'Samen Naar School' heet hun plan, en het doel is 'de eenzijdige samenstelling van basisscholen in Bos en Lommer te doorbreken', aldus Meike Skolnik, een van de initiatiefnemers.
De ouders bezochten scholen die hen aanspraken in de wijk, lazen rapporten van de Onderwijsinspectie en voerden gesprekken met de betreffende oudercommissies. Uiteindelijk rolden er twee scholen uit de bus die zelf zeer enthousiast zijn over het plan: de Tijl Uilenspiegelschool en de Multatulischool. Deze scholen zijn erg bereidwillig om van het plan een succes te maken. Dit zou tot aanpassingen van het onderwijssysteem kunnen leiden, dat tot nu toe op kinderen met een achterstand is gericht.
Skolnik benadrukt dat Samen Naar School absoluut niet uit alleen witte ouders bestaat.
'De ouders hebben een gelijkwaardig opleidingsniveau en bijna alle moeders werken; dat zijn de bindende factoren. Het belangrijkste is dat de wensen en eisen wat betreft goed onderwijs voor onze kinderen overeen komen'.
Op 11 april houdt de groep een informatie-avond voor geinteresseerde ouders in de Mansveltschool in Bos en Lommer. Afgevaardigden van de Tijl Uilenspiegel- en de Multatulischool komen vertellen hoe zij het plan van de ouders vorm willen geven. In de Baarsjes, op de Sint Jansschool, heeft een soortgelijk initiatief geresulteerd in gemengde klassen. Mensen van deze school zullen aanwezig zijn om hierover informatie te geven.
Na 11 april wordt gekeken hoe groot de groep kinderen uiteindelijk is geworden en zal er een verdeling moeten komen. Samen Naar School wil graag vijf tot zes kinderen in een groep geplaatst hebben, verdeeld over twee scholen. Zoals het er nu uitziet is dat zeker te realiseren.
Door minder kinderen met een achterstand aan te nemen zal een school zijn inkomsten ook achteruit zien gaan, aangezien de subsidies dan teruglopen.
Dat de politiek op dit punt in moet springen, lijkt me duidelijk.
Burgers en scholen die op deze manier de segregatie in het basisonderwijs aanpakken, verdienen alle mogelijke steun.
veertien reacties op "Verbeter de wereld..."
Je geeft overigens terecht aan dat de subsidies van de overheid nu tot een onevenredige verdeling leiden. iets wat volgens mij altijd voor subsidies zal gelden, omdat die centraal en geadmnistreerd moeten zijn - en dus nooit genoeg rekening kunnen houden met de specifieke situatie op de vloer.
Mooi stuk, mooi initiatief, wat onverhoopt ook nog een liberaal pleidooi blijkt!
Daar stuur je je kind als straf...
Wie zet zijn kind nu tussen kansloze, intolerante religieusen???
Zijn we de secularisering vergeten???
Ik ben dus heel benieuwd hoe het nu zit.
De christelijke school in het dorp loopt vol, wij krimpen, want wij staan bekend als “die school met die buitenlandse kinderen en die woonwagenkinderen” dat wij gewoon een goede school zijn en dat er met die kinderen niets mis is, wil er in de dorpsgemeenschap maar niet in, ondanks veel positieve PR. Wat is er mis met een gemengde schoolbevolking, als voorbereiding op de maatschappij.
Wij halen onze schouders er maar over op en zeggen:“die ouders weten niet wat ze missen!”
Persoonlijk vind ik dit een mooi initiatief.
Uiteindelijk moeten we met z'n allen samenleven en elkaar respecteren. Het zal nog wel een paar generaties duren voor het zo ver is.
Geef les in dit stadsdeel op een basisschool en kan zeggen, dat er niets mis is met het onderwijs in B&L. Kinderen - autochtoon of allochtoon - komen hier niets tekort. Ze beleven op mijn school veel plezier met en aan elkaar en leren heel veel. Dat wordt door mijn team gestimuleerd en door de kinderen gewaardeerd.
Ondertussen is ca. 70% van de basisschool leerlingen van allochtone komaf.
Er is dus geen sprake van menging maar van verkleuring in rap tempo.
Er zijn ca. 200 basisscholen in Amsterdam.
- ca. 55 scholen geheel “zwart”
- ca. 50 scholen meer dan 70% zwart
- ca. 30 scholen meer dan 50% zwart.
- ca. 40 scholen voldoen aan criterium “gemengd” 30-50% allochtone kinderen.
- ca. 30 scholen zijn “wit” met meer dan 70% autochtone leerlingen.
Dit zijn cijfers uit 2004 (artikel van Fleur Jorgens).
Witte ouders hebben allerlei meer of minder goed argumenten om hun kind niet als multi-cultureel experiment in te willen zetten.
Varierend van de wens je kind naar een “ons-soort-ouders-school” te sturen; tot meer of minder reele angsten over de kwaliteit van “zwarte” scholen.
Hoe dan ook, het verspreiden van de witte kinderen op die 30 witte scholen zal niet of nauwelijks een bijdrage leveren aan menging. Daarvoor zijn er domweg te weinig witte kinderen in Amsterdam.
Of je de motieven van witte ouders nu wel of niet redelijk vindt; de oorzaak van het groeiende aantal zwarte scholen, ligt natuurlijk niet bij de witte ouders.
Ook als alle witte ouders hun kinderen op zwarte scholen plaatsen zet dit getalsmatig nauwelijks zoden aan de dijk om het amsterdamse basisonderwijs gemengd te maken......als je 1 fles melk met 3 flessen chocolademelk mengt, hou je nog steeds chocolademelk over.
De oorzaken liggen bij de nationale en amsterdamse overheid, met decennialange grootschalige toestroom van immigranten die zonder spreidingsbeleid geconcentreerd in amsterdamse wijken zijn komen wonen.
En diezelfde politiek wijst nu verwijtend naar witte ouders; alsof zij die lokale demografische scheefgroei hebben veroorzaakt.
Het lijkt mij erg zinnig om daar alle aandacht aan te geven gezien de slechte resultaten waarover we nu al een aantal jaren hebben kunnen lezen in de krant, en aanhoren van de ,elkaar snel afwisselende, politici! Bah!
Godsbesef en het aanbidden ervan zijn prive-zaken die niet op een school thuishoren.
Ik spreek uit ervaring; moest moeilijke psalmen uit mijn hoofd leren terwijl ik toch echt liever had geleerd waarom er zoveel oorlogen werden gevoerd! (en Tjee, waarom snap ik die moeilijke rekenopgave steeds niet..) Groet; Yanny