Home > > Spil van de Zuidas

Spil van de Zuidas

Mijn woning in de Stadionbuurt ligt op enkele minuutjes lopen van station Zuid/WTC. De spil van de Zuidas, dat de komende jaren moet uitgroeien tot hét woon- en werkgebied van Amsterdam. Het nieuwe station brengt in de toekomst hogesnelheidslijn, trein, bus, auto en metro bij elkaar. Daarvoor worden allerlei tunnels en extra sporen aangelegd. Amsterdam blijft zo aantrekkelijk voor nationale en internationale bedrijven en krijgt daarmee de allure van een Parijs of Londen.

Arnoud de Jong schreef al eerder over deze ambitieuze plannen. De A10, het spoor en de metro moeten allemaal ondergronds. Over een lengte van twaalfhonderd meter wel te verstaan. De futuristische plaatjes op de websites van gemeente Amsterdam en ministerie van VROM liegen er niet om. Een paar jaartjes geduld en we doen niet meer onder voor New York. Allemaal leuk en aardig, maar waar toveren we de ruimte vandaan?
Het station met een ‘loop-er-doorheen-tijd’ van dertig seconden moet gaan uitgroeien tot het vijfde station van Nederland. "Als de Noord-Zuidlijn (metro) en de HSL rijden, is Zuidas voor drie miljoen mensen binnen drie kwartier per openbaar vervoer te bereiken", aldus de Zuidas website. Bus- en autoverkeer zullen in de toekomst dus ook enorm toenemen. Waar halen we de ruimte vandaan? Ik geef toe, met de A10 ondergronds komt er aardig wat ruimte vrij. Dit zogenaamde ZuidasDok-model doorbreekt bovendien de scheiding tussen Zuid en Buitenveldert waardoor een nieuw stadshart ontstaat.

Drie miljoen mensen en een nieuw stadshart zorgen voor nieuwe problemen, ook weer gerelateerd aan de beperkte ruimte. Een fractie van dit theoretische getal levert immers al veel reizigers op, die eenmaal aangekomen op Zuid/WTC toch door moeten reizen. Met de auto zijn er nu al praktisch geen mogelijkheden om iemand even af te zetten of op te pikken, en snel overstappen op de bus is er ook niet meer bij sinds het grote busstation voor Zuid/WTC is verdwenen. Wat rest is een klein busstation op de Strawinskylaan. Niet echt wat je noemt allure.

Om ook in de toekomst het groeiende treinverkeer aan te kunnen worden er op dit moment extra sporen en viaducten aangelegd. Laat dit nu net binnen het ZuidasDok-model vallen! Voorlopig blijven we dus fijn bovengronds. Ergens in 2030 moeten de projecten klaar zijn. Tot die tijd blijf ik benieuwd waar ze alle ruimte vandaan gaan toveren. Hopelijk blijven de problemen uit.

drie reacties op "Spil van de Zuidas"

thea
-1-  thea:
ik vondt dat busstadion ook beter bereikbaar
Tim
-2-  Tim:
VondT? LOL, dubbel fout
WK
-3-  WK:
De Zuid-as bestaat niet.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.