Maar waar ik me voornamelijk aan irriteer is de nonchalante houding waarmee de meeste eigenaars met zo'n blik op wielen omgaan. En dan vooral waar het boetes voor te snel rijden betreft: op elke verjaardagsborrel, tijdens elke uitwisseling van kroegpraat, scheppen de bezitters van zo'n voiture op voor hoeveel euro ze wel niet aan onbetaalde boetes hebben liggen. Die opschepperij wordt dan steevast gevolgd door een litanie tegen het snelheidsbeleid van de overheid, want, zo gaat het argument: "ik kan toch zélf wel beslissen hoe hard ik kan rijden?"
Nee dus, dat kunt u niet. En vandaar dat er boetes zijn.
Allemaal simpele natuurkundige redenen waarom de auto zo'n gevaarlijk apparaat is. Allemaal simpele redenen waarom we zouden kunnen zeggen dat we niet iedere idioot achter het stuur zouden moeten laten kruipen. We vinden echter wel met zijn allen dat iedereen een auto moet kunnen rijden als hij/ zij dat wil, en als hij/zij dat kan. Alleen, om ervoor te zorgen dat al die idioten met al die duizenden potentiële moordwapens zich een beetje netjes blijven gedragen, reguleren we het verkeer wél. Door snelheidsboetes op te leggen, verkeersdrempels aan te leggen, et cetera.
Rijdt u harder dan toegestaan, dan kiest u ervoor een risico te lopen, een risico waarmee u niet alleen uzelf maar ook uw medeweggebruikers opzadelt. En die medeweggebruikers hebben in tegenstelling tot u geen keus: als u met 160 km/ph in de vangrail klapt dan bent ú dood. Dat is uw probleem en dat kan me dan geen ene reet schelen. Maar uw auto staat ineens stil - met als resultaat dat de persoon achter u die zich netjes aan de limiet hield weer tegen u opbotst, en zo verder. Te snel rijden is een onverantwoord risico wat (helaas) vaker wél dan niet goed uitpakt, maar als het mis gaat gaat het ook goed mis.
Nu zou u zeggen dat de klap net zo dodelijk is, of men nu met de maximumsnelheid of met meer tegen een muur of klein kindje ramt. Dat is zo. De reden dat we dan toch voor een maximumsnelheid kiezen, is zodat we allemaal van elkaar weten wat we doen op de weg. Ieders weggedrag is, kortom, voorspelbaar. En wanneer u voor uzelf beslist of u ergens harder kunt rijden omdat ú dat wel aankan, dan doorbreekt u die voorspelbaarheid - en verhoogt u daarmee het risico op ongelukken voor uzelf en een ander.
Die bekeuring die u thuis onbetaald heeft liggen is niet een boete van een gemene staat jegens de goedwillende persoon die u vast bent, maar een duidelijk teken dat u de verantwoordelijkheid van een paar duizend kilo gemechaniseerd staal niet aan kunt. U mag me ouderwets noemen maar die boetes krijgt u met een reden. Betalen dus, en niet meer doen. En anders sleept de Amsterdamse politie uw auto weg. Maar goed ook.
negentien reacties op "Mooi zo!"
Katalysatoren helpen enorm, dat geef ik graag toe, maar denkt U nou echt dat er nu evenveel auto's op de weg zijn dan twintig jaar geleden? Per saldo wordt er nu meer gif de lucht in gepompt dan toen.
@Daniel:
Ik zie verkeersregels als een set regels die alleen werken als de meeste mensen zich eraan houden. Boetes zijn het middel van de overheid om ervoor te zorgen dat de meeste mensen dat doen. Je zult echter altijd onbenullen houden die zich daar niets van aantrekken. Het beboeten of het afpakken van het rijbewijs zal daar weinig bij helpen.
Het punt is dat de meeste mensen nu niet binnen de bebouwde kom te hard rijden maar op de snelweg, waar de meeste flitspalen staan. Ondanks de hogere snelheden op de snelweg vinden minder dan 25% van de ongelukken daar plaats. Uiteraard kun je ook altijd naar Duitsland kijken, waar 1/3 van de snelwegen helemaal geen maximumsnelheid kent en zich ondanks dat in de top 5 van de veiligste autolanden in Europa bevindt (samen met Nederland).
Overigens, als die persoon die zich netjes aan de snelheidslimiet hield tegen de verongelukte auto botst, dan hield 'ie te weinig afstand en is dat ook gewoon zijn eigen schuld. Iemand die te hard d'r achter reed maar genoeg afstand hield had gewoon nog kunnen remmen in zo'n geval. Bumperkleven bijvoorbeeld is veel gevaarlijker dan te hardrijden.
(Als het trouwens om lucht- of geluidsvervuiling gaat dan is een lagere snelheid natuurlijk wel beter, maar dat is een ander verhaal.)
Beste Daniel Schut, u mag auto's vervelend vinden en er niet in willen rijden- nou fiets dan lekker elke dag van a'dam naar utrecht of waar u ook naar toe moet, en laat verder mensen (en dus ook automobilisten) met rust. Ik zit toch ook niet te zeiken dat ik fietsers zo vervelend vind?!
Je stoort je aan het feit dat er weer 'ns tegen auto's gescholden wordt.
Misschien helpt het je dit iets beter te begrijpen als je je voorstelt dat wanneer al die mensen die nu nog met de trein naar Utrecht reizen dat met een auto zouden doen, de weg A2 chronisch verstopt zou zijn, en jij dus helemaal niet meer op tijd ter bestemming zou komen, of daar erg veel tijd voor uit zou moeten trekken.
En dat jouw mooie Bijlmer waarschijnlijk een parkeertarief zou kennen dat in de buurt van het huidige tarief in het Centrum komt, en de wachttijd voor een parkeervergunning rond de 10 jaar zou liggen.
Of dat ze al dat heerlijke groen in de Bijlmer zouden moeten plaveien als parkeerplaats, en jij in het weekend de hele tijd tegen autoblik aan zou zitten kijken.
(een voorstel overigens van de VVD-de Baarsjes bij de recente verkiezingen: opheffen van parken en groenstroken ten faveure van parkeerplaatsen. De idioten.)
Ik vind het het wel best, ik kom altijd vrij goed door de stad met de auto en pak de fiets ook regelmatig. Het gevoel van vrijheid zou ik niet kunnen missen, maar ik hoef dan ook niet door de spits. En het is inderdaad, want daar ging het om, èrg gevaarlijk om te hard te rijden in de stad.
Ik begrijp Lene wel. Vaak word ik op feestjes rechtstreeks aangevallen om mijn autogebruik door dezelfde mensen die zich dan wel door mij naar Ikea laten rijden...
En Steven, als het andersom zou zijn, als 10 % van de automobilisten zou besluiten de trein te nemen zou de NS op en aantal trajecten de capaciteit bijna moeten verdubbelen... En dat gaat niet. Voorlopig zitten we aan de auto vast, denk ik. Maar dat vind ik dus niet erg
Dit soort politiek correct geneuzel maakt dat auto rijden weer rebels en non-conformistisch word :)
Net als roken en onveilige sex.
Voel me altijd zo trots en voldaan als ik een sigaret opsteek in m'n hummer nadat ik me net lekker heb laten pijpen door een heroinejunk.
Kom maar op met die boetes....ik tik direct contant af.
Die heeft vast veel begrip....
Maar, een ezel in het algemeen...
Het punt is dat de meeste weggebruikers vooral boetes krijgen vanwege te hard rijden buiten de bebouwde kom, en dat met name weer op de snelweg. Ofwel: de meeste boetes worden uitgedeeld op de wegen waar hard rijden het minst gevaarlijk is. Zeg nu zelf: wanneer hebt u ooit een flitskast op de gracht zien staan? In een 30 km-zone? Op het drukke Damrak? Op de Overtoom?
Precies. Maar ze staan wél elke dag op de A10.
En dat is wat zo irritant is.
Om de moordwapen-metafoor maar aan te houden: de wetgever beboet je als je met je windbuks in het vrije veld op kleiduiven schiet, maar kijkt de andere kant op als je met een pistool op zak de discotheek binnenloopt.
En daarom ben ik weliswaar niet trots op snelheidsboetes, maar ik schaam me d'r ook niet voor.
Zo'n gozer krijgt van mij, na verzoek rustiger te rijden, geen fooi. Helaas kan ik hem niet beboeten. Hij zou honderden euro's armer moeten zijn, i.p.v. mijn 12 euro's rijker. Ongelooflijk!
toedeledokie!