Het woord "gay" is een vreemd begrip. En ik word niet blij als dit woord te pas en te onpas gebruikt wordt om reli-commerciële belangen en geldelijk gewin op te hangen aan een heus niet zo blije lifestyle.
In het Amsterdams Stadsblad of De Echo las ik dat Stadsdeel Centrum de Tien Geboden voor Gay Capital Amsterdam heeft opgesteld. Zoals deze: 'Gay Amsterdam zal toeristen uitnodigen!' Aan de commerciële website 'Nighttours' werd 16.550 euro subsidie gegeven om dit gebod tot economisch dogma te verheffen. Wie bedenkt zo iets? Zijn we verdomme vrij van kerk en geest, gaan we onszelf Tien Geboden opleggen! Die worden gepromoot tussen die eeuwig halfnaakte torso's, gay gadgets en dronken zweetkoppen op homofeesten. Werd er in het Roze Manifest van GroenLinks al over het Roze Mekka gesproken, nu dreigt Amsterdam een homo-orthodox instituut te worden. In antwoord op religieuze druk van buitenaf misschien? Of gewoon door rare beleidsmakers, ambtenaren en homohoreca? Want die piepen hem, het gaat hen slecht. Daarom moet het product 'Gay' op reli-wijze door de strot geduwd.
Amsterdam is gewoon passé, zeg dat gewoon en ontwikkel nieuwe dingen. Maar men veegt elkaar liever de pan uit om subsidie uit potjes te schrapen. Degenen die het echt kunnen gebruiken hebben het nakijken. Waarom subsidie voor homotoerisme en horeca? Als die horeca niet klantvriendelijk is, zich niet vernieuwt; waarom krijgen ze dan geld? Intussen worden nieuwe homovisies geschreven, maakt men elkaar uit voor rotte vis en wordt de meest kerkelijke uitvinding, het huwelijk, met haar Amsterdamse variant, als relikwie in de Europese bevrijdingsprocessie rondgedragen. Alsof dat ons vrijheid brengt!
Zulke aardige jongens
Het COC sloot zijn disco, kroegen in de Reguliersdwars lopen niet goed en grote feesten worden minder bezocht. Zou de homo van vandaag niet liever met heterovrienden dansen en drinken in meer gemengde uitgaansgelegenheden? Voor een portie kroegvreugd hoef je tegenwoordig niet meer tussen zure koppen met bittere barmannen in een donkere leerlooierij met sekswerkplaats te hangen. Of tussen verdroogde tosti-smoelen te hossen in een steeg waar het bier te duur is. Zelfs de ooit streng-feministische pottenkroeg Sarein, in de Jordaan, is nu gemengd café; zij passen zich aan. De integratie van homo's is gewoon geslaagd, behalve bij de moslims.
Zelf moest ik onlangs The Eagle, in de Warmoesstraat, verlaten omdat de kroegbaas vond dat ik te weinig dronk en er belachelijk uitzag. Vreemd, in overhemd met colbert voelde ik me prettiger dan ik met blotebillenvensters - waarachter blubberkonten of huid met putjes - en een lading ijzerwaren door de tepels, ooit zou voelen. Na twee keer strenge controle of ik wel een drankje had, ook door de barman die het mij een kwartier eerder verkocht, vroeg ik om excuus. Hierop schreeuwden zij door de drukke tent dat ik op moest rotten. De baas, berucht om z'n chagrijn, stond een tijd geleden nog om me heen te draaikonten met z'n kop van vochtig strokarton. Omdat ik een pittiger jasje aan had waarschijnlijk.
Niemand nam het voor mij op. Wel werd gefluisterd: 'jeetje wat grof, dit klopt toch niet?' Toen ik die mannen vroeg of ze dat luider wilden zeggen, draaiden ze hun hoofd af. 'Bemoei je niet met ons gesprek', zei eentje sissend. Daar ga je dan, 'vrijheid maak je met elkaar' maar niet in een homokroeg! Als voorzitter van een Homo Raad in oorlogstijd zet die baas van The Eagle z'n "blije" broeders vast nog sneller op transport dan de Joodsche Raad in '40-'45. Goedverdienende homo's lijken als rijke joden voor een stad te zijn. Ons geld mag stinken maar Amsterdam kan niet zonder. Dus de homohoreca moet overeind. Al is het met stutwerk, steigers en subsidie. De pret van de jaren tachtig en negentig is ervan af. Heren gaan liever uit in Madrid of Barcelona, waar men hoffelijker is en echt gay. Laat de marktwerking dus zijn gang gaan, andere Europese steden nemen de fakkel wel over. En de Amsterdamse homokerk met haar starre dogma's en het Bedrijfsschap Gay & Co. mogen van mijn part worden afgebroken!
Kortom Tom, ik kan me je reactie voorstellen dat dit je allemaal in het verkeerde keelgat schiet. Mij ook namelijk. Of zou de “oude homo scene” zich willen plaatsen onder de creatieve klasse?