I Want To Fly Away
Zeker in de zomer, als de ramen en balkondeuren opengaan, kijk ik 's avonds met angst en beven naar het weerbericht. Al schijnt er nog zo'n heerlijk zonnetje, een flinke westenwind betekent een bedorven dag. Dan gaat de Buitenveldertbaan open, en worden het gezang van de merels en de opgewonden klanken van spelende kinderen overstemd door bulderende Boeings, die met een interval van soms maar dertig seconden achter elkaar naar Schiphol vliegen.
Op zulke dagen zou ik willen dat ik zelf in zo'n Boeing zat - weg van hier, weg uit het lawaai van de BV Nederland, waar milieu en leefbaarheid het als puntje bij paaltje komt altijd afleggen tegen de economie. Weg van de dwangneurose van ongebreidelde, niets ontziende groei.
Vijftig procent meer vluchten, zonder extra overlast? Laat me niet lachen.
39 reacties op "I Want To Fly Away"
Precies! Zolang je zelf niet thuis bent is het ook geen probleem.
't Is gewoon een regelrechte belediging van iedereen met een beetje verstand. Ongeacht of je nu de groei steunt of niet.
De huidige types zijn vele malen stiller, efficienter, veel en veel minder vervuilend. Neemt niet weg dat ze geluid en uitlaatgassen produceren. We willen allemaal geodloop op vacantie, goedkope (buitenlandse) artikelen
in de winkels dus laten we niet hypocriet elkaar na lopen te papagaaien. Motorfietsen, briommers maken een grotere “tering” herrie en dagt op alle tijden van de dag.
Tevens worden er steeds meer huizen gebouwd in de directe omgeving van de luchthaven, de mensen die daar gaan wonen weten dat ze met vliegtuig geluid te maken krijgen.
A propos, nu ik het toch over “kleiner” heb: zou iemand mij kunnen uitleggen waarom Schiphol zo'n gigantisch ruimtebeslag legt in verhouding tot andere hubs (zelfde aantallen passagiers/vluchten?
Waarom hebben wij, slimme Hollanders, met een luchthaven midden in dichtbevolkt gebied, het oppervlaktegebruik van die luchthaven niet geminimaliseerd?
.
[b]SCHIPHOL:
VERTREK OF VAL DOOD ?![/b]
.
.
Overlast van vliegverkeer is in alle grootstedelijke regio's een groot probleem. Google maar eens naar “geluidsoverlast Zaventem”, of kijk op http://ufcna.com/ hoe blij Parijzenaars zijn met de luchthavens rond hun stad.
Niemand ontkent dat Schiphol van belang is voor de nationale en lokale economie, maar daar staan milieu-effecten tegenover, en de balans raakt wel eens zoek. Schiphol veroorzaakt enorm veel geluidsoverlast, luchtverontreiniging en congestie op het wegennet in Groot-Amsterdam. Tienduizenden mensen ondervinden daar dagelijks veel hinder van. Het is wel heel makkelijk om te roepen dat die dan maar in Drenthe moeten gaan wonen...
Milieu en leefbaarheid is niet iets dat je kunt salderen. Alles opofferen aan de economie zorgt voor een onleefbare stad, hoe goed je het milieu op de Wadden of de heide ook beschermt. Dat kun je niet tegen elkaar wegstrepen.
Zolang ze maar niet om 4 uur 's ochtends beginnen en tot na 8 uur 's avonds doorgaan heb ik er geen probleem mee.
Goh, Woestijnvis, daar is nou ook niet sinds twaalf jaar een uitstekende reden voor. Wel eens van de bijlmerramp gehoord?
Dus zou de Bijlmer het gebied met de meeste geluidsoverlast van Schiphol zijn?
Persoonlijk, maak ik me meer zorgen over file overlast uit Almere, dan over af en toe een vliegtuig op grote hoogte.
Bij mijn weten ligt dat punt namelijk in de buurt van Heemskerk. Iedereen die AT5 gisteren heeft gezien weet nu, dat is het dorp waar Mark van der Horst sinds gisteren interim-burgemeester is.
Toch prettig, zo'n burgervader met goede contacten in de luchtvaartsector. Die kan voor het dorp vast een heleboel bereiken om de overlast van luchtvaart daar in de regio te verminderen.
Zoals gezegd maak ik me meer zorgen over de invloed die Jorritsma en Brinkman hebben op Den Haag.
Van zo'n gebrek aan inlevingsvermogen wordt je niet heel vrolijk als je 30 jaar geleden een huis hebt gekocht op de rand van de polders in Noord-Holland, en nu 's nachts wakker ligt van het gebrom. En bij de weg, ook het slapen met de ramen open bij deze warmte kun je dan helemaal vergeten.
Ik woon in Almere en mijn vader (ja ik ben een kind en pas 14 jaar) moet elke ochtend voor 6 uur uit huis, alleen maar om die files voor te zijn, dit zou niet nodig zijn als al die zeurende mensen (vaak ook mensen die niet in de file hoeven te staan) niets te zeggen zouden hebben.
Ik houd ook van natuur maar er moet moet geld verdiend worden, De randstad moet en kan uitbreiden.
Laten we nu maar hopen dat er nog vele mensen zijn die net zo denken als ik...
Dat die argumentatie je dan niet bevalt is geen reden om gelijk maar karaktermoord te plegen. Je zou je bijna nog afvragen wie hier nou de volwassenen zijn in deze discussie - en dat krijgen jullie dan te horen van MIJ: milsukt beroepszieker, onzin-blater en villein afbrander pur sang!
Of anders gezegd:
Daniel heeft gelijk; Je moet je DOOD SCHAMEN ten opzichte van een joch van 14! Geef die jongen een goed antwoord of gooi je toetsenbord even achter achter de bank! Boze groet: Yanny
Ook vind ik het onbegrijpelijk dat er voor een wegverbreding wordt gepleit terwijl er zoveel auto's rondrijden met onbezette zitplaatsen..
Wat denk jij daarvan? Groet; Yanny
Die kosten kun je dan reduceren door met meer mensen in 1 auto te gaan zitten of andere vervoersmethoden te kiezen.
Probleem is wel dat de overheid verantwoordelijk is voor het bouwen en onderhouden van goede infrastructuur. dat die er nu onvoldoende is, is domweg vervelend.
Joey, excuses. Mijn botte-horken reactie was inderdaad misplaatst. Dank aan Daniel en Yanny voor de reality-check. (t.z.t. uiteraard gaarne tot wederdienst bereid)
Maar je standpunt was wel erg eenzijdig en de toon ervan heeft ook even als een rode lap gewerkt. Ik hoop echt dat je wat meer oog voor de redelijkheid van andermans standpunten wilt ontwikkelen. Het aardige is dat zodra je je dat aanleert, je eigen reactie meer overtuigend wordt.
En Almere is geen saaie slaapstad dat kan je wel vinden hoor, maar kom jij dan ook maar met een reden waarom je dat vind.
Verder constateer ik dat al die files richting Amsterdam staan voordat de dag begint. Dat kan maar een ding betekenen, mensen verlaten Almere en gaan naar Amsterdam toe, om er niets andrs te doen dan te slapen, want dat hebben ze namenlijk net al gedaan. s'Avonds gaan ze weer teurg naar Almere en zoals jij ook wel weet, slapen de meeste mensen.
Vandaar dus: Almere is een saaie slaapstad. Maar ik geloof best dat het voor jongetjs van 14 best wel leuk is hoor.
Waar hij al die mensen dan zou willen huisvesten is mij een raadsel. Ik denk dat hij daar ook niet over heeft nagedacht.
Misschien zouden de auto-bezitters in Almere een slim systeem moeten bedenken zodat ze met elkaar mee kunnen rijden naar hun werk in Amsterdam. Want het file probleem is inderdaad groot. Anders wordt het rekeningrijden ingevoerd of nog erger, nieuwe wegen bijgebouwd. En reken maar dat de automobilisten dat moeten betalen! Ik heb zo'n idee dat je vader daar ook niet op zit te wachten..
Het gemeente bestuur van Almere zou ook veel meer kunnen doen aan de werkgelegenheid zodat niet idereen naar Amsterdam hoeft voor z,n werk! Groetjes, Yanny
Zijn wij van het vliegtuiglawaai af en hoeven de slaapstedelijken niet meer in de file op de A9 te staan. Zijn we meteen ook af van hun autogassen. Win-win-win.
toen ik in de vliegtuig zat, zag ik me eigen huis..!!!!
en om de 10 min ofso weet ik veel!! komt er een vliegtuig langs want ik woon maar 15 min met de auto van schiphol vandaan
en ik heb er geen problemen mee en niemand van mijn buurt heeft er problemen mee >.<