /conducteurs komen niet in in de verleiding 'kamikazestunten' te vertonen. Ik reis daar dan ook graag met het OV. Hier kan onze GVB nog veel van leren... Groet Yanny
Niet zo erg voor mij, want ik kan lekker fietsen, wat moeilijker voor mensen die slechter ter been zijn, of bv. ouders met kinderen.
Tot nu toe mis ik reacties van gedupeerde passagiers. Dat is jammer, want het moet geen Schiphol discussie worden. Alle mensen die geen last hebben van vliegtuiglawaai vinden dat de omwonenden van Schiphol zeuren.
Wat mijzelf betreft, ik moet iedere keer als ik met het openbaar vervoer ergens naar toe wil tenminste een halte extra lopen om het juiste vervoermiddel te bereiken. Dat kost me 5 maal 20 minuten extra reistijd per week. Bus 21 kan ik helemaal nergens meer voor gebruiken. Overstappen op bus 15, waarmee ik ook in de buurt van mijn huis kon komen is niet meer mogelijk, omdat ook bus 15 een andere route heeft gekregen. Met name 's avonds is die extra afstand een bezwaar in verband met de sociale veiligheid. Dat geldt voor heel veel ouderen, met het gevolg dat ze thuis blijven zitten verpieteren. Bus 64 die eerst door de Burg. van de Pollstraat ging zie ik hier zo nu en dan praktisch leeg voorbij komen. Ik gun Jochem zijn nachtbus, Gun mij bus 21