Arnoud de Jong schreef al eerder over deze ambitieuze plannen. De A10, het spoor en de metro moeten allemaal ondergronds. Over een lengte van twaalfhonderd meter wel te verstaan. De futuristische plaatjes op de websites van gemeente Amsterdam en ministerie van VROM liegen er niet om. Een paar jaartjes geduld en we doen niet meer onder voor New York. Allemaal leuk en aardig, maar waar toveren we de ruimte vandaan?
Drie miljoen mensen en een nieuw stadshart zorgen voor nieuwe problemen, ook weer gerelateerd aan de beperkte ruimte. Een fractie van dit theoretische getal levert immers al veel reizigers op, die eenmaal aangekomen op Zuid/WTC toch door moeten reizen. Met de auto zijn er nu al praktisch geen mogelijkheden om iemand even af te zetten of op te pikken, en snel overstappen op de bus is er ook niet meer bij sinds het grote busstation voor Zuid/WTC is verdwenen. Wat rest is een klein busstation op de Strawinskylaan. Niet echt wat je noemt allure.
Om ook in de toekomst het groeiende treinverkeer aan te kunnen worden er op dit moment extra sporen en viaducten aangelegd. Laat dit nu net binnen het ZuidasDok-model vallen! Voorlopig blijven we dus fijn bovengronds. Ergens in 2030 moeten de projecten klaar zijn. Tot die tijd blijf ik benieuwd waar ze alle ruimte vandaan gaan toveren. Hopelijk blijven de problemen uit.
drie reacties op "Spil van de Zuidas"